Powered By Blogger

15 Ocak 2018 Pazartesi

YUSUF İLE ZÜLEYHA (1969)

“HAZRETİ YUSUF” 

Yönetmen: Dr. E. Koushan, Türker İnanoğlu, Kamera: Mahmut Koushan, Çetin Gürtop, Yapım: Erler Film/Türker İnanoğlu Türk/İran Ortak Yapımı

Oyuncular: Cüneyt Arkın, Fürüzan, Yasemin Alev, Necdet Tosun, Ahmet Tanrıkul,

Konu: Hz.Yakup’a oğullarından birini halef seçmesi Tanrı katından bildirilir. On iki kardeşten biri olan ve kardeşlerince sürekli itilip kakılan Yusuf, babasına gördüğü bir rüyayı anlatınca, Hz.Yakup Yusuf’u halef seçer. Başta Şem’un ve Ruben buna karşı çıkarsa da, kavimlere rehberlik edecek Yusuf’u öldürmektir. Yahuda bu cinayete engel olmaya çalışır ama başta Lavi, diğer kardeşleri Yahuda’yı tutarlar. Şem’un ve Ruben gömleğini çıkardıkları Yusuf’u kuyuya atarlar. O sırada oradan geçmekte olan kervandan iki kişi kuyudan Yusuf’u çekerler. Kervan Sahibi onu yar”dımcısı Beşir’e emanet eder. Bu arada Şem’un ili Ruben Yusuf’un gömleğini kana bulayıp, onu bir kurdun yediği yalanı ile babalarına verirler. Hz.Yakup üzüntüsünden kör olur. Yıllar geçer, Yusuf (Cüneyt Arkın) büyür. Firavun, veziri Secanus ile Butifer’in, Rakira’nın kızı Züleyha ile evlilik planını konuşur. Züleyha ise rüyasında gördüğü Yusuf’a aşıktır. Butifer’in o olmadığını anlar, üzülür. Beşir’le Yusuf Butifer’in sarayına gelir. Beşir’in amacı Yusuf’a mevki sağlamaktır. Butifer onlara getirdikleri hediyeleri evleneceği Züleyha’ya vermelerini söyler. Züleyha Yusuf’u karşısında görünce şaşırır ve onu uşak olarak satın alır. Her türlü kadınsı yaklaşımına karşın Yusuf’tan beklediği ilgiyi göremez. Kıskanç Save ise Züleyha’ya bir yandan şeytansı cilveler önerirken, diğer yandan Butifer’i tahrik etmektedir. Züleyha Yusuf’u sıkıştırıp zorla öperken kaçan genç adamın gömleği yırtılır. Butifer içeri girince Züleyha kendisine saldırdığını söylediği Yusuf’u hapse yollatır. Gerçeği bilen Butifer Züleyha’yı da kovar. Secanus, Rakira, Save ile Butifer firavunu zehirleyip yerine geçme planı yaparlar.


Beşir bunu duyar ve tuzak bozulur. Butifer ve diğerleri zindana atılır. Rakira idam edilir. Beşir’se terfi ettirilir. Secanus Yusuf’un tanıklığıyla affedilir. Firavun Yusuf’u yanına çağırıp rüyasını yorumlamasını ister ve onun yorumlarından etkilenir, Yusuf’u Mısır Azizi seçer ve tüm halkından ona itaat etmelerini ister. Yusuf sayesinde Mısır’a bolluk, bereket, kardeşlik ve barış hakim olur. Kıtlık içindeki diğer ülkede ise Hz.Yakup Allah’a yağmur ve bereket için yalvarmaktadır. Diğer kardeşleri ile Mısır’a gidip ülkeleri İsrail için buğday isteyen Bünyamin, Şem’un ve Ruben’i tanıyan Beşir onları kovarken Yusuf gelir ve onların kardeşleri olduğunu anlayıp istediklerini verir. Giderlerken yaşlı ve kör olduğunu duyduğu babasına kendi gömleğini gönderir. Gömleği koklayan ve yüzüne süren Hz.Yakup’un gözleri açılır. Mısır’a gider ve Yusuf’u bulur. Yolda gördüğü kör bir kadının acıklı şarkısından etkilenir ve onun Yusuf’un yüzünden bu hale geldiğini anlar. Yusuf’la kucaklaşır ve ona en büyük günahın seven bir kadını böylesine terk etmek olduğunu söyler. Yakup’la Yusuf Züleyha’yı bulurlar. Yusuf’un sesini tanıyıp heyecanlanan Züleyha’nın gözleri Tanrı’ya ettiği dualarla açılır. Sevgiyle kucaklaşan Yusuf ile Züleyha, Hz.Yakup ve oğullarını da alarak ülkelerine doğru yola çıkarlar 

YUMURCAK (1969)

Yönetmen: Türker İnanoğlu
Senaryo: Safa Önal

KONU: Yumurcak (İlker İnanoğlu), babası Nihat’la (Kartal Tibet) yaşayan ve yaramazlıklarından tüm mahallenin yaka silktiği, sevimli ama afacan bir çocuktur. Nihat eski bir arabada taksicilik yapar. Ayrı yaşadıkları annesi Selma (Filiz Akın) zengin bir ailenin kızıdır. Üvey annesi, yeğeni Faruk’la evlendirmek istediği Selma’yı türlü tuzaklarla Nihat’tan ayırmıştır. Selma o günden beri Yumurcak’ı görememiş olmanın hasretini çekmektedir. Nihat’ın taksisi ile birine çarpıp tutuklanması, Selma’nın izlerini bulmasını sağlar. Nihat’ı hapishanede ziyaret edip Yumurcak’ı da görür. Ve kavuşmanın sevinci ile onu alıp köşke götürür. Dedesi Yumurcak’tan çok hoşlanmıştır. Selma, Yumurcak’a onun annesi olduğunu açıklar. Sonra Nihat’ı da hapisten kurtarır. Yumurcak’ın Selma’nın yanında olduğunu öğrenen Nihat, oğlunun iyi ve rahat bir yaşam sürmesi için köşkte kalmasın kabul eder. Yumurcak üçünün bir arada olmasını arzulamaktadır. Faruk, Selma’yı elde etmek ister ve bu amaçla Yumurcak’ı kaçırır. Selma’ya da geçmişteki mutluluğuna kurduğu tuzaklar dahil her şeyi anlatır. Selma onun olmazsa Yumurcak’ı öldürmekle şantaj yapar. Selma çaresiz, kabul etmek zorunda kalır. Konuştuklarına tanık olan Nihat ise iz sürüp buluştukları yere ulaşır. Selma’yı ve oğlunu kurtarır. Yumurcak, Selma ve Nihat bir daha hiç ayrılmamak üzere birleşirler…

ÖDÜL:
7. Antalya Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (25 Mayıs – 5 Haziran 1970)
► İlker İnanoğlu, “En başarılı Çocuk Oyuncu”


Jüri Üyeleri: Faruk Kenç, Orhan Elmas, Dr. Alyanak, Muharrem Ergin, Orhan Çağman, Refik Kemal Arduman, Refik Kemal Arduman, Melih Altınışık, Selahattin Çakmakçı 




YİĞİT ANADOLU’DAN ÇIKAR (1969)

Yönetmen: Seyfi Havaeri
Senaryo: Hüsnü Cantürk
Kamera: Nedim Akanlar
Yapım: Kulüp Film / Hüsnü Cantürk

Oyuncular: Tanju Gürsu, Hülya Aşan, Hayati Hamzaoğlu, İsmet Erten, Gülsen Erten, Mustafa Dağhan, Emine Pınar, Ergün Gürsesli, Murat Tok


Konu: Bir köyde değirmenin suyu yüzünden çıkan anlaşmazlığın kavgaya dönüşmesi. 

YILIN KADINI DEĞİL (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Metin Erksan
Kamera: Mengü Yeğin,
Yapım: Özer Film/Nazmi Özer

Oyuncular: Nilüfer Koçyiğit, Hayati Hamzaoğlu, Muhterem Nur, Hakkı Haktan

# "Yılın Kadını Değil", Hürriyet Gazetesi'nin o yıllarda "Yılın Kadını"nı seçmesi sonucunda oluşmuş bir film. Metin Erksan, yılın kadını olmayı hak edecek hiçbir şey yapmamış kişileri "Yıılın Kadını" olarak seçen bu gazetenin tavrına eleştirel gözle bakmak amacıyla bu filmi çektiğini söylüyor.

Film, bir anne, bir koca ve bir genç kız üzerine kurulu bir hikayeden oluşmuş. Anne bir fabrikada gece işçisi, kız da aynı fabrikada gündüz işçisi olarak çalışıyor. Kızın üvey babası da iş kazası geçirdikten sonra kendini sürekli hasta olarak göstererek karısının hoşgörüsünü istismar eden bir adam. Adam, aynı zamanda röntgenci. Karısını ve üvey kızını zaman zaman banyoda yıkanırken seyrediyor. Anne, çalışırken herhangi bir hayal kurmuyar, hayatını kabullenmiş gözüküyor ama, genç kız bir gün bu fabrikanın dışında da bir hayatı olacağının hayallerini kuruyor. Trikotaj makinelerinin başında sabahtan akşama kadar çalışan kız, kuş seslerinin bile olmadığı bir doğayı hayal ediyor. Bir gece olanlar oluyor ve üvey baba kıza tecavüz ediyor. Kızı, anneye hiçbir şey söylememesi için ölümle tehdit ediyor ama, kızın hiçbir şey söylemesine gerek kalmadan anne her şeyi fark ediyor. Boşanmayı talep etmek üzere adamla konuşmaya gidiyor ama, dayak yiyor. Adam, boşanmayacaklarını, bu işin aralarında kalacağını ve hayatlarına bu şekilde devam edecekleerini söyleyerek kadını dövmeye devam ediyor. Kadın kendini korumak için masanın üzerindeki bıçağı alıp, adamı öldürüyor.

Metin Erksan, "ışte bu kadın yılın kadını değil" derken adı geçen bu ve buna benzer yarışmalar düzenleyen gazeteler ve medya kuruluşlarının böyle kadını seçmediğini vurgulamak istediğini söylüyor.

İki Öykülü bir Film olan “İki Günahsız Kız” filminin ikinci öyküsü. Diğer öykü için bknz: İki Günahsız Kız” 

YILAN SOYU (1969)

Yönetmen: Ertem Göreç
Senaryo: Safa Önal
Görüntü Yönetmeni: Orhan Kapkı
Yapım: Bilgin Film /  Işık Toroman

Oyuncular: Ayhan Işık, Kerim Avşar, Aydın Tezer, Agâh Hün, Faruk Panter, İhsan Yüce, Sadettin Düzgün, Necati Er, Hasan Ceylan, Feri Cansel, Nebahat Çehre, Altan Günbay, Ayla Algan, Mümtaz Ener, Hüseyin Zan, Behçet Nacar


Konu: Hafızasını kaybeden bir adamla, bir kaçakçı çetesinin macerası. 



YAYLA GÜZELİ “GÜL AYŞE” (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Muharrem Gürses
Kamera: Cengiz Batuhan
Yapım: Koç Film / Agop Fındıkyan

Oyuncular: Nebahat Çehre, Demir Karahan, Erol Taş, Necati Er, Ayton Sert, Nesrin Nur, M. Ali Akpınar, Feridun Çölgeçen, Danyal Topatan


Konu: Yuvasını dağıtan karısından intikamını alan bir babanın intikamı 

YAŞAYAN HATIRALAR (1969)

Yönetmen: Semih Evin
Eser ve Senaryo: Murat Akovalıgil
Kamera: Yılmaz Ceylan
Yapım: Aksel Film / Murat Akovalıgil

Laboratuar Şefi: Semih Peköz, Montaj: Adrine Muradyan, (Ses Film Stüdyosunda hazırlanmıştır )

Oyuncular: Tanju Korel (Murat), Nazan Şoray (Dilek), Erol Taş (Kâhya), Ayten Sevil (Gül). Aynur Aydan (Leyla), Diclehan Baban (Jale), İrfan Er, Renan Fosforoğlu (Avukat), Muammer Gözalan (Osman), Necdet Yakın (Ali), Feridun Çölgeçen, Oktay yavuz, Sabahat Işık, Küçük Yıldız: Sedef Ecer


YAŞAMAK NE GÜZEL ŞEY (1969)

Senaryo ve Yönetmen : Halit Refiğ
Kamera: Ali Uğur
Müzik: Metin Bükey, Fecri Ebcioğlu
Yapım: Cihangir Film /Ali Dilber
Şarkılar: Belkıs Özener,

Oyuncular: Selda Alkor (Mualla May), Engin Çağlar (Özcan Çağlar), Öztürk Serengil (Şükrü Güler), Fatma Karanfil (İnci), Eva Bender (Monica/Meral Tunç), Turgut Boralı (Rıfkı), Reha Yurdakul (Rıza), Aydemir Akbaş, Nevin Er, Mürüvvet Sim, Sinan Emre, Yusuf Sezer, Faik Coşkun


Konu: Ününü yitirmiş eski bir oyuncunun ayrıldığı şarkıcı karısı ve oğlu ile çıktığı Anadolu turnesinin komedisi. Film Halit Refiğ’in ilk müzikal filmi olup büyük bir başarı kazanamamış olmasına rağmen, kötü eleştiriler de almadı. İlk müzikal denemesi olması açısından hoşgörü ile karşılandı. 

YAŞAMAK HAKKIMDIR (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Yücel Uçanoğlu
Kamera: Dinçer Önal
Yapım: Amaç Film / Yücel Uçanoğlu

Oyuncular: Tamer Yiğit, Esen Püsküllü, Turgut Özatay, Piraye Uzun, Baki Tamer, Nurhan Nur, Özcan Bilge, Oktar Durukan, Atilla Ergün


Konu: İşlemediği bir suç yüzünden başı derde giren gencin öyküsü. ► Yönetmen Fritz Lang’ın yönettiği bu film; genelde Amerikan adalet düzenini eleştirdiği ve onun kimi aksaklıklarını gerçekçi bir şekilde ortaya koyduğu film, Atıf Yılmaz'ın elinde toplumsal sorun/gerçeklerden soyutlanmış sıradan bir serüven filmine dönüşüverir. Yılmaz bu filmin yorumundan çok, biraz da sansürün kısıtlayıcı yönüyle, biçimsel yanlarıyla, sinemasal anlatımındaki hareketliliği ön plana çıkarmayı yeğler. (Burçak Evren) 

YARIN BAŞKA BİR GÜNDÜR (1969)

Yönetmen: Nejat Saydam
Senaryo Bülent Oran
Fotoğraf Direktörü: Melih Sertesen
Yapım: Acar Film / Murat Köseoğlu

Reji Asistanları: Namık Karakılıç, Set Amiri: Zeki Dinçöz, Kamera Asistanı: Taner Öz, Aksesuar: Nazım Akbulut, Dekorlar: Hilal Uysal, Necati Demir, Ali, Karakılıç, Set Ekibi: Özen Uysal, Hasan Aslan, Işıklar: Cengiz Arlı, Ahmet Ateş, Mustafa Yörük, Rıfat Yurtçu, Süsleme İşleri: Türksan Duvar Kağıtları, Aksesuar: Masis Çelik Eşya ve Aytaç Çocuk Arabaları, Fabrika Çalışmaları; E.C.A., Ses Teknisyenleri: Tuncer Aydınoğlu, Bican Afşar, Ümit Efekan, İsmail Karatay, Stüdyo Teknisyenleri: Recai Karataş, Arif Özalp, Tanaş Petridis, Osman Bilen, Adnan Açıkalın, Nevzat Dişiaçık, Altan Sertesen, Saadettin Özmutlu, Hüseyin Demirayak, Montaj: Özdemir Arıtan, Müzikleri hazırlayan, Tuncer Aydınoğlu, Metin Bükey, Beste: Teoman Alpay, Ar Direktör: Semih Sezerli, Şarkılar: Esin Engin, Sevim Şengül, Prodüksiyon Amiri: Melih Üstüngör

Oyuncular: Hülya Koçyiğit (Gül Fatma Kunt), Murat Soydan (Ali), Tanju Gürsu (Bülent Kunt), Reha Yurdakul (Kamil Kunt), Nevgün Ulukut (Sevil), Ekrem Gökkaya (Jigolo Necdet), Nezihe Güler, Asım Nipton (Gül Fatma’nın babası), İsmail Varol, Osman Gürgeç, Mesude Eker (Gül Fatma’nın annesi), Tanju Şarman, Muammer Gözalan (Doktor Muzaffer), Abbas Temiser, Hüseyin Salıcı (Pavyon sahibi), Hüdai Varmanoğlu, Küçük Oyuncular: Tuncay Torun, Semra İlften, Cem Demirel,


Konu: ...İş adamı, Kamil bey..." tatil de oğlu Bülent'i " suda yüzerken boğulmaktan kurtaran öksüz çoban Ali'yi minnet duyup acıyarak çocukları ile büyütmek üzere evine getirir. Çoban Ali, Bülent ve Sevil ile kardeş gibi büyür... Canı sıkılan, Ali gazinoya gidip orada tanıdığı şarkıcı kız Gül Fatma ile Bülent'i tanıştırır.. Bülent uçarı ve çapkındır. Hemen o an kıza aşık oldum diyerek, onu Ali den devamlı kıskanır onunla birlikte olmakta ister, kardeş gibi bir arada büyüyen iki genç Gül Fatma ya ikisi birden aşık olur.. ama Ali minnet borcu olduğu için aşkına feda edecek, kendisini seven Sevil'le evlenecektir. 




YARALI KALP (1969)

“DEMİRHANE MÜDÜRÜ” 

Yönetmen : Remzi Jöntürk
Senaryo: Bülent Oran
Eser: Georges Ohnet
Foto Direktörü: Necati İltaç
Yapım: Duru Film /Naci Duru

Prodüksiyon Amiri: Yılmaz Kuzgun, Çetin Dağdelin, Rejisör Asistanı: Celâl Ersöz, Kamera Asistanı: Kâzım Çakır, Set Amiri: Burhan Yeşildağ, Foto: Mustafa Ak Ergül, Milli Oyunlar: Siirt Ekibi, Kostüm: Defile Giyim Evi, Işık Servisi: Nermin Candan, Suat Ergil, Sözleri ve Batılılar Eşliğinde Baysan Yüksel, Defile Faize Sevim, Mankenler: Yelda Gürani, Gülen Yetkin, Gül Barut,
(Acar Film Renkli Laboratuarında hazırlanmış Ses Film Stüdyosunda seslendirilmiştir)

Oyuncular: Filiz Akın (Şermin İnan), Ediz Hun (Selim İnan), Metin Serezli (Ekrem), Müjgan Ağralı (Ayla), Kadir İnanır, Ali Şen (Üzeyir), Kayhan Yıldızoğlu, Naşide Yılmaz, Mualla Kavur, Nermin Kuran, Reşit Çıldam, Ahmet Sert, Faruk Panter, Sadiye Arcıman, Şaziye Moral, Harika Çocuk: Volkan Yıldırım

Konu: Soylu ve oldukça varlıklı bir ailenin kızı Şermin (Filiz Akın) cömertçe harcadığı parasının tükendiğinden habersizdir. Çünkü annesi Nihai Hanım'ın Mısır'dakmirastan beklentisi olan oldukça yüklü para ilgili davayı kaybederler. Nihai hanım maddi durumlarının çıkmaza girdiğini kızı Şermin'e söylemez, onun cömertçe harcamalarını bir süre borç alarak karşılar ve sonunda köşkleri ipotek olur. Öte yandan Şermin'in eskisi denli varlıklı olmadığını gören nişanlısı Ekrem (Metin Serezli) ondan kaçar ve kurtuluşu yeni zenginlerden kösele fabrikası sahibi Üzeyir Gönlübol'un (kızı Kadriye ile evlenmekte bulur. Şermin'in ailesinin avukatlığını yapan Müşvik Bey (Kayhan Yıldızoğlu) öteden beri ermin'e aşık olan mühendis Selim'in (Ediz Hun) maddi açıdan güç duruma düşen aileyi kurtaracağına inanır ve iki aileyi tanıştırır. Ama Şermin kendisine aşık olan Selim'e kaba davranıp onun ilgisini karşılıksız bırakır. Ama Selim Bey buna rağmen Şermin'lerin ipotekteki köşkünün satılmasını engeller.

Şermin gerçeği öğrendiği zaman dünyası değişir, zengin, şımarık ve küstah tavrını değiştirerek kendisini gerçekten sevenlerle diyalog kurmaya başlar. Bu diyalog ona bir başka dünyanın kapılarını açmakta gecikmez 



YANIK KAVAL (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Ülkü Erakalın
Operatör: Şevket Kıymaz
Yapım : Sarıkaya Film / Aziz Sarıkaya

Oyuncular: Tanju Korel, Sezer Güvenirgil, Neriman Köksal, Kadir Savun, Sevda Nur, Handan Adalı, Diclehan Baban, Hasan Ceylan, Uğur Kıvılcım,


Konu: Anadolu turnesine çıkan bir tiyatro grubunun macerası. 

YALNIZ ADAM (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Seyfi Haveri
Kamera : Ali Uğur
Yapım : Eren Film / Ali Uğur

Oyuncular: Engin Çağlar, Zühal Aktan, Müjgan Ağralı, Aliye Rona, Renan Fosforoğlu, Haydar Karaer


Konu: Okul arkadaşı iki gencin yıllar sonraki aşkları. 

VATANSIZLAR (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Yavuz Figenli
Eser: Murat Akovalıgil
Operatör: Mustafa Yılmaz
Yapım: Aksel Film / Murat Akovalıgil

Oyuncular: Engin Çağlar, Piraye uzun, Feri Cansel, Hayati Hamzaoğlu, Turgut Özatay, Erol Taş, Danyal Topatan

Konu: Önemli evrakları yurt dışına kaçıran bir şebekenin macerası.


VATAN VE NAMIK KEMAL (1969)

Yönetmen ve Senaryo: Duygu Sağıroğlu
Görüntü Yönetmeni: Orhan Kapkı,
Memduh Yükman
Müzik: Metin Bükey
Yapım: Uğur Film / Memduh Ün 
Sanat Yönetmeni: Niyazi Er,

Oyuncular: Cüneyt Arkın, Fatma Girik, Yıldırım Önal, Atıf Kaptan, Ahmet Turgutlu, Altan Günbay, Serap Olguner, Hüseyin Baradan, Baki Tamer, Adnan Uygur, Aydemir Akbaş, Aytaç Yörükaslan, Adnan Mersinli, Haydar Karaer, Selahattin içsel, Yavuz Selekman, Reşit Çıldam, Murat Tok, Günay Güner, Levent Çakır, Muzaffer Yenen, Osman Han, Mehmet Yağmur, Erol Yeşilyaprak


Konu: "Cahide Sonku- Sami Ayanoğlu- Telat Artemel üçlüsünün yönettiği ilk Vatan ve Namık Kemal filminin (1951), sinema değeri nedir, bilmiyorum ama, o çocukluk yıllarımda büyük bir etkisi olmuştu üzerimde. Sanırım o kuşak için, bu unutulmaz. Bunca yıl sonra bu filmi aynen yapmanın, yeniden yapımların alıp yürüdüğü Türk sineması için garipsenecek bir tarafı yok aslında. Hele bugün, değişmesi gerekli düzen, sömürü, sosyal adalet, gibi sözlerin, iş başında bulunanlarca, o yıllarda, yani 1870'lerrde Namık Kemal'in, vatan, millet, hürriyet, sözlerinin padişah yönetimi üzerinde uyandırdığı dehşete benzer bir korkuyla karşılandığı düşünülürse, böyle bir ela alma, savunabilir bile. Ne var ki, film, anlayış bakımından 1870'lere kıyasla hiç bir yenilik getirmiyor. En ağdalı bir biçimde söylenmiş, vatan, millet, sözleri Namık Kemal ve herkes tarafından tekrarlanıp duruyor, filmin son bölümleri ise vaktiyle Cüneyt Gökçer'in yapamadığı akrobatik numaralarla tipik bir Cüneyt Arkın filmi haline getiriliyor. Bununla birlikte, filmin özenle çekilmiş, özellikle dış sahnelerde ve savaş bölümlerinde belli bir düzeye erişmiş bulunduğunu bertelim." Burçak Evren, “Fatma Girik, İki Ünlü Kadın”