13 Mart 2018 Salı

MAHPUS (1973)


Yönetmen: Nejat Saydam
Senaryo: Safa Önal Halit Çapın’ın eserinden
Müzik: Yalçın Tura
Foto Direktörü: Melih Sertesen
Yapım: Acar Film / Murat Köseoğlu

Ar Direktör: Semih Sezerli, Işık Şefi: Cengiz Arlı, Işık Astanı: Turgut Köse, Türküler: Seha Okuş ve Korosu, Kamera: Salih Dikişçi,

Oyuncular: Türkan Şoray (Ümmühan), Hakan Balamir (Selman), Orçun Sanat (Şoför Yakup), Ahmet Arkan, Muazzez Arçay, Suzan Avcı, Tamer Balcı, Necip Tekçe (kanlı), Renan Fosforoğlu (cezaevi müdürü), Ekrem Dümer (doktor, Nermin Özses (gardiyan), Haydar Karaer (Dursun), Muzaffer Civan (Dursun’un adamı),

Konu: Filmin kadın kahramanı kocasının kan davalılarını , onları ikna etme çabaları sonuç vermeyince öldürür. O ana kadar birbirlerini çok seven iki genç ayrılmak zorunda kalırlar. Yıllarca hapiste yatan kadını, kocası arayıp sormaz. Hapishane günleri bu yüzden daha da çekilmez olur. Af çıkınca, uğruna yaşamını verdiği adamı öldürmeye gider, ancak, aradan geçen zaman içinde evlenen ve çocukları olan kocasını öldüremez. Karşılaştıklarında kocası donup kalır, yüzüne pişmanlığı yansır. Yoğun bir trafik arasında yıkılmış bir haldeki kadınla birlikte onu İstanbul'a getiren ve samimi bir kişi olarak çizilen kamyoncu kaybolup giderler.

ÖDÜL:
*5. Adana Altın Koza Film Festivali’nde (1973)
► “ En başarılı 3. Film”
► Türkan Şoray “en başarılı kadın oyuncu”

* "Mahpus"ta Türkan Şoray'ı yeniden köylü rolünde seyrediyoruz. Halit Çapın'ın "Mahpus Kadınlar" adlı bir röportaj dizisinden hazırlanan senaryo, Şoray'ı Göreme yöresinden bir köylü kadın olarak karşımıza çıkarıyor. Sevdiği erkek uğruna katil oluyor, onu kan davası için arayanları öldürüyor. Hapse giriyor, yıllarca yatıyor. Ama sevgilisi unutuyor onu, evleniyor. Af sonucu çıkan kadın için, artık tek düşünce intikamdır... "Mahpus", konu olarak da, anlatım olarak da sinemamıza pek bir yenilik getirmiyor: Tek yenilik, Acar Film'in (ve Saydam'ın) ilk kez salon filmleri dışında bir köy hikayesine eğilmesi.. Nejat Saydam'ın anlatımı, bazı dış sahnelerde (özellikle pazar bölümleri) başarılı. Ancak görüntü yönetmeni Melih Sertesen'in işe yeni başlayanlarda çok görülen bir heves olan zoom'lan aşırı kullanması, filmin anlatımını zedeliyor. Bir de Türkan Şoray'ın kendini aşan, başarılı oyunundan söz etmek gerekli ... "Mahpus" iyi niyetli, temiz bir çalışma, sonuç olarak... Bir aşama değilse de, seyredilebilir bir film ...”Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları” syf, 86 ”




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder