10 Mart 2018 Cumartesi

KAMBUR (1973)


Yönetmen: Atıf Yılmaz
Senaryo: Erdoğan Tünaş,
Görüntü Yönetmeni: : Kaya Ererez
Müzik: Mikis Tedorakis
Sanat Yönetmeni: Bülent Özsavaş
Yapım: Akün Film / İrfan Ünal

Yönetmen Yardımcıları: Attila Gökbörü, Ünal Berksoy, Zafer Par, Kamera Yardımcıları: Mustafa Kuzu, Hüseyin Ererez, Sanat Yönetmeni: Bülent Özdavaş, Seslendiren: Necip Sarıcıoğlu, Renk Uzmanı: Turgut Ören, Set Ekibi: Sonay Kanat, Birol kanat, Ekrem Ülgen, Halil Dede, Montaj: Aleko Aleksandru; Işık Yönetmeni: Erol Batıbeki, Ömer Ekmekçi, Senkron: Mustafa Kent, Negatif Montaj: Hüsam Üren, Yapım Yönetmeni: Tuncel, Yardımcısı: Metin Ok, Laboratuar Şefi: Hikmet Kuyucu,
(Lale Film Stüdyosunda seslendirilmiş Ören Renkli Film Laboratuarında hazırlanmıştır.)

Oyuncular: Fatma Girik, Kadir İnanır, Suzan Avcı, Danyal Topatan, İhsan Yüce, Muazzez Kurdoğlu,

Konu: Ayvalık'ta balıkçılık yapan babası ıle birlıkte yaşayan yoksul, güzel ama kambur Azize'nin (Fatma Girik) tekdüze, çevresinden soyutlanmış, içine kapanık dünyası, kasabaya gelen Ali (Kadir inanır) adındaki kör bir kemancı ile değişiverir. Azize 32 yıl boyunca sevginin ne anlama geldiğini bilmeden, tatmadan, ya da tatma olanağını o güne dek yakalayamadan yaşamını sürdürmüştür. Azize ancak, kör bir adamın, kusurunu fark etmeden, utancını hissetmeden kendisini sevebileceğine inanır. Yaşamı boyunca yakaladığı ve belki de zaman yakalayamayacağı, o anlatılmaz duyguların önlenemez coşkusuyla kör kemancıya tutulur. Sevgisi karşılıksız kalmaz ve iki özürlü insan arasında sevgi ile örülmüş küçük ama içten ve sıcak bir dünya kurulur. Çevresindekilerin alayına, horlamasına ve insafsız saldırılarına rağmen, yaşamının belki de tek desteği olan ve oldukça geç yakalanan bu sevgiye takılıverir. Öylesine sever ki, sevdiği adama, görebilmesi, ve kendi çirkinliklerinin bile fark edilmesini göze alarak gözlerini ona armağan eder. Kambur; sinemamızın görmezlikten gelip es geçtiği özürlü insanlar üzerine yapılmış küçük ama içten ve sıcak çarpıcı bir örnek. Burçak Evren, “İki Ün’lü Kadın Fatma Girik”

► Türk sinemasındaki güzel kız, yakışıklı delikanlı temeline dayanan aşk öykülerinden ayrılan Kambur "birbirini tamamlayan ama ile kambur halk hikayelerinden yola çıkar, doğunun kendine özgü, çileli cetesi, fedakar aşk masalarının Leyla ile Mecnunları, Kerem ile Aslı'ların çizgisine ulaşır". Keloğlan'ın bir filminde söylediği gibi "Türk toplumunda güzelin şansı azdır, örneği de çoktur." Kusuru olan insanlarla ne yazık ki bu kusurların nedenleri kendileriymişçesine alay edilir, aşağılanırlar. Sevgileri küçümsenir. Azize'de bu bakış açısının yarattığı davranışların mutsuzluğunu yaşar. Ali'ye aşık olması ve aşkını açıklayabilme gücünü bulması da kusurunun görülemeyeceğindendir. Azize gözlerini vererek, hem sevgisinin büyüklüğünü kanıtlamakta, hem de sevgilisinden ayrılmayı göze almaktadır.

► Film 1973 yılında Sinematek Derneğinin yaptığı değerlendirmede, yılın en iyi 10 filmi arasında yer aldı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder