13 Ocak 2018 Cumartesi

SENİNLE DÜŞTÜM DİLE (1969)

Yönetmen: Nejat Saydam
Senaryo: Erdoğan Tünaş, Tanju Gürsu
Nejat Saydam
Kamera: Melih Sertesen
Beste ve Şarkılar: Sabri Suha
Yapım: Acar Film/Murat Köseoğlu

Müzikleri İdare Eden: Metin Bükey, Şarkılar: Belkıs Özener, Gülderen Gül, Ses Taknisyenleri: Tuncar Aydınoğlu, Bican Avşar, Ümit Efekan, İsmail Karataş,

Oyuncular: Sema Özcan, Kartal Tibet, Tanju Gürsu, Esen Püsküllü, Reha Yurdakul, Muzaffer Tema, Necip Tekçe, Nedret Güvenç, Ali Şen, Ergun Köknar, Jale Öz, Muammer Gözalan, Renan Fosforoğlu

Konu: Kenan Yılmaz ve Şakir Sosyete ‘Türk Ceza Kanununun 450. maddesine göre 24 yıl hapis’ istemiyle yargılanırken Feridun Kurtoğlu’nun anlattıkları her şeyi değiştiriyor.
‘Senelerce evvel, Beyoğlu’nun yan sokaklarındaki Saz Salonunun sahibi’. Şarkıcı Nevin’den bir çocuğu var ama ‘şerefini ve adını yaşatmak’ için evdeki oğlu Faruk yetiyormuş. Talihsiz kadın kazada ölünce ona sığınan Kenan’ı bir lira vererek (yol parası) kovar. Sonradan kolye olduğunu göreceğiz. ‘Bir Daha Âşık Olmayacağım’ (1968) ile Kızkulesi’ni gören Salacak’ta Sevgi’yi tanıyoruz. Kenan’ın tek arkadaşı. ‘El çamaşırı yıkamaktan tırnakları tersine dönmüş’ annesi ve içkici üvey babasından başka kimsesi yok. Adil, hasta kadını para getirmiyor diye tokatlayıp boğmaya kalkmıştı.

İki çocuğun ayrılığı aynı sahilde olur. ‘Seninle Düştüm Dile’ (1969) “Gidiyorum buradan Sevgi. Muhtar benim işimi yaptı, Çocuk Korumaya aldırdı. Orada okuyup meslek sahibi olacağım… Hiç unutmayacağım seni. Seneler geçse de ihtiyarlasak da arayıp bulurum inan bana.”
Yıllar sonra Kenan artık bir delikanlı. İki tertemiz arkadaşı, Çilli Leyla ve Sosyete Şakir ile Madam Hayganoş’a ait Güneş Pansiyon’da kalıyor. Okulunu bitirmek üzere ama kumara başlamış. Takma adı ‘Rest Kenan’. Kazandığı parayı muhtaç çocuklara veriyor. Tüm aramalarına karşın henüz Sevgi’yi bulamamış. Sosyete “Senin gönlün floş rualin kupasından başka kalp tanımaz” diyor.

Şakir bıçkın bir İstanbul şoförü. Deri ceket, balıkçı yaka kazak, daracık pantolon. Paraya sıkıştıklarında ‘Hayganoş Bank’ın koynunda ter döküyor. Ama direksiyon sallarken çok mutaassıp’. Öpüştüler diye Oktay Yavuz ve kız arkadaşını yaka paça dışarı atmıştı; “Ulan, bana bakın ulan, burası haftada üç defa basılan Zurnik’in Kırmızı Fener Oteli değil.” Çilli Leyla ise bir pavyonda şarkıcı. Orkestra Volkan’la ‘Niksarın Fidanları’nı söylediği gece ‘öl dese ölecek’ muhasebeciyi ‘yolmadan’ ailesinin yanına ‘postalamıştı’. Sonra ne olacak malum. Demir kafesin içine yallah.” Mahallenin saf manavı Ahmet de genç kıza tutkun. Onu mazisiyle kabulleniyor. Feridun Bey işlerini Faruk’a devretmiş. Büyük bir rastlantıyla Sevgi onun Gazinosunda şarkıcı. Adı Çilem Gül. Annesi yine hasta, üvey baba Adil yine çıkarcı ve sarhoş. 5–10 kuruş tırtıklarım diye Patron’un peşini bırakmıyor. Genç kızla Kenan’ın karşılaşması Faruk’un yeni açtığı kumarhanede olur. Kazandıkları parayı Darülaceze’ye verirler. Burada bizi bir sürpriz bekliyor. Görevli doktor, filmin yönetmeni Nejat Saydam. Sevgi, onun söylediklerinden Kenan’ı tanır ama nedense bunu belli etmez.
Sosyete Şakir’in, müşteri götürdüğü Roje Nuar’da Çilem’in resmini görmesi ile kırgınlıklar başlar. Kenan aldatıldığını düşünüyor. Ama olaylar çok farklı gelişir. Genç kız Faruk’un saldırısından korunmaya çalışırken balkondan düşer. Ameliyatı için 50–60 bin lira gerekli. Delikanlı da onun çocukluk aşkı Sevgi olduğunu anlamış. Parayı babasından ister; “Bir hayatı kurtarmak için istiyorum. Yoksa gelmezdim sana, aç kalır gene gelmezdim.” Bu sahnede Doğu-Batı Burjuvazileri arasındaki nitelik farkı ortaya çıkıyor. Feridun önce 500 lira vererek sepetlemeye kalkar sonra ‘miktarı’ duyunca hakaretler yağdırır.

Parayı denkleştirmek için Kenan kumara başlar; Şakir ekmek teknesini satar; Leyla, Ahmet için bıraktığı şarkıcılığa döner. Feridun’un aklı başına keşke gelseydi. Para kavgasında ölen Faruk’u kurtarabilirdi belki. (Murat Çelenligil – sinematürk internet veri tabanı) 



SEN BİR MELEKSİN (1969)

Yönetmen: Nejat Saydam
Senaryo: Bülent Oran 
Fotoğraf Direktörü: Melih Sertesen
Besteler: Metin Bükey, Nuri Avcı, Yıldırım Gürses
Yapım : Acar Film / Murat Köseoğlu

Ses Teknisyenleri: Tuncer Aydınoğlu, Bican Avşar, Ümit Efekan, İsmail Karataş, Ar Direktör: Semih Sezerli, Prodüksiyon Amiri: Melih Üstüngör, Montaj: Özdemir Arıtan, (Acar Film Renkli Laboratuarlarında hazırlanmıştırr.)

Oyuncular: Hülya Koçyiğit, Ediz Hun, Sevgi Can, Piraye Uzun, Ergun Köknar, Çetin Akçan, Asım Nipton, Nezihe Güler, Cevat Kurtuluş, Nurgül Yıldız, Cem Demirel, Aliye Uzunatağan, Ufuk Enünlü, Nahire Kaşay, Leyla İlhan, Hikmet Üstüngör, Cem Demirel, Oktay,

Konu: Kimsesi olmayan ve çok başarılı bir öğrenci olan Hülya kalacak yeri olmadığı için okulun yatakhanesinde yaşamaktadır. Birgün bir iş teklifi alır. Altı tane çocuğu olan ve karısı ölmüş, aksi bir adamın çocuklarına öğretmenlik yapacaktır. Bu fikir Hülya’yı korkutmuş ama yine de teklifi kabul etmiştir. Gittiği evde birçok zorlukla karşılaşacak olan Hülya kendini çocuklara sevdirmeyi kısa sürede başaracak fakat Orhan Bey’e bir türlü yaklaşamayacaktır.





Russel Crouse (1893-1966) ve Howard Lindsay’in (1889-1968) senaryosundan Robert Wise’nin (1914-2005) rejisiyle çekilen 1965 yılı yapımı bir Amerikan filminden uyarlama. Filmin başlıca oyuncuları; Julie Andrews (1935), Christopher Plummer (19299 ve Eleanor Parker. (1932)

SAZLI DAMIN KAHPESİ (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Özdemir Birsel
Kamera: Manasi Filmeridis
Yapım: Hisar Film Özdemir Birse

Oyuncular: Tamer Yiğit, Sezer Güvenirgil, Feri Cansel, Kadir Savun, Hüseyin Baradan, Suna Pekuysal, Mualla Sürer, Hüseyin Zan, Faik Coşkun


Konu: Bir ocağın sönmesine neden olan büyük şehirden gelen bir hayat kadınının yaptığı kötülüklerin öyküsü… 

SATILIK GELİN (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Semih Evin
Görüntü Yönetmeni: Suat Kapkı
Yapım : Kale Film / Yılmaz Gündüz

Oyuncular: Eşref Kolçak, Zühal Aktan, Erol Taş, Özkan Yılmaz, Hüseyin Zan, Yılmaz Köksal, Meltem Mete, Sema Yaprak, Nusret Özkaya, Orhan Aykanat, Mehmet Büyükgüngör

Konu: Başlık parası yüzünden işlenen cinayetler.


SARI KORDELA/ SARI KURDELEM SARI (1969)


Senaryo ve Yönetmen: Kemal Kan
Eser: Malatyalı Fahri
Kamera: Ali Uğur
Yapım: Saltuk Film / Kadir Kesemen

Oyuncular : Yıldıray Çınar, Figen Say, Kadir Savun, Nevin Aypar, Berrin Baysal, Refik Üfler, Hüseyin Baradan, Kâzım Kartal, Zeki Tüney, Özcan Bilge, Arap Celâl


Konu: Bir Köy çobanının aşk öyküsü. 

SARI ÇİZMELİ (1969)

Yönetmen: Orhon Murat Arıburnu
Senaryo: Recai Turgay
Görüntü Yönetmeni: Mükrimin Şumlu
Yapım: Venüs Film / Abdulkerim Uzun


Oyuncular: Piraye Uzun, Nil Göncü, Sevgi Can, Ferhan Tanseli, Nejat Özbek, Sami Hazinses, İnci Eroğlu 

SAPIK (1969)

Senaryo ve Yönetmen : Yücel Uçanoğlu
Görüntü Yönetmeni : Dinçer Önal
Yapım : Tunç Film / Sami Tunç

Oyuncular: Tugay Togsöz, Figen Say, Sami Tunç, Kamuran Ballı, Lale Zar, Ahmet Akıncı, Kadriye Mutlu

Konu: Sapık bir mahkumla avukatın öyküsü


SANA DÖNMEYECEĞİM (1969)

“Şoförler Güzeli”

Yönetmen: Mehmet Dinler
Senaryo: Erdoğan Tünaş
Kamera: Cengiz Tacer
Yapım: Melek Film / Şahan Haki

Oyuncular: Türkan Şoray, Murat Soydan, Aliye Rona, Sedat Demir, Refik Üfler, Sinan Emre, Leman Akçatepe, Hasan Ceylan, Suzan Avcı, Necdet Yakın, Hayri Caner, Asım Nipton, Muammer Gözalan, Necabettin Yal, Vedat Volkan


Konu: Leyla babasıyla birlikte yaşar. Babası Murat Bey’in şoförüdür. Murat yurt dışından dönünce, ailesi çok sevinir. Leyla Murat’ı çok sever, ancak Murat’ın bu sevgiye karşılığı çok kısa süreli olur. Sevdası karşılıksız kalan Leyla, oğluyla ortada kalır… Leyla’yı, dolmuş şoförlüğü yapan Dursun, Murat’ı Belma isminde bir başka kadın sever. Leyla’nın mutluluğunu istemeyenler ona bir iftira atarlar. Adı bir cinayet olayına karıştırılır. Mahkemeye çıkan Leyla'yı, ilk göz ağrısı Murat savunur ve beraat ettirir. 



SANA AĞLAMAK YAKIŞMAZ (1969)

Yönetmen: Nazmi Özer
Senaryo: Vecdi Uygun
Görüntü Yönetmeni: Yılmaz Ceylan
Yapım : Pesen Film / Nevzat Pesen

Oyuncular: Tugay Toksöz, Mine Mutlu, Sevgi Can, Sami Tunç, Hasan Ceylan, Hakkı Kıvanç, Tahsin Korel

► Köye yakın bir dere kenarı. At arabasındaki sevdalılar.. Neslihan; “Nerede kaldın Yiğit? Dadımı (kasabadaki) pazarda oyalamaktan canım çıktı.”
Yiğit; “Annem çok hasta Neslihan. Gelirken eczaneye uğrayıp ilaç aldım.. Doktorlar durumunu iyi bulmuyorlar. Babamın ölümü çok sarstı onu.”

Neslihan; “Bütün bunlara babam sebep oldu değil mi? Bir başkası olsa.. intikam almaya kalkar, kana kan ister.” Yiğit; “Hayır Neslihan, kötülüklere, kin ve kan davasına karşıyım ben. Baban babamı öldürdüyse, ben de onu öldürmekle hak tecelli etmez. Yanlış bir zihniyet.. Seni seviyorum Neslihan. Delice, taparcasına. Kimsenin gücü yetmeyecek bizi ayırmaya. Ne seni almak isteyen Ömer Ağa’nın vereceği başlık parası ne de babanın diretmesi..Yarın gidip konuşacağım babanla. İki aile arasındaki bu kan davasına bir son vermesini söyleyeceğim. Sonra da seni isteyeceğim.. ‘İstediğin arazi mi toprak mı çiftlik mi?’ diyeceğim ona. ‘Kızını bana vermekle zaten akraba oluyoruz. Aramızda sen ben davası kalmayacak’ diyeceğim.”

Kendi de ismi gibi olan Yiğit ; Hastalıklı annesi ve kardeşleri Süleyman ile Zeynep’ten oluşan ailesi ile çiftçilik yapıyor. ‘Köyün astığı astık, kestiği kestik Davut Ağası’nın kızı Neslihan’la sevdalı. Zorluk bu kadarla kalsa yine iyi. Filmin sonlarına doğru genç kızın, arkadaşı Ayşe’ye, aşkları için söyledikleri “Orta mektep sıralarındayken söz kesmiştik kendi aramızda. Sonra, Yiğit lise bitirmek için İstanbul’a gitmişti. İşte o sıralarda babamla babası arasında arazi kavgası oldu. Ve babam onun babasını tarlada öldürdü. Bu yüzden iki aile arasında kavga başladı.”
Delikanlı, belki okumasının belki de büyük şehir görmesinin etkisi ile kan davasına karşı çıkarken, kardeşi Süleyman intikam için yanıp tutuşuyor. Davut Ağa’nın, evlerine kadar gelip “Bana bak Rüstem’in oğlu, kaç sefer haber gönderdim sana ‘kızımı rahat bıraksın’ diye..Sen kim Davut’un kızına göz koymak kim..Bir daha kızımın karşısına çıkacak olursan bacaklarını kırar, bu dünyayı zindan ederim tüm sülalene. Anlaşıldı mı?” diyerek gözdağı verdiği gün abisine şunları söyler “..Niçin haddini bildirmedin ona. Daha ne kadar sabredip bekleyeceğiz?..Babamızı öldüren, malımızda gözü olan bu haris adamın küstahlığına neden boynu bükük kalıyorsun anlamıyorum.”
Davut Ağa’nın kardeşi Remzi Amca da, Yiğit gibi, sorunların iyilikle çözümünden yana. İlyas’ın bahçeli kahvesinde, delikanlıdan annesinin hastalığını ve Neslihan’ı istetecek kimsesinin olmadığını öğrenince nasıl da babacan davranmıştı; “Biz ne güne duruyoruz? Hadi kalk, gidelim de konuşalım Davut’la.” Ama, Davut onları kovulmaktan beter eder.
Günler sonra Süleyman şunları anlatıyor “Davut Ağa…Siz kaçtıktan sonra çiftliği bastı. Yaktı, yıktı…Anamı yakarak öldürdü. Zeynep çıldırdı. Kasaba hastanesine kaldırdılar.”
Kaçıp kovalama; Ölümüne kavga; Bıçak ; Silah. Neslihan ve Yiğit birbirlerine kavuşurlar ama ne onlarda ne de bizde sevinecek hal kalıyor. Ne olurdu mutlulukları bunca ölü ve yaralı olmadan gerçekleşebilseydi.
Süleyman’ın ölmeden önce söyledikleri “Evimizi yeniden yapacağız. Boy boy yeğenlerim olacak. Onlara ata binmeyi, silah kullanmayı öğreteceğim. [Bu sonuncuyu hemen unutup, onları, Yılmaz Güney filmlerinde olduğu gibi ‘beyaz yaka siyah önlükle’ okula (kapatılmasalardı, bir Köy Enstitüsüne) göndermek istediğini varsayıyoruz.] Sizin saadetinizi seyredeceğim… Ne o abi, ağlıyor musun yoksa? Abi, Sana Ağlamak Yakışmaz.” (Murat Çelenligil – sinematürk veri tabanı)


SABRIN SONU (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Mehmet Aslan
Kamera: Fevzi Eryılmaz
Yapım: Saba Prodüksüyon / Necil Ozon

Oyuncular: Sema Özcan, Ekrem Bora, Ali Şen, Gülşen Erten, Kâzım Kartal, Nihat Gökgöz, Naşide Yılmaz


Konu: Zengin bir kızla fabrikatör olan adamın evlilik öyküsü. 

SABIR TAŞI (1969)

Yönetmen: Ümit Utku
Senaryo: Selahattin Burçkin
Kamera: Enver Burçkin
Yapım: Kervan Film / Ümit Utku

Oyuncular: Zeynep Aksu, Tamer Yiğit, Kuzey Vargın, Muzaffer Tema, Nezihe Güler, Kadriye Mutlu, Efgan Efekan, Muhterem Nur, Sevinç Pekin, Muazzez Arçay, Feridun Çölgeçen, Küçük Yıldızlar: Nilgün Utku, Menderes Utku


Konu: Hapisten çıkan genç kızın dramatik öyküsü. 

SABAH OLMASIN (1969)

Yönetmen: Osman Nuri Ergün
Senaryo: Sefa Önal
Kamera: Nejat Okçugil
Yapım: Er Film/Berker İnanoğlu 
Teknik Sorumlu: Samim Utku,

Oyuncular: Ayhan Işık (Ahmet/Orhan), Hülya Darcan (Zümrüt), Mine Soley, Kayhan Yıldızoðlu (Polis şefi), Aynur Akarsu, Ali Ekdal (fedai Selim), Necdet Tosun (uşak), Sadettin Düzgün, Tansu Sayın, Hüseyin Zan (fedai Rıfat), Asım Nipton (Asım), Hüseyin Kutman, Nevzat Okçugil (Feride), Orhan Aykanat, Erdoğan Seren, Kâzım Kartal


Konu: Ahmet gemicidir yeni bir hayata başlamak ister, başlarda. Meyhanede rastladığı ikizi gibi benzer kirli işler yapan Orhan'a rastlar, yer değiştirirler. Ahmet Orhan'ın tüm pis işlerini temizler fakat Orhan'da öldürülür. Artık herkes her şeyi öğrenmiştir. Ahmet'in son işi Orhan'ın intikamını almaktır. 

RÜZGAR HAFİYE (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Cevat Okçugil
Kamera: Nejat Okçugil
Yapım : Yıldırım Film /Ali Ekdal  


Oyuncular: Altan Bozkurt, Aydan Can, Devlet Devrim, Ali Ekdal, Talat Gözbak, Tansu Sayın, Sadetten Düzgün, Serdar Gökhan, Nusret Özkaya, Tansu Sayın, Talât Gözbak, Reşit Çıldam, Lütfi Engin, Tarık Şimşek, Rahmi Pala, Dündar Aydınlı, Ceml Ertokuş 

RİNGO VADİLER ASLANI (1969)

Yönetmen: Yılmaz Atadeniz
Senaryo: Melih Gülgen
Görüntü Yönetmeni: Kaya Ererez
Yapım: Atadeniz Film / Yılmaz Atadeniz

Oyuncular: Tamer Yiğit, Nebahat Çehre, Reha Yurdakul, Attila Ergün, Danyal Topatan, Kazım Kartal, Nezihe Güler


ÖMÜR BOYU (1969)

Yönetmen: Natuk Baytan
Senaryo: Enis Olcayto
Foto Direktörü: Şevket Kıymaz
Yapım: Saba Prodüksiyon / Necil ozon

Oyuncular: Engin Çağlar, Sezer Güvenirgil, Fatma Karanfil, Ersun Kazançel, Aziz Basmacı, Hakkı Haktan


KONU: Yazar olmak isteyen Engin`le resme meraklı Münir iki yoksul arkadaştır. Zengin olma hayaliyle bir dizi maceraya atılırlar. Engin yaşamını dikiş dikerek kazanan kötürüm kız Oya`ya; Münir`de Oya`nın ev arkadaşı Fatma`ya aşık olur. 

ÖMERCİK BABASININ OĞLU (1969)

Yönetmen: Aram Gülyüz
Senaryo: Erdoğan Tünaş
Foto Direktörü: Kriton İlyadis
Yapım: Metro Film / Aram Gülyüz

Fotoğraflar: Yavuz Taner, Nakliyat: İlhan Aydoğan, Kameraman: Aytekin Çakmakçı, Kamera Asistanı: Mustafa Akkaş, Reji Asistanları: Berç Köroğlu, Laboratuar: Recai Karataş, Tanaş Petrfidis, Osman Bilen, Adnann Açıkalın, Nevzat Dişiaçık, Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, Prodüksiyon Direktörü; Semih Sarıoğlu,

Oyuncular: Murat Soydan, Mine Mutlu, Önder Somer, Refik Üfler, Sedat Demir, Feri Cansel Çocuk Yıldız: Ömercik (Ömer Dönmez)


Konu: Hırsızlık yaparak hapse giren bir babayla oğlunun öyküsü. 

ÖLDÜREN AŞK (1969)

 “GÜNAH ÇOCUĞU” 

Yönetmen: Aram Gülyüz
Senaryo: Ahmet Üstel
Kamera: Kriton İlyadis
Yapım: Metro Film / Aram Gülyüz

Oyuncular: Ediz Hun, Mine Mutlu, Pervin Par, Süleyman Turan, Önder Somer, Özcan Bilge, Faruk Çimen, Aydın Tezel, Asım Nipton, Zuhal Yıldız

Konu: Birbirini seven biri zengin diğeri gariban insanın hikayesi.


ÖLMÜŞ BİR KADININ MEKTUPLARI (1969)

Yönetmen: Ülkü Erakalın
Senaryo : Memduh Ün, Orhan Elmas,
Duygu Sağıroğlu, (Güzide Sabri’nin bir eserinden)
Kamera: Cahit Engin
Yapım: Uğur Film / Memduh Ün

Oyuncular: Hülya Koçyiğit (Anne Fikret/kızı Nedret), Ediz Hun (Nejat), Peri Han (Mediha), Müfit Kiper (Sait), Uğur Kıvılcım (Hemşire), Nedret Güvenç (Suat), Şaziye Moral (büyükanne), Diclehan baban (üvey anne), Asım Nipton (Fikret’in babası), Hüseyin Baradan, Suzan Avcı, Handan Adalı, Semih Sezerli (Doktor)

*Romanın basım yılı 1937…17. sayfadaki bir tümce sanki Fikret’i anlatıyor: “Meğer hayatın, ölüm kadar acı anları oluyormuş da insan yine tahammül ediyormuş.” Başlarda, yalnızca Nejat’ın varlığı bile iyileşmesi için yetiyordu. Genç kız, delikanlının armağan ettiği (romanda yok) Gönül Kuşu adlı kanaryayı çok sever. Pencere önünde kendini hasta ettiği gün, Doktor Nejat, ceza olarak sık sık gelip iğne yapacağını söylediğinde çok sevinmişti: “Teşekkür ederim. Bu cezanız benim için bir mükâfat olacak.”…O yılların koşulları sayfalara yansımış. Hekim, acil durumlarda bile telgrafla çağırılıyor. Filmdeki Nejat stetoskop kullanırken, romandaki, hastasının göğsünü kulağını dayayıp dinler. Güneşin batışı için 12’ye ayarlı ‘alaturka saat’ kullanılması, olayların 1925’ten önce geçtiğini düşündürdü…‘Dışarı’. İstanbul’un ötesi bu sözcükle tanımlanıyor:“ Babasının memuriyet icabı dışarıya tayini onu günlerce ağlattı..” Fikret, babasının yanına gitmeye karar verir. Suat’la konuşurken “..Senden rica edeceğim bir şey varsa o da annemi teskin ve teselli etmendir” diyor. Oysa annesi doğum sırasında ölmüştü. Sait Bey’le evlenirken “..Yürüyen canlı bir ölü gibi..” olduğu yazılmış. ‘Canlı’ sözcüğüne gerek var mıydı… Genç kadın çok güzel piyano çalıyor. İstanbul’dan gelen konuklarına Bilmem ki safa bu ömrün neresinde//Şad olsa gönül bari biraz son nefesinde” (Leon Hancıyan / Ahmet Rasim).


Filmdeki diğer melodiler; Mediha, Fikret’le konuşurken “Yanında çalışan hemşireleri casus olarak kullanıyorum” dediği sahnede “Long Sera L’hiver” (1968) (Plante / Carrére); Sonlara doğru, Nejat, Fikret’i muayene ederken ‘Vivre Pour Vivre’ (1966) (Lai); Sait ve Nejat tartışırken Fikret’in bayıldığı sahnede ‘Love is a Many Splendored Thing’ (1955) (Fain / Webster); Suat, Fikret’e kızını getirince ‘Life Goes On’ (1964) (Theodorakis)… Filmde, 20 yıllık süre, Suat’ta yalnızca saçlarının uzaması ile verilmiş. Keşke birazcık beyazlaşsaydı. Müfit Kiper ve Şaziye Moral ilk çevrimde de rol almışlar…Fikret ve Nedret’i Jeyan Mahfi Ayral; Nejat ve Fikret’in babasını Abdurrahman Palay; Suat’ı Nedret Güvenç; Üvey anneyi Lale Belkıs seslendirmiş…“(Sf. 4) Ah, anasızlık! Hayatın en acı en büyük mahrumiyeti.” (Murat Çelenligil, - sinematürk veri tabanı) 



ÖLÜME GİDEN YOL (1969)

Yönetmen:Yücel Uçanoğlu
Senaryo: Safa Önal
Kamera: Feridun Kete
Yapım: Hürriyet Film / Faruk Gerçek

Oyuncular: Gönül Yazar, Tamer Yiğit, Erol Taş, Zeynep Tedü, Reha Yurdakul, Zeynep Tedü, Hüseyin Zan, Reha Yurdakul, Sami Tunç, Nevzat Okçugil, Hüseyin Zan

Konu: Bir meyhanecinin oğlu ile eroinman bir kadının öyküsü.


ÖLÜM ŞART OLDU (1969)

 Senaryo ve Yönetmen: Çetin İnanç
Görüntü Yönetmeni: Rafet Şiriner
Yapım: Bilgin Film / Bilgin Bilgin Şenher

Oyuncular: Tamer Yiğit, Nebahat Çehre, Hayati Hamzaoğlu, Erol Taş, Altan Karındaş, Enver Dönmez, Nesrin Nur

Konu: Miras nedeniyle öldürülen amcasının intikamını alan bir adamın öyksüsü. 

OSMANLI KARTALI (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Osman F. Seden
Kamera: Kenan Kurt
Yapım: Kemal Film / Osman F. Seden,

Prod. Temsilcisi: Adnan İrkut; Prod. Amiri: Hasan Nurdan; Yön. Asist.: Arif Erkuş; Prod. Asist.: Cemil Paskap; Ar Direktör-Dekorlar: Saim N. Bilge; Set Amiri: Fikret Güryalçın; Işık Şefi: İlhan Aslım; Montaj-Senkron: Arif Özalp; Neg. Montaj: Osman Bilen; Laboratuvar: Recai Karataş, Tanaş Petridis; Ses: Tuncer Aydınoğlu, Bican Avşar, İsmail Karataş, Ümit Efekan, (Acar Film Stüdyosu'nda Hazırlanmıştır)

Oyuncular: Cüneyt Arkın (İslamoğlu/Prens İvan,Deli Ahmet/Peder Aleksiyeviç), Hülya Aşan (İlona), Kadir Savun (Hacı Murat), Atıf Kaptan (General Yuri Lokosovski), Önder Somer (Binbaşı Boris İlyin), Güigün Erdem (Nilüfer), Nubar Terziyan (İmamoğlu), Oktar Durukan, Ergun Rona, Muazzez Doğan, Ali Seyhan, Kayhan Yıldızoğlu, Erdoğan Seren, Yaşar Şener, Zeki Sezer, Bora Ayanoğlu, Mehmet Yağmur, Oktay Yavuz, Levent Çakır, Dündar Aydınlı.

Konu: Rus ordusunun Anadolu'da dağınık, yaşayan Türklere saldırlar düzenleyip zulüm etmeleri ve Hacı Ömer liderliğindeki küçük bir grubun bu saldırılara karşılık vermeleri anlatılıyordu. Osmanlı'nın son dönemlerinde Rus tehdidi altında olan Kafkasya'da Şeyh Şamil, Hacı Murat (Kadir Savun) ve etrafında toplanan Türkler mücadele etmektedirler. İslam Bey (Cüneyt Arkın) de mücadele edenlerdendir. Hacı Murat'ın kızı Nilüfer (Gülgün Erdem) Ruslar tarafından kaçırılınca onu kurtarma görevi İslam Bey'e verilir. Bu arada Rus sarayında İslam Bey'in çocukken kaçırılan ve bir daha yüzünü görmediği ikiz kardeşi Deli Ahmet (Cüneyt Arkın) vardır. Deli Ahmet, Peder Aleksiyeviç adıyla tanınmaktadır. Oysa o, yakalanan Türkleri kurtaran ve Osmanlı Kartalı adı ile Ruslara korku salan biridir. İslam Bey, Nilüfer'i kurtarmak üzere saraya Rus Prensi İvan olarak girer.


Ancak kale komutanı General Yuri'nin (Atıf Kaptan) kızı İlona'ya (Hülya Aşan) aşık olur. İlona'nın da ona ilgisi vardır. Fakat Binbaşı Boris (Önder Somer) de İlona'yı sevmektedir. Boris İslam Bey'den sürekli şüphelenmektedir. İslam Bey, esir düşen babası İmamoğlu'nu (Nubar Terziyan) çektiği işkenceden kurtarmak için öldürünce, herkes Boris’in onu kıskandığı için kötülediğini düşünür. İliona ile İslam Bey evlenmeye karar verdiklerinde gerçek prens çıkagelir. Deli Ahmet sayesinde İslam Bey kurtulur. Saray Hacı Murat’ın adamları tarafından ele geçirilir. İlona ile Bey birbirlerine kavuşurlar. “Gülşah Nezaket Maraşlı, “Osman Fahir Seden’le Türk Sinemasında Düet”, syf 191 ”



OSMAN EFE (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Semih Evin
Kamera: Orhan Çağman
Yapım: Roket Film / Semih Evin

Oyuncular: Hayati Hamzaoğlu, Yıldırım Gencer, Figen Han, Hüseyin Baradan, İsmet Erten, Meltem Mete, Ergün Rona, Birsen Menekşeli, Saime Bekbay, Muammer Gözalan, Eşref Vural  


Konu: Bir efelik öyküsü. 

NİSAN YAĞMURU (1969)

Yönetmen: Sırrı Gültekin
Senaryo: Sadık Şendil
Kamera: Yılmaz Ceylan
Yapım: Gültekin Film / Sırrı Gültekin

Oyuncular: Murat Soydan, Nebahat Çehre, Münir Özkul, Gülgün Erdem, Hüseyin Zan, Natuk Baytan, Kamuran Ballı, Timuçin Caymaz, Niyazi Vanlı, Haydar Karaer

Konu: Eroin kaçakçısı bir gençle yıllar sonra ünlü bir şarkıcı olarak karşılaştığı sevgilisinin aşk öyküsü


NİNNO (1969)

Yönetmen: Semih Evin
Eser: Sadık Şendil
Kamera: Suat Kapkı
Yapım : Alfan Ticaret / Hamit Gürsoy


Oyuncular: Selda Alkor, Engin Çağlar, Önder Somer, Sevgi Can, Cemal Akça, Mustafa Dağhan, Suna Sunay, Cenk Er, Lebibe Çakın, Kadri Ögelman, Sabahat Işık 

NAMLUDA BEŞ KURŞUN (1969)

Yönetmen: Fikret Uçak
Senaryo: Yahya Benekay
Kamera: Mükremin Şumlu
Yapım: Dede Film / Mahmut Dedehayır

Oyuncular: Kartal Tibet, Nebahat Çehre, Fatma Karanfil, Ali Şen, Gülgün Erdem, Sadiye Arcıman , Nusret Özkaya, Behçet Nacar, Enver Dönmez,

Konu: Köylünün namusunu koruyan kabadayı bir gencin öyküsü.


NAMUS FEDAİSİ (1969)

Yönetmen: Fikret Uçak
Senaryo: Yahya Benekay
Kamera: Mükremin Şumlu
Yapım: Dede Film / Mahmut Dedehayır

Oyuncular: Kartal Tibet, Nebahat Çehre, Fatma Karanfil, Ali Şen, Gülgün Erdem, Sadiye Arcıman , Nusret Özkaya, Behçet Nacar, Enver Dönmez,

Konu: Köylünün namusunu koruyan kabadayı bir gencin öyküsü.


MÜLTECİ (1969)

“GÖÇMEN MEHMET” 

Senaryo ve Yönetmen: Kayahan Arıkan
Görüntü Yönetmeni: Fahri Danışman
Yapım : Hakan Film / Kayahan Arıkan

Oyuncular : Ünsel Aybek, Hülya Tuğlu, Fazlı Balkan, Abdullah Ferah, Ahmet Sert, Hüseyin Zan, Faik Coşkun, Enver Dönmez, Fahri Adalı, Arap Celal


Konu: İltica eden bir subayla, evinde yararlıları tedavi eden köylü kız Kezban’ın aşkı. 

MUHABBET KUŞU (1969)

Yönetmen: O. Nuri Ergün
Senaryo: Safa Önal
Operatör: Necat Okçugil
Teknik Direktör: Samim Utku
Yapım: Er Film / Berker İnanoğlu
,
Montaj ve Senkron: Diyamendi Filmeridis, Ses Mühendisi: Yorgo İlyadis, Ender Işık Servisi Şef: Mehmet Çakar, Set Elemanları: Avni Turan, Necati Tunay, Ali Öven, Kamera Asistanı: Tuncay Ural, Prodüksiyon Asistanı: Ayhan Kozalak, Kamera Asistanı: Tuncay Ural, Prodüksiyon Asistanı: Ayhan Kozalak, Prodüksiyon Amiri: Yüksel Tanık, Teknik Direktör: Samim Utku, Erman Film Stüdyosunda Hazırlanmış ve seslendirilmiştir

Oyuncular: Sadri Alışık, Sevda Ferdağ, Süleyman Turan, Şaziye Moral, Asım Nipton, Necdet Tosun, Hüseyin Zan, Ali Ekdal, Hakkı Haktan, Muzaffer Yener, Zeki Tuney, Lütfi Engin, Mustafa Yavuz, Zeki Sezer,


Konu: Bir başkasına ait taksilerde şoförlük yapan İbrahim (Sadri Alışık) muhabbet kuşu adını verdiği Hacer'e (Sevda Ferdağ) sırılsıklam aşıktır. Ama onunla evlenecek parası da yoktur. En yakın dostu olan patronunun oğlu Necmi'ye (Süleyman Turan) içini döker ve ondan para ister. Bu arada Necmi'nin de gözü muhabbet kuşundadır ama yakın arkadaşının sevdalısı olduğu için kimselere bir şey söyleyemez. Nemci babasının ölümünden sonra küçük bir servete sahip olarak çevresini değiştirmek ister. Salaş meyhaneler yerine lüks yerlere gider ve babasının tüm işlerini fesheder. Teyzesi ile birlikte dikiş dikerek yaşamını kazanan muhabbet kuşunun da gözü hep yükseklerdedir. Daha iyi bir yaşamı özlediği gibi sınıf atlamanın tüm düşlerini de kurar. Sonunda Nemci sevgisini muhabbet kuşuna açıklar. Can arkadaşı İbrahim'i incitse bile. Muhabbet kuşu ise düşleriyle sevdiği adam arasında bir tercih yapmak zorunda kalır. Bir yanda beş parasız şoför sevgilisi, öbür yanda ise tüm düşlerini gerçekleştirecek zengin bir adam vardır. 



MİNİ ETEKLİ KIZLAR (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Nuri Akıncı
Kamera: Cezmi Ar
Yapım: Yaşar Ticaret / Nuri Akıncı

Oyuncular: Piraye Uzun, Oktay Gürsel, Mine Sun, Serap Olguner, Tansu Sayın, Leyla Başar, Kudret Şandra, Hale Kıvanç, Zeki Tüney, Semra Olguner, Kemal kaya, Levent Çakır, Oktay Gürsel, Dr. Sim

Konu:Kızlar pansiyonunda gelişen olaylar.


MİHRACENİN GÖZDESİ (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Yavuz Figenli
Kamera: Dinçer Önal
Yapım: Topkapı Film / Yaşar Tunalı

Oyuncular: Tugay Toksöz, Nazan Şoray, Nusret Özkaya, Meltem Mete, Erdoğan Seren, Özcan Bilge, Kazım Kartal, Hayal Sirer,

Konu: Masalsı bir aşk hikayesi.


MISIR'DAN GELEN GELİN (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Osman Fahir Seden
Kamera: Kenan Kurt
Yapım: Kemal Film / Osman F. Seden

Oyuncular: Fikret Hakan, Sema Özcan. Salih Güney, Fariha Hatemi, Feridun Karakaya, Funda Gürçen, Turgut Özatay, Samira Ahmet, Hasan Yusuf, Melek Mut, Zizi Mustafa, Süha Doğan

Konu: Ailesi tarafından İstanbul’a gönderilen iki Mısırlı kızla, Türkçe dersi aldıkları öğretmenleriyle olan aşkları.



MEZARIMI TAŞTAN OYUN (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Hüseyin Peyda
Operatör: Necati İltaç
Müzik: Nuri Sesigüzel
Yapım: Arzu Film / Nahit Ataman

Kamera Asistanı: Kâzım Çakırman, Prodüksiyon Asistanı: Metin Ok, Set Amiri: Basri B. Can, Set Asistanları: Sadi Kanat, Ahmet Baş, Işık Şefi: Hüseyin Özşahin, Işık Asistanı: Ahmet Aktüre, Bedir Han, Seslendiren: Yorgo İlyadis, Montaj, Senkron: A. Rıza Yılmaz, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Laboratuar Şefi: Hilmi Başcan, Laboratuar: Hayati Akbuluti, Gani Maraşlı, Asistan Rejisör: Tolgay Ziyal, Prodüksiyon Amiri: Yılmaz Kanat,

Oyuncular: Nuri Sesigüzel (Abdo Bey), Sezer Güvenirgil (Mircan), Fatma Karanfil (Ayşe), Nurhan Nur (Zübeyde), Yılmaz Köksal (Çeto), Talat Gözbak (Nuri Amca), Aysel Tanju, Behçet Nacar (Kolağası), Ali Şen, Faik Coşkun, Gönül Güler, Adnan Mersinli, Refik Kansav, Cevat Kurtuluş, Sırrı Elitaş, İhsan Gedik, Sıdıka Duruer, Emine Diker, Reşat Ateş,

Konu: Güneydoğu Anadoluda yaşanmış bir aşk öyküsünün kahramanları olan Abdo Bey ile Mircanın sonu ölümle biten sevdalarının hikayesi