Yönetmen: Yılmaz Güney
Senaryo: Aydın Engin (Y. Güney bazı ilaveler yapmıştır)
Görüntü Yönetmeni: Vedat Akdimken
Yapım: Kazankaya Film/Hasan Kazankaya
Oyuncular: Yılmaz Güney, Nebahat Çehre, Tuncel Kurtiz, Danyal Topatan, Tuncer Necmioğlu, Cahit Irgat, Sami Tunç, Nezihe Güler, Sedef Türkay, Necati Er, Aydemir Akbaş, Enver Dönmez, Hüseyin Zan, Cevat Kurtuluş, Cemal Gonca, Lütfi Engin, Yaşar Şener, Mehmet Ali Büyükgüngör
KONU: Yusuf (Yılmaz Güney), çiftlik sahibi bir ailenin tek çocuğudur. Evlenme çağına gelmiştir. Babası (Cahit Irgat), oğluna bir atla bir silah verir. "Atın var'en iyisinden, silahın var düşman çatlatır. Bir eksiğn var, o da avradındır. Onu da sen bul oğul," der babası. Ve Yusuf, beyaz atına atlayıp, avradını bulmak amacıyla yollara düşer.Kente geldiğinde atını bir manav dükkanının önünde bağlar. Sonra bir hamama girer. Avradın bol olduğu yerdir burası. Oysa Yusuf, yanlışlıkla kadınlar bölümüne girmiştir. Kadınlar çığlık çığlığadırlar. Hamamdan çıkıp bir bara girer. Uzaktan bardaki kadınları inceler. Kavga çıkarır, kadınları rahatsız eden bir adamı döver.
Bir süre sonra, bu kez kendini bir karakolda bulur. Karşısında koIu kırıImış, dudakIarı patlamış, kafaIarı yarıImış bir doIu adam vardır. Hepsi de Yusuf’tan şikayetçidirler. Manav para ister. Dükkanın önüne bağIadığı atı, tekmeIeriyIe meyveleri dağıtmıştır. Hamamcısı, barcısı, berberi, zarara uğramıştır. Komiser şaşkındır. Bir adamIara bakar, bir Yusuf’a. Bu kara kuru adam, bu kadar kişiyi bu hale nasıl getirmiştir? Komiser, Yusuf’a, "Burada ne arıyorsun?" diye sorar. Yusuf, sıkıla, büzüle, Utanarak, "Avrat," der. Komiser kızar. "Köy adamına köy kızı yakışır, hadi git," deyip Yusuf’u bırakır.
Yusuf manavın önüne bıraktığı atını bulamaz. Biri çalmıştır atı. Yusuf, kasabaya gelip minibüsten indiğinde sokakta bir grup kavgacıya rastlar. Erkek gibi kısa kesilmiş, erkek giysileri içinde bir kız, üzerine saldıranla da tek başına dövüşmektedir. Yusuf da kavgaya katılır. Erkek gibi güçlü, erkek gibi dövüşen kızdan yanadır. Sokak ortasındaki kavgayı, jandarma gelip engeller. Dayak yiyenler kasabanın delikanlılarıdır. Kavga sonrası tanıştığı köylü kızının adı Alicik'tir (Nebahat Çehre). Babası ve annesinin ölümünden sonra öksüz büyüyen Alicik, Murat Dayı'nın (Danyal Topatan) çiftliğinde kalmaktadır. Murat Dayı onu büyütmüş, erkek gibi yetiştirmiştir. Attığını vuran keskin bir nişancıdır.
Kasabaya, sekiz yıl önce babasından borç aIan Çakıroğlu'nu bulmak için inmiştir. Silah zoruyla Çakıroğlu'ndan baba borcunu alan Alicik, saIdırıya uğramıştır. Saldırganlar, kasaba da avantayla geçinen Çakıroğlu'nun çocuklarıdır.
Yusuf, Alicik'le tanıştıktan sonra bir otele yerleşir. Ele güne rezil olup dayak yiyen köy delikanlıları, öçlerini almak için Yusuf’u ararlar. Kaldığı otel buIunur. Bütün odalar tek tek aranır. Sarışın bir kadının (Sedef Türkay) koynundan çıkan Yusuf, hepsinin hakkından gelir.
Yusuf, atını ararken bir çiftlik önünde Alicik'e rastlar. Onu büyüten Murat Dayı'nın çiftliğinde bir süre kalır. Bu süre içinde iki genç birbirlerine sevdalanırlar. Evlenmeye kararlıdırlar. Yusuf’cuk, deli fişek Çerkez kızını, Murat Dayı'nın izniyle alıp götürecektir. Bu sırada çalınan at, çiftliğin yakınlarında bulunur. Hırsızı (Tuncer Necmioğlu) yakaIayan Yusuf, silahını çekip aylardır peşine düştüğü atını teslim alır. Diyar diyar gezip avradını da bulmuştur. Atı, silahı ve avradıyla birlikte yola çıkan Yusuf, babasına müjdeyi verecektir. “Agah Özgüç, “Bütün Filmleriyle Yılmaz Güney” syf, 150
Not: Filmin senaryosu Aydın Engin tarafından yazılmıştır. Yılmaz Güney de çekim sırasında bazı eklemeler yapmıştır. 1968 yılında çekilen Seyyit Han (Toprağın Gelini) Güney'in yönetmenliğini yaptığı ilk film olarak kaynaklarda yer alır. Oysa, Yapımcı Hasan Kazankaya'nın verdiği imkân ve çok sınırlı bütçeyle oluşturduğu “At Avrat Silah., Güney'in ilk yönetmenlik denemesidir (Kazankaya ve Nebahat Çehre'yle yaptığımız konuşmadan. Agah Özgüç
Senaryo: Aydın Engin (Y. Güney bazı ilaveler yapmıştır)
Görüntü Yönetmeni: Vedat Akdimken
Yapım: Kazankaya Film/Hasan Kazankaya
Oyuncular: Yılmaz Güney, Nebahat Çehre, Tuncel Kurtiz, Danyal Topatan, Tuncer Necmioğlu, Cahit Irgat, Sami Tunç, Nezihe Güler, Sedef Türkay, Necati Er, Aydemir Akbaş, Enver Dönmez, Hüseyin Zan, Cevat Kurtuluş, Cemal Gonca, Lütfi Engin, Yaşar Şener, Mehmet Ali Büyükgüngör
KONU: Yusuf (Yılmaz Güney), çiftlik sahibi bir ailenin tek çocuğudur. Evlenme çağına gelmiştir. Babası (Cahit Irgat), oğluna bir atla bir silah verir. "Atın var'en iyisinden, silahın var düşman çatlatır. Bir eksiğn var, o da avradındır. Onu da sen bul oğul," der babası. Ve Yusuf, beyaz atına atlayıp, avradını bulmak amacıyla yollara düşer.Kente geldiğinde atını bir manav dükkanının önünde bağlar. Sonra bir hamama girer. Avradın bol olduğu yerdir burası. Oysa Yusuf, yanlışlıkla kadınlar bölümüne girmiştir. Kadınlar çığlık çığlığadırlar. Hamamdan çıkıp bir bara girer. Uzaktan bardaki kadınları inceler. Kavga çıkarır, kadınları rahatsız eden bir adamı döver.
Bir süre sonra, bu kez kendini bir karakolda bulur. Karşısında koIu kırıImış, dudakIarı patlamış, kafaIarı yarıImış bir doIu adam vardır. Hepsi de Yusuf’tan şikayetçidirler. Manav para ister. Dükkanın önüne bağIadığı atı, tekmeIeriyIe meyveleri dağıtmıştır. Hamamcısı, barcısı, berberi, zarara uğramıştır. Komiser şaşkındır. Bir adamIara bakar, bir Yusuf’a. Bu kara kuru adam, bu kadar kişiyi bu hale nasıl getirmiştir? Komiser, Yusuf’a, "Burada ne arıyorsun?" diye sorar. Yusuf, sıkıla, büzüle, Utanarak, "Avrat," der. Komiser kızar. "Köy adamına köy kızı yakışır, hadi git," deyip Yusuf’u bırakır.
Yusuf manavın önüne bıraktığı atını bulamaz. Biri çalmıştır atı. Yusuf, kasabaya gelip minibüsten indiğinde sokakta bir grup kavgacıya rastlar. Erkek gibi kısa kesilmiş, erkek giysileri içinde bir kız, üzerine saldıranla da tek başına dövüşmektedir. Yusuf da kavgaya katılır. Erkek gibi güçlü, erkek gibi dövüşen kızdan yanadır. Sokak ortasındaki kavgayı, jandarma gelip engeller. Dayak yiyenler kasabanın delikanlılarıdır. Kavga sonrası tanıştığı köylü kızının adı Alicik'tir (Nebahat Çehre). Babası ve annesinin ölümünden sonra öksüz büyüyen Alicik, Murat Dayı'nın (Danyal Topatan) çiftliğinde kalmaktadır. Murat Dayı onu büyütmüş, erkek gibi yetiştirmiştir. Attığını vuran keskin bir nişancıdır.
Kasabaya, sekiz yıl önce babasından borç aIan Çakıroğlu'nu bulmak için inmiştir. Silah zoruyla Çakıroğlu'ndan baba borcunu alan Alicik, saIdırıya uğramıştır. Saldırganlar, kasaba da avantayla geçinen Çakıroğlu'nun çocuklarıdır.
Yusuf, Alicik'le tanıştıktan sonra bir otele yerleşir. Ele güne rezil olup dayak yiyen köy delikanlıları, öçlerini almak için Yusuf’u ararlar. Kaldığı otel buIunur. Bütün odalar tek tek aranır. Sarışın bir kadının (Sedef Türkay) koynundan çıkan Yusuf, hepsinin hakkından gelir.
Yusuf, atını ararken bir çiftlik önünde Alicik'e rastlar. Onu büyüten Murat Dayı'nın çiftliğinde bir süre kalır. Bu süre içinde iki genç birbirlerine sevdalanırlar. Evlenmeye kararlıdırlar. Yusuf’cuk, deli fişek Çerkez kızını, Murat Dayı'nın izniyle alıp götürecektir. Bu sırada çalınan at, çiftliğin yakınlarında bulunur. Hırsızı (Tuncer Necmioğlu) yakaIayan Yusuf, silahını çekip aylardır peşine düştüğü atını teslim alır. Diyar diyar gezip avradını da bulmuştur. Atı, silahı ve avradıyla birlikte yola çıkan Yusuf, babasına müjdeyi verecektir. “Agah Özgüç, “Bütün Filmleriyle Yılmaz Güney” syf, 150
Not: Filmin senaryosu Aydın Engin tarafından yazılmıştır. Yılmaz Güney de çekim sırasında bazı eklemeler yapmıştır. 1968 yılında çekilen Seyyit Han (Toprağın Gelini) Güney'in yönetmenliğini yaptığı ilk film olarak kaynaklarda yer alır. Oysa, Yapımcı Hasan Kazankaya'nın verdiği imkân ve çok sınırlı bütçeyle oluşturduğu “At Avrat Silah., Güney'in ilk yönetmenlik denemesidir (Kazankaya ve Nebahat Çehre'yle yaptığımız konuşmadan. Agah Özgüç