17 Ekim 2024 Perşembe

KURTULUŞ SON DURAK (2012)

 

        Yönetmen Yusuf Pirhasan Senaryo Barış Pirhasan Görüntü Yönetmeni Carlos Ritter Müzik Fırat Yükselir Yapım BKM Film/Ayşen Sever Eser: Senem Aykanat, Nükhet Bıçakçı, Kurgu: Aylin Zoitiner, Sanat Yönetmeni: Gülay Doğan, Kostüm Tasarım: Aslı Tümen, Yapım Ekibi: Yunus Dalga, Gökhan Beycan, Sinan Doğan, Uygulayıcı Yapımcı: Serpil Güler, Yapım Sorumlusu: Ömür Güner, Yapım Asistanı: İsmail Güneş, Elif Erkaya, Stajyer: Nesrin Özaydın, Yardımcı Yönetmen: Barış Pirhasan, 1. Yönetmen Yardımcısı: Müge Beceren, 3. Yönetmen Yardımcısı: Dilara Özbirsöz, Devamlılık: Meriç Taşdemir, Koordinasyon: Şükran Tuna, Kamera Asistanı: Emre Pekçakır, Emrah Karakum, 2. Kamera Asistanı: Halil Ercüment Çayır, Namık Dönmez, Eyüp Erdoğan, Focus Puller: Cengizhan Cebeci, Armağan Gündüz, Luis R.lattanzi, Batuhan Arite, Panther Operatörü: Bülent Kılıç, Steadicam Operatörü: İsmail Kara, Set Fotoğrafları: Samet Celepoğlu, Bayram Eker, Ceyda Celepoğlu, Kamera Arkası: Raif Bayraktar, Kurgu Asistanı: Naim Kanat, Time Code: Dilara Özbirsöz, PostProdüksiyon Asistanı: Özhan İlhan, Video Assistanı: Savaş Bayrıdost, Işık Şefi: Hakkı Yazıcı, Eser Turan, Atilla Erdem Ermiş, Evren Özfırat, Emrah Keleş, Sanat Yönetmeni yrd.: Ersin Alacan, Kostüm Sorumlusu: Nehir İnce, Sanat Asistanı: Kadir Rengel, Sanat Ekibi: Hale Bulut Bozkurt, Levent Mengilli, Cansu Şahin, Kostüm Asistanı: Maria Arabacı, Serde Erdoğan, Makyaj: Neriman Kardeş, Suzan Kardeş, Fatka Kardeş, Kuaför: Murtaza Kaya, Şahin Tuna, Makyaj Asistanı: Çiğdem Uzundağ, Aylin Tulunçe, Saç Tasarım: Suzan Kardeş, Yüksel Altun, Neriman Kardeş, Ses Kayıt: Özgür Özden, Boom Operatörü: Hasan Ertugay, Cast Direktörü: Rezzan Çakır, Cast Sorumlusu: Feyza Ay, Cast Asistanı: Gamze Güler, İsmail Gemici, Aysun Çakır, Prodüksiyon Amiri: Hüseyin Omay, Barış Oğuz, Set Amiri: Melih Sezgin, Set Ekibi: Reşat Başer, Tolga Yarım, Ercan Yıldız,

Oyuncular: Belçim Erdoğan (Eylem), Demet Akbağ (Vartanuş), Nihal Yalçın (Goncagül), Ayten Soykök (Gülnur), Damla Sönmez (Tülay), Asuman Dabak (Füsun), Mete Horozoğlu (Nejat), Ahmet Mümtaz Taylan (Macit), Yavuz Bingöl (Hüseyin), Tuncer Salman (Adnan), Hüseyin Soysalan (Recep), Olgun Toker (Hırsız), Tolga Karaçelik (Okan), Güneş Sayın (Seher), Mehmet Ali Birand (32.Gün), Diren Polatoğulları (Arabulucu), Ahmet Yüksel Or Vartanuş'un Babası), Aylin Kılınçaslan (Kuafördeki Kadın), Filiz Coşkuner (Kuafördeki Kadın), Şükran Tuna (Da yanışma Merkezi Çalışanı), İsmail Güneş (Parti Arkadaşlar), Merve Pınar Akmaz (Parti Arkadaşlar), Dilek Aba (Selin), Selin Ongun (Muhabir), Saba Tümer (Tv Sunucusu), Hande Fırat (Haber Sunucusu), Vedat Güney (Emniyet Müdürü), Çiğdem Anad (Haber Sunucusu), Emir Fındık (Volkan), Erencan Vurucu (Hüseyin'in Yardımcısı), Ahmet Tiryaki (Parti  Arkadaşlar), Natalia Perederia (Parti Arkadaşlar), Songül Orsavaş (Parti Arkadaşlar), Samet Balakçı (Parti Arkadaşlar), Derya Atik (Dayanışma Merkezi Çalışanı),

Kurtuluş Son Durak: Şiddet, Bağımlılık Yapar!

(Kaan Karsan 25 Temmuz 2012)

‘Aaahhh Belinda, ‘Adı Vasviye’, ‘Usta Beni Öldürsene’ ve hatta ‘Badi’gibi ülkemiz sinemasının kültleşmiş filmlerinde imzası bulunan, bu toprakların en iyi senaryo yazarlarından Barış Pirhasan, “Adem’in Trenleri”nden beş yıl sonra geri dönüyor; yönetmen koltuğunu ise oğlu Yusuf Pirhasan’a bırakıyor. Yusuf Pirhasan’ın ilk uzun metraj çalışması “Kurtuluş Son Durak”, sadece afişine bakıldığında da anlaşıldığı gibi, bir ‘kadın filmi’. Hem de neredeyse bir sosyal sorumluluk projesi olarak kayda geçebilecek, feminist bir bakış açısıyla yoğrulmuş ve mesaJinnı gizlemeyen türden bir kadın filmi.

Kara mizah unsurlarına bezenmiş film, çok tipik bir ‘kaybeden’ öyküsü olarak başlıyor aslında. Belçim Bilgin tarafından canlandırılan ve yaşanacak ilginç olayların fitilini ateşleyen Eylem, nikahına kısa bir vakit kala sevgilisi tarafından en yakın arkadaşıyla aldatılarak terk ediliyor. Sinemada defalarca gördüğümüz türden bir karakter geçmişine sahip olan Eylem karakteri, doğal olarak yaşadığı bu şokun etkisini üzerinden kolayca atamıyor. İntihar teşebbüsüne kadar sürüklenen Eylem’e ise apartmandaki diğer “kaybeden kadın” profilleri yardım etmeye, onu yeniden hayata döndürmeye çalışıyorlar. İşler ise tam bu noktadan sonra sarpa sarmaya başlıyor. Zira şaşırtıcı olaylar yüzünden kadınların oluşturdukları bu dayanışma öyküyü bambaşka olaylara gebe hale getiriyor.

Uzaktan bakılınca tanıdık ve virajsız bir “birlikten güç doğar” öyküsü olmaya mahkum bir film gibi görünen Kurtuluş Son Durak, ilk aşamada yarattığı beklentileri kara mizahın devreye girmesiyle kısa süre sonra tersyüz ediyor. Zira şiddete uğrayan kadınlar ile şiddeti uygulayan, istismarcı erkeklerin en azından bu filmde uzlaşmacı bir tabanda buluşamayacakları su yüzüne çıkıyor. Şiddetten korunmak için savunmacı bir şiddete başvuran kadınlar, birlikten doğan kuvvetin bazen amaca orantısız olabileceğini bize gösteriyorlar. Kısacası farklı bir başkaldırı filmi var karşımızda. İsyanın nedeni kadınlara uygulanan şiddetken; isyancılar elbette ki bu güne kadar maalesef susmayı tercih etmiş, sindirilmiş olan kadınlar… “Şiddetin her türlüsüne karşıyız” sloganını bir an bile ağzından düşürmeyen filmdeki isyanın temel metodu ise, ilginçtir ki, yine şiddet. Uzun bir süre dozajı çok iyi ayarlanmış bir mizahla güldürmeyi başaran Kurtuluş Son Durak, filmin ne kadar ciddi olması gerektiği konusunda tam bir karara varamamış. Film, kara mizahın tüm patavatsızlığını kullanmak varken, filmin şiddetle ilgili öğretici söylemleri nedeniyle işin kara komedilere özgü muzipliğini bir adım geriye çekiyor. Bu esnada da Barış Pirhasan, “kadına şiddet” hususunda vermek istediği tüm mesajları repliklerin içerisinde direkt olarak vermeyi seçiyor. Bu da filmin bir yerden sonra zaten ayarı kaçan iletilerini iyice yüzeysel hale getiriyor. Filmin meselesi konusundaki ciddiyeti de biraz gelgitli olunca, seyirci filmi nasıl algılaması gerektiğini şaşırabiliyor. Filmde kara mizahı sağlayan ve filme ruhunu veren şiddet, varlığından şikayet edilen şiddetten pek de farklı değil. Kısacası karşımızda daha az ciddiye alınarak izlenirse keyfi artacak olan bir film var.

Bazı sıkıntılarına rağmen Kurtuluş Son Durak’ın tutarlı bir yönetmenliğe, güldüren bir mizaha ve çok başarılı oyunculuk performanslarına sahip olduğu da bir gerçek. Bazı karakterlerin fazla karikatürize olmaları nedeniyle ortaya çıkan sorunlar bile doğru oyuncu seçimleri ile bertaraf ediliyor. Yüzü sinemaya çok ama çok yakışan Belçim Bilgin’in başı çektiği oyuncu kadrosunda, Damla Sönmez, Asuman Dabak, Ayten Soykök, Demet Akbağ, Nihal Yalçın, Ahmet Mümtaz Taylan ve Yavuz Bingöl gibi isimler kalburüstü performanslarıyla dikkat çekiyorlar. Yönetmen Yusuf Pirhasan ise hem oyuncuları yönetmek hem de filmin temposunu ayarlamak konusunda oldukça başarılı. Henüz ilk filminde geniş ve markalaşmış isimlerden oluşan bir oyuncu kadrosunu, dengeleri kurmayı başararak yönetebilmesi, karşımızda yetenekli bir yönetmenin durduğuna işaret ediyor.

Günden geçtikçe daha da olağan hale gelmeye başlayan ve bu nedenle gitgide daha da korkunçlaşan “şiddet ve “kadına şiddet” konularının tutarlı bir biçimde olmasa da gündeme gelmesi, şu günlerde oldukça önemli. Bu nedenle babaoğul film çeken Barış ve Yusuf Pirhasan’ın içine eğlenceli bir hava katarak ve sinemanın temel gerekliliklerini yerine getirerek kotardıkları Kurtuluş Son Durak, gözden kaçmaması gereken bir kara komedi filmi. (www.eksisinema.com)

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder