Powered By Blogger

14 Nisan 2018 Cumartesi

ÇÖPÇÜLER KRALI (1977)


Yönetmen: Zeki Ökten
Senaryo: Umur Bugay
Görüntü Yönetmeni: Erdoğan Engin
Yapım: Arzu Film/Ertem Eğilmez, Nahit Ataman

Kamera Asistanı: Ertunç Şenkay, Yönetmen Yardımcıları: Ahmet Sezerel, Erbil Altınay, Renk Uzmanı: Hasan Örnek, Ses Mühendisi: Necip Sarıcıoğlu, Erkan Esenboğa, Montaj-Senkron: İsmail Kalkan, Demirhan Ersunar, Negatif Montaj: Mahmut Eskisi, Laboratuvar: Selahattin Kaya, İsmet Tomaçgil, Hayrettin Çakmak, Kamil Kutay, Set: İnci Ersen, Aziz Kıskanç, Ercan Akyıldırım, Yılmaz Şengörlü, Işık Şefi: Süleyman Çekiç, Işık Yardımcıları: Teoman Sayın, Kadir Çil, Yapım Yönetmeni: Yılmaz Kanat, (Yeni stüdya laboratuarında hazırlanmıştır)

 Oyuncular: Kemal Sunal, Şener Şen, Ayşen Gruda, İhsan Yüce, Türker Tekin, Erdal Özyağcılar, Nejat Gürçen, İlyas Salman, İhsan Bilsev, Selim Naşit, Nermin Hoşses, Muadelet Tibet, Necdet Doğan, Hikmet Gül, Zühal Üstüntaş, Ali İnce, Ertuğrul Bilda, Özkan Bölge, Remzi Ek-mekçi, Salih Sarıkaya

Konu: Çöpçü Abdi, zabıta Naci temizlik-çi Hacer arasında geçen, ilişkileri anlatır. İstanbul'un kenar mahallerinden birinin çöpçüsü Apdi, temizlikçi kız Hacer'e aşıktır. Ancak Hacer'in düşüncesi bir çöpçü ile evlenmek yerine evini temizlediği belediye zabıtası Naci ile evlenip temizlikçilikten kurtulmaktır. "Sırtı devlete dayalı bir memurla" evlenerek evinin hanımı olacaktır. Naci ile Hacer arasındaki tek engel bir hizmetçi gelin almak istemeyen Naci'nin anasıdır. Zaman içinde Nati anasını ikna eder ve Hacer ile nişanlanır. Bu arada Apdi, bir geceliğine şarkıcı olarak çıktığı gazinoda sürekli çalışmaya' başlar. Apdi'nin çok para kazanacak olması üzerine Hacer ve ailesi nişanı atarlar. Apdi ile Hacer nişanlanır. Ne var ki, kısa' sürede şöhret olan Apdi, kısa sürede de gözden düşüp çöpçülüğe geri döner. Bu gelişme nişanın da atılıp Naci ile yapılmasına neden olur. Sonuçta Naci ile Hacer evlenir, ama Hacer hem kocasına hem de kaynanasına aşırı kaba ve saygısız/sevgisiz davranır. Kendini Allah'ın sevgili kulu sayan Apdi de bir başka temizlikçi kızın peşinden koşar.

Film orta haIli kesimlerin günlük yaşamlarına ve insan tiplerine ilişkin gerçekçi bir bakış açısı taşımaktadır. Toplumda sık görülen ilişkiler olaylar filmde mizahi bir dille anlatır. Hizmetçi olduğu için kayna-nanın Hacer'i gelin olarak kabul etmemesi, Hacer'in ve ailesinin para nerede ise oraya gitmeleri, Hacer'in evliliği temizlikçilikten kurtulmanın aracı olarak görmesi, Apdi ile Naci'nin aynı kızı sevmelerinden dolayı birbirlerine karşı düşmanca davranışları, Hacer'in evlendikten sonra hem Naci'yi hem de kaynanasını bıktıran "hanımefendilik" . davranışarı, toplumsal yapımızIa denklik gösteren, temelini ekonomik sıkıntıların, eğitimsizliğin, bilinçsizliğin ve sevgisizliğin oluşturduğu olumsuzluklardır. “Soner Derse, “Türk Sinemasındsa Aşk”

► "Kapıcılar Kralı"nın kazandığı sınırlı başarı üstüne yönetmen Zeki Ökten senaryo yazarı Umur Bugay ikilisi bir "Çöpçüler "Kralı" ortaya çıkarmışlardır. Belediye temizlik işlerinde görevli Apti Şakrak'ın öyküsü bu... Apti'nin amiriyle aynı kızı sevme yüzünden takışması, mahalle halkıyla kurduğu ilişkiler, sonunda bir gecelik gazinoda türkücülük serüve-ni, vs ...

"Çöpçüler Kralı", Umut Bugay'ın işlek kaleminden çıkmış akıcı, rahat bir senar-yoya yaslanıyor. Apti'yle amirinin çatış-ması, halk adamıyla gereksiz ve sevimsiz. Otoritenin çelişkisi olarak, öykünün belkemiğini, oluşturuyor. Bu, İstanbul orta halli kesimlerinin günlük yaşantısından tipler, olaylar ve güncel bazı değinişlerle (tüpgaz kuyruğu, anarşik olaylar, vb) zenginleştirilmiş. Ayrıca Apti'nin gazino serüveni, içerdiği abartma ve aşırı fantezi öğesine karşılık, toplumumuzdaki bir olguya, gazino sahnesine veya TV ekranına çıkan kişilere karşı gösterilen anormal ilgiye ilişkin ilginç bir taşlama fırsatı gösteriyor.

Zeki Ökten, tüm bu öğeleri destekleyen rahat ve olgun bir anlatımı tutturmuş, hızlı bir çalışmadan gelen bazı teknik kusurların yanısıra (sokak sahneleri yeterince ışık alamıyor örneğin), duyarlı bir çalışma örneği vermiş. Çekim ustalıkları göze çarpıyor yer yer; örneğin Apti ile kızın parktaki salıncakta sallanmaları bölümü güzel bir çekim. Ökten, oyuncu kadrosunu da çok iyi kullanmayı bilmiş, çok 'tiplenmiş' bir oyuncu olan Sunal'dan da, perdedeki en önemli rolünü oynayan Şener Şen'den de aldığı sonuç çok iyi. "Çöpçüler Kralı", bildiğim kadarıyla çok çabuk çekilip hazırlanmasına karşın, Kapıcılar Kralı"ndan daha tutarlı seviyeli bir çalışma... Bir güldürünün kaçınımaz belli kalıpları içinde bile, toplumsal bazı gerçeklere yaklaşma fırsatını kaçırmayan dürüst bir film... Zeki Ökten ise, kuşağının kendi içinde en tutarlı, en ödülsüz yönetmeni olduğunu bu filmle kesin biçimde kanıtlıyor. “Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları” syf , 219




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder