2 Mayıs 2015 Cumartesi

BALIKÇI GÜZELİ / BİNİKİNCİ GECE (1953)


Yönetmen Baha Gelenbevi
Senaryo Nazım Hikmet (İhsan Koza takma adıyla)
Kamera Turgut Ören
Müzik Mesut Cemil Tel
Yapım İpek Film / İpekçi Kardeşler


OYUNCULAR: Cüneyt Gökçer, Ayten Çankaya, Münir Özkul, Nezihe Becerikli, Neşe Yulaç, Ertuğrul Bilda, Hayri Esen, Kadri Ögelman, Orhan Boran, Gülderen Ece, Ferudun Çölgeçen


Semih Tuğrul, bu filmi eleştirirken sinema sektörünün önemli bir ayağı olan ıthalatçı ve yapımcı şirketlerin tutumuna da değinmektedir:


Bol miktarda yabancı film ithal eden büyük şirketlerimizin burada çevirdikleri Türk filmlerinde hemen her zaman bir özenti havası, büyük mizansenli film yapmak, seyirciyi hayrete düşürerek avlamak endişesi seziliyor. Bu şirketler dort başı mamur diye kabullendikleri vasat yabancı filmleri örnek alıp bunlarla yarış etmeye, bunlara benzer filmler çevirmeye hevesleniyorlar. Böyle yersiz iddialarla ortaya konan Türk filmleri her zaman fiyasko ile sonuçlanıyorlar. Balıkçı Güzeli de bu fiyaskolara bir yenisini ilave etmekten başka bir şeye yaramayacak. Bir kere Türk filmciliğini bugün içinde bulunduğu teknik imkansızlıklarla bu çeşit iddialı filmler çevirmeye kalkışmak büyük bir hatadır.

Dikkat edilecek olursa yine bu büyük ithalatçı şirketler Türk filmciliğinin her şeyden önce konu bakımından biçim bakımından kendi öz kaynakları ile şekil bulacağına bir türlü inanmıyorlar. (Semih Tuğrul, “Balıkçı Güzeli”, Dünya, 21 Ocak 1954) “Okan Ormanlı. “Türk Sinemasında Eleştiri” syf49”


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder