Powered By Blogger

5 Ocak 2018 Cuma

DERTLİ PINAR (1968)



Yönetmen: Osman Nuri Ergün
Senaryo: Osman F. Seden
Kamera: Necati İltaç
Yapım: Kemal Film / Osman F. Seden

Negatif Montaj: Osman Bilen, Gündüz M. Yazıcı, Montaj-Senkron: Özdemir Arıtan, Arif Özalp, Altan Sertesen, Laboratuvar: Recai Karataş, Tanaş Petridis, Adnan Açıkalın, Ses: Tuncer Aydınoğlu, Ar Direktör: Hasan Nurdan, Prodüksiyon Amiri: Adnan İrkut, Dekor: Saim N. Bilge, Prodüksiyon Ast: Cemil Paskap, Işık Şefi: İlhan Aslım, Işık Ast: Muzaffer Durusoy, Mahmut Köz, Set Amiri: Fikret Güryalçın, Set Ekibi: Celal Şahin, Mustafa Yener, Yönetmen Asistanı: Arif Erkuş, Kamera Asistanı: Kazım Çakırman, Şarkılar: Nefton Plak. Folklor: Siirt Milli Folklor Ekibi Niyazi Erginsu,(Kemal Film Platosunda Çekilmiş, Acar Film Stüdyosunda hazırlanmış ve seslendirilmiştir).

Oyuncular : Eşref Kolçak (Ali Ekinci), Ahmet Mekin (Sarı Ahmet), Hülya Darcan (Ayşe), Erol Taş (Hilmi Ağa), Ali Şen (Dursun), Nubar Terziyan (Muhtar), Hasan Ceylan (Ayşe’nin abisi), Oktar Durukan, Kazım Kartal (Süleyman), Ali Ekdal, Orhan Erçin, Mehmet Büyükgüngör, Zelki Tüney, Niyazi Vanlı, Cemal Sezer, Ahmet Karaca, Refik Kansal, Selahattin İçsel (Sadettin), Fikri Göze, Zeki Sezer, Abdullah Ferah

Konu: toprak davası yüzünden birbirlerine düşman olan iki ailenin birbirlerine aşık olan çocukları eşref ve hülyanın hikayesi. 


 

DERTLİ GÖNLÜM (1968)




Senaryo ve Yönetmen: Bilge Olgaç Dostoyevski’nin “Beyaz Geceler”isimli romanından
Kamera: Mustafa Yılmaz
Müzik: Baki Çallıoğlu
Yapım: Gaye Film/Erdoğan Tilav

Oyuncular: Sadri Alışık, Suna Keskin, Kadir İnanır, MeltemMete, Semih Sezerli, Kadir İnanır


 Beyaz Geceler Dostoyevski’nin en hafif, en saf, en lirik kitabıdır. Saflık kelimesiyle karmaşık ve karışık olmayan bir şeyi kastediyorum. Kitap sözü de okuyucuyu yanıltmasın: Dostoyevski Beyaz Geceler’i bir gazetede yayımlanacak basit ve çoşkulu bir hikâye olarak tasarlamıştı. Hikâye saflık ve yalınlığını, kahramanlarının hep aynı kumaştan ve renkten yapılmasından alır. Onlara, dile getirdikleri sözlere hemen inanırız. Bir şeye inanan, sonra aynı güçle tam tersine inanan tipik Dostoyevski kahramanları yok bu kitapta. Bu bakımdan Beyaz Geceler Dostoyevski’nin en özel, en ayrıksı kitabı. Burada bizi etkileyen şey kitabın ve kahramanlarının bu saflığından gelen hafiflik, bir çeşit çocuksu dürüstlük ve bizi yormayan melodramlardan alabileceğimiz bir mutluluk duygusu. (İletişim Yayınları)

DEREBEYİ (1968)



Yönetmen: Yavuz Figenli
Senaryo: Alaettin Perveroğlu
Kamera: Rafet Şiriner
Yapım: Şafak Film / Alaettin Perveroğlu

Oyuncular: Tamer Yiğit, Zeynep Aksu, Baki Tamer, Aliye Rona,

Konu: İstiklal savaşı sırasında Anadolu'ya silah kaçıran bir avuç kahramanın öyküsü

DAĞLARI BEKLEYEN KIZ (1968)



Yönetmen: Süreyya Duru
Senaryo: Suavi Sualp (Esat Mahmut Karakurt'un aynı isimli romanından)
Kamera: Manasi Filmeridis
Yapım: Saner Film / Hulki Saner

Oyuncular: Hülya Koçyiğit, Murat Soydan, Yılmaz Köksal, Cahit Irgat, Kayhan Yıldızoğlu, Leman Öztürk, Seyfi Havaeri,

Konu: Karaköse vilayetinin bir kasabası ve bir askeri hava alanı. Nöbetçi baaşçavuş, Binbaşı İhsan’a göreve giden uçakların geri döndüğünü haber eder. Yalnız on uçak olan filo dokuz uçakla geri döner. Yzb. Nuri, Mülazım Celal Bey’in uçağının filodan ayrılıp intihar saldırısı yaptığını söylerler. Yzb. Nuri sözünü bitirmeden celal Beyin uçağı havada beliriverir. Mülazım Celal ağır yaralı olarak uçaktan çıkarılır ve gönül rahatlığı ile son sözlerini söyler. Etrafına toplanan subaylar arasından mülazım İsmail’e annesini ve kız kardeşini emanet edip, vefat eder.

Defin işlemleri sırasında filo geriye kalan dokuz uçağıyla yeni bir görev alır. Zor bir uçuştan sonra filo tekrar döner; ama mülazım Servet göğsünden yaralanmıştır. Bnb. İhsan yanına Yzb. Nuri ve Mülazım Adnan’I yanına alarak Mülazım Servet’i ziyarete gider. Servet yerli halktan Mahmut Efendinin elinde kalmaktadır ve evin kızı Nermin’e aşıktır Servet Adnan’a Nermin’den bahseder, isterse Mahmut Efendi’nin evinde kalabileceğini, ama Nermin’e yaralı olduğunu söylememesini telkin eder.

Mülazım Adnan bir askerin rehberliğinde Nermin’nin evine gider. Nermin Adnan’ın söylediklerine inanamaz, Servet’in görev sırasında şehit düştüğünü zanneder. 

Aradan üç hafta geçer Mülazım Servet iyileşir ve Nermin ile nişanlanır. İleriki günlerin birinde bir uçus sırasında servetin uçağı düşman makineli tüfekleri tarafından taranır, servet ağır yaralanır ve sonraki günlerde vefat eder.

Ağrı dağı eteklerinde konuşlanmış olan eşkiya sinsilesini imha etmek için bir bombardıman planlanır; ancak öncelikle bombardıman için gerekli istihbaratların toplanması gerekiyordur. Bu zor görev için en uygun kişi Mülayim Adnan seçilir. Bir sis bulutu arasında düz bir araziye iniş yapan uçaktan iner ve zor görevi için yola koyulur. 

Birkaç saatlik bir yürüyüşten sonra Adnan bir eşkiyaya rastlar ve şeyhin nerede olduğunu bir derdinin anlatacağını söyler. Bir hindik sezmiyen eşkiya Adnan doğruca eşkiyabaşının yanına götürür. Yolda Adnan tanıdık bir yüze rastlar, evet o yüz yıllar önce öldüğünü zannettikleri Ahmet Astsb’a aittir. Ahmet yıllar önce esir edilmiş fakat bir türlü kaçmayı başaramamıştır.

Bu süre zarfında düşman mühimmat ve silahların sayısın ezberlemiş ve çeşitli dokümanlar ele geçirmiştir. Adnan ve Ahmet bir plan yapı oradan kaçmak isterler. Ahmet mülazım Adnan’ın yanına gerekli evrak ve haritaları çaldıktan sonra ertesi gün gelecektir. Ancak bir kaç gün geçmesine rağmen Ahmet gelmez Adnan bu durumu tehlikeli görür ve kendisini almaya gelen uçağa binmek için yola koyulur. Kendisini almaya gelen uçağı gören eşkiyalar Adnan’a seslenmeye başlarlar.

Uçağa ateş etmek için mitralyözlerin başındaki eşkiyalar yardım isterler, bir an için Adnan şok olur ama sonradan farkına varır ki onu bir eşkiya sanmaktadırlar. Adnan beylik tabancasını çıkarır ve mitralyözün başında bulunan bir erkek eşkiyayı öldürür fakat mitralyözün başındaki diğer kadın eşkıyayı öldüremez.

Bir müddet sonra iki Türk subayı ve Şeyhin kızı olduğu sanılan bir kız farkında olmadan derin bir sohbete başlarlar. Adnan’a konuşlandıkları yerler ve silahları hakkında çok önemli bilgiler verir.

Ertesi sabah Adnan planladığı gibi düz araziye inen uçakla gideceğini şeyhin kızı Zeynep’e bildirir. Zeynep onun gitmesini istemediğini o giderse yapamayacağını söyler. Ardından Zeynep’Ie aramaya gelen eşkiyalar Adnan’I görür ve Zeynep ardından Adnan’ın bir casus bir Türk subayı olduğunu haykırmaya başlar.

Şakiler Ahmet başçavuşu karargâhtan evrak çalarken yakaladıklarını ve öldürdüklerini açıklarlar. Şimdi Ahmet’in neden gelmediği açığa kavuşur. Türk uçakları günlük bombardımanlarına başlarlar. Bu arada şakiler can telaşına düşerler, bu fırsatı değerlendiren Zeynep, Adnan’ın ellerini çözer. Ardından kamptan kaçmayı başarır. Ahmet Başçavuş ve Zeynep’ten elde ettiği çok önemli bilgilerle komutanlar tarafından bir harekat planı hazırlanır.

Şeyhin kampı yerle bir edilir ve bazı şakiler rehin alınır rehinler arasında Zeynep’te vardır. Yaralı olan Zeynep tedavi görmesi için hastahaneye kaldırılır. Zeynep bütün bu bilgileri vermesine rağmen bir haindir, üstelik Servet’in uçağını o düşürmüştür. Olup bitenleri hastahanede öğrenir ve çok üzülür.

Adnan’a Nermin ile konuşmak istediğini söyler. Nermin ertesi gün gelir ve Zeynep ona Servet’I kendisinin vurmadığını, onu yanlış değerlendirdiklerini söyler. Nermin ile beraber kucaklaşıp ağlarlar. Hain olarak görülse de verdiği harita ve bilgiler sayesinde kamp dağıtılmış ve artın yeni nişanlıların mutsuz olmasını engellemiştir. 

Adnan ile Zeynep Erzurum’a gitmeye kara verirler ancak iki süngülü asker onlara yaklaşır ve Zeynep’in tutuklanması için emir olduğunu söyler. Zeynep yargılanır; fakat savcı idam isteminde bulunur. Yargıç ise verdiği bilgilerin yararlılığı, yzb. Adnan’ı kurtarması ve pişmalığı nedeniyle beraatına karar verir.