Senaryo: Erdoğan Tünaş, Tanju Gürsu
Nejat Saydam
Kamera: Melih Sertesen
Beste ve Şarkılar: Sabri Suha
Yapım: Acar Film/Murat Köseoğlu
Müzikleri İdare Eden: Metin Bükey, Şarkılar: Belkıs Özener, Gülderen Gül,
Ses Taknisyenleri: Tuncar Aydınoğlu, Bican Avşar, Ümit Efekan, İsmail
Karataş,
Oyuncular: Sema Özcan, Kartal Tibet, Tanju Gürsu, Esen Püsküllü, Reha
Yurdakul, Muzaffer Tema, Necip Tekçe, Nedret Güvenç, Ali Şen, Ergun Köknar,
Jale Öz, Muammer Gözalan, Renan Fosforoğlu
Konu: Kenan
Yılmaz ve Şakir Sosyete ‘Türk Ceza Kanununun 450. maddesine göre 24 yıl hapis’
istemiyle yargılanırken Feridun Kurtoğlu’nun anlattıkları her şeyi
değiştiriyor.
‘Senelerce evvel, Beyoğlu’nun yan sokaklarındaki Saz Salonunun
sahibi’. Şarkıcı Nevin’den bir çocuğu var ama ‘şerefini ve adını yaşatmak’ için
evdeki oğlu Faruk yetiyormuş. Talihsiz kadın kazada ölünce ona sığınan Kenan’ı
bir lira vererek (yol parası) kovar. Sonradan kolye olduğunu göreceğiz. ‘Bir
Daha Âşık Olmayacağım’ (1968) ile Kızkulesi’ni gören Salacak’ta Sevgi’yi
tanıyoruz. Kenan’ın tek arkadaşı. ‘El çamaşırı yıkamaktan tırnakları tersine
dönmüş’ annesi ve içkici üvey babasından başka kimsesi yok. Adil, hasta kadını
para getirmiyor diye tokatlayıp boğmaya kalkmıştı.
İki çocuğun ayrılığı aynı sahilde olur. ‘Seninle Düştüm Dile’
(1969) “Gidiyorum buradan Sevgi. Muhtar benim işimi yaptı, Çocuk Korumaya
aldırdı. Orada okuyup meslek sahibi olacağım… Hiç unutmayacağım seni. Seneler
geçse de ihtiyarlasak da arayıp bulurum inan bana.”
Yıllar sonra Kenan artık bir delikanlı. İki tertemiz arkadaşı,
Çilli Leyla ve Sosyete Şakir ile Madam Hayganoş’a ait Güneş Pansiyon’da
kalıyor. Okulunu bitirmek üzere ama kumara başlamış. Takma adı ‘Rest Kenan’.
Kazandığı parayı muhtaç çocuklara veriyor. Tüm aramalarına karşın henüz
Sevgi’yi bulamamış. Sosyete “Senin gönlün floş rualin kupasından başka kalp
tanımaz” diyor.
Şakir bıçkın bir İstanbul şoförü. Deri ceket, balıkçı yaka
kazak, daracık pantolon. Paraya sıkıştıklarında ‘Hayganoş Bank’ın koynunda ter
döküyor. Ama direksiyon sallarken çok mutaassıp’. Öpüştüler diye Oktay Yavuz ve
kız arkadaşını yaka paça dışarı atmıştı; “Ulan, bana bakın ulan, burası haftada
üç defa basılan Zurnik’in Kırmızı Fener Oteli değil.” Çilli Leyla ise bir
pavyonda şarkıcı. Orkestra Volkan’la ‘Niksarın Fidanları’nı söylediği gece ‘öl
dese ölecek’ muhasebeciyi ‘yolmadan’ ailesinin yanına ‘postalamıştı’. Sonra ne
olacak malum. Demir kafesin içine yallah.” Mahallenin saf manavı Ahmet de genç
kıza tutkun. Onu mazisiyle kabulleniyor. Feridun Bey işlerini Faruk’a
devretmiş. Büyük bir rastlantıyla Sevgi onun Gazinosunda şarkıcı. Adı Çilem
Gül. Annesi yine hasta, üvey baba Adil yine çıkarcı ve sarhoş. 5–10 kuruş
tırtıklarım diye Patron’un peşini bırakmıyor. Genç kızla Kenan’ın karşılaşması
Faruk’un yeni açtığı kumarhanede olur. Kazandıkları parayı Darülaceze’ye
verirler. Burada bizi bir sürpriz bekliyor. Görevli doktor, filmin yönetmeni
Nejat Saydam. Sevgi, onun söylediklerinden Kenan’ı tanır ama nedense bunu belli
etmez.
Sosyete Şakir’in, müşteri götürdüğü Roje Nuar’da Çilem’in resmini
görmesi ile kırgınlıklar başlar. Kenan aldatıldığını düşünüyor. Ama olaylar çok
farklı gelişir. Genç kız Faruk’un saldırısından korunmaya çalışırken balkondan
düşer. Ameliyatı için 50–60 bin lira gerekli. Delikanlı da onun çocukluk aşkı
Sevgi olduğunu anlamış. Parayı babasından ister; “Bir hayatı kurtarmak için
istiyorum. Yoksa gelmezdim sana, aç kalır gene gelmezdim.” Bu sahnede Doğu-Batı
Burjuvazileri arasındaki nitelik farkı ortaya çıkıyor. Feridun önce 500 lira
vererek sepetlemeye kalkar sonra ‘miktarı’ duyunca hakaretler yağdırır.
Parayı denkleştirmek için Kenan kumara başlar; Şakir ekmek teknesini
satar; Leyla, Ahmet için bıraktığı şarkıcılığa döner. Feridun’un aklı başına
keşke gelseydi. Para kavgasında ölen Faruk’u kurtarabilirdi belki. (Murat
Çelenligil – sinematürk internet veri tabanı)