Powered By Blogger

31 Ocak 2018 Çarşamba

İBRET (1971)

Yönetmen: Yılmaz Güney
Senaryo: Aydın Engin
Kamera: Gani Turanlı
Yapım: Güney Film / Yılmaz Güney

Oyuncular: Yılmaz Güney, Orhan Günşıray, Erol Taş, Bülent Ufuk, Sami Tunç, Yonca Koray, Dilek Akçan, Piraye Uzun, Oktay yavuz, Mehmet Yağmur, Doğan Tamer, Nizam Ergüden, Süheyl Eğriboz, Abdülkadir Pal, Selahattin Kaygusuz, Nermin Kuran

Konu: Azılı bir katil olan Doktor (Yılmaz Güney) hapisten kaçar. Bi r ormanda sevişen bir çiftin arabasını silah zoruyla alıp yoluna devam eder. Yolunun üzerindeki bir benzin istasyonunda benzin alırken polisler Doktor'dan şüphelenirler, o da gaza basıp kaçar. Peşine düşen polisleri de atlatır ve arkadaşlarından Sami'yi (Sami Tunç) bularak saklanması için yardım ister. Sami doktoru kırsal bir bölgede, terk edilmiş ve merdivenle inilen bir eve saklar.
Ünlü kabadayılardan Mirza (Erol Taş) yedi yıllık mahkûmiyetinden sonra tahliye edilmiştir. Polis şefi Bülent (Bülent Ufuk), eski polis arkadaşlarından Kadir'i (Orhan Günşiray) Mirzanın çıkışıyla ilgili olarak uyarır. Mirza’nın Kadir’le eski bir hesabı vardır. Mirza'yı yakalayıp hapis cezası almasını sağlayan Kadir'dir ve Mirza’nın bunu unutmayacağını ikisi de bilmektedirler.

Mirza, karısı, kız kardeşi Yonca (Yonca Koray) ve küçük kızıyla (Dilek Akçan) yaşayan Kadir’den intikam almak için hazırlanır. Polis Şefi Bülent'in uyarılara kulak asmadan, bir gece adamlarını gönderir ve Kadir'in evinin önünde silahlar patlar. Mirza'nın amacı Kadir'e gözdağı vermektir. Bülent, Kadir ve Mirza'yı bir araya getirir. Mirza görüntüde barışmıştır ancak niyeti hiç de öyle değildir.
Kadir'in kız kardeşi Yonca bisikletiyle bakkaldan eve dönerken kaçırılır. Genç kızın gözleri bağlanır, ağzı bantlanır ve Doktorun saklandığı taş binaya getirilir. Doktora teslim edilen kız bir süre sonra öldürülecektir, Doktorun işi budur, öldürmek. Doktor, Yonca'nın iplerini çözer. Ona bir arkadaşı gibi davranır, neden kaçırıldığım sorar. Yonca bildiği kadarıyla anlatır, ağabeyinin kim olduğunu söyleyince de Doktor, yıllar öncesine döner. Çünkü kızın ağabeyi Kadiri tanımaktadır.

Şöyle ki: Bir gün Doktor bir barda otururken bir grup serserinin bir adama saldırdıklarını görür. Önce olayları ses çıkarmadan izler. Sonra tek başına aslanlar gibi dövüşen, ancak ister istemez zor durumda kalan adamın yanında kavgaya dahil olur ve saldırganları birlikte haklarlar. Böylelikle Kadir ve Doktor tanışmış olurlar. Bu olaydan bir süre sonra, Doktor'u bir kır gazinosunda gören düşmanı silahını çeker ve gizlendiği yerden Doktor'a ateş etmek üzere nişan alır. Tam ateş edecekken bir kurşunla olduğu yere yığılır. Ateş eden Kadir’den başkası değildir. Böylece ödeşmişlerdir.


Kadir bu olanları hatırlamıştır. Bu sırada Mirza’nın adamlarından emir gelir, Yonca öldürülecektir. Mezar kazılır, doktor gözleri bağlı olarak karşısına getirilen kıza ateş eder. Yonca aşılan çukura düşer. Doktor çukuru kapatmaya başlarken adamlar da gönül rahatlığıyla ayrılırlar mekândan. Adamlar gidince Doktor kızı çukurdan çıkarır. Doktor kızı vurmamıştır, önceden anlaştıkları bir oyunu oynamışlardır Doktor kızın ortalıklarda görünmemesi için Yonca'yı binanın gizli bir yerinde saklar. Mirza’nın adamları bu kez Kadir’in evine bir baskın düzenleyerek küçük kızını kaçırırlar Kadir de karısıyla birlikte ellerindedir. Küçük kız Doktora teslim edilir aynı amaçla. Küçük kızın hiçbir şeyden haberi yoktur. Doktorla oynarlar, şakalaşırlar, bu süreçte aralarında sıcak bir dostluk ilişkisi gelişir. Ama küçük kız bir süre sonra babasını, annesini, Yoncayı ve oyuncak bebeklerini ister, bu nedenle de sürekli ağlamaktadır. Mirza: adamlarıyla birlikte küçük kızı Doktordan teslim almaya gelir. Onu babasına ve annesine götüreceklerdir. Doktor kuşkuludur, rahatsızdır, onlarla birlikte gitmek ister. Mirza ve adamları kızı alıp giderlerken, Doktor da Yoncayı saklandığı yerden çıkarıp serbest bırakır. Hemen polise gitmesini söyler ve yoldan bir araba çevirip Mirza'yı izlemeye başlar. Doktor, küçük kızı götürdükleri ormanlık alandaki metruk binaya ulaşır. Tavan arasından içeri girdiğinde korkunç bir manzarayla karşılaşmıştır. Tavana bağlanmış kalın ipin ilmiği küçük kızın boynuna geçirilmiş durumdadır. Babası Kadir de küçük kızının asılarak boğulmasını önlemek için koşarak kızım omuzlarına almıştır. Bir köşede elleri ve ayaklan bağlı olan karısı sürekli cinsel tacizle karşı karşıyadır, Mirza ise elindeki silahla Kadir'in dizlerine ateş eder. Dizlerinden yaralanan Kadir, ayakta durmaya mecburdur ve çok acı çekmektedir. Çünkü dizlerinin üzerine çökerse omuzlarındaki küçük kızı asılıp boğulacak ve ölecektir. Dizlerinden kurşunu yiyince son çare olarak kızını elleriyle tutmuş ve onu havaya kaldırırken, kendisi de dayanamayarak çökmüştür. İçeri giren Doktor elindeki satırı tavana doğru fırlatır. Satır kızın bağlı olduğu ipi kesince baba Kadir ve Küçük kızı yere yuvarlanırlar. Mirzanın adamlarıyla Doktor kanlı bir çatışmaya girerler. Mirza bir fırsatını bulup küçük kızı alıp kaçar. Doktor peşindedir. Ormanda karşı karşıya geldiklerinde Doktor gizlice çıkardığı sustalıyı fırlatır Mirza’yı öldürür. Agah Özgüç “Bütün Filmleriye Yılmaz 



İBİŞ NEWYORK CANAVARI (1971)

Senaryo ve Yönetmen: Osman F. Seden
Foto Direktörü: Memduh Yükman, Ali Uğur
Yapım: Kemal Film /Osman F Seden

Laboratuar: Metin Eren, Selâhattin Kaya, Hasan Örnek, Abdullah Akdeniz, Montaj ve Senkron: Turgut İnangiray, Mehmet Özdemir, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Sesleri Alan: Yorgo İliadis, Renk Uzmanı: Mengü Yeğin, Dekorlar: Hasan Nurdan, Işık Şefi: İlhan Aslım, Celâl Şahin, Reji Asistanı: Arif Erkuş, Kamera Asistanı: Güngör Tetiker,
Saner Film Stüdyosunda renklendirilmiş, Süperfon stüdyosunda seslendirilmiştir

Oyuncular: Münir Özkul, Feri Cansel, Atıf Kaptan, Önder Somer, İhsan Gedik, GFeridun Çölgeçen, Yeşim Yükselen, Aydın Tezel, Nubar Terziyan, Kantolar: Meraller ve Aylin


HÜDAVERDİ (PIRTIK) – Bknz: BİZİMKİLER


HİCRAN (1971)


Senaryo ve Yönetmen: Metin Erksan
Görüntü Yönetmeni: Cengiz Tacer
Yapım: Saner Film/Hulki Saner

Oyuncular: Emel Sayın, Ünsal Emre, Reha Yurdakul, Saadet Sun, Gökben, Semra Yıldız, Ergün Rona, Ahmet Turgutlu, Semra Yılmaz, Muzaffer Civan, Hüseyin Zan, Ali Demir, Oktay Yavuz, İbrahim Kurt, Jeyan Mahfi Tözüm, Hayri Eseni, Şemsi İnkaya, İhsan Bayraktar, Niyazi ,Gökdere


Konu: "Hicran güzel ve güzel olduğu kadar da iyi kalpli bir genç kızdır. Hicran bir gazinonun vestiyerinde çalışmakta ama aynı yerde çalışan yaşları biraz geçkince iki kadın onu hiç çekememektedirler. Hep kırıtarak bahşişleri kaptığına inandıklarından bir yılbaşı gecesi ona saldırırlar, aralarında kıyasıya dövüş başlar. O sırada merdivenlerden inen bir grup gençten kızlar bu hadiseyi küçümserler ve hemen gazinoya girerler. İki delikanlı bu fırtınalı kavgayı izlemek ister. Yakışıklı Orhan’ın başına o sırada Hicran’ın attığı bir şişe gelir. Hicran özür dilerken Orhan bu hadiseyi önemsemez. Hicran’ın en yakın arkadaşı Nesrin de o lokalde dansözlük yapmaktadır. Hicran işi bitince o lokale gelmiştir. Orhan’la tekrar karşılaşırlar ve selamlaşırlar. O sırada adamın biri Hicran’a laf atar. Orhan işe karışır ve kavga çıkar. Ertesi gün Orhan evinde ağabeyinin bağırmalarıyla uyanır. Ağabeyi çok kızgındır. Parktaki bankta Hicran hala onu beklemektedir. Orhan onun yanına kadar arabasıyla gider ve özür diler. Hicran, ziyanı yok bende yeni gelmiştim der. Orhan ona bir kere daha hayran olur. Gezerler. Bir gün beraber gezerlerken Orhan arkadaşlarına rastlar, Hicran’dan müsaade isteyerek yanlarına gider. Konuşmalar uzadıkça Hicran sıkılır ve kendisin arkadaşlarına tanıştırmayan Orhan’a kızmıştır ve onu orada bırakarak uzaklaşmıştır. Aralarındaki uçurumun farkındadır. Orhan zengindir, kendisi basit bir şarkıcı. Orhan üzgündür, Hicran’ı hiçbir yerde bulamaz. Bir gün Orhan ile ağabeyi benzin almak için durmuşlardır. Orhan dalgın pencereden bakarken Hicran’ı başında kasketi arabaya benzin doldururken görür Arabadan fırlar. Hicran kaçmaya başlamıştır. Orhan ona koşar sarılır, onsuz yapamayacağını itiraf eder. Hicran dayanamaz onu çok sevdiğini ve özlediğini söyler. Kader ağını örmeye başlamıştır. Nazan kıskançlıktan para karşılığı Hicran için bir kötü kadın vesikası çıkartmıştır. Ve bunu mektup halinde Orhan’ın ağabeyine postalamıştır. Orhan Hicran ile nişanlanır. Nazan, Hicran’la yalnız kalır kalmaz en zengin delikanlıyı basitliğin ve talihsizliğinle nasıl tavladın diye hakarete başlar. Hicran üzgündür. Ağabeyi de Orhan’la konuşmakta ve baskı yapmaktadır. Ağabeyi iki gencin konuşmalarına sıkılmıştır bahçeye çıkartır ve kavga ederler. Gençler kaçarken ateş ederler ve ağabeyi ağır yaralarlar. Orhan koşarak gazinoya gelir, Hicran’a onu unutamadığını ve affetmesini söyler. Hicran’da aşkını itiraf eder. Arkadaşı Nuri ile onu ziyarete gelen Orhan artık Hicran’ı bırakmayacağını söyler. Hicran da onsuz yaşayamayacağını anlamıştır. Fakat ciğeri tahrip olan Hicran uzun süre istirahata ihtiyacı vardır. Orhan Nazan’a ayrılmak istediğini söyler. Bir gün Nazan, Hicran’ı ziyarete gelir. Kocasını bırakmasını söyleyerek hakaretler eder. Hicran, Orhan’a bir mektup bırakarak onu terk eder. Orhan bunu hazmedemez, Hicran’ın tekrar sahneye dönüşünün kutlandığı bir partide onu Ne aşağılık bir kadınsın diye tokatlar. Hicran üzgündür, aşıktır ama sahnelerin güzel ve başarılı yıldızı olmaya devam etmektedir. Hicran evinde arkadaşlarıyla Noel ağacını süslemektedir. Nesrin’e yılbaşı gecesini Orhan’ı tanıdığı küçük gazinoda geçireceğini söylemektedir. Gazete Orhan ve karısının araba kazasında öldüğünü yazmaktadır. Hicran perişan olmuştur. Yılbaşı gecesi Nesrin’le o küçük gazinoya giderler. Eski patronunun ricasıyla da Orhan’la müşterek şarkılarını gözyaşları içinde söylemeye başlar. Orhan arkadaşı Nuri ile yaralı kolu askıda, kapıda ayakta onu dinlemektedir. Şarkı bittiği an Hicran karşısında yavaş, yavaş ona ilerleyen Orhan’ı görür. Gözlerine inanamaz. 

HEY AMİGO (1971)

Yönetmen: Nuri Akıncı
Senaryo: Recep Filiz
Kamera: Mükremin Şumlu
Yapım: Yaşar Ticaret/Nuri Akıncı

Oyuncular: Bilal İnci, Melek Görgün, Aynur Akarsu, Yaşar Güçlü, Recep Filiz, Oktay Yavuz, Leyla Başar, Gani Dede, Ahmet Sert, Gülşen Gürsoy, Varol Filiz


Konu: Kovboyun öyküsü 

HESABI GÖRELİM (1971)


Yönetmen: Cevat Sezer
Senaryo: Haluk Yavaş
Kamera: Paşa Gündoğdu
Yapım: Gözlem Film / Nihat Soydan

Oyuncular: Tufan Giray, Gülgün Erdem, Atıf kaptan, Hayri Caner, Doğan Tamer, Diclehan Baban, Yeşim Yükselen, Mümtaz Ener, Kayhan Yıldızoğlu, Haluk Yavaş, Ali Ardıç, Hayri Caner, İbrahim Kurt


HERŞEYİM SENSİN (1971)

Yönetmen: O. Nuri Ergün
Senaryo: Safa Önal
Foto Direktörü: Nedim Akanlar
Yapım: Er Film / Berker İnanoğlu

 Işık Şefi: Aydınn Yurteri (Ender Işık Servisi), Reji Asistanı: Alp Derilgen, Kamera Asistanı: Ünal Uğur, Montaj: Özdemir Arıtan, Stüdyo Elemanları: Nevzat Dişiaçık, Arif Özalp, Osman Bilen, Adnan Açıkalın, Recai Karataş, Altan Sertsesen, Sadettin Özmutlu, Bedirhan Koç, Seslendiren: Tuncer Aydınoğlu, Prodüksiyon Müdürü: Fehmi Tengiz, (Acar Film stüdyosu Renkli laboratuarında hazırlanmış ve seslendirilmiştir )

Oyuncular: Ayhan Işık (Ahmet/Feridun), Arzu Okay (Gülszeren), Kuzey Vargın (Orhan), Cavidan Dora (Betül), Atıf Kaptan (Necmi Sargın), Kayhan Yıldızoğlu (Nafiz), Feridun Çölgeçen (Selim), Asım Nipton (Mahkum), Muammer Gözalan, Osman Alyanak, Zeki Sezer (doktor), Necip Tekçe (fedai), Ekrem Dümer (hapishane md.)


Konu: Ahmet'in patronları, yasadışı işlerle uğraşmaktadır. Ahmet ayrılmak isteyince patronları Ahmet'e tuzak hazırlayıp onu hapse attırırlar. Ahmet, hapisteyken zengin amcasının bütün mirasının kendisine kaldığını öğrenir. Ve hapisten çıktıktan sonra intikam almaya karar verir. 

HER ŞEY OĞLUM İÇİN (1971)

 “BİTMEYEN KAVGA”

Senaryo ve Yönetmen: Osman F. Seden,
Kamera: Kenan Kurt
Yapım Süper Film / Halil Dilmen

Oyuncular: Cüneyt Arkın, Sezer Güvenirgil, Tunç Oral, Kadir Savun, Feridun Çölgeçen, Küçük Yıldızlar: Kenan Özcan, Nihat Ziyalan

Konu: Fikret ve Sezer mutlu bir çifttir. Şarkıcılık yapan Sezer’in çalıştığı yere Erdal adlı bir müzisyen gelir. Bu adamın gelmesiyle karı kocanın mutluluğu bozulur. Fikret onları beraberken yakalar ve oğlunu alıp evden ayrılır.


Not: “Her şey Oğlum İçin” adıyla çekilen film, daha sonra afişteki ismi değiştirilerek, “Bitmeyen Kavga” adı ile tekrar seyirci karşısına çıkarılmıştır. 

HER KURŞUNA BİR ÖLÜ (1971)

Yönetmen: Mehmet Arslan
Senaryo: Aykut Düz
Kamera: Sertaç Karan
Yapım: Kulüp Film / Hüsnü Cantürk

Oyuncular: İrfan Atasoy, Feri Cansel, Erol Taş, Kazım Kartal, Ali Şen, Tuncer Necmioğlu, Erden Alkan, Ayten Denemeç


Konu: Kanun kaçaklarıyla mücadele eden bir Türk kovboyunun öyküsü. 

HEM SEVİŞ HEM DÖVÜŞ (1971)

"TRAFİK CEMAL"

Reji Ve Senaryo: Yücel Uçanoğlu
Foto Direktörü: Rafet Şiriner
Seslendiren: Tuncer Aydınoğlu, Bican Avşar
İsmail Karataş

Oyuncular: Tanju Korel (bomba Ahmet), Ülkü Özen (Canan), Behçet Nacar, Semra Yıldız (Mattmazel), Sami Hazinses (Rıfat), Nevin Nuray (Süheyla), Erden Aklan (kiralık katil), Eriş Akman (kiralık katil), Meltem Mete, Kayhan Yıldızoğlu, Muammer Gözalan, Serpil Şafak, Deniz Çimenli, Tarık Şimşek (Bıçakçı Tarık), Zeki Tüney, İhsan Gedik, Osman Han, Bilal İnci, (Süslü Yusuf) , Zekli Tüney (fedai), Necip Tekçe (Necip), İhsan Gedik (fedai), Ali Demir (kâtip), İbrahim Kurt (Yakup), Oktay Yavuz, Osman Han (fedai), Arap Celal (kapıcı), Muammer Gözalan (Komser), Hasan Ceylan, (uşak)



Konu: Kadınların çıplak fotoğraflarını çekip, şantaj yapan bir çete ile mücadele eden bir polisin hikayesi. 

HEDEFTE İMZAM VAR (1971)

Senaryo ve Yönetmen: Çetin İnanç
Kamera: Salih Dikişçi
Yapım: Umut Film Abdurrahman Keskiner

Oyuncular: Cihangir Gaffari, Sevgi Can, Erol Taş, Gülgün Erdem, Behçet Nacar

Konu: Birbirleriyle çatışan gangsterlerin öyküsü.


HAYATIM SENiNDiR (1971)

 "KEDERLİ YILLAR"

Yönetmen: Mehmet Dinler
Senaryo: Erdoğan Tünaş
Foto Direktörü: Cengiz Tacer
Yapım: Kervan Film / Ümit Utku
Reji Asistanı: Arif Erkuş, Kamera Asistanı: Ali Özügül, Prodüksiyon Amiri: Yusuf Çağatay, Semih Sarıoğlu, Montaj: Özdemir Arıtan, Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, Işıklar: Kenan Eryılmaz, (Acar Film Stüdyosunda Hazırlanmıştır)

Oyuncular: Hülya Koçyiğit, Ediz Hun, Münür Özkul, Deniz Erkanat, Aydın Tezel, Muammer Gözalan, Renan Fosforoğlu, Cemal Gonca, Vahit Volkan, Yusuf Çağatay, Cevat Uz


Konu: Leyla ve Murat sahnelerde başarıdan başarıya koşan iki ünlü sanatçıdır. Leyla şarkıcı, Murat bestekârdır. Fakat Leyla’nın şöhretinden ve parasından faydalanmak isteyen Kenan’ın kirli oyunları sonucunda ayrılırlar. Tekrar barıştıklarında ise Kenan’ın sevgilisi Belma’nın tuzağına düşerler. Belma, Kenan’ı öldürüp suçu Leyla’nın üzerine atar. Cinayet sanığı olan Leyla bir de Murat tarafından ihanetle suçlanır 



HAYAT SEVİNCE GÜZEL (1971)

Yönetmen: Temel Gürsu
Senaryo: Hamdi Değirmencioğlu “Eleanor Porter’in “Pollyana” isimli romanından uyarlama.”
Foto Direktörü: Cahit Engin
Müzik : Selmi Andak
Yapım: Arzu Film / Nahit Ataman

Teknisyenler: Halil Dede, İlhan Gürdap, Set Amiri: Sonay Kanat, Işık Şefi: Hüseyin Özşahin, Asistan Rejisör: Muzaffer Hiçdurmaz, Kameraman: Erdoğan Engin, Kareografi: Semra Maytalman, Aranjör: Norayr Demirci, Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, Montaj: Özdemir Arıtan, Stüdyo Teknisyenleri: Recai Karataş, Orhan Bilen, Arif Özalp, Tanaş Petridis, Prodüksiyon Amiri: Metin Ok, (Acar Film Stüdyosunda hazırlanmıştır. )

Oyuncular: Zeynep Değirmencioğlu (Ayşe), Semra Sar (Handan Hanım), Metin Serezli (Doktor Ferit), Münir Özkul (Deli amca), Fatma Belgen (Gülay), Ömercik , Sertan Acar (Ali), Suna Pekuysal, Nedret Güvenç, Mürüvvet Sim, Nezihe Güler, Faik Coşkun, Mualla Sürer, İhsan Yüce (Seyyar fotoğrafçı), Zeki Alpan, Şefik Döğen, Eşref Vural, Necdet Yakın, Ferdi Özkul, Zeki Sezer, Özen Tutucu, İhsan Yüce, Suna Pekuysal (Hizmetçi Peyker), Nedret Güvenç (Nermin), Ömercik, Serkan Acar, Mürüvvet Sim (aşçı), Ferdi Özkul, Necdet Yakın, Nezihe Güler (Konuk), Özen Tutucu, Zeki Alpan (manifaturacı), Şefik Döğen, Faik Coşkun, Mualla Sürer (Zehra), Eşref Vural


Konu: Köyden kasabadaki teyzesine giden yetim bir kızın öyküsü. 

HAYAT CEHENNEMİ (1971)

Senaryo ve Yönetmen: İhsan Yüce
Kamera: Mehmet Ali Özdemir
Müzik: Yurdaer Doğulu Dursun Salkım
Yapım: Aslı-Er Film


Oyuncular: Altan Bozkurt (Ali), Nükhet Egeli (Seval), İhsan Yüce (Kadir), Dursun Salkım (Murat), Belkıs Altınay, Aytaç Arman (Metin), Danyal Topatan (Osman), Zeki Tüney (fedai), İhsan Yüce, Oğuz Gözen, Sabahat Işık (anne), Kemal Çapraz (muhasebeci) 

HASRET (1971)

 “Sevgili Öğretmenim”

Yönetmen: Remzi Jöntürk
Senaryo: Bülent Oran
Görüntü Yönetmeni: Kaya Ererez
Yapım: Duru Film/Naci Duru

Oyuncular : Fikret Hakan (Polat), Esen Püsküllü (Aslı), Aliye Rona (Satı Kadın), Ali Şen (Gazi Dayı), Kadir Savun (Mustafa), Müjdat Gezen (Geveze), Osman Alyanak (Şerif), Ergun Köknar (Kolçak Ağa), Suna Pekuysal (Gazi dayının karısı), Muazzez Arçay, Reşit Çidam, Kayhan Yıldızoğlu (Komutan), Necip Tekçe (Ali), Muazzez Arçay: (Ali’nin karısı), Gani Dede (meyhaneci), Ahmet Karaca (Yanaşma), Ahmet Şenses (Kapıcı)

Konu: Köy öğretmeni köylüyü aydınlatmak isterken hayli zorluklarla karşılaşır. Bu nedenle de yıpratılacak ve umutsuzluğa düşecektir. Ancak yapılması gereken çok şey vardır