Powered By Blogger

27 Mart 2020 Cuma

BEYAZ BİSİKLET (1986)


Yönetmen: Nisan Akman
Senaryo: Eriş Akman 
Görüntü Yönetmeni: Erol Sayıbaşı
Yapım: Elif Film/Mehmet Taluğ

Kasting: Eks-Kast, Teknik Ekip: Taci Erşan, Mustafa Buvan, Aziz Kıskanç, Işık Ekibi: Kadir Çil, Şadan Buyrukçu, Yapım Yardımcısı: Cem Akman, Yapım Sorumlusu: Metin Erarabacı, Kamera Yardımcısı: Hüseyin Arlı, Yönetmen Yardımcısı: Sevda Ak-tolga, Işık Yönetmeni: Aydın Yurteri, Montaj: Nevzat Dişliaçık, Müzik: Mehmet Teoman,

Oyuncular: Derya Arbaş, Yaşar Alptekin, Songül Ülkü, Sedef Ecer, Şebnem Eren, Kaan Görün, Sedef Bediz, Atakan Ural, Ahmet Atalay, Ruth Onat, Şebnem Eren, Belma Taysun, Cenk Biniş, Ahmet Ko-caoğlu, Güventürk Öngören, Ece Alton, Fahri Demir, Erdöl Seydik, Bedri Gürbüzer,

Konu: ilk filmi Beyaz Bisiklet'te, alışık olduğu foto-roman tekniğinin dilini kullandı. Dantelci Kızıın özünü oluşturan; gençliğe. kadına, hatta allegorik bir yapı içinde sınıf farklıklarına ilginç bir bakış açısı getiren, belirli feminist uçlar içeren ve titiz bir ruh çözümlemesinin yerine; Beyaz Bisiklet'te farklı kültürlerden gelen manikürcü Sedef (Del'ya Arbaş) ile öğrenci Metin (Yaşar Alptekin) arasındaki ilişkiyi sıra işi melodramlara göz kırpan şablonumsu bir çizgiye indirgeyerek anlattı: Annesiyle birlikte oturan Sedef kuatörde çalışarak yaşamını kazanır. Gözde, Sedef'le aynı yerde çalışan, aynı zamanda komşusu olan genç ve dul bir kadındır. Iki arkadaş Akdeniz'in bir yöresine tatile giderler ve Sedef arada genç bir adamla tanıştıktan sonra Sedefi yalnız bırakır. Kendisini yalnız hisseden Sedef. Boğaziçi Üniversitesi'nden uir grup gencin de katıldığı, günlük bir motor gezisine çıkar. Öğrencilerden Metin, Sedefi çok çekici bulur ve aralarında duygusal bir ilişki başlar ve lstanbul'a döner dönmez evlenmek isterler ve evlenirler. Metin, kültürlü ve oldukça varlıklı bir aileden geldiği için evliliğini anne-babasından gizler. Metin'in annesi Sedet'le tanıştığında, oğlunun böyle sıradarı ve kültürsüz bir kızla evli kalamayacağını ifade eder. Metin annesinin bu isteğine şiddetle karşı çıksa da, bir süre sonra kültürel farklılık-lar ve açmazlar sonucu evliliğini daha fazla yürütemeyeceğini anlar. Ne var ki Sedef'e boşanma kararını açıkladığında hiç beklemediği olaylarla karşılaşmaktan kurtulamaz.

Ödül: 23. Antalya Altın Portakal Film Festivali'nde (1986) "jüri 'özendirme ödülü" aldı. Ayrıca Kültür ve Turizm Bakanlığı Sinema Ödülü (4 milyon TL.) ile ödüllendirildi.

Ø    Film aslına ihanet eden bir "kopya" düzeyinde kalmış, bir uyarlamaya dönüşememiş. İnceliklerden, espiriden yoksun kaba bir senaryo, bir fotoroman duyarlığı, Yaşar Alptekin'in kolay yenilip yutulamaz oyunuyla birleşince, ortada pek önemli bir şey kalmıyor. Bu "temiz" çalışmaya, böylesine temizliğinden ötürü bir jüri özel ödülü değil, bir "Omo özel ödülü" daha yakışırdı. Filmin Kültür Bakanlığınca ödüllendirilmesine gelince... Bu ödüle karşı değiliz. Genç sinemacılar desteklenmeli. Ama filmin dış ülkelerde yollanacağı haberine şaşırdık. (Bakanlığın ödül verip satın aldığı filmler, otomatik olarak dış ülkelere yollanıyor). Bakanlığın sinema işlerinin başında bulunan zat, sinemadan hiç anlamayabilir (anlamıyor da zaten) ama dış ülkelerde her ciddi si-nema adamının ezbere bildiği "Dantelci Kız" filminin yerli kopyasını karşılarında bulanlar bize popolarıyla gülecekler. (Atilla Dorsay, Aslına ihanet eden kopya, Cumhuriyet, 19 Aralık 1986).


--------------------------------------------------------------------------------------------------
 Başrollerini Isabelle Huppert, Yves Beneyton, Florence Giorgetti gibi oyuncuların oynadığı ve senaryosunu Claude Goretta ve Pascal Lainé’ın beraber yazdığı, yönetmenliğini Claude Goretta’nın yaptığı 1977 yılı yapımı "Dantelli Kız" "La Dantellliere" isimli filmden uyarlama (www.imdb.com)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder