Powered By Blogger

7 Ekim 2015 Çarşamba

KIZIL VAZO (1961)

Yönetmen Atıf Yılmaz
Senaryo Vedat Türkali (Peride Celal'in aynı isimli romanından)
Foto Direktörü Manasi Filmeridis
Yapım Güven Film / Yoakim D. Filmeridis


Prodüksiyon Müdürü: Semih Sezerli, Prodüksiyon Asistanı: Gani Maraşlıoğlu, Dekoratör: Fethi Oğuz, Set Amiri: Danyal Topatan, Asistan: Mustafa Oğuz, Kamera Asistanları: Nedim Akanlar, Hüseyin Karındoyuran, Feyzi Eryılmaz, Işıklar: Kenan Eryılmaz, Sesleri Alan: Lâmi Kamil, Laboratuvar: Mihal Skarpeti, Recai Karataş, Montaj: Mehmet Bozkuş, Negatif Montaj: Ali Berkan, Müzik: Yalçın Tura, (Acar Film Stüdyosunda seslendirilmiş ve hazırlanmıştır. )


Oyuncular: Göksel Arsoy, Belgin Doruk, Şaziye Moral, Ahmet Tarık Tekçe, Sevim Emre, Mümtaz Ener, Hayati Hamzaoğlu, Hüseyin Baradan, Bilge Zobu, Muazzez Arçay, Bilkay Tekben, Hüseyin Baradan, Muazzez Arçasy, Mehnmet Bahadır, Osman Türkoğlu, İhsan toru0, Yusuf Çağatay, Ab-dullah Ataç, Sevda Sel, Turan Jilet, Sevim Çağatay,

KONU: Aileleri arasında sürüp giden kan davasına karşılık, sevişen iki gencin öyküsü.


► Aynı yönetmenle yapılan ikinci çevrimde, farklı olarak önce Tosunoğlu ailesini tanırız. Sönmezoğlu ailesiyle aralarında 60 yıllık bir kan davası var. Şevket, Sirkeci Limanında oğlu Rıza’ya verip veriştiriyordu ; “..Sana düşerdi ailenin namusunu temizle-mek. Yapmadın. Yüzümü kara çıkardın.” 


Rıza..Mesleği, önceki yapıtlardan değişik . Bu kez bir doktor. Kan davasına karşı çıktıkça babası deliriyor ; “Keşke seni hiç okutmasaydım. Namus nedir, şeref nedir bunları bilmez olmuşsun.”

İlginçtir, delikanlı, kanlıları Kemal ve kızı Azi-ze’yi isim olarak bile tanımıyor. Genç kız ise kan davasından da habersiz. Babasına ‘bir şehirden ötekine taşınıp durmalarının’ nedenini soruyor. “Hayatımızda garip bir ‘şey’ vardı ve bu ‘şey’ benden gizleniyordu.


Önceki yapıtlarda, iki aile arasındaki sorun dede Sönmezoğlu’nun Esma’yı 50 yıl önce kaçırmasıyla başlarken burada genç kızı Kemal kaçırıyor (25 yıl önce). “Saadetimiz çok sürmemişti. Azize’nin doğumundan sonra Esma’nın kardeşleri saklandığımız yeri bastılar. Esma’yı gözlerimin önünde kurşunladılar. Çıldırmıştım. Esma’nın iki kardeşini de öldürdüm. Üçüncüsü, Rıza’nın babası Şevket, ağır yaralı olarak kurtuldu.” Kemal, filmin sonuna doğru Hüseyin’e bunları anlatıyor. Roman ve ilk çevrimde, aralarında kan bağı yokken bu kez Azize, Rıza’nın hala kızı.Erguvan Gazinosu. Azize, arkadaşları Hüseyin ve Nermin’le eğleniyor. Rıza Hüseyin’in ‘tıbbiyeden arkadaşı’ ve kız kardeşi Nermin’le ‘bir çocukluk aşkı’ yaşamış.Delikanlı ilerde güzel Azize için “Bir gün içinde değiştirdi beni. Garip bir mutluluk tattırdı bana. Apansız huzura kavuştum” diyecek-tir. Genç kız ve babası son olarak Gülçeşme’de Kuleli Köşk’e yerleşmişler. Kemal, uçan kuştan kuşkulanan biri ama artık basireti mi bağlandı nedir Şevket’in adamı Hamdi’yi bahçıvan olarak işe alıyor. ‘Çoktandır Hüseyin’i müstakbel damadı olarak düşünüyordu’. Azize’nin Rıza’yı seçtiğini üstelik onun bir Tosunoğlu olduğunu öğrenince işler karışıyor. Sönmezoğlu ailesi, her zaman olduğu gibi başka yere gitmek üzereyken gözü dönmüş durumdaki Şevket, Kemal’i öldürür ve Azize’yi yaralar. Sonraki bir gün, yarım bıraktığı işi tamamlamak ve zümrütlü altını almak için geri gelir. Rıza ona engel olmaya çalışıyor. Roman ve ilk çevrimden daha değişik bir şekilde, oğluyla boğuşurken kendini vurur. (Murat Çelenligil)

KARDEŞ UĞRUNA “YENGEM” (1961)

Senaryo ve Yönetmen Sami Ayanoğlu
Kamera Cahit Engin
Yapım İnan Film / Hüseyin Sarıkayaya


Oyuncular: Türkan Şoray, Sami Ayanoğlu, Turgut Öatay, Sevgi Umur, Erol Günaydın


Konu: Bir çiftlikte geçen, yaşlı bir adamla aşık olduğu kızın öyküsü

KARANLIKTA YAŞAYANLAR

Senaryo ve Yönetmen Natuk Baytan
Kamera Fahri Danışman
Yapım Doğan Film


Oyuncular: Kenan Pars, Aysel Tanju, Orhon M. Arıburbu, Diclehan Baban, Hulusi Kentmen 


Konu: Köye gelen bir öğretmenle, köyde bulunan petrol yüzünden cinayet işleyen bir katilin öyküsü.

KARA DUT (1961)

Senaryo ve Yönetmen Sırrı Gültekin
Eser Mehmet Gürkaya
Kamera Rafet Şiriner
Yapım Kurt Film / Mehmet Arancı


Oyuncular: Leyla Sayar, Yılmaz Duru, Öztürk Serengil, Suphi Kaner, Atıf Kaptan, Aysel Tanju, Vahi Öz, Mualla Sürer, Nilgün Özhan, Servim Çağatay


Konu: Çingenelerin küçük yaşlarda kaçırdı-ğı bir kızın öyküsü.

KALP YARASI (1961)

Yönetmen Türker İnanoğlu
Senaryo Eyüp Sabri Gülener “*”
Foto Direktörü Kâzım Koşkan
Yapım Erler FilmTürker İnanoğlu / Nuş Film Ortak Yapımı


Oyuncular: Kenan Pars, Gönül Bayhan, Suna Selen, Yavuz Caner, Hüseyin Zan, Mualla Sürer


Konu: Başarılı bir avukat olan Bülent’e (Kenan Pars), boşanma davası açmak isteyen bir kadın gelir. Bülent, kadını fikrinden caydırmak için on yıl önce yaşadıklarını anlatır... Eşi ve çocukları ile mutlu bir yuvası vardır. Arkadaşı Nihat’ın düğününe gidemeyip kutlama için evlerine gittiklerinde Bülent Nihat'ın kardeşi Sevda ile tanışır. Sevda’dan çok etkilenen Bülent, bir baha-ne ile genç kızla buluştuğunda, ona görür görmez aşık olduğunu ve birlikte olmak istediğini söyler. Sevda’nın da duyguları karşılıksız değildir. Artık Bülent için ne ev, ne eş, ne de çocukların önemi vardır. Sevdanın ilişkisi bir mektupla ortaya çıkınca ailesi genç kızı Adana’ya, ablasının yanına gönderir. Bülent işini ve evini iyice boşlamıştır. Sevda’nın ardından o da Adana’ya yola çıkar. Yolda trafik kazası geçirip belleğini yitirir. Kazayı gazetede okuyan Sevda sinir krizi geçirince onu İstanbul’a getirirler. Bülent’in tedavisi Avrupa’da yapılır. Dört yıl sonra iyileşmiş olarak döner. Ailesini bulupişine devam etmek ister. Ve onları bulur. Mutlu günler yeniden başlamıştır. Bir gün rastlantı sonucu Sevda ile karşılaşır ama tanımaz. Sevda ona geçmişi hatırlatır. İki sevgili yeniden birlikte olmaya başlar. Sevda hizmetçinin yardımı ile evden Bülent’e kaçmaya karar verir. Ama hizmetçi olayı şoföre anlatınca, Bülent’in eşi Süheyla’nın (Gönül Bayhan) da haberi olur. Yine de hiçbir şey bilmiyormuş gibi Bülent’in bürosu-na gider. Kardeşinin kaçtığını öğrenen Nihat ise avukatı öldürmek için büroya gelmiştir. Süheyla Nihat’ı oyalayıp cinayeti engellemeye kararlıdır. Nihat Bülent’in, Süheyla da Nihat’ın peşinden gider. Bülent ile Sevda İzmir’de bir otelde saklanırlar. Tabii Nihat ve ardından Süheyla da aynı otele gelir. Süheyla Bülent’i uyarırsa da Nihat odaya girer. Süheyla Bülent ile Sevda’yı öldürmemesi için Nihat’ı ikna etmeye çalışır.


Çıkan kavgada Sevda vurulur. Herşey karmakarışıktır. Süheyla evine geri dönecektir. Bülent eşinden af diler ve bir şans daha ister. Barışırlar. Bu yuvalarının da kurtuluşu anlamına gelmektedir... Tüm bunları dinleyen ve etkilenen kadın Bülent’in bürosundan çıktığında, kafasından eşinden ayrılma fikrini sonsuza dek silmiştir

_______________________________
“*” Claudine West ve George Froeschel’in senaryosundan Mervyn Le Roy’un rejisiyle çevrilen ve 14 Eylül 1943 de İsveç’te gösterime giren “Random Harvest” isimli 1942 yılı yapımlı filmden uyarlama. (kyn: The Internet Movie Database”)

Not: Agâh Özgüç, “Türk Filmleri Sözlüğü 1.cilt syf.174”de filmin 1953 yılında çekildiğini belirt-mektedir. (y.ö)

KAHRAMAN ÜÇLER (1961)

Yönetmen Semih Evin
Senaryo İrfan Atasoy
Foto Direktörü Muzaffer Pekgüleyüz
Yapım Erkoç Film / Cemil Erkoç 


Oyuncular: Serpil Gül, Ekrem Bora, Kadir Savun, Erol Taş, Atıf Kaptan, Suphi Kaner, İhsan Torun, Hüseyin Baradan


Konu: İstiklal savaşında Mehmet Efe’nin kahramanlık ve aşk öyküsü.

KADERİN ÖNÜNE GEÇİLMEZ (1961)

Senaryo ve Yönetmen Hüsnü Cantürk
Operatör Hayrettin Işık
Yapım Klüp Film / Hüsnü Cantürk


OYUNCULAR: Eşref Kolçak, Türkan Şoray, Öztürk Serengil, Ahmet Tarık Tekçe, Suzan Avcı, Mustafa Dağhan, Nuri Genç, Betül Cici


ONU: Bir değirmen yüzünden iki köy ara-sında çıkan bir anlaşmazlığın ve birbirlerini seven iki gencin öyküsü.

KADER YOLCUSU (1961)

Yönetmen Selahattin Burçkin
Senaryo Adnan Tahir
Operatör Enver Burçkin / Yapım Burç Film


Oyuncular: Mahir Özerdem, Sibel Göksel, Nilüfer Sezer, Öztürk Serengil, Atıf Avcı, Baki Tamer, Yılmaz Gruda, Atilla Engin, Necdet Tosun, Yılmaz Gruda

KADIN ASLA UNUTMAZ (1961)

 “Kızıma Dokunma”

Senaryo ve Yönetmen A. Asaf Tengiz
Foto Direktörü Hayrettin Işık
Yapım Güven Film / Yoakim D. Filmeridis. Selahattin Burçkin


Prodüksiyon Amiri: Hillmi Arıkut, Rejisör Asiistanı: Fehmi Tengiz, Prodüksiyon Asistanı: Fehmi Tengiz, Ar Direktör: Danyal Topatan, Işık: Fevzi Eryılmaz, Kamera Asistanı: Hüseyin Karındoyuran, Seslendiren: Yorgo İliadis, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Laboratuvar: Ziya İnsel, İbrahim Yıldırım, Öner Day, Kamil Yücekan, Müzik: Zeki Duygulu, Şarkılar: Hamiyet Dygulu, Montaj ve Senkron:Diyamandi Filmeridis, Eser: Oğuz Özdeş, 
Şarkılar: Necdet Varol,
(Day Film Stüdyosunda hazırlanmıştır)

Konu: Ustasına aşık olan genç bir kızla onları birbirlerinden ayırmaya çalışan bir adamın öyküsü


Oyuncular: Muhterem Nur, Turgut Özatay, Hüseyin Baradan, Özcan Tekgül, Gülay Gençay, Danyal Topatan, Fehmi Tengiz, Sami Hazinses, Dansöz Semra, Turan Varol, Ömer Özgül, Atilla Ergün, İhsan Apark, Zeki Yavaş, Aysel Çardal, Boksör Mehmet, Nuri İşgörürler, Küçük Yııldız: Gülistan Hoşkan

KABADAYILAR KRALI

Yönetmen Nejat Saydam
Senaryo Bülent Oran
Operatör Şevket Kıymaz
Yapım Duru Film / Naci Duru


Oyuncular : Peri Han, Ahmet Tarık Tekçe, Suphi Kaner, Ulvi Uraz, Bülent Oran, Tevhit Bilge, Sadi Tek, Mümtaz Ener, Ersun Kazançel, Muhterem Tek, Mustafa Dağhan, Yıldırım Yıldıran, Mehmet Arslan, Kudret Şandra, Özdemir Aydın


Konu: Bir kenar mahallede geçen küçük insanların öyküsü.

İSTANBUL’DA AŞK BAŞKADIR (1961)

Yönetmen Süreyya Duru
Senaryo Bülent Oran
Kamera: Şevket Kıymaz
Yapım Duru Film / Naci Duru
Müzik: Yalçın Tura


Oyuncular: Fikret Hakan, Gizella Dali, Yıl-maz Gruda, Mustafa Dağhan, Jani Bertos, Franko Frangulis, Suphi Kaner


Konu: Bir Türk gazetecisiyle yabancı uyruklu bir kızın aşk ve macera öyküsü.

İNLEYEN DAĞLAR

Yönetmen Nedim Otyam
Senaryo Selma Madencioğlu
Foto Direktörü Hayrettin Işık
Müzik Nedim Otyam
Yapım Jet Film / Selma Madencioğlu


Oyuncular: Muhtererm Nur, Ekrem Bora, Öztürk Serengil, Hulusi Kentmen, Attila Er-gün, Birsen Menekşeli, Zerrin Arbaş


Konu: Arkeolog Fuat arkadaşı ressam Orhan ile birlikte arkeolojik incelemeler, Orhan da resim yapmak üzere Ürgüp'e giderlerken yolda arabaları bozulur. Arabanın tamiri sırasında konakladıklan yerdeki ev sahiplerinin kızı Lale iki arkadaşa rehberlik yapar. Lale’ye musallat olmuş bir akraba çocuğu Hasan, Lale’yi huzursuz etmektedir, bu yüzden Fuat ile kavga ederler. Zamanla Lalele Fuat arasında duygusal bir yakınlaşma başlar, bu arada Orhan ile dostluğu ilerleten Hasan. Orhan'ın yaptığı çıplak kadın resimlerini görünce resimlere Lale’nin başını koymasını ister, Orhan kabul etmez, fakat ilerleyen bir içki alemi sonunda Hasan iste-diği resmi elde eder, çıplak olarak paz verdiği için dedesi Lale’yi evden kovar, daha sonra Hasan'ın tecavüzünden kaçmak isteyen Lale, Fuat'ın ve dedesinin gözleri önünde kayadan düşer. Aradcm yıllar geçer yöreye bu kez yanında bır genç kız olan kızı ile gelmiş olan Fuat Lale’nin serüvenini ona anlatır.

İKİ YETİME

Senaryo ve Yönetmen Ülkü Erakalın
Foto Direktörü Ali Uğur
Yapım Adalı Film / Handan Adalı


Oyuncular: Muhterem Nur, Leyla Sayar, Özden Çelik, Salih Tozan, Hulusi Kentmen, Suphi Kaner, Danyal Topatan, Zuhal Üstüntaş, Oktar Durukan, Handan Adalı, Mualla Sürer, Erol Keskin, Dursune Şirin, Asım Nipton


Konu: Biri görme özürlü, iki kız kardeşin dramatik öyküsü.

İKİ DAMLA GÖZYAŞI

Yönetmen Nejat Saydam
Senaryo Bülent Oran
Kamera Ali Yaver
Yapım Yüksel Film / Erol Altınışık


Sanat Yönetmeni: Sohban Koloğlu, Müzik: Nedim Otyam


Oyuncular: Fatma Girik, Efgan Efekan, Senih Orkan, Asım Nipton, Melahat İçli, Rengin Arda, Bülent Oran, Gazanfer Özcan, Nezihe Becerikli, Bülent Oran, Şükrü Sülek, Selahattin Okutan, Nubar Kamçılı

İKİ AŞK ARASINDA (1961)

Yönetmen Osman F. Seden
Senaryo Bülend Oran
Kamera Kriton İliyadis
Yapım Kemal Film / Seden Film


Oyuncular: Göksel Arsoy (Ali), Nilüfer Aydan (Gül), Peri Han, Öztürk Serengil, Şaziye Moral, Mümtaz Ener, Reha Yurdakul, Ziya Metin, Nubar Terziyan


Konu: Ali (Göksel Arsoy) zengin Azmi Bey'in oğlu, bir kazada annesini ve babasını yitiren Gül (Nilüfer Aydan) ise Azmi Bey'in yanına sığınan yeğenidir. Ali'nin bir de ağabeyi vardır; sürekli borca giren Selim. Avukat Tahsin, ortağı Nejat ve metresi Yale’nin (Jale, Nejat'ın kız kardeşidir) etkisi altında kirli işlere karışır, babasının imzasını taklit etmeye kalkar.


Selim günün birinde bir kaza geçirir ve ölüm döşeğinde Ali'yi çağırtıp hamile olan Jale ile evlenmesini ister. Ağabeyinin bu son arzusuna karşı gelemeyen Ali, ailesinin şerefini korumak gayesiyle kabul eder. Oysa Jale hamile değildir. Bu Selim’i ona bağlamak için uydurulmuş bir yalandır. Bir süre sonra düğün hazırlıkları başladığında Gül asabi krizler geçirmeye başlar ve Ali'ye nispet olsun diye kendisini zorlayarak Avukat Tahsin ile nişanlanır. İki düğün bir arada yapılır ve zifaf gecesinde Gül dayanamayarak intihara kalkışır. Ameliyat olur fakat kötürüm kalır, üstelik dili tutulmuştur. Bu noktadan sonra olaylar daha da hızlanır, Selim’in eski ortağı Nejat, Jale'nin yardımı ile Azmi Bey'in evinden değerli, mücevherleri çalar, Jale'den ayrılmaması için Selim'in kullanmış olduğu bonolarla Ali'ye şantaj yapar. Tüm baskılara boyun eğen Ali ise günlerini kötürüm olan Gül’ün yanında geçirmektedir. Bu sırada Ali'nin önce babası sonra da annesi ölür. Nejat, Jale'nin yardımı ile Ali'yi öldürmek ve koca mirasın tek varisi olarak servete el koyabilmek için bir plan kurar. Bir gece köşkün bahçesinde Nejat, Ali'yi vurmaya karar verir. Olaya tanık olan Gül'ün geçirdiği şokla dili çözülür. Ali ölümden kurtulur, kötüler cezasını bulur. Gül tamamen iyileşir ve iki sevgili nihayet birbir-lerine kavuşurlar.

► Bu özetten, bir kez daha "antolojik" bir filmin karşısında bulunduğumuz anlaşılıyor. Taraflar kesinlikle ayrılıyor, gerçekten tahammül edilmez şekilde iyi, kötülerse tam anlamıyla kötü. İki taraf arasında bocala-yan, sürüklenen iyilik-kötülük çizgisinin ötesinde kalan, zayıf karakterine kurban gidenbir Selim var. Kişiler kadar olaylar da bilinen çizgiyi izliyor. Mantık ve neden aramaksızın kazalar, ölümler, cinayet teşebbüsleri, son dakikada kurtulma ve kaçınılmaz mutlu son birbirini izliyor. İyiler her şeye boyun eğerler, çilelerini son ana kadar çekerler. Seden, onları iyiden iyiye eziyor, işkence çektiricesine intihara sürüklüyor, sakat bırakıyor... Uzun süre olaylar, durumdan kötülerin istedikleri, diledikleri şekilde oluyor; Selim'in gereksiz ölümü arkasından Ali’nin babasının ve annesinin ölümleri; görevi gereğince saf kız Gül’'ün sakatlanması ve dilinin tutulması. Sonra bilinen, beklenen şekilde bir mutlu sonuca varılıyor. Yine de konunun tüm ucuzluğuna karşın bir Osman Seden var, tutkuları ve tikleri ile; tanıtma yazıları izleyen uzun, karmaşık simgesel, heykeller, sarmaşıklarla süslü öpüşme" bölümü, trafi-ğin arasına karışan kötürüm kızın "şok" bölümü. Şiddet tutkusu, koskoca baş planları, hızlı kamerası ile. “Gülşah Nezaket Maraşlı, “Osman Fahir Sedenle, Türk Sinemasında Düet” syf, 158 ”