7 Nisan 2020 Salı

ALNIMDAKİ BIÇAK YARASI (1987)


Yönetmen: Şahin Gök
Senaryo: Şahin Gök, (Burhan Arpad’ın aynı isimli romanından)
Görüntü Yönetmeni: Aytekin Çakmakçı
Yapım Koordinatörü: Batu Özer
Yapım: Emek Film/Nazmi özer

Türker İnanoğlu “5555 Afişle Türk Sineması” kitabında yer alan film afişinde Safa Önal’ın adı yerine Şahin Gök’ün adı yer almıştır. (y.ö) 

Set Ekibi: Yaşar Davutoğlu, Emin Özay, Sabahattin Anlı, Işık: Gürcan Küçüker, Haluk Erkan, Ertan İstanbullu, Makyaj: Abdullah Gonca, Laboratuar: Selahattin Kaya, Mustafa Yıldız, Negatif Kurgu: Mustafa Kul, Kenan Hacaman, Sesleri Alan: Necip Sarıcıoğlu, Gültekin Çavuş. Yönet-men Asistanı: Süreyya Tezel, Kamera Asistanı: Ahmet Servidal, Yapım Görevlisi: Rauf Ozangil, Yapım Koordinatörü: Batu Özer, (Yeni Lale Film Stüdyosunda Hazırlanmıştır.)

Oyuncular: Serpil Çakmaklı (Zehra), Hakan Ural (Halil), Pakize Suda (Leman), İhsan Yüce (Nuri), Cengiz Sezici (Artin), İhsan Baysal (Kara Hüseyin), Erdal Tosun (Remzi), Hikmet Karagöz (manav İbo), Murat Tokmak (yetim), Birol Işın (pavyon müşterisi), Seyfettin Karadayı, Enver Dönmez, Kudret Karadağ, Nuran Yalçın, Sibel Savaşçıoğlu, Sami Hazinses, Ahmet Balıkçı, Orhan Çoban, Murat Tokmak, Cengiz Karabulut, Erol Şen,

Konu: Balıkçılık yaparak hayatını kazanan (Halil (Hakan Ural), bir gece arkadaşlarının ısrarıyla birlikte pavyona eğlenmeye giderler. Bu renkli gecenin etkisine kapılan genç, ilgiyle izlediği dansöz Zehra'ya (Serpil Çakmaklı) yakınlık duyar. Annesi ve yengesiyle mütevazi bir yaşam süren Halil, o geceden sonra Zehra'nın çalıştığı pavyonun gedikli müşterisi olur. Ne var ki Zehra'nın her pavyon kadını gibi bir belalısı vardır. Halil, şimdi bu tehlikeli dünyanın çıkmazından nasıl kurtulacaktır.

v    Safa Önal’ın senaryolarını yazdığı “Vesikalı Yarim” ve “Alnımdaki Bıçak Yarası”, Sait Faik’in bir meyhane ortamında dinlediklerinin romana (Menekşeli Vadi) aktarılmasından başka bir şey değildir. Sait Faik’in bir meyhanede sohbet ettiği arabacı Bayram, meyhanelerde tanıştığı Seher ile yaşar, onun yüzünden kavgalara karışır. Ailesini Seher yüzünden terk ettiğini ve yedi yıldır gitmediği evine götürmesini Sait Faik’ten ister ve S. Faik o gece Bayram’ın evinde kalır. Yıllar sonra yolu menekşeli vadiye düşen yazar Bayram’ı ve karısını tarlada çalışırken görürse de, Bayram yazarı tanımaz”. Lütfi Akad’ın yönetmenliğini yaptığı “Vesikalı Yarim” filminde, Halil (Bayram, Halil olmuştur) manavlık yapar. Bir gece arkadaşları ile gittiği pavyonda gördüğü Sabiha’ya (Seher) aşık olur ve işini, evini, ailesini terk edip Sabiha ile birlikte yaşamaya başlar. işsiz kalır, küçük tezgahlarda satıcılık yapmaya kalkar, Sabiha da pavyonu bırakır sonunda Sabiha Halil'in babası ile konuşup durumu öğrenince. Halil'in hayatından çıkmaya karar verir. Halil ailesine döner. Konu sonradan çeşitli yeni çevrimlerle tekrar tekrar ele alınır. Öte yandan aynı konunun işlendiği Burhan Arpad'ın “Alnımdaki Bıçak Yarası” romanında Zehra, Seher’le (Sabiha) aynı konumdadır ama daha genç olan Kazım, Bayramın (Halil) aksine bekardır. Bir akrabasının yanında, çay ocağında çalışır. Sait Faik'in öyküsü ismi de değiştirilmeden Menekşeli Vadi adıyla metne bağlı kalınarak TRT tarafından TV filmi yaplır. TRT daha sonra ki yıllarda edebiyatçılarımızdan yaptığı uyarlamalar kapsamında Sait Faik öykülerinden yapılan bir kolajda (Havada Bulut) Menekşeli Vadi Öyküsü diğer öykülerle birlikte (öyküler birbirine yedirilerek) tekrar ekrana getirir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder