Powered By Blogger

14 Ekim 2015 Çarşamba

KİN (1963)

Senaryo ve Yönetmen: Osman F. Seden
Kamera: Necati İltaç
Yapım: Kemal Film / Osman F Seden


Oyuncular: Ekrem Bora, Sezer Güvenirgil, Kadir Savun, Önder Somer, Hüseyin Peyda, Talat Gözbak, Nubar Terziyan, Feridun Çölgeçen, Kazım Kartal, Hasan Ceylan, Mehmet Ali Akpınar, Ali Seyhan, Asim Nipton, Memduh Unsal; Küçük yıldız: Tuncay Torun.

KİBARLAR (1963)

Senaryo ve Yönetmen: Yorgo Dizikrikiz
Kamera: Pavlos Filipo
Yapım: Atlas Film/Nazif Duru
Türk-Yunan Ortak Yapımı


Oyuncular: Fikret Hakan, Neriman Köksal, Mara Kondu,


Konu: Zengin bir dul kadınla, bir erkeğin öyküsü.

KIZLAR BÜYÜDÜ (1963)

Yönetmen: Dr. Arşavir Alyanak
Senaryo: Bülent Oran
Kamera: Gani Turanlı
Yapım: İdeal Film


Oyuncular: Muhterem Nur, Filiz Akın, Suphi Tekniker, Önder Somer, Osman Alyanak, Gürel Ünlüsoy, Zühal Tan


Konu: Altın şehir istanbul'a göç eden bir ailenin fertlerini inceleyen Refiğ, kadın-erkek, kadın-toplum ilişkilerini çok daha geniş çok daha verimli bir malzemeye dayanarak ele almaktadır.Gurbet Kuşları'nın kadın kişilikleri, Türk sinemasına bir yenilik getirmemekle beraber, yönetmenin dünyasında kolayca yerlerini bulan, bu dünyada,ilk kez olarak açık bilinçli bir şekilde erotizm kavramını getiren tiplerdir. Gerçekten Gurbet Kuşlarıyla Halit Refiğ, Yasak Aşk'ta denediği gerçekçi romantizmden Seviştiğimiz Günler ve Şehirdeki Yabancı'daki lirik trajik çeşitlemelerinden- ve de bunların zeminini teşkil eden ruhbilimsel ve cinsel tutkulardan- çocuk kadın tipinden uzaklaşarak, kadın kahramanlarına daha canlı, daha doğal, daha katıksız cinsiyete dayanan bir boyut aşılmamakta .

KIRIK ANAHTAR

Yönetmen: Nişan Hançer
Senaryo: İlhan Engin
Operatör: Şevket Kıymaz
Yapım: Niva Film / Nişan Hançer


Oyuncular: Ayhan Işık, Semra Sar, Kadir Savun, Kenan Pars, Mümtaz Ener, Nezahat Tanyeri


Konu: Yaptığı bir ameliyat esnasında kaybettiği hastasına aşık olduğunu anlayan iyi bir cerrahın bu olayın etkisi nedeniyle geçirdiği bunalım yüzünden mesleğine ara ver-diği dönemde intihar etmekte iken kurtardığı genç bir kızın ameliyat esnasında kaybettiği hastasının gözlerinin benzerliği nedniyle başlayan aşk ve genç kadın eniştesinin düzenlediği onun ruhsal dengesini bozan oyunları ve bunlara karşı girişilen mücadele.

KENDİNİ ARAYAN ADAM (1963)

Yönetmen: Nejat Saydam,
Senaryo: Kevkep Öktem
Kamera:Melih Sertesen
Yapım: Acar Film / Murat Köseoğlu


Dekor: Basri Büyükcan, Bilal Uysal, Yapım sorumlusu: Melih Üstüngör, Yönetmen Yardımcısı: Saltuk Kaplangı, Kamera Asistanı: Tosun Bayrı, Laboratuvar Şefi: Mihail Skarpedis, Negatif Kurgu: Ali Berkant, Laboratuvar: Recai Karataş, Erkal Tamer, Tanas Petrivadis, Işık Şefi: Fehmi Eryılmaz, Aksesuvar: Nazım Akbulut, Ses Kayıt: Tuncer Aydınoğlu, Senkron: Taner Oğuz, Arif Özalp, Prodüksiyon Asistanı: İsmail Varol, (Acar Film Stüdyosunda Hazırlanmıştır)


Oyuncular: Tamer Yiğit (Cevat), Ajda Pekkan (Gönül), Sadri Alışık (Necdet), Ali Şen (Halim), Reha Yurdakul (Muhsin), Nilgün Esen (Güzin), Saltuk Kaplangı (Rahmi), Hüseyin Baradan (Süleyman), Diclehan Baban (Sabiha), Hulusi Kentmen, Sami Hazinses (Garip), Sunay Uslu (Suzan), İsmail Varol (Süleyman’ın arkadaşı), Nubar Terziyan (Rıfkı), Arif Yesari, Nezihe Güler (Halim’in karısı), Selahattin İçsel, Zeki Dinçsoy (Muhasebe Şefi), Mustafa Dağhan, Mustafa Yavuz, Ahmet Turgutlu

Konu: Bizim köyde adettir, gelin teli getiren evlenme teklif etmiş olur.” Gönül, el ele yürüdükleri toprak yolda Cevat’a böyle demişti. Delikanlı ‘geçmişi unutma’ hastalığından paçasını kurtarabilseydi filmin sonunda genç kıza bir gelin teli verirdi mutlaka. Oysa zavallı Garip, değil tel, gelinliğin tümünü getirmiş. ‘Garip Bir İzdivaç’taki (1965) durum burada da var; Garip’in değil ama Süleyman’ın Gönül’e olan ilgisi bizi rahatsız ediyor… Fon müziği olarak kullanılan ‘Laura’ (1944) (Raksin) çok güzel. Sonlara doğru Murat Reis, Rahmi ve Garip balığa giderlerken duyulan ‘Somewhere Over the Rainbow’ (1939) (Arlen / Harburg) da… ‘Bembeyaz kumların çevrelediği güzel bir sahil köyü’. Dış çekimler Şile’de ve bir haftada, iç çekimler Yeşilyurt’ta Karaca Köşkün-de yapılmış… Bavul taşımak isteyen Cevat diğer hamallardan ‘piyasa kurallarını’ öğre-nir. “Burada her önüne gelen hamallık ya-pamaz anlıyor musun? Bu iskelenin hamalı biziz.”… Biraz ‘muhallebi çocuğu’ ama birkaç ay sonra Süleyman ve arkadaşlarıyla yumruklaşıyor. ‘Tanrının insanlara kolu çalışmak için verdiğine inanıyor.’ Biraz zaman geçince, özellikle filmin ikinci yarısında onu dövüşmek için kullanır… Murat Reis’i ‘kendi yoksul gönlü varsıl’lardan zannetmiştik ama ‘arsa işini’ konuşmak isteyen Süleyman’a “Bende satılacak mal yok. Ekmek istemez, su istemez. Kalsın” demesinden durumunun iyi olduğu anlaşılıyor. Geçimleri ‘kasabaya götürdükleri tuzlu balık’tan… Nubar Terziyan çok sevdiği ‘sivil polis’ rolünde; İstanbul Emniyet Müdürlüğü İkinci ŞubeBaşkomiserlerinden Rıfkı. Cevat’ın halazadesi gibi Necdetlere geldiğinde, bakışları-dan, olayın çözümüne yardım edeceğini anlıyoruz… Mihriban Erol hizmetçi rolün-de… Nejat Saydam’ın Tamer Yiğit’le yaptığı üçüncü film. Ağırbaşlılığı ve az konuşması nedeniyle, sette sanatçıya ‘dilsiz sultan’ diyorlar. Ama Diclehan Baban, fıkralarıyla Tamer Yiğit’i bile güldürmüş. İnsan gerçekten ‘muamma’ galiba. O neşeli Diclehan Baban çekimlerden bir ay sonra (Kasım) 17 Nembutal içerek kendini öldürmek ister. Ev arkadaşı Handan Adalı zamanında yetişmiş… Sabiha, mezarlıkta Cevat için ‘intihar etti’ diyor. Orada gördüğümüz Afif Yesari de kimbilir ne duygular içinde. Çünkü daha birkaç ay önce arkadaşı Suphi Kaner, onun evinde, üç kutu (yine) Nembutal içerek ‘intihar etmiş’… Aynı günlerde Reha Yurdakul’un ‘Yarın Bizimdir’ ve Sadri Alışık ile Ali Şen’in ‘Helal Olsun Ali Abi’ filmlerinde rolleri var… 


Makyajcı Zeki Alpan, Necdet ve Suzan’ın nişan yüzüklerini takıyor… Cevat, ‘en iyi’ arkadaşı Necdet’i para pul gözetmeden fabrikaya ortak etmiş. O, Suzan’ı da kapar. Okyanus ötesi ‘müttefikimiz´ geliyor aklımıza; Elini veren kolunu kurtaramıyor… Dr. Rahmi Duman, Dr. Rahmi Duman rolünde… Gönül’ü Jeyan Mahfi Ayral (Rauf Tözüm’le aynı filmde olmaları çok güzel); Güzin’i Nedret Güvenç; Rahmi’yi Sadettin Erbil; Muhsin’i Reşit Gürzap; Rıfkı’yı Rıza Tüzün seslendirmiş… Kevkep Öklem eserinde çok iyi bir konu yakalamış. Olaylar sanki bir filmin süresini aşıyor gibi. Belki dizi olabilirdi… Cevat’ın Gönül’e söyledikleri; “Gözlerine bakınca maziyi hatırlamaktan vazgeçiyorum… Şuna inanıyorum ki ben kaybolmamışım. Senle beraber varım.” (Murat Çelenligil – sinematürk Internet veri tabanı)

KELEPÇELİ AŞK (1963)

Yönetmen: Asaf Tengiz
Senaryo: Safa Önal

Kamera: Fethi Mürenler
Yapım:Aktunç Film / Şevki Aktunç


Oyuncular: Özden Çelik, Gönül Yazar, Nur İnsel, Nubar Terziyan, Hüseyin Baradan, Atıf Kaptan, Sevda Nur


Konu: Aynı kadını seven iki arkadaşın aşk öyküsü

KAVGASIZ YAŞAYALIM (1963)

Yönetmen: Sırrı Gültekin
Senaryo: Safa Önal
Görüntü Yönetmeni: Rafet Şiriner
Yapım: Gültekin Film / Sırrı Gültekin


Oyuncular: Leyla Sayar (Leyla), Yılmaz Duru (Yılmaz), Varol Ürkmez (Varol), Atıf Kaptan (Baba), Suzan Avcı (Nur), Mahir Özerdem (Ahmet), Yusuf Sezgin, Özdemir Han, Sev-da Nur (Sevim), Vahi Öz,, Zuhal Tan, Turan Aksoy, Muammer Gözalan, Müşerref Çapın, Fahri Ünsal, Faik Coşkun, Kadir Çakır

KATIR TIRNAĞI (1963)

Senaryo ve Yönetmen: Semih Evin
Kamera:Fethi Mürenler
Yapım: Şan Film / Baki Üsküdarlı


Oyuncular: Fikret Hakan, Fatma Girik, Neşe Yulaç, Öztürk Serengil, Yavuz Caner, Ertuğrul Bilda, Küçük Yıldız: Cihan Erman

KARDEŞ GİBİYDİLER (1963)

Senaryo ve Yönetmen: Semih Evin “Erich Maria Remarque’nin “Üç Arkadaş” romanından uyarlama
Kamera: Orhan Çağman
Yapım: Fer Film / Fahriye Tamkan


Oyuncular: Fikret Hakan, Evrim Fer, Kadir Savun, Hüseyin baradan, Mürüvvet Sim, Zafer Önen, Rengin Arda, Behice İmer, Faik Coşkun


Konu: Bir tamirhanede çalışan üç arkadaşın öyküsü

KARA YILAN “*” (1963)

Yönetmen: Ümit Utku
Senaryo: Bülent Oran
Kamera: Ali Uğur
Yapım: Kervan Film / Ümit Utku


Oyuncular
: Nuri Sesigüzel, Aysel Tanju, Baki Tamer, Meral Sayın, Sadri Karan, Zeki Keskin, Dİnmez Er


Konu: Güney Anadolu'da geçen bir kahramanlık öyküsü.


______________________________

 *” Karayılan (1888 - 24 Mayıs 1920): Asıl adı Mehmet olan Karayılan; Gaziantep’in 40 km. kuzeyinde Kahramanmaraş ili Pazarcık ilçesi Höcüklü köyü Elifler mezrasında 1888 yılında doğmuştur. Karayılan, hayvan sürüleri bulunan ve çevresine göre zengin sayılan bir köylü ailesine mensuptu. Karayılan’ın babası 1904 yılında Ermeni eşkıyaları tarafından obasına yapılan baskın sırasında şehit edilmiştir. Bu tarihte Karayılan 16 yaşındaydı.


Genç yaşta yalnız kalan Karayılan, kendi kendine okuma-yazmayı öğrenmiş, bir süre köy imamlığı yapmıştır. Birinci Dünya Savaşı’nda Rus Cephesinde savaşmış, çeşitli yararlıklar göstermiş ve çavuşluğa terfi ettirilmiştir. Bu savaşta ayağından yaralanarak Malatya Hastanesi’nde tedavi edilen Karayılan, daha sonra köyüne dönmüştür. Hükümet kuvvetleriyle birlikte eşkıya Bozan Ağa’yı vurmuş, avanesini dağıtmıştır.


Antep savaşı şiddetlenince çetesiyle Karabıyıklı’da düşmana ilk ve kesin darbeyi indiren Karayılan, Kuvâ-yi Milliye safına katılmıştır. Daha sonra Dülük köyüne gelerek şehri kuşatan Fransız çemberini yarmış ve Antep’e girmiştir. Karargah olarak önce Bekirbey sonra Karagöz camisini kullanmıştır. Şehir içi ve şehir dışı savaşlarına katılmıştır. Kendisine Şıhın Dağı’ndaki ( Sarımsak Tepe ) Fransızları püskürtmesi emri verilen Karayılan, bu çarpışmada ( 24 Mayıs 1920 tarihinde ) şehit düşmüştür.

KÂMİL ABİ (1963)

Senaryo ve Yönetmen: Yavuz Yalınkılıç
Foto Direktörü: Gani Turanlı
Yapım: Ar-Sev Film


Montaj Semkron:
Turgut İnangiray, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Laboratuvar: Yılmaz Erman, Hayati Akbulut, Ali Özügül, Sesleri Alan: Yorgo İlyadis, Dublaj Rejisörü: Hayri Esen,


Oyuncular: Ulvi Uraz, Çolpan İlhan, Turgut Özatay, Ahmet Tarık Tekçe, Mualla Serer, Ersun kazançel, Osman Alyanak, Gürdal Onur, Faik Coşkun


Konu: Bir kenar mahallede yaşayan küçük insanların öyküsü.

KADINLAR HEP AYNIDIR (1963)

Yönetmen: Nejat Saydam
Senaryo: Özdemir Birsel
Kamera: Turgut Ören
Yapım: Birsel Film / Özdemir Birsel


Oyuncular: Belgin Doruk, Orhan Günşıray, Hüseyin Peyda, Sadettin Erbil, Avni Dilligil, Nur İnsel, Özdemir Han, Kenan Büke

Konu: Babasının kendisini korumak için tuttuğu gence aşık olan bir genç kızın öyküsü…

İNTİKAM HIRSI (1963)

Senaryo ve Reji: Ahmet Sert
Operatör: Cezmi Ar
Yapım: Baha Film / Ahmet Sert


Oyuncular: Orhan Yıldız, Ayla Erman, Sema Yaprak, Ahmet Sert, Ferhan Tanseli, Kerim Öztunç, Nusret Ataer, Tarzan Doğan,


Konu: Annesiyle babasını öldüren silah ka-çakçısı Jak'tan intikam alan bir kovboyun öyküsü.


Not: Türk Sinemasında ilk Kovboy filmi. Daha sonra başka özenti kovboy filmleri de çekldi.

İLK GÖZ AĞRISI (1963)

Yönetmen:  Nejat Saydam
Senaryo: İlhan Engin, Nejat Saydam, Özdemir Birsel
Foto Direktörü: Turgut Ören
Müzik Arajman Rauf Tözüm
Yapım: Birsel Film / Nüshet ve Özdemir Birsel


Sesleri Alan: Marko Buduris, Montaj-Senkron: Metin M, İrkut, Hikmet Kuyucu, Laboratuvar: Cemil Orhon, Bayram Güzel, Süleyman Koyuncu, Prodüksiyon Amiri: ArifEriş, Reji Asistanı: Saltuk Kaplangı, Operatör Asistanı: Hüseyin Birol, Işıklar: Erol Batıbeki, Dekor: Sohban Koloğlu, (Ören Film Stüdyosunda Hazırlanmış ve seslendirilmiştır.)


Oyuncular: Ayhan Işık (Turgut), Belgin Doruk (Aysel), Sadri Alışık (Komisyoncu Erol), Suna Pekuysal (Nuran), Vahi Öz (Hasan Helvacıoğlu), Mürüvvet Sim (Nuran), Dursune Şirin (Dadı), Moris (Sihgortacı Salamon), Nubar Terziyan, Fadıl Garan (Doktor)


Konu: Meşhur olmak isteyen bir adamın kasabadaki öyküsü.

İKİ VATANLI KADIN (1963)

Yönetmen: Yavuz Yalınkılıç
Senaryo: Azmi Kütüval
Kamera: Nedim Akanlar
Yapım: Bahadır Film / Suat Bahadır


Oyuncular: Turgut Özatay, Nebahat Çehre, Özkan Yılmaz


Konu: Milli istihbarat teşkilatında görevli bir subayla, karısı ve oğlunun öyküsü.