Powered By Blogger

19 Ekim 2015 Pazartesi

GÜZEL KADINLAR ÇETESİ (1964)

Senaryo ve Yönetmen : Şinasi Özonuk
Görüntü Yönetmeni: Vedat Akdikmen
Yapım: Hülya Film/Emin Demirtay


Oyuncular: Özkan Yılmaz, Muhterem Nur, Suzan Avcı, Hülya Demirtaşy, Sevim Emre, Atıf Kaptan, Semra Durmuş, Hüseyin Baradan, Atsel Tanju


Konu: Türlü nedenlerle kötü yola düşmüş kadınların toplum önündeki yerleri ve onların yaşamlarını konu alan dramatik anlatımı.

GÜNAH KADINLARI/Günah Kızları (1964)

Yönetmen: Kemal İnci
Senaryo: Safa Önal
Kamera: Cahit Engin
Yapım: Sibel Film / Müfit İlkiz


Oyuncular: Cüneyt Arkın, Semra Sar, Sevda Ferdağ, Ahmet Tarık Tekçe, Aysel Tanju, Danyal Topatan, Ali Şen, Ulvi Uraz, Devlet Devrim, Ersun Kazançel


Konu: Ekonomik ve sosyal yapıları bozuk olan genç kızların fuhuş batağına sürüklenmesinin öyküsü.

GÜNAHSIZ KATİLLER (1964)

Yönetmen: Nejat Saydam
Senaryo: Bülent Oran
Kamera: Cahit Engin
Yapım: Suna Film/Aziz Sarıkaya


Oyuncular: Ekrem Bora, Tamer Yiğit, Semra Sar, Suzan Avcı, Gülsüm kamu, Süha Doğan, Süleyman Turan, Devlet Devrim, Necdet Çağlar


Konu: Daha iyi bir yaşantı için kirli işlere bulaşan gençlerin aşk ve macera öyküsü.

GÜNAH BENDE Mİ (1964)

Senaryo ve Yönetmen : Kemal Kan
Görüntü Yönetmeni: Fevzi Eryılmaz
Yapım: Ozon Film


Oyuncular: Turgut Özatay, Muhterem Nur, Suzan Avcı


Konu: Yuva yıkan bir kadının dramatik öyküsü

GURBET KUŞLARI (1964)

Yönetmen ve Senaryo: Halit Refiğ
Dialog: Orhan Kemal (Turgut Özakman'ın "Ocak" oyunundan uyarlama)
Operatör: Çetin Gürtop
Yapım: Artist Film / Recep Ekicigil


Yönetmen yardımcısı: Birsen Kaya, Kemal İnci, Reji asistanı: Erdoğan Kaya, Set Amiri: Zeki Tezcan, Set Asistanı: Ünsal Kuzgun, Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, Montaj: Mehmet Bozkurt, Işıklar: Işık Toroman, İlhan Özakova, Senkron: Taner Oğuz, Arif Özalp, Prodüksiyon Amiri: Vecdi Benderli, (Acar Film Stüdyosunda seslendirilmiştir.)


Oyuncular: Tanju Gürsu (Murat Bakırcıoğlu), Filiz Akın (Ayla), Pervin Par (Fatma Bakırcıoğlu), Özden Çelik (Kemal Bakırcıoğlu), Cüneyt Arkın (Selim Bakırcıoğlu), Önder Somer (Orhan), Sevda Ferdağ (Seval), Hüseyin Baradan (Haybeci), Mümtaz Ener (Tahir Bakırcıoğlu), Gülbin Eray (Despina), Danyal Topatan, Muadelet Tibet (Hatice Bakırcıoğlu), Muzaffer Nebioğlu (Mualla), Mualla Sürer (Ev Sahibi),Mahmure Handan (Ayla’nın annesi), Muammer Gözalan (Saim Bey), Tunç Oral (Bülent), Ahmet Koç (Garson), Tansu Sayın, Celal Ersöz, Ayhan Özyılmaz,


 1.Antalya Film Şenliği 1964


► Halit Refiğ “En İyi Yönetmen
► En İyi Film


Jüri Üyeleri: Avni Tolunay, Burhanettin Onat, Prof. İsmail Hakkı Onay, Hadi Yaman, Faruk Kenç, Selahattin Burçkin, Mustafa Yücel


Konu: Halit Refiğ'in 1964 yapımı filmi "Gurbet Kuşları", Türk sinemasının klasikleşmiş eserlerinden biri olmasının yanı sıra, sinemamıza özgün bir karakter kazandırmayı amaçlayan Ulusal Sinema hareketinin de önemli örneklerinden biri olarak kabul ediliyor. Türk sinemasının kendi halkının kültüründen beslenmesi ve yine kendi halkına dair problemlere parmak basması gerektiğini savunan Ulusal Sinema hareketinin uygulayıcısı ve aynı zamanda teorisyeni olan Refiğ, "Gurbet Kuşları"nda göç meselesini ele alıyor ve düşüncelerini yetkin bir sinema dili ile iletiyor seyircisine. Maraş'tan istanbul'a göç eden dört çocuklu ailenin yaşadıkları, son derece gerçekçi ve çarpıcı bir öykü içindeele alınmış. Elbette bu noktada filmin Turgut Özakman'm Ocak adlı oyunundan uyarlanmış olduğunu; diyaloglarmınsa Orhan Kemal gibi Anadolu insanını yakından tanıyan bir edebiyatçının imzasını taşıdığını belirtmek gerek... Yaşadıkları şehirde sıkışıp kaldıklarını, İstanbul'un onlara hayal bile edemeyecekleri imkanlar sunmaya hazır olduğunu düşünen aile bireylerinin gördükleri tatlı rüyadan uyanışını konu edinen film, büyük şehirde var olmanın akıl, emek ve donanım gerektirdiği, cahil cesaretiyle girişilen bir taarruzun yenilgi ile sonuçlanmaya mahkum olduğu düşüncesi üzerine kurulu. Nitekim idealleri uğruna çalışmak yerine, ışıltıların büyüsüne kapılan çocuklar bir bir yoldan çıkmaya, İstanbul'a geliş amaçlarını unutmaya başlıyorlar. Önce açtıkları otomobil tamirhanesi, Selim'in gönlünü rakip tamirhane sahibinin karısına kaptırıp işleri boşlaması ile kepenk kapatıyor, ardından şoförlük yapan Murat tüm parasını safahat alemlerinde yitiriyor. Ailenin en küçük bireyi Fatma'nınsa kötü niyetli kişilerin tuzağına düşmesi ve intihara sürüklenmesi uzun sürmüyor. Çocukların içinde kendisini kurtarmayı başaran tek isim olan Kemal'in tutunduğu dal ise tıp fakültesi. Kendisine doğru bir gelecek planlayan Kemal, her ne kadar başlangıçta özünü reddetmiş olsa da, kısa zamanda anlıyor hatasını. İstanbul'da sıfırı tüketen, kızlarının dramatik ölümü ile sarsılan aile için tek çözüm, yenilgiyi kabullenip memleketlerine geri dönmek... 


"Gurbet Kuşları" Türkiye'den yuıt dışına doğru yaşanmakta olan göç konusunda da önemli fikirler içeren bir film. Yönetmen, eğitimli gençlerin kendi insanlarına hizmet vermek yerine yurt dışında yaşamayı seç-melerini eleştirmiş ve Kemal ile nişanlısı Ayla'nm mezuniyetten sonra Anadolu'ya geçmeye karar verişleri ile ideal olanı res-metmiş... Film, içeriğinin yanı sıra, hikayeyi görselleştirmedeki ustalığı ile de dikkat çekici. Refiğ, İstanbul'u dev bir plato olarak kullanmayı ve sessiz bir başrol oyuncusuymuşçasına perdeye yansıtmayı başarmış.

GÖZLERİ ÖMRE BEDEL (1964)

Yönetmen : Ülkü Erakalın
Senaryo; Suavi Sualp, Sadık Şendil
Görüntü Yönetmeni: Manasi Filmeridis
Kamera: Nedim Akanlar
Müzik: Metin Bükey
Yapım: Arzu Film/Ertem Eğilmez, Nahit Ataman


Reji Asistanı: Zühal Üstüntaş, Seslendiren: Yorgo İlyadis, Işıklar: Cengiz Arlı, Şarkılar: Sevim Şengül, Şarkılar: Sevim Şengül, “Gözleri Ömre Bedel” şarkısı: Gündoğdu Dursun, Set Amiri: Erdoğan Avcı, Asistanlar: Haydar Doğan, Mustafa Buvan, Vedat Yedili, Dublajı İdare Eden: Erdoğan Esenboğa, Montaj-Senkron: Turgut İnangiray, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Laboratuvar Şefi: Hilmi Başcan, Laboratuvar: Gani Maraşoğlu, Hayati Akbulut, Erdoğan Dolkay, Prodüksiyon Amiri: Semih Sezerli, (Erman Film Stüdyosunda hazırlanmıştır.)


Oyuncular: Türkan Şoray, Cüneyt Arkın, Ekrem Bora, Nedret Güvenç, Hüseyin Baradan, Mahmure Handan, Memduh Alpar, Savaş Tuğ,


Konu: Dolandırıcı sevgilisinin baskısıyla soyduğu evin gencine aşık olan bir genç kızın öyküsü

GENÇLİK RÜZGARI (1964)

Senaryo ve Yönetmen: Nejat Saydam (Muazzez Tahsin Berkant'ın aynı isimli romanından)
Görüntü Yönetmeni: Melih Sertesen
Müzik: Metin Bükey
Yapım : Acar Film / Murat Köseoğlu


Reji Asistanı: Zeki Dincoy, Şarkılar: Semra Atılay, Sevim Şengül, İsmail Demirdöğen, Işıklar: Fehmi Eryılmaz, Ahmet Ateş, Mustafa Köyük, Montaj: Özdemir Arın, Ses Montaj: Ali Berkan, Laboratuar: Recai Karındaş, Erkal Tamer, Tanaş Pederidis, Seslendiren: Arif Özalp, Taner Oğuz, Dekorlar: Basri Büyülkcan, Bilal Uysal, Nami Akbulut, Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, Prodüksiyon Amiri: Melih Üstüngör,


Oyuncular : Türkan Şoray (Fatma), Ediz Hun (Mehmet Ali), Neriman Köksal (Gülçin) , Süleyman Turan (Charlie), Bedia Muvahhit (Janet), Nuri Altınok, Reha Yurdakul, Ertuğrul Bilda, Özdemir Han, Asım Nipton, Merih Dincoy, Baykal Açmazlale, Fatoş Öztan, Osman Türkoğlu, Nubar Kamçılı, Ayhan Altunç, Küçük Yıldızlar: Şule Erhal, Sadi Mutlu,


Konu: Küçüklükleri beraber geçen iki gencin, büyüdükten sonra birbirlerini sevmelerine rağmen birbirlerinden ayrı düşmelerinin öyküsü.

GEL BARIŞALIM (1964)

Yönetmen:Atilla Tokatlı
Senaryo: Ayşe Tokatlı Atilla Tokatlı
Kamera: Mike Rafaelyan
Yapım: Maya Film


Oyuncular: Ulvi Uraz, Neriman Köksal, Mu-zaffer Nebioğlu, Ayfer Feray, Bedia Muvahhit, Diclehan Baban, Rengin Arda, Aziz Basmacı, Erol Keskin, Feridun Çölgeçen, Hayri Caner, Hüseyin Baradan, İsmet Ay, Kenan Pars, Nejat Saydam, Nişan Hançer, Osman Alyanak, Sadettin Erbil, Turgut Boralı, Nur İnsel


Konu: Kocasının çapkınlıklarından bıkıp, kendsinin bağımsızlığını ilan eden bir kadının öyküsü.

GECELERİN KADINI/SONSUZ HAYAT (1964)

Yönetmen: Ülkü Erakalın
Senaryo: Bülent Oran
Foto Direktörü: Şevket Kıymaz,
Yapım: Suna Film / Hüseyin Sarıkaya, Hüseyin Cendere


Kamera Asistanı: Tangör Toydemir, Prodüksiyon Asistanı: Öner Tanyer, Işık Direktörü; Ekrem Köksalan, Set Asistanları: Nizam Ergüden, Öner Tanver, Seslendiren: Yorgo İlyadis, Montaj, Senkron: Turgut İnangiray, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Laboratuvar Şefi: Hilmi Başcan, Laboratuvar: Hayati Akbulut, Yılmaz Erman, Erdoğan Dolapçı, 

(Erman Film Stüdyosunda hazırlanmıştır)

Oyuncular: Ediz Hun (Metin), Neriman Kök-sal (Nermin), Semra Sar (Serap), Süleyman Turan (Turan), Kenan Pars, Süha Doğan, Avni Dilligil (MüfitBey), Sadettin Erbil, Zuhal Tan


Konu: Bir hayat kadını ve ona aşık olan toy bir genç delikanlının ümitsiz aşk öyküsü

18 Ekim 2015 Pazar

FİLİNTA KADRİ (1964)

Yönetmen : Türker İnanoğlu
Senaryo: Fuat Özlüer
Görüntü Yönetmeni: Yılmaz Gürbüz
Yapım: Erler Film/Türker İnanoğlu


Oyuncular: Eşref Kolçak, Filiz Akın, Sema Gürsoy, Vahi Öz, Hüseyin Baradan, Suzan Avcı, Necdet Tosun, 

Konu: Zengin bir ailenin yanında büyü-yen kimsesiz bir delikanlının hikayesi

FISTIK GİBİ MAŞALLAH (1964)

Senaryo ve Yönetmen: Hulki Saner “*”
Görüntü Yönetmeni: Kriton İlyadis
Yapım: Saner Film / Hulki Saner


Kurgu: Turgut İnangiray, Reji Asistanı: Ergül Sezgin, Yılmaz Korkut, Negatif Kurgu: Sezai Elmaskaya, Işık Şefi: Mehmet Çakar, Prodüksiyon Amiri: Sabri Sezer, Nevzat Altınfdal, Set Amiri: Belgin Gürkanlar, Set: Necip Konak, Şerif Ablak


Oyuncular: Türkan Şoray (Gülten), İzzet Günay (Naci/Naciye), Sadri Alışık (Fikri/Fikriye), Vahi Öz (Horoz Nuri), Mualla Sürer, M. Ali Akpınar (Selim), Feridun Çölgeçen, Asım Nipton (Polis), Hasan Ceylan, Cevat Kurtuluş, Ayla Aysun (Sunal), Sohban Koloğlu, Hakkı Kıvanç, Ahmet Koç, Turan Aksoy, Yavuz Karakaş, Dinçer Arıkan


KONU; Naci ile Fikret çok iyi anlaşan yakışıklı, muzip iki genç arkadaştırlar. Ama paraları yoktur. Naci hep üçkağıtçılık peşindedir. Bazen zengin kadınlarla gezmekte olan felçli bir arkadaşım var,"fakir bir aile var" diye numaralar yapıp para koparmaktadır.

Fikret paraları görünce ""hadi kiramızı ödeyelim, bakkala kasana borcumuzu verelim"" der ama Naci onu kumara sürükler daha çok kazanacağız ümidi ile yine bütün parayı kaybeder. Bir seferinde gel şu ceketlerimize oynayalım diye Fikret""i kandıran Naci, her ikisini de ceketsiz bırakmıştır. Bu iki kafadar, EŞEK ARILARI diye bir grup kurup pavyonda komedyenlik yapmakta, Naci akordeon, Fikret darbuka çalmaktadır. Çalıştıkları pavyonun patronu uyuşturucu kaçakçılığı da yapmaktadır. Patron yeni gelen malın başka bir yere saklanması için emir verir. O sırada bizim iki arkadaş haftalıklarını istemek için gelirler, patron ""atın şunları dışarı"" diye emir verir ve paraları ödenmez, kovulurlar. Polisler zaten yazıhaneyi basmışlardır. Yeni gelen malı ararlar bulamazlar, bu karışıklık içinde Naci ve Fikret yine işsiz kalmış, yeni iş peşine düşmüşlerdir.


 Naci gazetede ""Mavi Kelebekler"" saz heyetine bir akordeoncu ve darbukacı alınacağını okur, bu işe koşa, koşa gidip müracaat ederler. Ama patron Rıza onları görünce katıla, katıla gülmeye başlar. Bu saz heyetinin yalnız kadınlardan oluştuğunu, Kuşadası""nda bir otelin açılışına bu grubun gideceğini anlatır. Katiller onları tanıdıkları için 24 saat içinde yakalayıp öldürme kararını verirler. Naci ve Fikret kılık değiştirelim, sakal bırakalım diye düşünürlerken akıllarına saz heyetine aranan iki kadın gelir. Naciye ile Fikriye adı altında İzmir vapurundadırlar. Tam kamaralarını ararken güzel bir genç kızla karşılaşırlar. Bu solist Gülten""dir. Koroyu idare eden Bedia Hanım kızlara hem kamara numaralarını vermekte, hem de bazı kuralları hatırlatmaktadır. Kızlar Fikret""i heyecanlandırmıştır. Naci ona devamlı ""Ben kızım, ben " kızım dersen kendini onlar gibi görürsün"" diye tembih eder. Kendiside uzun saçlı, buğulu siyah gözü ile Gülten""e hayran olmuştur. Bir gün gizli sigara içen Gülten, sigara paketini düşürür. Bu kabahati Fikriye üstüne alır. Gece odasına gelen Gülten, Fikriye"ye sigara olayını aldığı için teşekkür eder. Grup otobüsle Kuşadası""na gelir, otele yerleşirler. Fikriye""nin bavullarına Yaşlı zengin adam yardım eder, O da bu oteldedir. Adamın milyoner Horoz Nuri olduğu anlaşılır. Gülten yerleşir yerleşmez bizimkile-rinin odasına gelir. ""Denize gidelim"" diye ısrar eder. Fikriye hemen kabul eder. Havuzda çok eğlenen Fikriye, topu deniz kenarına kaçırır, Gülten kızar, ""sen al"" diyen Fikriye""nin sözünü yine de dinler. Top deniz kenarına yuvarlanmış, bir şezlongun yanında durmuştur. Şezlongda oturan denizci şapkalı, gözlüklü adam Naci"den başkası değildir. O sırada Fikriye de Gülten""in yanına gelir, ve Naci"yi tanır, tabii ses çıkarmaz. Beraber otele dönerler. Gülten koşa, koşa bu haber Naciye"ye vermek ister. Ama o ortalarda yoktur. ""herhalde bu kız çok kıskanç, o da mı milyoner avında ne-dir?" diye düşünürken Naciye"nin sesi banyodan gelir. Akşam ön masada Nuri Bey onları izlemektedir. Naci gelmediği için Gülten üzgündür. Ama Nuri Bey"in Fikret"e gönderdiği şampanyayı Naciye, Gülten"e genç adamdan gelmiş gibi verir. Yine Naci erkek kılığındadır. Programın bitiminde Gülten"i villaya davet eder. İşinin çok olduğunu, programı kaçırdığını ve gazetelere geçmemek için onunla gizli buluştukların söyler.
__________________________________

“*” Michael Logan ve Robert Thoeren’in (1903-1957) birlikte yazdıkları bir hikayeden 1959 yılında Billy Wilder’in (1906-2002) yönetmenliğinde filme çekilen ve Aralık 1959 yılında Yurdumuzda Gösterilen “Some Like It Hot” (Bazıları Sıcak Sever) isimli filmden uyarlama. Bu filmin başlıca oyuncuları dünya sinemasının unutulmaz oyuncularından Marilyn Monroe (1926-1962), Tony Curtis (1925), Jack Lemon (1925-2001) ve George Raft (1895-1980) bulunmaktadır.


Not: Film; 1970 yılında “Fıstık Gibi” ve 2008 yılında “Plajda” adıyla olmak üzere iki kez daha filme aktarılmıştır.

FATOŞ’UN FENDİ TAYFUR’U YENDİ (1964)

Yönetmen Ertem Eğilmez
Senaryo Sadık Şendil
Görüntü Yönetmeni Ali Uğur
Yapım Arzu Film/ Nahit Ataman, Ertem Eğilmez


Kurgu: Mustafa Kent, Reji Asistanı: Kemal Bilici, Negatif Kurgu: Ender Teker, Kernan Aşaman, Jenerik: Özdemir Öğüt, Laboratuvar: İbrahim Üstüner, Hüseyin İnci, Kopya Baskı: Şeref Mehtap, Fehmi Acar, Sesleri Alan: Nihal Sevinç, Necip Sarıcıoğlu, Senkron: Mustafa Kent, Prodüksiyon Amiri: Atalay İncekar,


Oyuncular: Fatma Girik (Fatoş) Öztürk Serengil (Tayfur), Nezihe Becerikli, Atıf Kaptan, Vahi Öz (Tayfur’un babası), Hüseyin baradan, Muzaffer Nebioğlu, Reha Yurdakul, Hayati Hamzaoğlu, Hasan Ceylan, Aydın Demir, Zeki Alpan, Renan Fosforoğlu, Fadıl Garan, Gülten Ceylan,

EVCİLİK OYUNU (1964)

Yönetmen: Halit Refiğ
Senaryo : Bülent Oran
Kamera : Çetin Gürtop
Yapım : Göksel Film/Göksel Arsoy


Rejisor asistanları: Şeref Gedik, Uğur Duru, Kameraman: Hüseyin Karındoyuran, Set Amiri: Fethi Oğuz, Işıklar: Mazhar Eröz, Rıfat Yurtçu, Prodüksiyon Amiri: Abdullah Ataç, Doğan Arsoy, Laboratuvar: Mihal Skarpedis, Tanaş Petridis, Recai Karataş, Seslendiren: Marko Buduris, Fon Müziği: Sezen Cumhur Önal, (Acar Film stüdyosunda hazırlanmış, Yıldız Film stüdyosunda seslendirilmiştir. )


Oyuncular: Göksel Arsoy, Belgin Doruk, Gürel Ünlüsoy, Gönül Bayhan, Ahmet Tarık Tekçe Cevat Kurtuluş, Sami Hazinses, Yavuz Caner, Yavuz Selekman, Selahattin İçsel, Ayla Aysun (Sunal), Memduh Alpar, Tülay Süer, Salih Karadeniz


Konu: kendisine para karşılığında sahte evlilik yapacak bir koca arayan genç ve güzel bir kızın öyküsü…

ESMERİN TADI SARIŞININ ADI (1964)

Senaryo ve Yönetmen: Semih Evin
Görüntü Yönetmeni: Fethi Mürenler
Yapım: Divan Film  / Selahattin Yazgan


Oyuncular: Fikret Hakan, Evrim Fer, Atıf kaptan

ERKEKLER AĞLAMAZ (1964)

Senaryo ve Yönetmen: Yılmaz Duru
Kamera: Nejat Okçugil
Yapım: Tura Film/Yılmaz Duru


Oyuncular: Yılmaz Duru, Muhterem Nur, Kenan Pars, Suzan Avcı, Reha Yurdakul, Aliye Rona, Atıf Kaptan, Ali Ekdal


Konu: Annesini öldüren katilin kızını seven bir gencin öyküsü.


Not: Fılm, 1993 yılında “Acı Zafer” adıyla değişik bir kadroyla tekrar çekimi yapılmıştır