Powered By Blogger

6 Ocak 2018 Cumartesi

İFTİRA (1968)



Senaryo ve Yönetmen: Ümit Utku
Senaryo Bülent Oran Muazzez Tahsin Berkant’ın aynı isimli romanından uyarlama.
Kamera: Enver Burçkin
Yapım: Demir Film/Demir Öztürk, Alp Zeki Heper

Oyuncular: Selda Alkor, Tugay Toksöz, Önder Somer, Muzaffer Tema, Suzan Avcı, Aykut Bora, Talat Gözbak, Cahit Irgat, Nilgün Utku, Menderes Samancılar, Engin Utku, Gülgün Erdem, Küçük Yıldız: Engin Utku

Konu: İftiraya uğrayıp sonunda temize çıkan bir kadının öyküsü.

HİCRAN GECESİ (1968)

Senaryo ve Yönetmen: Osman F. Seden (Güzide Sabri’nin aynı isimli tomanından )
Kamera: Cengiz Tacer
Müzik: Metin Bükey, Tuncer Aydınoğlu,Yapım: Kemal Film/Osman F. Seden,

Montaj-Senkron: Özdemir Arıtan, Arif Özalp; Negatif Montaj: Ali S. Berkan, Osman Bilen; Seslendiren: Tuncer Aydınoğlu; Prodüksiyon Amiri: Hasan Nurdan; Prodüksiyon Temsilcisi: Adnan İrkut, Set Amiri: Rıza Şenışık; Prodüksiyon Asistanı: Cemil Paskap; Dekoratör: Saim Bilge; Kamera Asistanı: Erhan Canan; Işık Şefi: İlhan Aslım, Işık Ekibi: Muzaffert Durusoy, Mehmet Kğz, Hüseyin Çetin, Reji Asistanı: Yücel Çakmaklı, (Kemal Film Platosu'nda Çevrilmiş, Acar Film Stüdyosu'nda Hazırlanmıştır).

Oyuncular: Hülya Koçyiğit (İlhan), Ediz Hun (Celal), Muzaffer Tema (Reşit), Sezer Güvenirgil (Emel), Feridun Çölgeçen (Doktor), Çolpan İlhan (Sevda), Hüseyin Zan, Ali Ekdal, Nezihe Güler (Vildan)

► Hülya Koçyiğit… Fon müziği olarak kullanılan ‘Gypsy Love’ (1910) (Franz Lehár) melodisinden bile daha güzel. Onun sayesinde romanda önemsiz olan İlhan filmin en önemli kişisi olmuş... Kitabın (1930) (Güzide Sabri) kapağında ‘Resimli Millî Roman’ yazıyor… Celal. Romanda Celâl Fikri ve aynı zamanda Ressam. Babası Balkan Savaşında şehit düşmüş bir Miralay (sf. 8). Filmde ise ‘zengin bir müteahhit’. Annesini de kaybedince Reşit Bey yardımcı olmuş. Kullandığı, Ediz Hun’a ait ‘34 EH 029’ plakalı arabayı ‘Son Mektup’ (1969) ve ‘Ömrümün Tek Gecesi’ (1968) gibi filmlerden anımsıyoruz. ‘34 DK 276’ plakalı ‘Buick’ ise ‘Meleklerin İntikamı’nda (1966) vardı. Ama ilginç bir şekilde plakası ‘34 DK 277’… Reşit Bey’le eşi arasındaki yaş farkı romanda 30. Filmde, herhalde, ‘bu kadar da olmaz’ diye bunu 20 yapmışlar. Sonlara doğru ilginç bir şey var. Kızının uyarısıyla Sevda’yı Celal’le yakalamak ister. O kadar sinirli ki delikanlıyı bastonla dövmelere kalkıyor. Bu arada Celal’i kurtarmak için yatağa İlhan girmiş. Reşit çok rahatlar. “Seni anlıyorum oğlum. Bir zamanlar ben de gençtim” gibi şeyler söylüyor. Oysa bu durumda aldatılan kişi kızı. Demek ki ‘başkasının’ başına gelenler için daha anlayışlı oluyoruz… Sevda. Çolpan İlhan, sesi ve görüntüsü ile çok başarılı. Celal ve Emel aşağı katta ‘La Boheme’ (1965) (Aznavour / Plante) melodisiyle dans ederlerken o yukarda kıskançlık krizleri geçiriyordu. ‘Bu kadının ruhunda vahşi bir inat vardı (sf. 43)’. Bir başka sahnedeki ‘If I were a Rich Man’e (1964) (Jerry Bock/Sheldon Harnick) bile dayanamıyor… Filmin diğer melodileri; Celal, İlhan’a yüzük verirken “Lara’s Theme” (1965) (Jarre); Reşit, Sevda’yı yakalamak için araba ile giderken ‘Council’ (1960) (Bernstein)… Emel rolündeki Sezer Güvenirgil konuşmadan da her şeyi anlatabiliyor. Kendinden emin bir satranç oyuncusu gibi… İlhan; “..Hayatını anlattı bana… Ölesiye bağlıydı Reşit Bey’e. İnanılmaz bir minnet ve şükran hissinin altında eziliyor, onun her dediğini bir emir olarak kabul ediyordu… Belki de bu hissin tesiriyle evlenecekti onun kızı Emel’le. Bütün bunları bana anlatırken içim kan ağlayarak dinliyordum onu. Hislerimi belli etmeme gücünü nasıl buluyordum kendimde ben de anlayamıyordum. Onu ilk gördüğüm andan beri hayatta sevebileceğim tek erkek olduğunu anlamıştım. Ama benim gibi, sığıntı olarak büyümüş bir kızın aşkının ne önemi olabilirdi. Hele ona… çılgınca âşık olan Sevda bizi adım adım takip ederken.” (Murat Çelenligil – sinematürk Internet veri tabanı)

HIRSIZ KIZ (1968)



Yönetmen: Türker İnanoğlu
Senaryo: Safa Önal
Görüntü Yönetmeni Çetin Gürtop
Müzik: Metin Bükey
Yapım : Erler Film/Türker İnanoğlu, Dr. Koushan / (Türk-İran Ortak Yapımı

Sanat Yönetmeni: Sohban Koloğlu, Teknik Yönetmen: Mehmet Bozkuş,

Oyuncular: Kartal Tibet (Ömer), Filiz Akın (Mehtap/Yıldız), Humayan Terbizyan (Behçevan), Gülistan Güzey, Hulusi Kentmen, Nasır Melekmuti, İreç Kadırı, Hüseyin Baradan (Mahmut), Necdet Tosun, Mürvet Sim (Raziye), Gunda Gürçen, Nasır Melek (Selim Bey)Suat Geyik

Konu: Yıldız ve Mehtap adlı ikiz kız çocukları olan zengin Avukat Selim Bey (Nasır Melekmuti) onları karıştırmasın diye omuzlarına yıldız ve ay dövmesi yaptırır. Dadısı ile denize giden Yıldız’ı, dadısı yüzdüğü sırada yankesici Saçaklı Raziye (Mürüvvet Sim) kaçırır. Amacı onu kocası Yamalı Mahmut (Hüseyin Baradan) ile yankesici olarak yetiştirmektir. Adını değiştirip Hacer yaparlar. Onların eve gelmediğini merak edip deniz kenarına gelen avukat Selim’le karısı, dadıyı denizde boğulmuş olarak bulurlar ve Yıldız’ın da başına aynı akıbetin geldiğine inanırlar. Hacer kaçırıldığı yerde, kendisi gibi Raziye tarafından kaçırılmış Fırıldak Ömer adlı çocukla yankesici olara büyütülür. İkizi Mehtap (Filiz Akın) ise kolejli bir kız olmuştur. Gazeteci Orhan Varol (İreç Kadiri) ile evlenme hazırlıkları yapmaktadır. Orhan gazetede yankesiciler üzerine bir yazı dizisi hazırlarken istemeden konu mankeni olur ve gerçekten cüzdanını Hacer (Filiz Akın) ve Ömer’e (Kartal Tibet) çaldırır. Hacer cüzdanındaki fotoğrafını görüp Orhan’a aşık olmuştur. Fırıldak Ömer ise Hacer’e yangındır. Onunla evlenmek isterse de Hacer hep Ömer’i tersler. Raziye hırsızlıktan hapse girmiştir. Polis Hacer’in de izini sürmektedir. Bir tesadüf sonucu Mehtap, Hacer sanılarak karakola götürülür. Komiser Mehtap’ın Selim’in kızı olduğuna bir türlü ikna olmamaktadır. Köşkü arayıp kızı tanıyan birini ister. Bahçıvan (Humayun Tebrizyan) karakola giderken yolda çarpıştığı Hacer’i Mehtap sanıp eve getirir. Mehtap köşkten kimse gelip almayınca tutuklanır.

Ailesi Mehtap’ın yerine geçen Hacer’deki garipliğe bir türlü anlam veremez. Hacer gizlice Ömer’e haber uçurup evi soymaya karar verir. Akşama yerine geçtiği Mehtap’ın Orhan’la nişanı vardır. Bu Hacer için bulunmaz bir fırsattır. Ama buna çok kızan Ömer komisere durumu anlatır. Komiser de nişana gerçek Mehtap’la gelir. Sonuç Hacer için yankesicilik ve dolandırıcılıkla tutuklanması anlamına gelir. Tam bu sırada cezasını tamamlayıp tahliye olan Raziye, Ömer’e Hacer’le Mehtap’ın gerçek ikiz kardeşler olduğunu açıklar. Ömer mahkemeye gittiğinde Hacer, yine gerçek babası Selim tarafından suçlanmaktadır. Ömer’in açıklamaları her şeyi tersine çevirir. Sonuçta öldü sandığı kızına da kavuşan avukat baba, bu kez onu savunur ve kısa sürede tahliye ettirir. Yeniden asıl adı Yıldız’a dönüşen Hacer, bunca olay içinde başından beri Fırıldak Ömer’e aşık olduğunu anlamıştır. Gidip Ömer’i bulur. İki sevgili bir an önce evlenip sonsuza kadar mutlu yaşamak için birbirlerine söz verir.

HAYDUT/ EŞKİYA HALİL (1968)



Senaryo ve Yönetmen: Alp Zeki Heper
Kamera: Cengiz Tacer
Yapım: Sinema Film/Alp Zeki Heper

Oyuncular: Cüneyt Arkın, Piraye Uzun, Erol Taş, Aliye Rona, Hasan Ceylan, Müjdat Gezen, Mümtaz Ener, Ali Şen, Bahri Özkan,

Konu: Düzene karşı çıkan hırçın bir köy delikanlısının öyküsü.

HARİS RUHLAR (1968)



 Yapım: Site-Golden Film (Türk-Lübnan ortak yapımı)

Oyuncular: İhap Nahaf (Remzi), Emel Şevket (Necla), Ali Şen (Mazhar), Özcan Tekgül (Selma), Ergun Köknar, Ayton Sert, Toron Karacaoğlu, Sami Hazinses (Selim), Hakkı Kıvanç, Süheyl Eğriboz, Zeki Sezer, Kudret Karadağ, Hakkı Haktan

Konu: Karadeniz Vapuru ile gelen yolculardan biri çaldığı mücevherlerle birlikte Çanakkale boğazını geçerken kaybolur. Vapurdan denize atlayan Remzi (İhap Nafah) çete elemanları tarfından karaya çıkarılır. Yolda polisler tarafından yolu kesilen Remzi polistan kaçarak bir benzin istasyonuna sığınır. İstasyonu Mazhar (Ali Şen) ve eski bir dansöz olan karısı Selma (Özcan Tekgül) işletmektedir. Yaşlı kocasından bıkan Selma ile peşinde polis olan Remzi arasında duygusal bir yakınlaşma başlar. bu arada Mazharın genç kızı Necla da Remzi’ye aşık olur. Mazhar güvenini kazanan Remzi’yi kızı ile evlendirmek istemektedir