12 Ocak 2018 Cuma

DAĞLAR KIZI REYHAN (1969)

Yönetmen: Metin Erksan
Senaryo: Muzaffer Arslan, Bülent Oran
Foto Direktörü: Necati İltaç
Yapım: Sine Film / Muzaffer Arslan

Asistan Direktör: Kenan Davutoğlu, Diyalog: Bülent Oran, Muzaffer Aslan, Metin Erksan, Kamera Asistanı: Kazım Çakırman, Reji Asistanı: Atilla Gökberi, Müzik Direktörü: Metin Bükey, Şarkılar: Kamuran Akkor, Reyhan ve Lâleler’in aranjmanı: Turgut Dalar, Sesleri Alanlar: Bican Avşar, Tuncer Necmioğlu, Monta-Senkron: Recai Karataş, Adnan Açıkalın, Bedirhan Koç, Arif Özalp, Osman Bilen, Nevzat Dişiaçık, Altan Sertesen, Saadettin Özmutlu, Prodüksiyon Temsilcisi: Nuri Tuncel, Fethi Oğuz, Prodüksiyon Amiri: Avni Turan, (Acar Film Stüdyosunda hazırlanmış ve seslendirilmiştir)

Oyuncular: Filiz Akın (Reyhan), Kartal Tibet (Kemal), Fatma Karanfil (Hülya), Muhterem Nur (Reyhan’ın annesi), Metin Serezli (Ekrem), Sami Hazinses (Gariban), Ömercik “Ömer Dönmez” (Ömer), Süheyl Eğriboz, Kudret Karadağ, İbrahim Kurt, Kuzey Vargın, Muzaffer Civan, Altan Günbay, Nubar Terziyan, Behçet Nacar, Aycan Tezel, Melih Ateş, Sema Yılmaz

Konu : Film, Reyhan adındaki bir genç kızın gazino patronu tarafından gelen
şarkıcılık teklifini kabul edip, sahneye çıkmasıyla sözlüsünden olaylı bir şekilde ayrılmasını hikaye eder. Kötü kalpli gazino patronu kızın sözlüsünün cebine uyuşturucu koydurur ve onun on yıl hapiste yatmasına sebep olur. Hapishanedeki sevgili, kumar hakkında geniş bilgi edinir ve dışarı çıktığında edindiği bilgiler sayesinde zengin olur, İlk işi hapse girmesine neden olan adamdan öcünü almak olur, Sonra sıra eski sözlüsüne gelir. Bir sürü olaylardan sonra film mutlu sonIa biter.

► Türk sinemasında genellikle film için özgün (orijinal) şarkı bestelenmez, ün kazanmış bir şarkıya dayanarak film yapılır. (Bunun istisnaları da, az da olsa, vardır: 'Samanyolu", "Sarmaşık Gülleri" gibi). "Reyhan" da, tutulmuş bir türkünün etrafında "imal edilmiş", en yapışkan cinsinden bir melodramı anlatıyor. Kıskanç sözlüsünden ayrıIarak gazino sahnelerinde üne eren genç kız, kötü kalpIi gazinocu, iftiraya uğrayarak 10 yıl hapiste kalan talihsiz aşık... Daha neler de neler ... Böyle bir filmin altında Orhan Aksoy veya Nejat Saydam'ın değil de Metin Erksan'ın imzasına rastlamak da, Türk sinemasının bugünkü ortamında kimseyi şaşırtmamalı... “Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları” syf, 69”

► Metin Erksan'ın "Reyhan"ın müziğiyle ilgili ilginç bir anısı var. Filmin prodüktörü Muzaffer Aslan, sesiyle yükselen, ünlü olan, sesine aşık olunan Reyhan'ın şarkılarını beşinci sınıf şarkıcılara okutturmaya kalkınca Metin Erksan olaya el koyar:
Filiz, son derece iyi oyun çıkarttı, böyle güzel bir oyuna adam gibi ses gerekir. Prodüktörün getirdiği bilmem kaçıncı sınıf şarkıcılara söyletmedim. 'Git doğru dürüst bir adam bul, getir' dedim. 'Çok pahalı, dünyanın parasını isterler' diye kabul etmedi. Ben cebimden para çıkardım ve ayak işleri yapan çocuğa 'Piyasada kaç tane 'Reyhan' parçasını söylemiş şarkıcı varsa hepsinin plağını al gel' dedim. Semiramis Pekkan, Ajda Pekkan, Mine Koşan, Kamuran Akkor, hepsinin plağını aldı geldi. Filmdeki her şarkıyı başka kişi söylemiştir ama, bunu hiç kimse anlamadı tabii. Bu filmin müziği plakla yapılmıştır, hem de ayrı ayrı şarkıcıların plaklarıyla. Rejisör olarak bunlarla benim uğraşmamam gerekir ama, ne yaparsınız ki bütün hayatım prodüktörle kavga ederek geçti.

Atilla Dorsay, "Böyle bir filmin altında Orhan Aksoy veya Nejat Saydam'ın değil de Metin Erksan'ın imzasına rastlamak da Türk sinemasının bugünkü ortamında kimseyi şaşırtmamalı! .. diyor.


Aslında yukarıdaki ve yukarıdakine benzer yazılar, diğer ticari filmleri gibi "Reyhan"ın da eleştirmenlerin beğenisini kazanmadığını gösteriyor. Türk sinemasının içinde bulunduğu duruma sözde üzülen sinema eleştirmenleri özgün bir film yapıldığı zaman, o filmi ya görmezden gelmişler ya da karalama yoluna gitmişlerdir. Metin Erksan gibi kendisini kanıtlamış bir yönetmenin piyasa filmlerine yönelmesinin sebebini sadece izleyicinin beğenisinde değil, biraz da kendilerinde aramaları gerekiyordu. “Birsen Altıner, “Metin Erksan “ 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder