Powered By Blogger

14 Nisan 2018 Cumartesi

BİZİM KIZ (1977)


Yönetmen: Türker İnanoğlu
Görüntü Yönetmeni: Çetin Gürtop
Yapım: Erler Film/Türker İnanoğlu

Yönetmen Yardımcısı: Samim Utku, Kamera: Asistanı: Hüseyin Karındoyuran, Senaryo: Fuat Özlüer, Erdoğan Tünaş, Işık Şefi: Erler Film Şevket Yılmaz, Sanat Yönetmeni: Sohban Koloğlu, Teknik Yönetmen; Mehmet Bozkuş, Dublaj Yönetmeni: Sacide Keskin, Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, Montaj: Mehmet Bozkuş, Laboratur: Recai Karataş, Altan Sertesen, Prodüksiyon Amiri: Mem-duh Karataş, Prodüksiyon Ekibi: Necip Koçak, Mehmet Soyutoğlu, As-lan Gül Ahmet Akdoğan, (Acar Film Laboratuarlarında hazırlanmıştır. )

Oyuncular: Gülşen Bubikoğlu (Zeynep), Tarık Akan (Murat), Şemsi İnkaya (Ömer), Mürüvvet Sim (Hacer), Hulusi Kentmen (Adil Bey), Toto Karaca (Cevriye), Hüseyin Baradan (Haydar), Mine Soley, Cevat Kurtuluş, Sami Hazinses, Kayhan Yıldızoğlu, Nubar Terziyan, Kadir Savun, Şaziye Moral, Bilge Zobu, Ayfer Feray, Zeki Alpan, Turgut Özatay, Necdet Yakın, Süheyl Eğriboz, Bülent Avcı, Öztürk Serengil (Tayfur)

KONU: Hacer, Ömer, Tayfur, Haydar ve Cevriye cami avlusunda bir bebek bulurlar. Adını Zeynep koyup kendi çocuklarıymış gibi büyütürler. Zeynep mezuniyet töreninde işadamı Adil Bey’in oğlu Murat’la tanışır. Murat kendini zengin gösteren Zeynep’e evlenme teklif eder. Zeynep, zenginlik yalanından pişmandır ve ayrılmayı düşünür. O sırada Hacer çalıştığı köşkün sahibinin evde olmamasından yararlanıp Murat ve ailesini köşke davet eder. Herkes zenginmiş gibi davranırken köşkün sahibi çıkagelir. Ama o da oyunu bozmaz. Adil’in adamları Murat’la Zeynep’i kaçırıp fidye ister. Adil ve Adalet bu olayı gizli tutar. Adil fidyeyi götürdüğü sırada şoförü, tanık bırakmamak için onu da öldürmek ister. Murat adamı hırpalar ve kurtulurlar. Adil bindiği taksinin şoförünün Rıza olduğunu görünce şaşırır. Aynı zamanda Murat da sigara aldığı kişinin Ömer olduğunu anlar. Yine de kimse bir şey söylemez. Zeynep, Murat’a gerçeği anlatır ve ailesini almak üzere otele gider. Polis de oradadır. O anda Adil Bey gelir ve bir yanlışlık oldu-ğunu söyleyip kendi çekini verir. Nişan başlar…

Aldığı kişinin Ömer olduğunu anlar. Yine de kimse bir şey söylemez. Zeynep, Murat’a gerçeği anlatır ve ailesini almak üzere otele gider. Polis de oradadır. O anda Adil Bey gelir ve bir yanlışlık olduğunu söyleyip kendi çekini verir. Nişan başlar…
" Bizim Kız", tüm bir mahalle halkı tarafın-dan "evlat edilen" bir kızla, zengin bir sanayicinin oğlunun aşkını anlatıyor tüm mahalle halkı, kızı. "zengin" diye tanıt-mak için seferber oluyorlar, yalanlar söyleniyor, dolaplar çevriliyor, sahte evlerde sahte yemekler düzenleniyor... Sonunda "kızla oğlan" mutluluğa kavuşuyorlar, vs...
"Bizi Kız", çeşitli açılardan ilginç bir film... Bir kere, yapımcı Türker İnanoğlu'nun yıllar sonra yönetmenliği dönüşünü haberliyor. Son zamanlarda filmografisinin tüm "değerli" yapıtlarını TV'de üstüste izleme fırsatını bulduğumuz İnanoğlu'nu kutlamak gerekir. Evet, kutlamak gerekir, çünkü İnanoğlu, 10-15 yıl önce anlattıklarından bir adım ileriye gitmemiş!... Bir yönetmende böylesine bir "tematik" birliğine, böylesine bir "konu sadakati "ne zor rastlanır... İnanoğlu, hala Türk sinemasının "ezeli, ebedi" hiç değişmemiş ve (kendisi gibi-leri sağ olsun) hiç de değişmeyecek gibi olan çelişkisini işliyor: Yoksul kız, zengin oğlan çelişkisi. 1977 yılında, bun-ca olup bitenden, toplumda ve sinemada bunca değişimlerden sonra hep aynı öykü... En ufak bir değişime uğra-madan hem de!... Bravo!..

Diğer yandan, "Bizim Kız", film olarak mutlaka arşivlerde saklanması gereken bir fılm... Sinema değeri için değil kuşkusuz, ama toplumbilimsel değeri açısından. çünkü bu filmde, toplumumuzun yaygın bir kitle iletişim araçları uygulaması ve geniş bir alt-kültür harekatı" ile yaşadığı, yaşatıldığı tüm çağdaş ve güncel mitoslar yansıyor. Zengin olma özlemi, sınıf atlama olanakları, "hayallerin prensi"ne kavuşma düşleri, tüketim tutkusu, TV. düşkünlüğü, araba sevdası... Tüm bunlar, İnanoğlu'nun çağdışı masalında bir araya gelmiş. Bugünün Tünaş, Özlüer ve benzerleri önemsiz senaryo yazarlarını veya aynı düzeyde birçok yönetmeni yabana atmayın. Bunların filmleri, Sinema teklere değil ama, toplumbilim ve tarih incelemelerine kalacak. Bizim Kız"ın diğer bir ilginç yanı da çok zengin kadrosu... Bu kadro, bu filme kuşkusuz belli bir önem bile kazandırıyor. Şaziye Moral, Ayfer Feray, Toto Karaca ve Öztürk Serengil'in sinemaya dönüşleri yanında, küçük rollerde gözüken onca sanatçı, yarın bir anı olduklarında bu filmi de belli bir özlemle seyredeceğiz. İşte size "Bizim Kız"ın arşivlere girmesi ve dikkatle saklanması için bir de sinemasal neden! (Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları” syf, 202)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder