4 Ekim 2015 Pazar

AŞKTAN DA ÜSTÜN (1960)

Yönetmen Osman F. Seden
Foto Direktörü Kriton İlyadis
Yapım Kemal FİLM / Osman F. Seden


Prodüktör: Yüksel Tanık; Işıklar: Necati İltaç; Yön. Asist.: Mehmet Dinler; Set Amiri: Hasan Danabaşoğlu; Prod. Mümessili: Adnan İrkut; Seslendiren: Lami Kamil; Montaj: Zafer Davutoğlu, Ali Siyavuş Berkan; Laboratuvar: Mihail Skarpedis, Mehmet Bozkuş;


Oyuncular: Ayhan Işık (Kemal), Peri Han (Nilüfer), Ahmet Mekin, Serpil Gül, Atıf Kaptan, Hulusi Kentmen, Behzat Balkaya, Nubar Terziyan, İlhan Hemşehri, Talat Güryuva, Ali Seyhan, Haydar Karaer, Orhan Aykanat, Leman Akçatepe, Selahattin İçsel, Faik Coşkun, Niyazi Vanlı, Hüseyin Güler


Konu: Aşktan da 'üstün filmiyle, tekrar Milli Mücadele yıllarına dönüyor ve Kurtuluş Savaşında geçen bir casusluk öyküsünü, hazin bir aşk öyküsü ile birleştiriyor. Aynı zamanda iki kardeş arasındaki mücadeleyi anlatıyor. Kuva-i Milliyeci iki kardeşten (kardeşler aslında üç, fakat biri filmin başlarında ölüyor) biri olan Kemal (Ayhan Işık), İstanbul'daki teşkilatın içine sızmış bir muhbiri ele geçirmek üzere kendisini Padişah taraftarı tanıtır. Kardeşi onuvatana ihanetle suçlar, Milli Mücadele Grubu da ona 'güvenmez, ama aslında suçlanan yüzbaşının muhbiri ele geçirmek gibi özel bir görevi vardır. Geleneksel polis ya da casusluk öykülerinde olduğu gibi muhbir kimsenin şüphelenmediği kimsedir. İki kardeşin aşık olduğu paşa kızı Nilüfer'i (Peri Han), Kemal görevi gereği öldürür.


· 'Aşktan da Üstün"de Seden, biçim üstünlüğünü, kişisel biçim niteliklerini-ayrılmaz yardımcısı Kriton ilyadis'in katılımıyla sıralıyor. Her bölümün üzerinde ayrı ayrı duruyor, gerektiğinde aşın şiddet gösterilerine yer veriyor (berber dükkanındaki cinayet sahnesi, boğazlanan adamın karşıdaki aynaya kadar fışkıran kanı), ara sıra duygulanıyor' (Nilüfer ile Kemal'in aşk sahneleri); şok etkisi yapan kamera hareketleri kullanıyor. (Kemal'in evinde başka bir kızın saklandığının, Nilüfer tarafından keşfedildiği andaki baş döndürücü hızlı pan'lar). Milli Mücadele'nin dekorunu Anadolu'dan İstanbul'a kaydıran yönetmen, biçim dene-melerinin yanında, şehrin eski sokaklarında mahallelerinde, cumbalı evlerinde mekan araştırmalarını da sürdürüyor. “Gülşah Ne-zaket Maraşlı a.g.e. syf; 155 ”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder