8 Ekim 2015 Perşembe

MAHALLEYE GELEN GELİN (1961)

Yönetmen Osman F. Seden
Senaryo Bülent Oran
Foto Direktörü Kriton iliadis
Yapım Kemal Film /  Osman F. Seden


Ar Direktör: Saim Nahit Bilge; Ses: Lami Kamil; Dekorlar: Zare Cirityan; Aksesuar: Ali Kan; Prodüksiyon Mümessili: Adnan İrkut, Prodüksiyon Amiri: Hasan Danabaşoğlu, Set Ekibi: ilhan Kırımlıoğlu, Fikret Güryalçın, Cemil Paskap, Hasan Danabaşoğlu; Işık Şefi: Necati İltaç; Reji Asistanı.: Orhan Aykanat; Işık Asist.: İlhan Aslım; Kamera Asistanı: Yavuz Gönenç; Işık Asistanı: İlhan Aslım, Müzik Direktörü: Metin Bükey; Prodüktör: Yüksel Tanık; Prodüksiyon Asistanları: İ. Kırımlıoğlu, Cemil Paskap, F. Güryalçın, Cafer Çelebi, (Kemal Film Platosu'nda Çevrilmiş, Acar Film Stüdyosu'nda Seslendirilmiştir


Oyuncular: Orhan Günşiray (Orhan), Fatma Girik (Belgin), Saadettin Erbil, Mürvet Sim, Sami Hazinses, Hulusi Kentmen, Mümtaz Ener, Necdet Tosun, Rengin Arda, Renan Fosforoğlu, Nubar Terziyan, Rauf Alazan, Eşref Vural, Orhan Aykanat, Asim Nipton, Haydar Karaer, Ali Seyhan, Ayşe Dolar, Mualla Sürer, Hasan Danabaşoğlu, Ali Kan, Ahmet Tarık Tekçe, Cemil Paskap, Mürüvvet Sim


Konu: Oldukça zengin bir oyuncu kadrosunun yer aldığı "Mahalleye Gelen Gelin" de. zengin ile fakir kesim arasındaki sınıf farklılıklarının anlatıldığı filmin zengin olan kadın kahramanı, sevdiği erkek uğruna kendi rahat hayatını terk ederek aşkı tercih etmektedir .

Sosyetik bir çevreden gelen Belgin (Fatma Girik), edebiyata merak sarmış ve bir roman yazmaya heveslenmiştir. Fakat yazacağı roman için gerçek malzemelere ihtiyacı vardır. Bunun üzerine Belgin malzeme tolayabilmek için zengin bir fabrikatör olan amcasının fabrikasında işçi olarak çalışmaya karar verir. Fakat bu iş için uçarı nişa"nlısını epey güç ikna etmiştir. Nihayet izin koparan Belgin, dadısıyla birlikte fabri-ka civarındaki bir mahalleye yerleşir. Bir süre sonra, fabrikada şoför!ük yapan Orhan (Orhan Günşiray) Belgin'le ilgilenmeye başlar. Onu önceleri pek ciddiye almayan genç kız, sonraları ona yakınlık duymaya başlar ve iki genç birbirlerine aşık olurlar. Orhan'ın, Belgin'in peşinde dolaşmasından hoşlanmayan nişanlısı ve amcası genç kızı bir tuzakla ondan uzaklaştırılar. Orhan'la bağını koparan Belgin, nişanlısıyla nikah masasına oturur. Tam bu fabrika civarında oturan mahalleli nikahı basar ve Belgin'i kaçırır.Orhan'ın mert bir delikanlı olduğunu anlayan amcası bu yaptığından utanır ve yeğeniyle evlenmesine izin verir.


► İkinci Dünya Savaşı öncesi Alman sinemasının "dramatik güldürü” türünü Türk sinemasına uygulamayı deneyen ve bunu biraz da 1940 dönemi Hollywood güldürüleri ile karıştıran Seden için bu" tipi güldürü" türü yeni bir dönem açıyor, onu değişik, umutla iyimser bir havaya götürüyor. Seden için bu yenilik, hem çizdiği çerçevede, hem kişiler arasındaki çatışmada, hem anlatımda oluyor. Mahalleye Gelen Gelin"in anlatımı çok daha sade, genellikle zorlamadan oldukça uzak. Seden'e özgü biçim oyunlarını sürdüren (mesela Orhan'la A. Tarık Tekçe'nin kavgasındaki çok hızlı panIar, Orhan'la Belgin arasındaki aşk sahneleri gibi), şiddete yer veren (mahalle kavgalarfında), yer yer de kadının ezilişine eğilen ve tüm bunları bir ölçü içinde verebilen film bir bütüne varıyor.


Seden için asıl dönüş, fasit daireden çıkma teşebbüsü "Mahalleye Gelen Gelin" ile oluyor. Usta, bu filmde kendine özgü bir güldürü anlayışı ile ortaya çıkıyor. Daha sonra bu tarz güldürü türüyle sık sık" karşımıza çıkacak olan Usta, "Mahalleye Gelen Gelin" ile türünün en iyi örneklerinden birini veriyor. (Gülşah Nezaket Maraşlı, “Osman Fahir Seden’le Düet”)

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder