Powered By Blogger

20 Ocak 2018 Cumartesi

BUĞULU GÖZLER (1970)

Senaryo ve Yönetmen: Safa Önal(Türkan Şoray’ın hikayesinden)
Foto Ditrektörü: Cengiz Tacer
Müzik: Metin Bükey
Yapım: Kervan Film/Ümit UtKU, Melih Üstüngör

Reji Asistanı: Erol Erdoğan, Alp Derilgen, Kamera Asistanı: Hüseyin Arlı, Prodüksiyon Amiri: İsmail Konca, Sesleri Alan: Becip Sarıoğlu, “Buğulu Gözler” Beste: Özdemir Erdoğan, Arajman Şarkı: Sezen Cumhur Önal, Şarkılar: Belkıs Özener, Dublaj Yönetmeni: Sacide Toroğlu, Montaj ve Senkron: Mustafa Kent, Megatif Montaj: Hüsamettin Üren, Teknik Elemanlar: Hikmet Kuyucu (Şef), Selahattin Kaya, Hayrettin Çakmak, Renk Uzmanı: Turgut Ören,(Lale Film Stüdyosu ve Saner Film Renkli laboratuarlarında hazırlanmıştır).

Oyuncular: Türkan Şoray, Murat Soydan, Önder Somer, Semra Yıldız, Atilla Ergün, Kayhan Yıldızoğlu, Necip Tekçe, Muammer Gözalan, Leman Akçatepe, Nazan Arın, Takiha Saltı, Vahit Volkan, İsmail Varol, İkizler: Tülin – Pelin Oran,

Konu: Çocuklarından birini trafik kazasında yitirmesi ve diğerinin de kaybolmasıyla yaşamları kâbusa dönüşen bir ailenin dramı.

► Büyükada.. Güzel bir otelin 602 ve 603 numaralı odalarında kalan iki aşık ; Canan ve Faruk. Daha sonra buraya balayı için gelecekler ve bu kez aynı odada kalacaklar..

Faruk (Abdurrahman Palay’ın sesiyle) ; “30 yaşındayım. Hiç bu kadar mesut olmamıştım..

Sana bu kadarcık da olsa yaklaşmak ne güzel.”Kalabalık İstanbul caddeleri. Orhan Kemal’in bir kitap deposunda 400 lira aylıkla çalışan ‘Filiz’i de belki oralardadır. Birkaç alışveriş sahnesinde filesini doldurmaya çalışan Canan. İnsan sarrafı büyükannesinden başka kimsesi yok. ‘Bir Demet Menekşedeki (1973) Nesrin gibi ‘hayatını dikişle kazanıyor’. Mühendis adayı Erginle, aylardır duygusal bir ilişki içinde. Evlilikten önce yakınlaşmak isteyen delikanlıya şunları söylemişti ; “Ben böyle gördüm böyle öğrendim. Düğün isterim. Tel duvak isterim. O güne kadar aramızda hiçbir şey olamaz.”Genç kız, iş teslimi nedeniyle eve geç geldiği bir gün Ergin ve büyükanneyi konuşurlarken bulur. Delikanlının davranışları ve gözünün yükseklerde olması yaşlı kadını rahatsız etmiş. Torununa şunları söylüyor; İyi ki erken geldi bu Ergin. Sen yokken uzun uzun konuştuk. İyice tanıdım. Korkarım senden daha iyi tanıdım onu.. İnsanca yaşamak, daha çok kazanmak için çalışmak güzel bir şey. Lakin, gözünü hırs bürümüş bu adamın. Başka bir şey düşünmüyor, konuşmuyor. Genç kız, kendisinin aylardır anlayamadığını bir konuşmada anlayan büyükannesinin ne kadar haklı olduğunu, yazık ki onun ölümünden çok sonra anlayacak. Modaevi sahibinin Dikiş diken pek çok kız var. Ama.. manken bulmak çok zor şeklindeki mankenlik önerisini Yapamam, beceremem diye çekiniyorum. Gösterişten hoşlanmıyorum diyerek kabul etmez.Fakat, sıkıntılı günlerin eşiğindedir. Büyükannesinin kalp krizi sonucu ölmesi ve desteğine en çok gereksinim duyduğu bir dönemde, okulunu bitiren Erginin staj için 2 yıl Paris’e gitmesiyle iyice yalnız kalır. Gelen mektuplarda, Cananın özlemle beklediği sevgi sözcükleri yerine, oralardaki gösterişli (ama, belki de nice acılar saklı) yaşantı var ; ..Her yeri, her şeyi hayretle sevinçle seyrediyorum. Buralarda olmanı, gecelere gündüz aydınlığı veren pırıl pırıl ışıkları, bitip tükenmeyen hiç durmayan kalabalığı, bulvar kahvelerini, parkları, müzeleri görmeni isterdim. ‘Pigalle’ diye bir gece kulübüne gittik.. Yüzlerce kişilik bir renk, ses ve müzik masalı yaşadım.Zaman akıp gider. Canan sonraları Boş ümitlerle, beklemekle geçen budala senelerime acıyorum şimdi diyecektir. Havaalanında Erginin geleceği uçağı beklerken, hemen yanı başındaki bir delikanlıyı (Faruk) sevdiği kız (Jale) (Tijen Par seslendirmiş) şu sözlerle terk ediyor ; Benim için uzak, üvey bir akrabadan başka bir şey değilsin. Yakışıklısın. Ama, ben zengin, hırslı, para kazanmayı ihtirasla seven, mevki sahibi bir erkek istiyorum. 

Avrupaya uçuyorum ben. Moda ve televizyon çalışmaları yapacağım. Canan ve Faruk, bambaşka duygular içinde oldukları o an, ilerde birbirlerine büyük bir sevgi ile bağlanacaklarını nereden bilsinler.. Nihayet, ‘New York-Paris-Roma-İstanbul-Karaçi seferini yapmakta olan 529 sefer numaralı Pan American uçağı’ Yeşilköy Havalimanına iner. İner inmesine, ancak, gördükleri Cananın dünyası karartıyor ; Erginin kolunda bir kadın ve kadının da kucağında bir çocuk var.

Her şeyi anlayan genç kızın, mezarı başında büyükannesine söyledikleri ; Çok yalnızım büyükanne. Şimdi sana daha çok muhtacım. Ne diyeceğini biliyorum Ergini daha ilk günden gözüm tutmamıştı. Gülümse çocuk. Hayata, insanlara karşı daha cesur ol. Daha güçlü ol. 

Bir arkadaşına Öyle çalımlar atacağım ki, sonunda inanacak, affedecek beni diyen Ergin, amacına ulaşamaz. Onu terk eden Canan, Modaevi sahibinin önerisini kabul eder. Bir hafta sonu, 5 dakika ara’da tekrar karşılaştığı Farukun sözleri ; Şu halimize bakın. Pazar günü, tek başımıza bir sinemada vakit geçirmeye mecbur olacak kadar yalnızız. Filmin ikinci yarısını görmemiz şart değil. Hava da güzel. Çıkalım mı? Bundan sonra olacakları ben anlatırım size. Kız sevdiğine kavuşacak. Kötü adam da belasını bulacak. Filmin ikinci yarısını gerçek hayatlarında yaşarlar. Beraberlikleri büyük bir aşka dönüşür. Sizi.. seni bilmem ama ben ne pazarları ne de başka bir gün artık yalnız değilim galiba. Faruk.. Önceleri ‘gemi havuzunda işçiyken sonraları varsıl arkadaşı Necmi’nin ortağı olur. 60’larda önemli bir kavram olan ‘emek’ ve bunun simgesi olan ‘eller’ Faruk’ta belirgin bir şekil alıyor. Birçok sahnede, konuşurken iri iri açtığı elleri var Farklı renkte iki atın çektiği fayton.. Dil Burnu piknik alanında unutulan pardösü.. Kaçan vapur.. Kaldıkları otel. Evlenirler. İkiz kız çocukları olur ; Dilek ve Uğur. Doktor, Canana Farukla aralarındaki kan uyuşmazlığı nedeniyle bir sonraki hamileliğin tehlikelerinden söz eder. (O, bu durumu çocuğum olmayacak diye algılıyor.) Sakin geçen 4 yıldan sonra, Faruk’un eski sevgilisi Jale, Avrupa’dan döner. Her şeyin güzel gittiği (fırtına öncesi sessizlik günlerden bir gün Dilek, annesinin elini bırakıp karşı kaldırımdaki baloncuya koşarken hızla gelen bir kamyonun altında kalır. Perişan durumdaki Canan, çocuğunu hastaneye yetiştirmek isterken o acele ile Uğur’u orada unutuyor. 

Doktorların çabaları Dilek’i kurtarmaya yetmez. Aile için karabasan gibi günler. Üstelik, Uğur da kaybolmuş. Jale Yanınızda kalmaya geldim. Bu acı, bu kötü günlerinizde sizleri yalnız bırakmayacağım diyerek eve yerleşir. Asıl amacı Faruk’u elde etmek. Acılı annenin durumunu daha da kötüleştirmek için elinden geleni yapar. 

Cananın, en ümitsiz anında Gidiyorum. Almanya’da bir konfeksiyon fabrikasında iş buldum. Trenim biraz sonra kalkacak. Peşime düşme. Beni arama.. Ben artık anne olamam Faruk. Senin mukaddes olan babalık hissine cevap veremem. Seni ömrüm boyunca seveceğim, ama, ayrılmaya, kadere teslim olmaya mecburum diye bir mektup bıraktığı gün Uğur bulunur. İstasyonda, birbirlerine sarılmışken Belkıs Özener’in sesinden dinlediğimiz ‘Buğulu Gözler’ devam eder. (Murat Çelenligil / Sinermatürk) 


 

BU YUMRUK SANA (1970)



Yönetmen: Orhan Aykanat
Senaryo: Vecdi Uygun
Kamera: Mükremin Şumlu
Yapım: Demet Film / Sadettin Düzgün

Oyuncular: Eşref Kolçak, Can Deniz, Demet Gönül, Sadettin Düzgün, Önder Somer, Muharrem Gürses

Konu: Bir madalyon sayesinde yıllar sonra birbirlerine kavuşan iki kardeşin öyküsü.

BOMBA AHMET (1970)

Senaryo ve Yönetmen:Yücel Uçanoğlu
Foto Direktörü: Rafet Şiriner
Yapım: Metin Film / Işık Toraman

Sesleri Alan: Marko Buduris, Laboratuar Şefi: Cemil Orhon, Reji Asistanı: Yaşar Seriner, Kameraman: Necdet Taşçıoğlu, Prodüksiyon Asistanı: Mustafa Oğuz, Asistanı: Selçuk Öktem, Teknik Direktör: Taner Oğuz, Prodüktör: Enver Özer,(Yıldız Film Stüdyosunda seslendirilmiştir.)

Oyuncular: Tanju Korel, Ülkü Özen, Sevgi Can, Funda Postacı, Yılmaz Gruda, Melek Görgün, Ersun Kazançel, Engin Evren, Ekrem Gökkaya, Tarık Şimşek, İhsan Gedik, Renan Fosforoğlu,

Konu: Öldürülen bir zehir kaçakçısına benzemesi nedeniyle, polise yardımcı olan bir gencin öyküsü



 

BİR LOKMA EKMEK (1970)

 “Karabiber”

Yönetmen: Vedat Okçugil
Senaryo: Vecdi Uygun
Foto Direktörü: Mehmet A. Özdemir
Yapım: Yıldırım Film / Ali Ekdal

Müzik Direktörü ve Maya ve gazelleri okuyan: Mustafa Özdemir, Set Amiri: İsmet Özçınar, Setçiler: Arif Yalabık, Ahmet Akdoğan, A. Turan Özmen, Kamera Asistanı: Tuncay Ural, Reji Asistanları: Vasıf Okçugil, Laboratuar Şefi: Cemil Orhon, Laboratuar: Erol Yıldırım, Süleyman Koyuncu, Bayram Güzel, İsmet Karslı, Montaj: Cevat Sezer, Negatif Montaj: Oral Özütürk, Sesleri Alan: Marko Buduris, Işıklar: Ender Işık Servisi, Mehmet Çakar, Şef: Aydın Yurteri, Prodüksiyon Amiri: Mustafa Pekdoğru, (Yıldız Film Stüdyosunda hazırlanmış ve seslendirilmiştir)

Oyuncular: Tugay Toksöz (Bitirim Nihat), Ayda Can, Necdet Çağlar (Necmi), Avni Dilligil (Bekçi), Sadettin Düzgün, Ali Ekdal (Berduş), Necdet Tosun (Köfteci), Aydan Can (Karabiber), Nermin Özses (Anne), Rahmi Pala, Serap Coşkun, Yaşar Güçlü, Taliha Saltı, Kâmil Aksoy, Tarık Şimşek, Sevgi Başoğlu, Mustafa Özdemir, Dündar Aydınlı, Lütfü Engin, Yusuf Çağatay, Kemal Öztürk, M. Ali Güngör, Ali Demir, Ahmet Şenses, Şarkıları Okuyan: Sevgi Sun

Konu: Namuslu bir hayata başlayıp,helal lokma kazanmak isteyen iki sabıkalı arkadaşın macera aşk öyküsü.Avni Dilligil görmüş, geçirmiş babacan bir polis rölünde…

BİRLEŞEN YOLLAR (1970)



Yönetmen: Yücel Çakmaklı
Senaryo: Bülent Oran (Şule Yüksel Şenler’in
“Huzur Sokağı” isimli romanından)
Kamera: Ali Uğur
Müzik: Metin Bükey
Yapım: Elif Film / Atilla Gökbörü

Oyuncular: Türkan Şoray (Feyza), İzzet Günay (Bilal), Salih Güney (Kemal), Semih Sergen (Selim), Serpil Gül (Şükran), Funda Postacı (Elif), Muammer Gözalan (Feyza’nın babası), Aynur Aydan (Leyla), Handan Adalı (Feyza’nın annesi), Şaziye Moral (Dadı), Nubar Terziyan (Doktor), Mahmure Handan (Bilal), Murat Tok (Hayri Dede), Remziye Fırtına, Mustafa Yavuz, Faik Coşkun (İhsan), Ali Demir (Doktor), Nermin Özses (Güllü)i Memduh Ünsal (Murat). Hilkmet Gül, İbrahim Kurt (Ahmet), Erdoğan Seren

Konu: Bir sosyete kızı ile ayrı dünyaları olan, Müslüman bir üniversiteli gencin, sonuçsuz kalan aşkları.

Not: İslâm düşüncesinin ilk örneğini oluşturan, "Milli Sinema" akımını başlatan "ilk film" denemesi. Türk insanını İslâmi değerler içinde ele alan, yaşama biçimiyle, gelenek ve görenekleriyle "milli kültür"e dayalı bir sinema akımı. (Agah Özgüç)