27 Ocak 2018 Cumartesi

SEVENLER ÖLMEZ (1970)

Yönetmen: Metin Erksan
Senaryo: Bülent Oran
Foto Direktörü: Cahit Engin
Müzik: Metin Bükey
Yapım: Akün Film / İrfan Ünal

Yapım Amiri: Cevat Alkan, Yapım Yardımcısı: Bekir Çetiner, Set Amiri: Basri Büyükcan, Set Teknisyenleri: Mustafa Buvan, Necat Buvan, Fehmi Bayraktar, Işık Yöneticisi: Erol Batıbeki, Operatör Asistanı: Erdoğan Engin, Işık Yardımcıları: Ömer Ekmekçi, Rıfat Yurtçu, Montaj: Aleko Alexandru, Senkron: Osman Koşkan, Negatif Montaj: Hüsamettin Üren, Laboratuar Şefi: Hikmet Kuyucu, Yardımcıları: Selâhattin Kaya, Hayrettin Çakmak, Abdurrahman Tepetam, Renk Uzmanı: Turgut Ören, Seslendiren: Necip Sarıcıoğlu, Yardımcı Rejisörler: Tolgay Ziyal, Atilla Gökbörü, (Saner Film laboratuarında hazırlanmış, Lâle Film stüdyosunda seslendirilmişitir )

Oyuncular: Kartal Tibet, Fatma Girik, Muhterem Nur, Sevgi Can, Reha Yurdakul, Altan Günbay, Handan Adalı, Nezihe Güler, Aynur Akarsu, Faik Coşkun, Sabahat Işık, Yıldız Özbilgiç, Behçet Nacar, Yusuf Küçüköner, Kudret Karadağ, Zeki Sezer, İhsan Bayraktar, Yaşar Şener, Şükrü Budak

Konu: Milyoner Alemdar ailesinin oğlu olan Kemal (K,Tibet), bir modaevinde terzi olarak çalışan Nevin (F,Girik) adlı fakir bir kızı sevmiştir. Evlenmeye karar verdiklerinde Kemal'in babası Osman bey (R.Yurdakul) buna karşı çıkar. Kemal evini terk eder ve evlilik hazırlıklarına girişirler. Bir gün evine elbise götürdüğü şarııcı Leyla'nın (A.Akarsu) yanında gazinocu Eşref (A.Günbay) ile tanışan Nevin, bu adamın baskılı şarkıcı olma teklifleri ile bunalmaya başlar. Kemal'in böyle bir olayı kabul etmeyeceği kesindir. Ayrıca Eşref, Nevin'in güzelliğinden de etkilenmiştir. iki sevgiliye bir oyun oynar. Kemal çalıştığı tersanede bir kaza geçirir. Bu Eşref'in bir oyunudur. Kemal ameliyat olmazsa ölecektir. Bunun için de büyük para gereklidir. Nevin çaresiz kalır ve sonunda Eşref'in şarkıcılık teklifini kabul eder. Kemal kurtulur ama Nevin'i sahnelerde görünce de yıkılır. Nevin sürekli Kemal'den kaçar.

Kemal onun kötü yola düştüğünü sanmaktadır. Doktor bütün gerçeği Kemal' e anlatır ama Nevin onu affetmez, Kemal bir trafik kazası sonucu ölür. Nevin de başına bütün bu işleri açan Eşref' i vurur. Kemal'in mezarı başında son kurşunu da kendisine sıkar. “Burçak Evren “İki Ünlü Kadın Fatma Girik”

* Senaryosunu Bülent Oran'ın yazdığı film tıpkı "Reyhan" gibi bol şarkılı ve şarkıcılı bir filmdir. Bir moda evinde terzi olarak çalışan Nevin'le zengin bir ailenin oğlu olan Kemal'in drama dönüşen aşkının hikayesidir. Nevin'le evleneceğini söylediği için ailesi tarafından reddedilen Kemal, zengin yaşamını bırakıp bir tersanede çalışmaya başlar. Nevin ise ünlü bir şarkıcının elbise provasını yapmaya gittiği bir gün orada karşılaştığı gazina sahibi Eşref tarafından türlü dalavere ile elde edilir. Film "Reyhan"daki gibi mutlu sonIa bitmez. Eşref tarafından sakat bırakıılan Kemal'in ameliyat parasını kendini Eşrefe veerek elde eden Nevin, filmin sonunda sevgilisinin mezarındaki toprağa "Sen bensiz öldün ama, ben sensiz yaşayamam" diye sarılır ve canına kıymadan önce Eşrefi öldürür. Böylece hem çalınan mutluluklarının, hem de hayatlarının Öcünü almış olur.


"Sevenler Ölmez"in senaryosu, Metin Erksan'ın "Acı Haayat"ıyla bazı benzerlikler gösterir. Örneğin, kuaförde çalışan manikürcü Nermin gibi, bir moda evinde çalışan terzi Nevin'in dramı da işi nedeniyle zengin insanların aralarında bulunmasıyla başlar. Nevin, ünlü şarkıcı Leyla Hanım'ın elbisesini prova etmeye gittiği gün gazino kralı Eşref’le tanışır ve sevdiği adam olan Kemal'den ayrılmak zorunda bırakılır. Hatta halta Nermin'in sevdiği fakir Mehmet ile, Nevin'in sevdiği zengin Kemal'in işi bile birbirine benzer. Her ikisi de tersanede çalışırlar. Her iki film de mutlu sonIa bitmez. "Acı Hayat"ın Mehmet'i Nermin'in ölümüne neden olurken, "Sevenler Ölmez"in Nevin'i Kemal'in ölümüne neden olur. "Sevenler Ölmez" için yönetmenin iddiasız bir çalışması diyebiliriz. Gerçi Metin Erksan iddiasız filmlerinde bile sıradan Yeşilçam filmlerinden farklı bir anlayışla çalışmış bir yönetmen olmaya özen göstermiştir. Onun ticari amaçla çektiği filmlerin kadrajları, kadrajda kullandığı detaylar ve ışık, bu sıradan eserlerin usta bir yönetmen elinden çıktığını belli eder düzeydedir. Sözgelimi "Sevenler Ölmez"de bazı dublaj ve devamlılık hataları vardır ama, bunlar yönetmenin kullandığı etkileyici planlar yüzünden pek fazla göze çarpmazlar. Metin Erksan bütün filmlerinde olduğu gibi bu filminde de estetik kaygılar taşıdığını belli eder. Kullandığı mekanları estetik kaygıları ölçüsünde değiştirmekten kaçınmaz. Örneğin Kemal'i hastane odasında yatarken gördüğümüz sahnelerde duvardaki büyük boy resimler gözümüze çarpar. Böylece yönetmen hastane odasının duvarlarına üç büyük tablo asarak gerçekleri değil de, Metin Erksan boyutunu yaratmıştır. “Birsen Altıner, “Metin Erksan Sineması” syf, 88” 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder