14 Nisan 2018 Cumartesi

NEHİR (1977)


Yönetmen: Şerif Gören
Senaryo: Sadık Şendil
Görüntü Yönetmeni: Hüseyin Özşahin
Yapım: Arzu Film/Ertem Eğilmez

Oyuncular: Tarık Akan, Müjde Ar, Sevda Aktolga, Cem Şendil, Civan Canova, Selin Sel, Korkut Altın, Marcus Henrich, Veronica, Vandel, Dinçer Çekmez, Korkut Altın, Ertuğ Koruyan, Esen Günay

Konu: İki yabancının peşine takılarak Fırat üzerinde bir yolculuğa çıkan bir grup İstanbullu gencin serüveni. İstanbul'u gençlerin yaşama bakışlarıyla yöre insanlarının çelişkisi, kısa, ama akıllıca bir kaç sahneyle ve diyalogla veriliyor. Sonra Fırat üzerindeki, serüven başlıyor. Gençlerin yanında bilinmeyen bir nedenle polisten kaçan bir de suçlu adam var. Gençler önce doğayla, sonra da doğadaki en tehlikeli yaratıkla, yani insanla, bir avuç kötü insanla çatışmak zorunda kalıyorlar. Bir eğlen-ce olarak başlayan bu macera, trajik boyutlar kazanarak sonuçlanıyor.

► "Nehir", hemen başından söyleyelim, sinemamızda şimdiye dek yapılmış en iyi serüven filmİ... Sadık Şendil'in senaryosu, iki yabancının peşine takılarak Fırat üzerinde bir yolculuğa çıkan bir grup İstanbullu gencin serüvenini anlatıyor. İstanbul'u gençlerin yaşama bakışlarıyla yöre insanlarının çelişkisi, kısa, ama akıllıca birkaç sahneyle ve diyalogla veriliyor. Sonra Fırat üzerindeki serüven başlıyor. Gençlerin yanında, bilinmeyen bir nedenden polisten kaçan bir de suçlu adam var. Gençler, önce doğayla, sonra da doğadaki en tehlikeli yaratıkla, yani insanla, bir avuç kötü insanla çatışmak zorunda kalıyorlar. Bir eğlence olarak başlayan bu serüven, trajik boyutlar kazanarak sonuçlanıyor.

Nehir", sinemamızdaki son bir iki mevsimde belirlenen akımların bir bileşkesi sanki... Yıllardır anlatılan konulardan, çiğnenen sakızlardan seyircinin nasıl bıkığının bilincine varan sinemamız, kendisine yeni çıkış yolları arıyor. uğruna harcanmış oluyor. "Nehir"i, sine-mamızın hangi teknik düzeye geldiğini merak eden, körü körüne Batı sineması hayranı herkese kesinkes öğütleyeceğiz biz.
Ama iş bu filmi dış ülkelere satmaya gelince (ki "Nehir" düzeyindeki bir film rahatça birçok ülkeye satılabilir), bunu nasıl yapacağız? Aslı dururken kopyasını kim alacak? Bu tür kopyalamaların, ticari açıdan bile tutarlılığı var mı? “Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları” syf, 225 ”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder