Powered By Blogger

10 Ekim 2015 Cumartesi

BEŞ HİKAYE (1962)

Senaryo ve Yönetmen Nuri Akıncı
Görüntü Yönetmeni Cezmi Ar
Yapım: Akar Film/Nuri Akıncı


Oyuncular: Önder Somer , Merih Meral , Aysel Gürel, 1.Bölüm / Ahmet Sert 2. Bölüm (Bill), Barbaros Erbeşler 2.Bölüm (Jack), Nevin Aypar ,3.Bölüm (Anne), Mu-zaffer Yenen , 3.Bölüm (Baba), Hulusi Kentmen 3.Bölüm ( İyilik Meleği Hırsız), Ferhan Tanseli , Parla Şenol ,5.Bölüm/ Birsen Menekşeli , Neşe Yulaç, Efgan Efekan , Salih Tozan


 Konu: Yeşilçam'da ilk dönem siyah-beyaz yerli kovboy filmidir. Filmin senaristi ve yönetmeni Nuri Akıncı, filminde mızraklı, oklu, başı tüylü Kızılderilileri unutmamıştır. Bu filmde aynı kızı seven iki arkadaş, Kızılderililer'in saldırısına uğrar ve biri arkadaşının mutluluğu için kendisini feda eder.

BENİ ANNEME GÖTÜR (1962)

Yönetmen: Kemal Kan
Kamera: Nejat Okçugil
Yapım: Çan Film/ZekiÇan


Oyuncular: Hümaşah Hiçan, Erdoğan Çakıcı, Sabiha İzer, Sevda Nuray, Kemal Kan, Nurhan Günay, Küçük Oyuncu: Nur Erkut

BELKİ BİR SABAH GELECEKSİN (1962)

Yönetmen: Türker İnanoğlu
Senaryo: Ural Ozon “*”
Kamera: Yılmaz Gürbüz
Yapım: Erler Film/Türker İnanoğlu


Oyuncular: MuhteremNur, Işın Kaan, Kenan Pars, Kadir Savun, Merih Meral, Mualla Sürer, Necdet Tosun
_______________________________________


“*” Agah Özgüç’ün “Türk Filmleri Sözlüğü” kitabında bu isim olmasına karşın, Türker İnanoğlu’nun “5555 Afişle Türk Sineması” Kitabında yer alan film afişinde Senaryonun Safa Önal’a ait olduğu belirtilmekt

BELALI TORUN (1962)

Yönetmen: Memduh Ün
Senaryo: Vedat Türkali
Hikaye: Şükran Eğilmez
Kamera: Mustafa Yılmaz
Müzik: Fecri Ebcioğlu
Yapım: Uğur Film /n Memduh Ün


Sanat Yönetmeni: Semih Sezerli, Sohban Koloğlu,


Oyuncular: Ayhan Işık, Fatma Girik, Hulusi Kentmen, Bedia Muvahhit, Tolga Tigin, Hayri Caner, Semih Sezerli, Diler Saraç, Meriç Başaran, Haydar Karaer, Ahmet Turgutlu, Muazzez Arçay, Dursune Şirin, Münevver Girik, Hayri Caner, Haydar Karaer, Mehmet Al,i Akpınar, Niyazi Er, Osman Zıt, Jale Öz, Ayla Can, Zehra Kansu, Suat Özsu


Konu: Büyük babasının erkek torun istemesi üzerine kılık değiştiren genç kızın yeni girdiği ortamda karşılaştığı durumlar komedi boyutlarında ele alınıp; kılık değiştirme nedeniyle ortaya çıkan beklenmedik durumlar çatışmalar yanında aşka da yine beylik çelişkiler getirecektir. Kız torun erkek kılığında dedesi karşısına çıktıktan sonra farklı biriymiş gibi gerçek kişiliği ile de dedesi ile görüşüp kendini sevdirir; aşık olduğu adam tarafından erkek kılığında ki oyunu anlaşılıp, oyun kendisi tarafından devam ettirilince 'gizli kişilik komedisi' alışılmış gelişmelerle sürer. Sonunda aşk kazanır, dede kız torunu bağrına basar. (Orhan Ünser, “Kelimelerden Görüntüye” sy: 165)

BATTI BALIK (1962)

Yönetmen: Atıf Yılmaz
Senaryo: Murat Aşkın (Kemal Tahir’in bir eserinden)
Kamera: Çetin Gürtop
Müzik: Yalçın Tura
Yapım: Efe Film / Ertem Eğilmez
Reji Ast: Çetin İnanç,


Oyuncular: Fikret Hakan, Filiz Hakan, Ayfer Feray, Turgut Boralı, Erol Günaydın, Ayten Ürkmez, Ali Şen, Osman Alyanak, Abdullah Ataç, Erol Keskin, Günfer Feray, Emel Çeviren, Ayla Tanju


Konu: Oldukça yoksul bir delikanlı, bir gazetenin açtığı yarışmada Erdek'te milyonerlere layık bir tatil kazanır. Tatilini geçirdiği yere, kendisini yoksul tanıtan oldukça bir zengin kız da gelir. Ve aralarında garip bir ilişki başlar. Kendisini yoksul diye tanıtan kızın aslında çok zengin olması bir dizi olayların çıkmasına neden olur. iki gencin arasındaki sınıfsal ve ekonomik farklılık birbirlerini sevmeye pek engel olamaz. . (Burçak Evren, "Filiz Akın", Dünya Kitle İletişimi Vakfı, 2010)

BARDAKTAKİ ADAM (1961)

Yönetmen: Orhan Elmas
Senaryo: Selma Madenci
Kamera: Mengü Yeğin
Müzik: Fecri Ebcioğlu
Yapım:  Matay Film / Selma Madenci


Oyuncular: Eşref Kolçak, Türkan Şoray, Öztürk Serengil, Altan Erbulak, Gönül Bayhan, Necdet Çağlar, Füsun Pekcan

BARBUT SÜLEYMAN (1962)

Yönetmen: Sami Ayanoğlu
Senaryo: İzzet Cankurtaran
Kamera: Ali Uğur

Müzik: Nida Tüfekçi
Yapım: Çığ Film
Şarkılar: Neriman Altındağ Tüfekçi,


Oyuncular: Efgan Efekan, Evrim Fer, Sami Ayanoğlu, Reha Yurdakul, Hüseyin Baradan, Parla Şenol, Öztürk Serengil, Senih Okran, Erol Taş, Nedret Güvenç

AYŞECİK YAVRU MELEK (1962)

Yönetmen: Osman F. Seden
Senaryo: Hamdi Değirmencioğlu
Foto Direktörü: Kriton İliadis
Yapım: Kemal Film / Osman F. Seden


Işık Direktörü: Necati İltaç; Prodüktör: Yüksel Tanık,


Oyuncular: Zeynep Değirmendoğlu (Ayşe), Sadri Alışık (Kenan “Ayşe’nin babası”), Nedret Güvenç (Nazlı “Hala”), Cavidan Dora (Handan), Cahide Sonku (babaanne), Evrim Fer (Nurten öğretmen), Memduh Ün (Ferit “Ayşe’nin amcası”), Hulusi Kentmen (Osman “Özel kolej sahibi”), Nubar Terziyan (Doktor Şeref), Necdet Tosun (Bayram), Erdoğan Tünaş (Hürrem “Handan’ın kardeşi”), Mualla Sürer (aşçı kadın), Saadettin Erbil (Cemil “Nazlı’nın kocası”), Madelet Tibet (dadı), Ayşe Şehrazat (Handan’ın kızı), Esin Nur (Ayşe’nin arkadaşı), Nur Erkut (hademenin kızı), Tem Güçizin (Nazlı’nın Oğlu), Mehtap AnIl (1. Hizmetçi), Ayla ÇÖzalp (2. Hizmetçi), Adnan İrkut (noter)


Konu: Gençliğinde Kenan'ı (Sadri Alışık) çok sevmiş olan Handan (Cavidan Dora), ondan yüz bulamayınca ağabeyi Ferit (Memduh Ün) ile evlenir ve Kenan'ın sevdiklerinden intikam almaya yemin eder. Kocasını kaybettikten sonra da, dostu Hürrem'le (Erdoğan Tünaş) birlikte Kenan'ın mirasının peşine düşerler. Kenan, hastalanıp yatağa düşünce, bunu fırsat bilen Handan, Kenan'ın kızı Ayşe'yi (Zeynep Değirmencioğlu) evin hizmetçisi gibi kullanır. Ayşe'nin halası Nazlı (Nedret Güvenç) ne yapsa da çocuğu bu durumdan kurtaramaz. Sonunda öğretmeni Nurten'e (Evrim Fer) giderek her şeyi anlatır, yardım etmesini ister. Ayşe'nin düştüğü bu duruma çok üzülen Nurten, Kenan'a giderek Ayşe'yi eziyetten kurtarmak ve evden kaçırıp saklamak için izin alır ve Kenan'ı da hastaneye yatması için ikna eder. Bu arada Handan, Hürrem'le birlikte, Kenan öldüğü taktirde mirasın Ayşe'ye kalmaması için çocuğu öldürme planları kurar. Nazlı, bu planları gizlice öğrenir. O gece, Nurten'in gelip Ayşe'yi almasını beklemeden, çocuğun üzerine kilitlenen kapıyı Zorla açar ve çocuğu kaçırır. Birlikte ıssız bir köşke sığınırlar. Hürrem de peşlerine düşer. Nazlı, Ayşe'yi emniyetli bir yere bırakıp buradan ayrılmamamsını, polise gideceğini söyler ve koşarak uzaklaşır. Ancak, Hürrem'in köşke girerek kendisine yaklaştığını gören Ayşe, tavan arasına kaçar. Burada, Hürrem ile Ayşe arasında bir kovalamaca yaşanır. Sonunda Hürrem çocuğu yakalar. Tam boğacakken polis yetişir, çıkan çatışmada Hürrem vurulur. Finalde, Kenan iyileşerek tekrar hayata döner ve Ayşe'nin öğretmeni Nurten ile evlenir. “Gülşah Nezaket Marşlı, a.g.e., syf: 160”

9 Ekim 2015 Cuma

AYŞECİK ATEŞ PARÇASI (1962)

Yönetmen: Hulki Saner
Senaryo: Hamdi Değirmencioğlu
Görüntü Yönetmeni: Kosta Psaros
Yapım: Bronz Film /( Hulki Saner


Oyuncular: Zeynep Değirmencioğlu (Ayşecik), Tijen Par, Önder Somer, Hulusi Kentmen, Suphi Kaner, Ece Han, Mualla Sürer 

Erkek kıyafetine sokulan küçük bir kız çocuğuyla, zengin dedesinin maceralı öyküsü.


Eleştiri:


Yıldız Dergisi’nin 19 Aralık 1960 tarihli 8.sayısında bir eleştirmen, sinema yazarlarının yerli ve yabancı filmleri değerlendirirken çifte standart kullandığını iddia edip, günlük gazetelerde film hakkında çıkan olumsuz yazılara değinmektedir. Bu konuda imzasız bir yazıda şöyle söylenmekte:


"Meğerse, 'Ayşecik Ateş Parçası' tamamiyle Türkiye gerçeklerine aykırı ve küçük çocuklara da ahlaksızlığı öğreten bir filmmiş. Ne kadar garip!... Her hafta Beyoğlu'nun şöhretli sinema salonlalarında beyaz perdeleri kaplayan Masistler, adi westernler çocuklarımız için zararlı olmuyor da, 'Ayşecik' filmi yapıldı mı, bütün Türkiye’yi bir felaket kaplıyor. Üstelik bu film Türkiye’nin acı gerçeklerini ortaya koysa da.


► İlk köy filmi. Melodramatik öğelerle harmanlanmış ve sonraki yıllarda bir türün "prototipini oluşturarak benzerleri, kopyaları yapıldı. Türün sonrakilerinde sık sık gördüğümüz çeşmebaşı dedikodularını içeren sahneler ilk kez bu filmde yer aldı. İlkleri oluşturmasının yanısıra filmin başlıca bir özelliği de köy kızı Aysel rolündeki Cahide Sonku' yu yıldızlaştırması ve başına taktığı yemenisiyle de halk arasında bir "moda” yaratmasıydı. Haldun Taner e göre filmin en etkili sahnesi Cahide Sonku'nun finalde kağnı arabasının peşinden yürüyüşüydü. "Bir yürüyüş bundanşiirli, bir genç kız bundan güzel olamaz”diye yazar. Konu, yanında çalıştığı evin erkeği tarafından iğfal edilip hamile bırakılan boynu bükük bir köylü kızının dramını anlatır. Filmin diğer tiplemeleri yatalak anne, kötü bir adam, sevenlerin aralarına giren nişanlı bir kız ve sonunda Aysel'e kavuşan çileli bir aşık... Klasik ve mutlu bir "son”

ATI ALAN ÜSÜDAR'I GEÇTİ (1962)

Yönetmen: Hicri Akbaşlı
Senaryo: Azmi Kütüval (Waletr Lang’ın “Kentucky” “*” isimli filminden uyarlama
Görüntü Yönetmeni: Rafet Şiriner
Yapım: Sadık Film / Hicri Akbaşlı


Oyuncular: Attila Dinçer, Birsen Menekşeli, Semra Ece, Suphi Kaner, Ahmet Tarık Tekçe, Senih Okran, Fikret Ushan, Atıf Kaptan, Celal Ersöz ve Türkiye’nin bir numaralı cokeyi: Kazım Yıldız

_____________________________________

 “*” Walter Lang 1896 – 1972 yıllarında yaşamış Amerikalı ( yazar, senarist, aktör, yönetmen) bir sinema adamı. Ancak 1938 yılı Yapımı olan “Kentucky filminin uyarlaması Filmin yöenetmenliğini yapan kişi bu değildir. Bu filmi 1938 yılında “David Butler” adında bir yönetmen çekmiş olup baş rollerini Loretta Young, Richard Greene, Walter Brennan, oynamışlardır.. (y.ö) www.imdb.com

AŞK YARIŞI (1962)


Yönetmen: Mehmet Dinler
Senaryo: Fuat Özlüer
Foto Direktörü: Kriton İliadis
Müzik: Metin Bükey
Yapım: Kemal Film / Osman F. Seden
(Kemal Film platosunda hazırlanmış, Ören Film Stüdyosunda Seslendirilmiştir)



Kamera Ast: Ali Kan, Sesleri Alan: Marko Buduris, Laboratuvar: Cemil Orhon, Montaj: Zafer Davutoğlu, Senkron: Metin Miroğlu, Negatif Montaj: Hikmet Kuyucu, Ar Direktör: Saim N. Bige, Set Amiri: Hasan Nurdan, Işık Şefi: İlhan Aslım, Işık Asistanları: Fikret Güryalçın, Doğan Yaman, Prodüksiyon Ast: Cemil Paskap, Prodüksiyon Mümessili: Adnan İrkut, Prodüksiyon Amiri: Yüksel tanık, Prodüksiyon Ekibi: Cemil Paskap, Rafet Ateş, Muzaffer Durusu

Oyuncular: Fikret Hakan (Fikret), Türkan Şoray (öğretmen), Efgan Efekan (Nihat), Semra Sar, Hulusi Kentmen, Hüseyin Peyda, Hüseyin Baradan, Mualla Sürer, Hüseyin kaşif, Uğur Kıvılcım, Meriç Başaran, Tevhid Bilge, Hüseyin Kâşif, Hamdi Şarlıgil, İlhan Hemşehri, Orhan Aykanat, Yavuz Karakaş, Zeki Tüney, Nezihe Güler, Talia Saltı, Memduh Alpar, Adnan İrkut, İlhan Aslım, Araksi Hebo, Ayşe Dolar, Mine Soley, Talât Gürtunca, Atakan Burgaz, Türkay Ovat, Ayhan Erkal, Rıza Şenışık, Ahmet Çetin


KONU: Aşk Yarışı genç ve güzel bir öğretmenin (Türkan Şoray) kalbini kazanmak isteyen Fikret (Fikret Hakan) adlı bir futboIcuyla, Nihat (Efgan Efekan) adlı bir mimarın birbirleriyle kıyasıya girdiği aşk yarışını anlatır. Yöneticilerin komplosuyla tuzağa düşürülen Fikret, sevgilisinin gözünden düşüp takım da oynayamayacak hale gelir. Fakat Nihat onu temize çıkararak dostluğunu gösterir. Şaşkına dönen öğretmen de bu iki gençten birinde karar kılar.


AŞK MERDİVENİ (1962)

Senaryo ve Yönetmen: Ülkü Erakalın
Görüntü Yönetmeni: Gani Turanlı
Yapım: Artist Film /n Recep Ekicigil


Oyuncular: Göksel Arsoy, Filiz Akın, Efgan Efekan, Neşe Yulaç, Ahmet Tarık Tekçe, Suphi Kaner, Hüseyin baradan, Sadettin Erbil, Tunca Aksoy


“Aşkın en güzelini, maceranın heyecanını, ve arkadaşlığın en temizini, ancak bu filmde bulacaksınız”. (Film afişinden)

ATEŞLİ KAN (1962)

Yönetmen: Semih Evin
Senaryo: Temel Karamahmut
Filmi Çeken: Vedat Akdikmen
Yapım (Film Amili): Aktunç Film / Şevket Aktunç


Oyuncular: Gönül Yazar, Özden Çelik, Aysel Tanju, Hüseyin Baradan, Sevim Emre, Reha Yurdakul, Ersun Kazançel, Tuncer Necmioğlu, Cem Kabaağaç


Konu: Göçerler arasında geçen aşk ve macera öyküsü

AŞKA KİNİM VAR (1962)

Yönetmen: Semih Evin
Senaryo:Temel Karamahmut
Filmi Çeken: Vedat Akdikmen
Yapım (Film Amili): Aktunç Film / Şevket Aktunç


Dekor: Sohban Koloğlu, Işık: Mehmet Çakar (Ender Film), Rejisör Asistanı: Nurettin Alpan, Senkron, Montaj: Metin Miroğlu, Sesleri Alan: Marko Buduris, Prodüksiyon Amiri: Mustafa Doğan, (Özen Fişlm Stüdyosunda Hazırlanmıştır.)


Oyuncular: Orhan Günşıray (Turan), Leyla Sayar (Handan), Salih Tozan (Baba İlyas), Şaziye Moral (Turan’ın annesi), Sadettin Erbil (Sedat), Ersun Kazançel, Faik Coşkun (Ahmet/ Gamsız baba), Özer San (Bülent), Lale Kalkavan, Kadri Ögelman (Tosun Bey), Nevzat Ekmekçi, Serpil Akay. Osman Türkoğlu, Ayten Güvenç, Serpil Birol, Bedri Çavuşoğlu, Lale Kalkavan, Dansöz: Sevda Nur,


Konu: Erkeklerden kaçan bir kadının öyküsü” anlatılıyor

AŞKA KARŞI GELİNMEZ (1962)

Senaryo ve Yönetmen: Hulki Saner
Görüntü Yönetmeni: Kosta Psaros
Yapım: Sanat Film / Hulki Saner


Oyuncular: Belgin Doruk, Göksel Arsoy, Handan Adalı, Atıf Kaptan, Lebibe Şakın, Özdenmir Han, Diler Saraç, Dursune Şirin,


Zengin bir kızla evlendirilmek istenen delikanlı, bütün baskılara rağmen sevdiği kız olan fakir sevgilisine kavuşur ve film mutlu son ile biter