Powered By Blogger

2 Mayıs 2015 Cumartesi

DRAKULA İSTANBUL'DA (1953)


Yönetmen Mehmet Muhtar
Senaryo Ümit Deniz, Turgut Demirağ, Mehmet Muhtar
Fotoğraf Direktörü Özen Sermet
Eser Ali Rıza Seyfioğlu’nun “Kazıklı Voyvoda” adlı romanından
Müzik Yani Vella
Yapım And Film/  Turgut Demirağ

(And Film Stüdyosunda çevrilmiş Erman Film stüdyosunda seslendirilmiştir.)

Fon Müziğ: Turgut Demirağ, Orkestra Şefi: Karlo Kopoçelli, Dansları Hazırlayan: Jak Biçaçi, Prodüksiyon Menejeri: Mehdi Özgürel, Ses Mühendisi: Rauf Tözüm, Asistan Direktör: Nişan Hançer, Operatör Asistanı: Orhan Çağman, Dekoratör: Sohban Koloğlu, Işıklandırma: Şevket Kıymaz, Aksesuar: Osman Çıplak, Necdet İnce, Montaj: Özen Sermet,

Oyuncular: Atıf Kaptan (Kont Drakula), Anie Ball, Ayfer Feray (Şadan), Bülent Oran (Vampir avcısı Azmi), Annie Ball (Güzin), Cahit Irgat (Turan), Münir Ceyhan, Kemal Emin Bora, Osman Alyanak, Eser Tezcan, Danyal Topatan (Mezarlık Bekçisi), Kadri Ögelman,


KONU: Avukat Azmi trenle Bistriç kasabasına gider. Azmi kaldığı otelde kontun şatosunu sorduğunda korku dolu tepkiler alır, bir araba jle şatoya gider. Yemeği kontla beraber yerler, her şey esrarengizdir Kont gündüzleri kaybolur, geceleri ortaya çıkar; İstanbul'a yerleşmeyi düşünmektedir. Azmi, şatoda vampir bir kadınla karşılaşır, öpüşmeleri sırasında kont gelerek müdahale eder. Azmi okuduğu kitaplardan hareketle Drakula'nın sırrını çözer; girdiği bir gizli kapı arkasında Drakula'yı tabut içinde yatar bulur, tabut diğer tabutlarla birlikte İstanbul'a gönderiiecek şekilde hazırlanmıştır.


Azmi duvardan sızan duman etkisi ile uyuyacak iken, kontun kambur uşağı yardım eder, gelen kont, uşağı öldürür. İstanbul'a gelinmiştir, Azmi'nin eşi Güzin sahnede dans gösterisi yapar. Azmi'den bir mektup gelir, Edirne'de bir hastanededir. Güzin oraya gider. Güzin'in kardeşi Şadan hem uyurgezer hem vampirdir. Drakula ile buluşur. Bu arada da tedavi görmektedir, doktoru ve nışanlıs 'Turan şaşkın durumdadır. Dr. Naci ile tedavi ederler ama geç kalınmıştır. öldürülür.


Şadan'ın vampir olduğu anlaşılmıştır. ölen Şadan geceleri tabutunu terk etmektedir, bu fark edilince gündüz kalbine kazık çakılmak öldürülür.
Drakula Güzin'in peşine düşer, gazinoda ipnotizma ederek dans ettıirir o dans ederken piyano kendi başına çalmaktadır. Drakula, Güzin'e sarılmak üzere iken Azmi gelir, Drakula kaçar, Kasımpaşa mezarlığındaki tabutuna saklanır, peşinden gelen Azmi, kalbine kazık çakarak ve sarımsak kullanarak Drakula'yı öldürür.


► Drakula İstanbul'da sinemamızın ender denediği korku türü filmlerdendir, gerçi filmlerimizin bir çoğunda korku öğesi vardır, ama türün özelliklerini pek taşımayacak biçimde ya filmin içinde küçük bir bölüm olarak yer alırlar veya bir sömürü unsuru olarak iyice abartılırlar. Drakula İstanbul'da tür'ün özelliklerini taşıdığı gibi bunca yıl sonra bile yurt dışında ilgi görmekte, türü konu alan kitaplara girmektedir. (Orhan Ünser, “Kelimelerden Görüntüye)
Filmin dekor ve efektlerini hazırlayan Sohban Koloğlu film hakkında bakın ne diyor :


Filmin dekorlarını yapmadan önce herhangi bir Drakula filmi seyretmemiştim. Yönetmen de dahil. O zaman filmlerin çoğu platoda çekilirdi. Dekorda hem şatonun dehlizlerini ve mezarlığı hem de tiyatroyu inşa ettik. Bir istisna olarak Annie Ball'in yatak odası sahnelerini Turgut Demirağ'ın köşkünde çektik.
Azmi'nin Drakula'nın Şatosuna gelişini bir ormanda çektik. Şatonun geneli için de bir maket hazırladık. Özel efektlerde oldukça zorlandım. Genelde tüm efektler, en basitleri bile sorun yarattılar. Örneğin, mezarlık sahnesi için sise ihtiyacımız vardı. Bir duman tabakasına ihtiyaç vardı. Bunun içinde ekipte bulunan 30-40 kişiyi yere yatırdık, her birinin ağzında üç-dört sigara, dumanı üfleyip püflemeye başladılar.


ÖDÜL:
1. Türk Filmleri Festivalinde (1953)”Türk Film Dostları Derneği’nce”
►Drakula İstanbul’da” filmi “Kanun Namına”, “İki Süngü Arasında”, “Kanlı Para” ve “Efelerin Efesi” ile birlikte “En Başarılı Film”
►“Özen Sermet” ile beraber, “Kriton İlyadis”, “Enver Burçkin”, “İlhan Arakon” ve “Şadan Kamil” “En Başarılı
► “Ümit Deniz” ile beraber; “Adnan Fuat Ural”, “Orhan M. Arıburnu”, ve “Osman F. Seden” “En başarılı Senaryo yazarı”
► “Atıf Kaptan” ile beraber; “Turan Seyfioğlu”, “Orhan Murat Arıburnu”, ve “Ayhan Işık” “En Başarılı Erkek Oyuncu”


(Jüri Üyeleri: Burhan Arpad, Max Minecke, Semih Tuğrul, Hüsamettin Bozok, Azra Erhat, Mina Urgan, Orhan Hançerlioğlu, Nevzat Üstün, Zeki Faik izer, Asude Zeybekoğlu

ÇİFTE KAVRULMUŞ (1953)

Senaryo ve Yönetmen: Şinasi Özonuk
Kamera Aram Hugosyan
Yapım Işık Film / Agop Fındıkyan


Oyuncular: Aziz Basmacı, Melahat İçli, Gülderen Ece, Vehdi Ersin, Rauf Ulukat, Salih Tozan, Suat Sim, Kamer Sadık (Kamer Baba), Faik Coşkun


Konu: Gezginci bir operet topluluğunun öyküsü
.

ÇETO SALAK MİLYONER (1953)


Senaryo ve Yönetmen Orhan Erçin
Kameraman Hayreettinn Işık
Yapım Barboros Film / Nedim Otyam


Oyuncular: Orhan Erçin, Hayri Esin, Rana Şıvga, Ayten Çankaya, Sadri Karan, Gazanfer Özcan, Mürvet Sim, Danslar: Nimet Alp


Konu: Adı üstünde son derece salak bir zengin adamın güldürüsü

CİNCİ HOCA (1953)


Yönetmen Suavi Tedü
Senaryo Melih Başar
Kamera Cezmi Ar
Müzik Baki Çallıoğlu
Yapım Halk Film / Fuat Rutkay


Oyuncular: Suzan Yakar “Rutkay”, Perihan Tedü (Çakıl), Muhterem Nur, Talat Artemel, Suavi Tedü, Atıf Kaptan, Cahit Irgat, Bülent Ufuk, Feridun Çölgeçen, Ali Korkut, Nevzat Okçugil, Hüseyin Güler, Sadri Karan, Mümtaz Ener

Konu: Padişah Deli İbrahim döneminde geçen tarihsel bir fantezi.

BU NASIL AŞK (1953)

Senaryo ve Yönetmen Hüseyin Peyda
Foto Direktörü Orhan Çağman
Yapım Örmen Film/ Hüseyin Peyda


Oyuncular: Hüseyin Peyda, Cihan Işık, Muhterem Nur, Ay Can, Hikmet Soydan, Dursine Şirin, Ali Seyhan, Sevim Kınran, Ali Seyhan, Turgut Pasiner, Mustafa Dişli, Hikmet Saydam, Meri Aycan, Yıldız Erdem


Konu: Birbirinin benzeri olan iki gençle, aşık oldukları kadının öyküsü

BU KADIN BENİMDİR / ZAVALLI NECDET (1953)


Senaryo ve Yönetmen Vedat Örfi Bengü
Kameraman Onnik Kalustyan
Yapım Elektra Film / Yorgo Sarris


Oyuncular: Abdurrahman Palay, Fatma Belgen, Nebile Teker, Aziz Basmacı, Talat Artamel, Ayfer Feray, Cihan Işık, İnci Tamay, Memduh Karakaş, Feridun Çölgeçen, Vuslat Tamer, Ziya Aygen, Efdal Çakmakidis


Konu: Önce annesine sonra kız kardeşine aşık olan Necdet’in dramatik öyküsü.

BEYOĞLU GÜZELİ “I Oreu tu Peran” (1953)


Senaryo ve Yönetmen Orestis Lasko , Vedat Örfi Bengü
Operatör Manasi Filmeridis
Müzik Yani Vella
Yapım Yeni Film Namık Kılıçoğlu, Türk Yunan Ortak yapımı


Oyuncular: Katya Linda, Suha Doğan, Mu-azzez Arçay, Mesut Sürmeli, MuazzezDoğan, Lilian Giris, Reno Vretago, E. Çakmak


Konu: Beyoğlu ve gece yaşamına dair ka-dın gözüyle çekilmiş bir film.

BEKLENEN ŞARKI (1953)


Yönetmen Cahide Sonku,Sami Ayanoğlu, Orhan Murat Arıburnu
Senaryo Sadık Şendil
Filmi Çeken Kriton İliadis
Müzik Sadi Işılay
Yapım Sonku Film / Cahide Sonku 

Ses Film Stüdyosunda Çevrilmiş ve seslendirilmiştir.

Ses: Yorgo İlyadis, Dekor Tasarım ve Makyaj: Müfit Kiper, Möble: Haraccı Kardeşler, Negatif Montaj: Turgut Kuzu, Sezai Elmaskaya, Işıklar: Orhan Okdemir, Ses Kayıt: Yorgo İlyadis, Senkron, Montaj: Turgut İnangiray, Danslar: Jak Biçaçi, Besteler Koro: Dede Efendi, Bimen Şen “Al Sazım”, Zeki Müren “Zehretme Hayatı”, Musa Süreyya “Sen Sanki Baharın” , İbrahim Efendi “Seni Sevda Çiçeğim”, Sadi Işılay “Bir Kır Çiçeği”, Itri “Tut-i Mucise Gûyam”, İstanbul Türküsü “Bende Hicran Yarası”, Zeki Müren “Bir Yaz Yağmuru”, “Beklenen Şarkı” Nevres Paşa “Şehnaz Divan”,
Saz Sanatkarları: Sadfi Işılay, Cevdet Çağla, Emin Ongan, Haluk Recai, Vecdi Seyhun, Fevzi Aslangil, Vecihe Daryal, İzzettin Ökte, Yorgo Bacanoz, Fikret Kutluğ, Hüsnü Coşar, Burhanettin Ökte, ve Üniversite Korosu


Oyuncular: Zeki Müren (Zeki),  Cahide Sonku (Seniha Hanım), Sami Ayanoğlu (Gazino Patronu), Ceyan Ayral (Türkân), Bedia Muvahhit (Z.Müren’in annesi) Mühip Arcıman, Refik Kemal Arduman (Radyo Müdürü), Rıza Tüzün, Abdurrahman Palay, Rıza Tüzün, Faik Coşkun, Kemal Tözem, Talât Artemel, Hadi Hün (Türkan’ın babası), Melahat İçli (Makbule), Neci Oy (Makbule’nin kocası), İbrahim Delideniz,


Konu: Zengin ve sanata düşkün bir kadının teşvikiyle şöhrete kavuşan bir temizlik işçisinin öyküsü


Beklenen Şarkı (tıklayın)

Gözlerinin içine başka hayal girmesin
Bana ait çizgiler dikkat et silinmesin
Bana ait çizgiler dikkat et silinmesin
İstersen yum gözlerini
Tıpkı düşünür gibi
Benden evvel başkası
Sakın seni görmesin
Benden evvel başkası
Seni görüp sevmesin
Kıskanırdım seni ben
Kendi gözümden bile
Nasıl verirdim seni
Bir gün yabancı ele

BALIKÇI GÜZELİ / BİNİKİNCİ GECE (1953)


Yönetmen Baha Gelenbevi
Senaryo Nazım Hikmet (İhsan Koza takma adıyla)
Kamera Turgut Ören
Müzik Mesut Cemil Tel
Yapım İpek Film / İpekçi Kardeşler


OYUNCULAR: Cüneyt Gökçer, Ayten Çankaya, Münir Özkul, Nezihe Becerikli, Neşe Yulaç, Ertuğrul Bilda, Hayri Esen, Kadri Ögelman, Orhan Boran, Gülderen Ece, Ferudun Çölgeçen


Semih Tuğrul, bu filmi eleştirirken sinema sektörünün önemli bir ayağı olan ıthalatçı ve yapımcı şirketlerin tutumuna da değinmektedir:


Bol miktarda yabancı film ithal eden büyük şirketlerimizin burada çevirdikleri Türk filmlerinde hemen her zaman bir özenti havası, büyük mizansenli film yapmak, seyirciyi hayrete düşürerek avlamak endişesi seziliyor. Bu şirketler dort başı mamur diye kabullendikleri vasat yabancı filmleri örnek alıp bunlarla yarış etmeye, bunlara benzer filmler çevirmeye hevesleniyorlar. Böyle yersiz iddialarla ortaya konan Türk filmleri her zaman fiyasko ile sonuçlanıyorlar. Balıkçı Güzeli de bu fiyaskolara bir yenisini ilave etmekten başka bir şeye yaramayacak. Bir kere Türk filmciliğini bugün içinde bulunduğu teknik imkansızlıklarla bu çeşit iddialı filmler çevirmeye kalkışmak büyük bir hatadır.

Dikkat edilecek olursa yine bu büyük ithalatçı şirketler Türk filmciliğinin her şeyden önce konu bakımından biçim bakımından kendi öz kaynakları ile şekil bulacağına bir türlü inanmıyorlar. (Semih Tuğrul, “Balıkçı Güzeli”, Dünya, 21 Ocak 1954) “Okan Ormanlı. “Türk Sinemasında Eleştiri” syf49”


AŞK ISTIRAPTIR (1953)


Senaryo ve Yönetmen Atıf Yılmaz
Filmi Çeken Mike Rafelyan
Yapım Erman Film / Hürrem Erman


Eser: Oğuz Özdeş, Kurgu: Orhan Atadeniz, Ar Direktör: Sohban Koloğlu, Dekor : Danyal Topatan, Reji Asistanı: Nurhan Nur, Kamera Asistanı: Orhan Çağman, Laboratuar Şefi: Semih Peköz, Işık Operatörü: Konstantin Psaras, Işık Asistanı: Orhan Özerler, Ses Kayıt: Rauf Tözüm, Montaj: Orhan Atadeniz, Senkron: Yılmaz Atadeniz. Prodüksiyon Amiri: Kerim Pamukoğlu Prodüktör Asistanı: Orhan Çağman, Prodüktör: Temel Karamahmut, Müzik Adaptoasyonu: Faruk Yener, Keman Soloları: Sadi Işılay, 

(Erman stüdyolarında çekilmiş ve seslendirilmiştir.)

Oyuncular: Muzaffer Tema (Haluk), Ayten Alpman (Nermin), Turhan Ün (Dr. Kemal Suha), Temel Karamahmut (Cemil), Nurhan Nur (Türkan), Cahit Irgat (Necdet), Muazzez Arçay (Anne), Sadettin Erbil, Feridun Çölgeçen (Pavyoncu), Settar Körmükçü (Hizmetkar), Aliye Çakır (Hizmetçi Ayşe), Merih Kaya, Aliye Çakar, Danslar: Luira Nuır, Küçük Yıldız: Merih Kaya)


► Atıf Yılmaz, 1953 yılında “Aşk Izdıraptır” isimli üçüncü filmini çekmek üzere Fenerbahçe’de bulunan tarihi Belvü Oteli lobisinde tüm ekip buluşur. Filmin ismini alan senaryo tarihsel serüven romanları yazan Oğuz Özdeş’in bir aşk romanıdır. 1939 yılında yazılan bu roman “Bir genç kızın aşk uğruna çektiği acıların” öyküsünü anlatılıyor.


Bu filmde önce Fikret Hakan’ın adı geçer, henüz 19 yaşında olan yakışıklı oyuncunun çok genç olması nedeniyle, yerine 34 yaşında olan gene yakışıklı bir orta yaşlı adam Muzaffer Tema seçilir. İsabetli de olmuştur kanımca… Henüz 23 yaşında olan bir genç kızın kendinden küçük ve aşkı henüz doğru dürüst tanıyamayan 19’undaki adama neden aşık olsun ki! Oysa diğer tarafta bir Muzaffer Tema vardır, hem yaşça büyük hem de yaşının icabı aşkı bilen tadan ve tanıyandır. Eh böyle olunca da, kanımca Nurhan Nur, Muzaffer Tema’ya aşık olup acı çekecek ve bu aşk onda bir ızdırap halini alacaktır.


Nurhan Nur bu tarihte Atıf Yılmaz’la evli ve hem de hamiledir, Karısı olması nedeniyle herhalde başrol kadın oyunculuğu da Nurhan Nur alacaktır. Gerek Nur ve gerekse Alpman 23 yaşında tazececik ve körpececik iki genç kızdır. Bu durumda Orta yaşlı Muzaffer Tema kimi tercih etmiştir bilinmez. Rol gereği de olsa Ayten Alpman’ı pek tercih etmediği apaçık ortada. Oyuncu Temel Karamahmut, Alpman’ın eski nişanlısı, ama aynı zamanda Ayten Alpman’da henüz çiçeği burnunda taze gelin. İlham Gencer’le evli. Koca kıskanç mı kıskanç, çekimler boyunca her daim sette, karısını kontrol altında tutuyor... Nurhan Nur çekimlerin devam ettiği sırada, geçirdiği rahatsızlık sonunda çocuğunu aldırmak zorunda kalır
.

ALTI ÖLÜ VAR (1953)

“İpsala Cinayeti“ 

Yönetmen Lütfi Ömer Akad
Senaryo: Orhan Hançerlioğlu Lütfi Ömer Akad Orhan Kemal (1945 yılında İpsala’da geçen ve Dünya Kriminoloji Kongresi’nde ilginçliği nedeniyle “ikinciliği” kazanan bir olaydan),
Görüntü Yönetmeni Aram Hügasyan, 

Müzik Baki Çallıoğlu
Yapım Duru Film / Naci Duru


Oyuncular: Cahit Irgat, Lale Oraloğlu, Turan Seyfioğlu, Nevin AYapımar, Settar Körmükçü, Muazzez Arçay, Şevki Artun, Feri-dun Çölgeçen


KONU: Ali Rıza (Cahit Irgat), adlı bir makine ustasıyla evli olan Yanola'nın (Lale Oraloğlu) öyküsü anlatılır. Karı-koca Adana'ya giderken trende bir orman memuru olan Muhittin (Turan Seyfioğlu) ile tanışıp onu Adana'daki evlerine davet ederler. Daha sonra Muhittin ile Yanola arasında bir ilişki başlar. Ancak ev sahiplerinin kızı Fatma da (Nevin AYapımar) Muhittin'e aşıktır. Yanola, Muhittin'den hamile kalınca mahallede dedikodular başlar. Ali Rıza Malatya'ya tayinini ister. Malatya'da Yanola Muhittin'den olan ikinci çocuğunu dünyaya getirir. Muhittin ise Fatma ile yaşamaya başlamıştır, fakat beraberlikleri fazla sürmez ve ayrılırlar. Zaman geçer, Fatma ve Ali Rıza , Malatya'da bir barda karşılaşırlar, Fatma bütün olayları Ali Rıza'ya anlatır. Cinnet geçiren Ali Rıza, karısını ve çocuklarını öldürür ve intihar eder.


AFFET BENİ ALLAHIM (1953)


Senaryo ve Yönetmen Şinasi Özonuk
Görüntü Yönetmeni Manasi Filmeridis
Yapım Işık Film/ Agop Fındıkyan


Şarkılar: Hamiyet Yüceses, Müzeyyen Senar, Ekrem Kongar.


Oyuncular: Eşref Kolçak, Neriman Köksal, Talat Artemel, Rena Vlahopulo, Jale Seven, Abdurrahman Palay, Kemal Emin Bara, İbrahim Delideniz, Feridun Çölgeçen, Saime Arcıman, Kadir Savun


Konu: Bir zamanlar adının karıştığı kirli işlerden kendini temize çıkarmaya çalışırken, tekrar kirli işlere sürüklenen bir gencin öyküsü

ZORAKİ KAHRAMAN (1952)


Senaryo ve Yönetmen Semih Evin
Foto Direktörü Coni Kurteşoğlu
Yapım Seneka Film / Semih Evin


Oyuncular: Orhan Erçin, Üftade Kimi, Mine Çoşkun, Renan Fosforoğlu, Ahmet Tarık Tekçe, Gülderen Ece, Nermin Ruhsever, Ferhan Tanseli


Konu: Müzikal bir güldürü

ZEHİR KAÇAKLARI (1952)


Senaryo ve Yönetmen Hicri Akbaşlı
Foto Direktörü Pauker, Kriton İlyadis
Yapım Adalı Film / Handan Adalı


Oyuncular: Handan Adalı, Bülent Oran, Mu-zaffer Arslan, Turhan Göker, Sırrı Gültekin, Ahmet Tarık Tekçe, Hamdi Şanlıgil, Nimet Alp


Konu: Eroin kaçakçılığı yapan bir şebekenin polisle olan çatışmalarının öyküsü

YURDA DÖNÜŞ (1952)



Senaryo ve Yönetmen: V. Nedim Otyam, Foto Direktörü: İlhan Arakon, Müzik: Nedim Otyam, Yapım: Atlas Film/Nazif Duru 

OYUNCULAR: Nevin Aypar, Sedat Ergin, Suat Taner, Hakkı Ruşen, Faik Coşkun, Aysel Gürel

Konu: Kore savaşlarına katılan ve köyünde bıraktığı kızın aşk hikayesi.