Yönetmen: Şerif Gören
Senaryo: Erdoğan Tünaş (Osman Şahin’in bir
hikayesinden)
Görüntü Yönetmeni: Orhan Oğuz
Yapım: Gülşah Film/Selim Soydan
Set Ekibi: Bedri Uğur, Azmi Yıldız, Kadir Çil, Müzik:
Yeni Türkü, Kurgu: Mevlüt Koçak, Işık Ekibi: Mustafa
Koçyiğit, Metin Erdoğdu, Erol Yazıcıoğlu, Kamera Asistanı: Cem Esertepe,
Renk Uzmanı: Sabahattin Hoşsöz, Laboratuvar: Selahattin kaya,
Ziya Uçak, Mustafa Yıldız. Negatif Kurgu: Yusuf Aldırmaz, Sesleri
Alan: Necip Sarıcıoğlu, Yapım Sorumlusu: Selahattin Koca, Yapımcı
Koordinatör: Turgay Aksoy, (Yeni Lale
Stüdyosunda hazırlanmış Yeni Stüdyoda seslendirilmiştir)
Oyuncular: Hülya Koçyiğit, Talat
Bulut, Asuman Arsan, Metin Çekmez, Haldun Ergüvenç, Meral Çetinkaya, Tuncer
Sevi, Hale Akınlı, Pınar Afşar, Hülya Özgür, Fikret Fırtına, Viveka Kangas,
Seda Tüfekçi, İhsan Gedik,
Konu: İki çocuklu Ayşe (Hülya
Koçyiğit) metres oturduğu kocasını, nikah kıymayıp oyaladığı için öldürür.
Tutukevinde, kaçmak için topal gardiyanla (Talat Bulut) ilişki kurar. Ayşe'nin
tam amacı hapse girdiği süre içinde çocuklarını bulmaktır. Ayşe hapisten
kaçtıktan sonra yakınlarının aracılığıyla bir şantiyede iş bulur. Şantiye şefi
ile erkeksizlik nedeniyle yatar. Ve sonunda iki yavrusuna kavuşursa da,
polisler tarafından yakalanıp, tekrar cezaevine gönderilir.
Ödül: *luslararası İstanbul Sinema
Günleri 1985'de gösterime giren filmler arasında Yankı Dergisi'nin sinema
yazarlarınca düzenlediği "anket" sonucu "en iyi yerli film"
seçildi.
► Ayrıca Sinema Yazarları
"1984-85 Sinema Mevsiminin
► En başarılı filmleri ve sanatçıları
oylamasında "3. film",
►Metin Çekmez En başarılı
yardımcı erkek oyuncu"
* Filmin en zayıf yanı,
öykünün işlenişinde. Kadının öldürdüğü adamla ilişkilerini anlatan geriye
dönüşler iyi bütünleşmiyor. Filmin diğer bölümleriyle ve finalin biraz aceleye
gelmiş bir havası var. (Yavuz Çetinkaya, Milliyet Sanat Dergisi, S.: 111, 1
Ocak 1985)
*
Gören'in "Firar"ı, sinemamızda kadın üzerini şimdiye değin
yapılanlardan oldukça farklı ve olumlu yakIaşımlar içeren değişik bir film.
Şimdiye dek Türkan Şoray gibi klişeleşmiş oyunculuğuna pek yakınlık duymadığım
Hülya Koçyiğit de, beni itiraf etmeliyim bu saptamamdan vazgeçirecek denli
olağanüstü bir oyun sergiliyor. (Burçak Evren, Gelişim Sanat, Ocak 1985)
Hülya Koçyiğit'in sıra dışı oyunuyla iyiden iyiye belirlenen bu tipin canlılığı, yaşarlığı, onun sinemamızda yeni bir aşamayı, kadına yeni tür bir yaklaşımı haberler düzeye getiriyor. Gören, öykünün getirdiği esinle çok etkili bazı sinemasal anlar yakalamayı biliyor: Topal gardiyanın Ayşe'ye ilk kez yaklaştığı veya iğne olan bir mahkûma gözünün kaydığı sahnelerde olsun, 'sağlıkçı ile geçirdiği serüveni anlatan bir mahkûmu dinleyen tüm kadınların toplu mastürbasyona gittikleri bölümde olsun cinselliğin bayağılığa düşmeden elle tutulurcasına perdede somutlaştığı çok başarılı sinema bölümleri yaratıyor. Metin Çekmez ve özellikle Talat Bulut'un çok inandırıcı kompozisyonlarıyla da bütünlenen "Firar", İkinci yarısında belli ölçüde dağılan yapısına karşın sinemamızın bu yıl (ve son yıllarda) yaptığı en ilginç filmlerden biri, kadına ve onun sorunlarına köktenci bir tulumla yaklaşan önemli bir yapıt... “Atilla Dorsay, “12 Eylül Yılları ve Sinemamız
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder