Powered By Blogger

16 Mart 2020 Pazartesi

GÜNEŞ DOĞARKEN (1984)


Yönetmen: Şerif Gören
Senaryo : Mehmet Aydın
Görüntü Yönetmeni : Orhan Oğuz
Yapım Asistanı: Ramazan Denizhan,
Yapım: Burak Film/Sungur Esen, İbrahim Mertoğlu
.
Oyuncular: Kadir İnanır, Hülya Avşar, Perihan Savaş, Yıldırım Gencer, Kadir Savun, Halil Ergün, Savaş Başar, Ülker Ünlü, Metin Tabak, Sırrı Elitaş, Mustafa Yavuz, Selahattin Fırat, Metin Tabak, Erdinç Sımsıkı, Ülkü Ülker,

Konu: Çevresinde çok sevilen bir spor Kulübü başkanının (Kadir İnanır), kötü yola düşmüş bir genelev kızına (Hülya Avşar) aşık oluşunun hikayesi anlatılmakta. Ne var ki Konyaspor'un delikanlı başkanının ailesi, kızı gelin olarak kabul etmez. Ve sonunda azılı ve amansız düşmanı olan (Perihan Savaş) kadınla aralarında vuruşmalar çatışmalar başlar, ve film daha derin bir boyut kazanarak devam eder.

► Zaman zaman baş yapıt olacak denli düzeyli filmlere imzasını atmış olan bir yönetmenin böylesine filmlere yönlenmesini sanırım, Yeşilçam'a özgü yaşam gereği sözcüğü ile bile hoşgörmek olanaksız. (Burçak Evren, Gelişim Sinema, S.: 3, verdiği horozunun duygusal öyküsü. Aralık 1984) “Agah Özgüç, “Türk Filmleri Sözlüğü, Cilt2"

► Şerif Gören'in yeni filmi birçok şeyi birden anlatamayan bir yapıya sahip... Bir 'genelev' kadınının âşık olup 'tövbekar' olması, bu kadına tutulan bir 'fedai'nin bu yüzden ailesi ve çevresiyle çatışması, kirli işler çeviren ve hem bir kooperatifin parasını iç etmek, hem de siyasete soyunmak peşindeki bir işadamı, ortakların hakkını korumak uğruna yaşamından olan bir öğretmen... Daha neler de neler!... Tam bir kafa karışıklığını yansıtan bir senaryo, biraz 'Vesikalı Yarim, biraz 'Love Story' biraz Emmanuel’e, biraz Vedat Türkali senaryolarına öykünme, biraz turistik Konya ve İstanbul görüntüleri, bir tutam da Mevlâna felsefesi!.. Bu tema kargaşasına Şerif Gören de biçimsel buluşlarla(!) katkıda bulunuyor. Mevlâna türbesi kubbesinin ney müziği eşliğinde habire dönen bir kamerayla verilen mesai gibi... 

'Endişe'. 'Yol' veya 'Almanya Acı Vatan' gibi birkaç başarılı film adına Şerif Gören'in her filmini İzlemekten ve bu konfeksiyon filmlerden hep düş kırıklığı ile çıkmaktan, başkasını bilmem, ama bana gerçekten sıkıntı yeldi. Gören hesabına da, sinemamız adına da yazık!.. “Atilla Dorsay, “12 Eylül Yılları ve Sinemamız”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder