Powered By Blogger

9 Mart 2020 Pazartesi

GÖL (1982)


Yönetmen : Ömer Kavur
Senaryo : Selim İleri
Görüntü Yönetmeni : Salih Dikişçi
Müzik: Atilla Özdemiroğlu
Yapım: Alfa Film/Ömer Kavur, Atıf Yılmaz

Oyuncular : Müjde Ar (Nalân), Hakan Balamir (Murat Ağa), Talat Bulut (Hasan), Orhan Çağman, Mehmet Esen, Ferda Ferdağ, Reha Kral, Orhan Aykanat, Aydan Burhan, Kazım Eryüksel, Yılmaz Kurt, Nuran Oktar,

KONU: . Pavyonlara düşürülmüş olan Nalân Şeyda, program yapmak için geldiği kasabada Murat Ağa'nın gölde kendini öldüren karısına çok benzediği için ağa tarafından zorla kaçırtır ve eve kapanır. Yıllarca karısının geri dönüşünü bekleyen Murat, eski tutkusunu diriltmek istemektedir. Bu nedenle Nalan'a sahip olma ve onu karısına benzetme isteği giderek sadizme varır. Bu arada Nalan kendi halinde bir balıkçıya duygusal açıdan yakınlaşmıştır. Sonuçta, ruhsal durumu bozulan Murat Ağa intihar eder ve Nalân kendini saran kabustan kurtularak sevgilisine kavuşur.

"Nalân Şeyda gelenek ve göreneklerin kıskacında, toplumdan dışlanmış ve bir direnişin simgesi olarak işlenen kadın kahramanlardan biridir. Nalârı da Murat Ağa'nın yıllar içinde yaşanan olayları doğru değerlendirip yaşadığı sorunları aşamaması sonucu oluşan ruhsal hastalığının kurbanı olur. Filmde Murat Ağa'nın. insanı baskı altında tutarak istediğine ulaşma davranışı, Nalân ile Hasan aşkını olumlamaktadır. ine Nalan ile Hasan'ın aşklarının önünde aşılması gereken bir engel vardır: Engelin aşılmasıyla mutluluğun geleceği düşünülür. Ama engelin aşılmasıyla birlikte karşılıklı sevginin varlığına olan ortak inançtan dolayı mutlu olmanın yolu açılır. “İsimler filmin jeneriğinden alınmıştır. ”

* Senaryosu bir yana 'Göl'ün asıl ilgi çeken yanı, belirli bir olgunluğa dogru yol alan Ömer Kavur'un sinema anlatımı. Yatık Emine, Yusuf ile Kenan ve Ah Güzel İstanbul'da Refik Halit Karay, Onat Kutlar ve Füruzan ile çalışan Ömer Kavur, Selim İleri'yle Kırık Bir Aşk Hikayesi'nde başlayan işbirliğini sürdürdüğü Göl ile filmografisinde aşama olarak nitelenebilecek bir uslup denemesini gerçekleştiriyor Sinema dilinin kullanılmasındaki özeni, özellikle iç mekanlarda belli bir düzeyi tutturan olgunluğu, kurgusu ve her boşluğu doldurmaya yönelik, biraz tırmalayıcı müzik çalışmasıyla Göl'ün yönetmen Ömer Kavur'un anlatım açısından en olgun yapıtlarından biri olduğu söylenebilir. (Sungu Çapan, Milliyet San at, 15 Şubat 1983)

* "Senaryodaki verimsizlik ve kuruluş grafiği giderek aşağı düşen kötü bir gerilim filmi ile karşı karşıya bırakıyor bizi. Kuşkusuz simgesel anlatımın çabucak kesilmesi ve öyküyü düşünsel planda izlettirecek öğelerin kalmayışı da olumsuzluğa yol açan etkenlerden. Selim ileri, bizde geleneği olmayan bir türde senaryo yazmaya çalıştığı için belli ki epey zorlanır? Ne var ki genç balıkçı ve şantöz kadın tiplemelerindeki inandırıcılık eksikliği bağışlanır gibi değil. Her iki kişilik hiç de konumlarına uymayan diyaloglarıyla izleyicide şaşkınlık yaratıyorlar. İleri, belki bu diyaloglarla tiplerine derinlik kazandırdığını sanıyor ama ne genç balılçının hayallerine yelken açtığı zengin denizler ne de şantöz kadının yalnızlık üzerine konuşmalar yapan, 'kaderin sillesini yemiş meşum kadın' konumu tutarlı değil. Öykücülükten, gelme bir alışkanlıkla diyaloglara fazla bel bağlayan ileri'nin bir daha aynı yanlışlığa düşmemesini dileriz. Oyuncuların oldukça gayretli ve başarılı olduğu film de Müjde Ar ve Hakan Balamir tipleme açısından da yerinde birer seçim olarak dikkati çekiyor. Atila Özemiroğlu'nun müziklendirme çalışması biraz kolaycı ama bu tür filmIer için uygun. Ömer Kavur bence 'Kırık Bir Aşk Hikayesi'nden daha başarılı bir yönetim göstermiş Eksikliklerine karşın cesur ve çizgi üstü bir film 'Göl'." (Aydın Sayman, Milliyet Sanat, 5ayl: 88, s.44, Mart 1983)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder