Powered By Blogger

28 Nisan 2015 Salı

ANKARA POSTASI (1928)



 Senaryo ve Yönetmen Muhsin Ertuğrul
Görüntü Yönetmeni Cezmi Ar
Yönetmen Yardımcısı Kemal Küçük
Yapım İpek Film

Oyuncular:  Münire Eyüp (Neyyire Neyyir) (Necmiye Sultan), Nafıa (Arcan), Melek Hanım), İsmet Sırrı (Sanlı) (Ayşe), Ertugrul Muhsin (Kudret). Behzat Haki (Butak) (Sütbaba), Ercümend Behzat (Lâv) (Osman). I Calip (Arcan) (İmam), M. Kemal Küçük (muhtar. Sait (K6knar) (Dalyan Mustafa). Emin Beliğ (Belli) (Öğretmen Cola!). Hüseyin Kemal (Cürmen) (subay). Hazım (Körmükçü) (jandarma). Vasfı Rıza (Zobu) (berber)

İlk gösterim: Melek ve Elhamra sinemaları. İstanbul, 2 Ekim 1929

Konu: Cephede bulunan kocası, Kuvva-i İnzibatiye komutanı Şerafettin Paşa'yı görmek üzere Necmiye Sultan, İstanbul'dan Adapazarı'na gelir ve kaymakamın aracılığıyla Melek Hanım'ın evine misafir olur. Melek Hanım'ın büyük oğlu Kudret, Kuvva-i Milliyeci'lere çalışan bir kuryedir. Bu sebeple o günün akşamı bir uçak, Kudret'i Adapazarı'na indirir. Kendisinin geldiğini gören bir masum ihtiyarı öldürmek zorunda kalan Kudret eve gelir. Orada Necmiye Sultan'la tanışırlar. Ölüm haberini duyan Sultan, bunun Kudret'in gelişiyle ilişkili olduğunu anlar. Kudret belki bu yabancıyı da öldürmek zorundadır. Ama o gece konuşurlarken, birbirlerinden hoşlandıklarını anlarlar, sevişirler. Necmiye Sultan ertesi gün, bilerek Kudret'in kardeşi aracılığıyla onu ele vermek ister. Bu durumda Melek Hanım, Sultan'! öldürmek zorunda kalır.

Diğer yandan Kudret'in geldiği duyulmuştur ve ikinci bir haberi Adapazan'ndaki ilgililere ulaştıramadan bir dere boyunda yaptığı silahlı çatışmada Kudret ölmüştür. Bu durumda postayı kardeşi Osman'a bırakır.. Osman postayı getirirken, yıkık değirmelner bir kadın çığlığı duyar. Bu ses nişanlısı Ayşe'ye aittir. Kasabanın üç kötü kişisi, İmam, Muhtar ve Dalyan Mustafa kızı kaçırarak buraya getirmişler, kötülük yapmak üzeredirler.

Uzun bir çatışma sonunda Osman, üç kötüyü de haklar ve yaralı bir durumda arabaya atlayarak kaçarlarken kız da vurulur, Atlar, arabayı varmak istenen yere kendiliğinden getirir. İlgililer postayı alırlar. Bu, Büyük Taarruz emridir. O sabah şafakla birlikte büyük taarruza geçilir ve zafer kazanılır

► Edebiyat tarihimiz açısından önemi yanında, okur tarafından da benimsenen ve bir kuşağı eserleri ile oldukça etkilemiş ve geniş kitlelere ulaşmış bulunan Reşat Nuri Güntekin'den sinemaya uyarlanan ilk örnek; özgün eserlerinden biri değil de “François de Curel'in” La Terre Inhumaine'sinden “Bir Gece Faciası” adı ile uyarladığı oyunun olması ilginçtir. “İnsafsız Toprak” adlı oyun Bir Gece Faciası olarak uyarlandıktan sonra 1928 yılında Muhsin Ertuğrul tarafından Ankara Postası adıyla sinemaya uyarlanır. "Kuvva-i Milliyeciler ile çalışan bir kurye ile, sonunda  hedefine ulaşan bir 'taarruz emrinin' öyküsü. Güntekin, 1. Dünya savaşında Alsace-Lonaine'de geçen öyküyü Kurtuluş Savaşı'na ve Adapazarı'na taşır, Fransız pilotu, Türk kuryeye; Alman prensesi ise Çerkez Sultana uyarlar. Ertuğrul da senaryoyu yazarken yeni düzenlemeler yapar, kişileri biraz daha çoğaltır. entrikayı zenginleştirir; bu arada senaryo da tutarsızlaşır. (Orhan Ünser, “Kelimelerden Görüntüye” syf; 34)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder