18 Ocak 2018 Perşembe

ADSIZ CENGAVER (1970)

 “Sultan Gelin” 

Senaryo ve Yönetmen: Halit Refiğ
Kamera: İlhan Arakon
Yapım: Erman Film / Hürrem Erman 
Kurgu: Hilmi Güver, Sanat Yönetmeni: Annie G. Pertan,

Oyuncular: Cüneyt Arkın (Adsız), Nebahat Çehre (Altınay), Puri Benai (Gülnaz), Altan Günbay (Cabbar), Birsen Ayda, Humayun Tebrizyan (Köse), Milton Reid (Dev), Gülnaz Huri, Hümeyra Akbay, Behçet Nacar (Nurettin), Mehmet Ali Akpınar (Kör Asım), Semih Sezerli (Yumurtacı), Uğur Kıvılcım, Sinan Emre, Nubar Terziyan (Balıkçı), Nermin Özses (Büyücü Kamerül), Sabahat Işık (Balıkçının Karısı), Murat Tok (Emir), Arap Celal (Cabbar’ın Veziri), Nermin Hoşses

KONU: Adsız Cengaver Buhara’da geçmektedir. Kötü baş vezir Cabbar (Altan Günbay) Emir Mahmut’un kellesini uçurtur. Kızı Esma Sultan’a zorla sahip olur. Emir Mahmut’un bedeninden ayrılan kellesi bir kehanette bulunur; Caffar, oğlu tarafından öldürülecektir.

Zaman geçer, Esma Sultan hamile kalır, bir oğlan çocuk doğurur ve onu Caffar’dan korumak için bir sepet içinde nehire bırakır. Bebek bakıcısı aile tarafından bulunu fakat Esma sultan, Caffar tarafından suda boğularak öldürülür.

Yıllar sonra Caffar’ın oğlu Adsız (Cüneyt Arkın) kılıcını alıp, atına binerek Buhara’nın yolunu tutar. Yolda karşılaştığı ve Caffar’dan intikam almak üzere Buhara’ye gitmekte olan kadın savaşçı Altınay (Nebahat Çehre) ile karşılaşan Adsız; beraberce yola devam ederler.


Halit Refiit, masalcılık oynuyor... Binbir gece masallarının, kutsal kitapların ve Türk halk efsanelerinin birleştirilmesiyle meydana gelmiş senaryo... Refiiğ, oyunu sonuna dek, bütün kurallarıyla oynuyor, gülünç olur, saçmadır kaygılarına düşmeden, masalın tüm öitelerini, "Şişeden çıkan dev"den "sihirli yüzük"e dek, kullanıyor... Bu ilk "renkli sinemaskop" Türk filmi teknik açıdan başarılı... Türkiye'de ilk kez kullanılan bir sistemle yapılmış olan "süperpoze" sahnesi (dev'le çocuğun konuştuğu sahne), bu nedenle ilginç. Yıllar yılı Cecil B. De Mille'in erotik Tevrat uyarlamalarını, İtalyan "tarihi" (!) filmlerini veya Amerikan usulü binbir gece masallarını seyretmek zorunda kalmış Türk seyircisine, bu kez "Türk gözüyle Doğu masalları" sunulmasına kim karşı çıkabilir. “Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları, syf.65 ” 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder