Senaryo: Eriş
Akman
Görüntü Yönetmeni: Erol
Sayıbaşı
Yapım: Elif Film/Mehmet
Taluğ
Kasting: Eks-Kast, Teknik
Ekip: Taci Erşan, Mustafa Buvan, Aziz Kıskanç, Işık Ekibi: Kadir
Çil, Şadan Buyrukçu, Yapım Yardımcısı: Cem Akman, Yapım Sorumlusu: Metin
Erarabacı, Kamera Yardımcısı: Hüseyin Arlı, Yönetmen Yardımcısı: Sevda
Ak-tolga, Işık Yönetmeni: Aydın Yurteri, Montaj: Nevzat Dişliaçık,
Müzik: Mehmet Teoman,
Oyuncular: Derya Arbaş, Yaşar Alptekin, Songül
Ülkü, Sedef Ecer, Şebnem Eren, Kaan Görün, Sedef Bediz, Atakan Ural, Ahmet
Atalay, Ruth Onat, Şebnem Eren, Belma Taysun, Cenk Biniş, Ahmet Ko-caoğlu,
Güventürk Öngören, Ece Alton, Fahri Demir, Erdöl Seydik, Bedri Gürbüzer,
Konu: ilk filmi Beyaz Bisiklet'te, alışık
olduğu foto-roman tekniğinin dilini kullandı. Dantelci Kızıın özünü oluşturan;
gençliğe. kadına, hatta allegorik bir yapı içinde sınıf farklıklarına ilginç
bir bakış açısı getiren, belirli feminist uçlar içeren ve titiz bir ruh
çözümlemesinin yerine; Beyaz Bisiklet'te farklı kültürlerden gelen manikürcü
Sedef (Del'ya Arbaş) ile öğrenci Metin (Yaşar Alptekin) arasındaki ilişkiyi
sıra işi melodramlara göz kırpan şablonumsu bir çizgiye indirgeyerek anlattı:
Annesiyle birlikte oturan Sedef kuatörde çalışarak yaşamını kazanır. Gözde,
Sedef'le aynı yerde çalışan, aynı zamanda komşusu olan genç ve dul bir kadındır.
Iki arkadaş Akdeniz'in bir yöresine tatile giderler ve Sedef arada genç bir
adamla tanıştıktan sonra Sedefi yalnız bırakır. Kendisini yalnız hisseden
Sedef. Boğaziçi Üniversitesi'nden uir grup gencin de katıldığı, günlük bir
motor gezisine çıkar. Öğrencilerden Metin, Sedefi çok çekici bulur ve
aralarında duygusal bir ilişki başlar ve lstanbul'a döner dönmez evlenmek
isterler ve evlenirler. Metin, kültürlü ve oldukça varlıklı bir aileden geldiği
için evliliğini anne-babasından gizler. Metin'in annesi Sedet'le tanıştığında,
oğlunun böyle sıradarı ve kültürsüz bir kızla evli kalamayacağını ifade eder.
Metin annesinin bu isteğine şiddetle karşı çıksa da, bir süre sonra kültürel
farklılık-lar ve açmazlar sonucu evliliğini daha fazla yürütemeyeceğini anlar.
Ne var ki Sedef'e boşanma kararını açıkladığında hiç beklemediği olaylarla
karşılaşmaktan kurtulamaz.
Ödül: 23. Antalya Altın Portakal
Film Festivali'nde (1986) "jüri 'özendirme ödülü" aldı. Ayrıca Kültür
ve Turizm Bakanlığı Sinema Ödülü (4 milyon TL.) ile ödüllendirildi.
Ø Film aslına ihanet eden bir
"kopya" düzeyinde kalmış, bir uyarlamaya dönüşememiş. İnceliklerden,
espiriden yoksun kaba bir senaryo, bir fotoroman duyarlığı, Yaşar Alptekin'in
kolay yenilip yutulamaz oyunuyla birleşince, ortada pek önemli bir şey
kalmıyor. Bu "temiz" çalışmaya, böylesine temizliğinden ötürü bir
jüri özel ödülü değil, bir "Omo özel ödülü" daha yakışırdı. Filmin
Kültür Bakanlığınca ödüllendirilmesine gelince... Bu ödüle karşı değiliz. Genç
sinemacılar desteklenmeli. Ama filmin dış ülkelerde yollanacağı haberine
şaşırdık. (Bakanlığın ödül verip satın aldığı filmler, otomatik olarak dış
ülkelere yollanıyor). Bakanlığın sinema işlerinin başında bulunan zat,
sinemadan hiç anlamayabilir (anlamıyor da zaten) ama dış ülkelerde her ciddi
si-nema adamının ezbere bildiği "Dantelci Kız" filminin yerli
kopyasını karşılarında bulanlar bize popolarıyla gülecekler. (Atilla Dorsay,
Aslına ihanet eden kopya, Cumhuriyet, 19 Aralık 1986).
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Başrollerini
Isabelle Huppert, Yves Beneyton, Florence Giorgetti gibi oyuncuların oynadığı
ve senaryosunu Claude Goretta ve Pascal Lainé’ın beraber yazdığı,
yönetmenliğini Claude Goretta’nın yaptığı 1977 yılı yapımı "Dantelli
Kız" "La Dantellliere" isimli filmden uyarlama (www.imdb.com)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder