Yönetmen Memduh Ün
Senaryo Halit Refiğ, Ertem Göreç,Memduh Ün, Atıf Yılmaz, Lütfi Akad,
Görüntü Yönetmeni Turgut Ören
Yapım Uğur Film / Memduh Ün
Diyalog: Bülent Oran, Rejisör Asistanları: Ertem Göreç, Oksal Pekmezoğlu, Ar Direktör: Niyazi Er, Set Direktör: Nuri İnal, Prodüksiyon Müdürü: Adnan Uygur, Operatör Asistanı: Hüseyin Birol, Montaj-Senkron: Turgut İnangiray, Negatif Montaj: İlya Pençoğlu, Laboratuvar: Cemil Orhon, Matipo: Yılmaz Erman, Ses: Makro Buduris, Prodüktör: Reha Yurdakul,
(Kemal Film Stüdyosunda Hazırlanmış, Erman Film Stüdyosunda seslendirilmiştir)
Oyuncular: Ayhan Işık, Fatma Girik, Nilüfer Sezer, Reha Yurdakul, Memduh Ün, Avni Dilligil, Hulusi Kentmen, Senih Orkan, Sela-hattin İçsel, Naci Saraç, Asım Nipton, Hakkı Haktan, Mahmure Handan, Nuri İnal, Halit Refiğ
Konu: 1960 yılının sonbahar aylarında İstanbul. Taksim’de bir yoksul mahallesi. Antonin Dvorak’ın 1893’te yazdığı ‘Yeni Dünyadan Senfonisi’nin Adagio-Allegro Molto bölümüyle izlediğimiz jenerikten sonra BeTeBe fabrikasında neşe içinde (ertesi gün aylıklarını alacaklar) çalışan işçileri görürüz. Bir kısmı mahalle sakiniyken bazıları da (Orhan Kemal’in romanlarındaki kişilere benzer şekilde) ne işçi olabilmiş ne de köylülüğü kalmış Zeynel gibi ‘bir çift öküz bir de tarla’ alabilmek için ‘taşı toprağı altın’ İstanbul’a gelmiş. (Zeynel, bir açgözlülük yapıp Hüsnü’nün planladığı soygun işine bulaşacak ve filmin sonuna doğru da buralara geldiğini bin pişman, ‘çoluğunu çocuğunu tekrar göremeden’ yaşamından olacaktır.)
► Halit “Saccho ile Vanzetti” adlı ünlü bir roman getirdi. Olaylar Amerika'da geçiyor, iki ıtalyan kökenli sendikacının devrimci mücadelesi öyküleniyordu. Romandan bir tretman yaptı Haltl. Ama romanla ilgisi kalmamıştı. Babasına işlemediği bir cinayet yüklenen gencin gerçek suçluları arama serüvenine dönüşmüştü. Ben çok durağan bulmuştum film öyküsünü.
Biraz ben karıştırdım, biraz Ertem karıştırdı, öyküyü bayağı değiştirdik, epey şey ekledik. Ama senaryoyu bitirneyi başaramamıştık. Işleticilerle yapılan anlaşmalar gereği de belli bir tarihte filme başlamak zorunda olduğumuz için eteklerim tutuşmuştu. Her sabah Bülent Oran’ı evinden alıp sete getirtiyordum. Çekilecek olan sahnelerin iç çekimlerini Bülent'e anlatıyordum, o da diyalogları yazıp gidiyordu. İkinci, üçüncü gün hep bu şekilde devam etmişti, ama final ve final öncesini çözememiştik. Iş kopyasını
bastırdım, Ertem'Ie montajını yaptıktan sonra Atıf, Lütfi, Halit ve Ertem bir araya gelip, filmi izledik. Halit'in evinde toplanmıştık.Herkes bir şeyler söyledi, belli ortak paydalarda birleştik. Kaleme alma görevi Atıf'taydı, Sahneleri birer ikişer satır halinde yazdı. Final ve öncesi belirlenmişti böylece. (Memduh Ün Filmlerini Anlatıyor)