Powered By Blogger

10 Mart 2018 Cumartesi

KARA TOPRAK (1973)


Yönetmen Mehmet Dinler
Senaryo Bülent Oran
Görüntü Yönetmeni Kaya Ererez
Yapım Haydar Film /Haydar Üçüncüoğlu

Prodüksiyon Yönetmeni: Fehmi Tengiz, Asistanlar Reji: Arif Erkuş, Emel Işık, Prodüksiyon : Metin Ok, Kamera: Hüseyin Ererez, Renk Uzmanı: Turgut Ören, Zihniye Ören, Laboratuar: Hikmet Kuyucu, Hayati Akbulut, Montaj: Aleko Aleksandru, Senkron: Osman Koşkan, Negatif Montaj: Hüsam Üren, Tonmayster: Faruk Özar, Işık: Aslan Yıldız, Jenerik: Refik Onubil,
(Ören Film renkli laboratuarlarında hazırlanmış ve seslendirilmiştir. )

Oyuncular: Tamer Yiğit (Murat), Bilal İnci (Tekgözlülerin Rüstem),Ceyhan Cem (Fatma), Turgut Özatay (Marazların Hüseyin), Osman Alyanak (Murat'ın Babası), Aliye Rona (Iraz Kadın), Gül Tener (Elif), Ahmet Karatop (Ağanın adamı), Şeref Çokşeker (Ağa'nın Eşi), Yusuf Çetin (Rüstem in Adamı), İhsan Yüce (Muhtar), Erdoğan Seren (Ağanın Adamı), Atilla Ergün (Ağanın Oğlu), Hamit Has (Köy Ozanı), Hakkı Kıvanç (Karakol Komutanı), Abdi Algül (Ağanın Adamı ), Hüseyin Salıcı, Ceyhan Cem

Konu: ."Murat" Almanya dönüşü bir kızla evlendirilmek istenmektedir. .Onun da bu durumu kabul etmesi için köyıün Ağası "Marazların Hüseyin" den düğün için izin alınması ve elli bin lira başlık parasının ödenmesi gerekmektedir. Bu yüklü miktarda olmasına rağmen, Ağa çıkarı gereği kızı son anda vermekten vazgeçer. .Bunun üzerine Murat Ağanın kıznı "kaçırır. .Bundan sonra .Murat'ın Almanya dönüşü anne ve babasını köy ortasında vurulması.Jandarma tahkikatı.

KARATECİ KIZ (1973)


Yönetmen: Orhan Aksoy
Kamera: Çetin Gürtop
Yapım: Erler Film/Türker İnanoğlu
(Acar Film renkli laboratuarında hazırlanmış ve Acar Film stüdyosunda seslendirilmiştir)

Oyuncular: Behçet Nacar, Gülgün Erdem, Nur-Ay, Oktay yavuz, Oktar Durukan, Danyal Topatan, Giray Alpan, Günay Güner, Tevfik Şen, Reşit Çıldam, Kadir Kök, Hasan Ceylan, Lütfü Engin, Yaşar Şener, Yılmaz Kurt, Ali Ardıç, Ata Saka, Mustafa Doğan, Mehmet Yağmur,

Konu: 12.yüzyılda geçen bir Türk Beyinin aşk ve serüven öyküsü.

KARA ŞEYTAN (1973)


Yönetmen: Yavuz Figenli
Senaryo: Bülent Oran
Kamera: Salih Dikişçi
Yapım: Örnek Film/Yılmaz Kuzgun

Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, Bican Avşar, Montaj Şefi: Özdemir Arıtan, Laboratuar Şefi: Recai Karataş, Işık Şefi: Ergün Şimşek, Set Amiri: Sonay Kanat, Asistanı: Ahmet Koç, Kostüm: Talip, Reji Asistanı: İzzet Akay, Kamera Asistanı: Ertunç Şenkay, Prodüksiyon Amiri: Ahmet Öztanır, Asistan: Yusuf Özel, Acar Film renkli laboratuarında hazırlanmış ve Acar Film stüdyosunda seslendirilmiştir

Oyuncular: Behçet Nacar, Gülgün Erdem, Nur-Ay, Oktay yavuz, Oktar Durukan, Danyal Topatan, Giray Alpan, Günay Güner, Tevfik Şen, Reşit Çıldam, Kadir Kök, Hasan Ceylan, Lütfü Engin, Yaşar Şener, Yılmaz Kurt, Ali Ardıç, Ata Saka, Mustafa Doğan, Mehmet Yağmur,

Konu: 12.yüzyılda geçen bir Türk Beyinin aşk ve serüven öyküsü.

KARA OSMAN (1973)


Senaryo ve Yönetmen: Yücel Uçanoğlu
Görüntü Yönetmeni: Erhan Canan
Yapım: Albak Film / Mehmet Alemdar

Oyuncular: İrfan Atasoy, Deniz Erkanat, Hayati Hamzaoğlu, Nihat Ziyalan, Yelşim Tan, Mehmet Yağmur, Zeynep Tedü, Attila Ergün, Ersun Kazançel, Sami Tunç

Konu: Anlı şanlı kabadayı Kara Osman’ın karnında Recep’in sıktığı 5 kurşun var. Hastanenin ameliyathanesine almışlar ama o iğneden korkuyor.
Doktor; “Kendinizi nasıl hissediyorsunuz?”Osman; “Fena değil. Yalnız iğne yerleri acıyor.”

Doktor; “Ne biçim adamsın sen be? Bıçakların, tabancaların arasından kurtulmuşsun iğneden korkuyorsun.” (İğneyi görünce, anesteziye gerek kalmadan bayılır.)

1986’da aynı yönetmen ve ‘Kabadayı’ adıyla tekrar çevrilecek olan film Kara Osman’ın Acil Servis’e getirilmesiyle başlıyor. O kargaşada, hastabakıcılar yanlışlıkla arkadaşı Yusuf’u sedyeye alıyorlar. Kahramanımız ‘ayıp olmasın’ diye ses etmez.. Bu sırada Sinan ve Recep olayı kutlamak için toplanmışlar; “Artık İstanbul yalnız ikimizin olacak.” Recep, Sadettin Erbil’in sesiyle bizi geçmişe götürüyor; “Osman benim çocukluk arkadaşımdır. Koca bir ömür beraber yaşadık. Yetimdi Osman. Babası bir liman kazasında ölmüştü (ikinci çevrimde ‘bir gece balığa gitmiş bir daha da dönmemiş’). Çocukken de şahsiyet sahibiydi Osman. Evin erkeği sayıyordu kendini. Kahveci Ali Rıza her geçişte laf atardı anasına. Buna içerlediğini bilirdik. Bir gün Ali Rıza’nın Kahvesine gitmiş, üç sandalyeye birden kurulmuş. Ali Rıza ‘anan nasıl evlat’ demiş. Bu laf üzerine cebinde sakladığı ekmek bıçağını çekip saldırmış Ali Rıza’ya. Kahvenin önüne cansız devirmiş...

5 yıl sübyan koğuşunda hapis yattı. Hapisteyken anası ölmüş, bacısını bir yere evlatlık vermişlerdi. Artık Osman mahallenin kralıydı..Kumarhaneleri bastı, barları dağıttı. Sevilen bir adamdan çok çekinilen bir adam olmak istiyordu..Bunun için arkadaşları yavaş yavaş çekildi etrafından. Yalnız kaldı..”Şarkıcı Zerrin ve Yusuf en iyi dostları ama Osman’ın aklı kız kardeşi Cemile’de. Dört yaşındayken Şevket Bey evlat edinmiş. Kahramanımız 15 yıldır her ay onun için ‘yüklü bir para yardımı yapıyor’. “Genç kızlığını, gelinliğini hep uzaktan gördü. Senin bir kabadayının kardeşi olduğunu bilmeni istemiyordu.” Kaderin cilvesi midir nedir, Cemile, Osman’ın ‘amansız takipçisi’ Komiser Enver’le evli.

Hastaneden kaçan Kara Osman, ‘The Halls of Fear’ (1972) (Nino Rota) ile vedalaştığı Zerrin’e “Bu yara beni bitirecek. Kimsenin bilmediği bir yerde ölmeliyim” demişti. Ama bu kadarcık bir istek bile peşinde Sinan, Recep ve Polis varken öylesine zor ki. (Kyn: Murat Çelenligil – Internet sinematürk veri tabanı)

KARA ORKUN (1973)


Yönetmen: Yücel Uçanoğlu
Senaryo : Sefa Önal, Duygu Sağıroğlu
Memduh Ün, Yücel Uçanoğlu (Şahap Ayhan'ın aynı adlı çizgi romanından)
Kamera: Sertaç Karan
Yapım : Uğur Film/Memduh Ün / Kadri Film/Kadri Yurdatap

Oyuncular: Serdar Gökhan, Meral Zeren, Nazan Adalı, Kazım Kartal, Reha Yurdakul, Serap Olguner, Giray Alpan, Atıf kaptan, Attila Ergün, Ata Saka, Kayhan Yıldızoğlu, Arap Celal

Konu: Türk prensesi Yonca'yla, yiğit Kara Orkun'un öyküsü.

KARA MASKE (1973)




Senaryo ve Yönetmen: Nuri Akıncı
Kamera: Mükremin Şumlu
Yapım: Sinetek Film/Nuri Akıncı

Oyuncular: Ferit Bozkurt, Funda Ege, Sema Yaprak, Savaş Ustay, Recep Filiz,

KARA HAYDAR (1973)




Senaryo ve Yönetmen: Çetin İnanç
Kamera: Sertaç Karan
Yapım: Osmanlı Film / Mehmet Karahafız, Hasan Çakır

Oyuncular: Ayhan Işık, Fatma Belgen, Erol Taş, Yeşim Tan, Altan Bozkurt, Atıf Kaptan, Enver Dönmez, Yeşim Yüksel Gülten Ceylan, Nuri Kırgeç, Nilgün Dikmen, Cango Kemal, Rıza Genç, Mesude Eker, Yılmaz Kurt, Küçük Yıldız: Gönül Genç,

Konu: Ailesi ve sevdiği kadın için kendisini feda eden bir adamın dramatik öyküsü,

KARA ÇALI (1973)


"Mahşerede Buluşalım "

Yönetmen: Suat Yusuf
Senaryo A. Fuat Kalkan
Kameraman: Mükremin Şumlu
Yapım: Nurdan Film / Sevgi Nurdan

Reji Asistanı: Ahmet Karatop, Kamera Asiştanı: Adil Özbek, Sesleri Alan: Rauf Tözün, Senkron, Negatif Montaj: Ali Berkan, Prodüksiyon Amiri: Selahattin Bozkurt, Ar Film Stüdyosunda hazırlanmıştır

Oyuncular: Yılmaz Şerif, Sevgi Nurdan, Kâzım Kartal, Rahmi Pala, Niyazi Vanlı, Aslan Özbey, Sabahat Işık, Abidin Görsev, Faik Coşkun, Yaşar Acar, Hikmet Gül, Ahmet Önder, Ali Demir, Rahmi Pala, Mustafa Göğüş, Dündar Aydınlı, Ayla Güler, Sebahat Şen, Yeter Aşkın, Berna Benek, Fahrettin Yılmaz, Ahmet Aslan, Küçük Yıldızlar: Cumhur ve Saltanat,

KAMBUR (1973)


Yönetmen: Atıf Yılmaz
Senaryo: Erdoğan Tünaş,
Görüntü Yönetmeni: : Kaya Ererez
Müzik: Mikis Tedorakis
Sanat Yönetmeni: Bülent Özsavaş
Yapım: Akün Film / İrfan Ünal

Yönetmen Yardımcıları: Attila Gökbörü, Ünal Berksoy, Zafer Par, Kamera Yardımcıları: Mustafa Kuzu, Hüseyin Ererez, Sanat Yönetmeni: Bülent Özdavaş, Seslendiren: Necip Sarıcıoğlu, Renk Uzmanı: Turgut Ören, Set Ekibi: Sonay Kanat, Birol kanat, Ekrem Ülgen, Halil Dede, Montaj: Aleko Aleksandru; Işık Yönetmeni: Erol Batıbeki, Ömer Ekmekçi, Senkron: Mustafa Kent, Negatif Montaj: Hüsam Üren, Yapım Yönetmeni: Tuncel, Yardımcısı: Metin Ok, Laboratuar Şefi: Hikmet Kuyucu,
(Lale Film Stüdyosunda seslendirilmiş Ören Renkli Film Laboratuarında hazırlanmıştır.)

Oyuncular: Fatma Girik, Kadir İnanır, Suzan Avcı, Danyal Topatan, İhsan Yüce, Muazzez Kurdoğlu,

Konu: Ayvalık'ta balıkçılık yapan babası ıle birlıkte yaşayan yoksul, güzel ama kambur Azize'nin (Fatma Girik) tekdüze, çevresinden soyutlanmış, içine kapanık dünyası, kasabaya gelen Ali (Kadir inanır) adındaki kör bir kemancı ile değişiverir. Azize 32 yıl boyunca sevginin ne anlama geldiğini bilmeden, tatmadan, ya da tatma olanağını o güne dek yakalayamadan yaşamını sürdürmüştür. Azize ancak, kör bir adamın, kusurunu fark etmeden, utancını hissetmeden kendisini sevebileceğine inanır. Yaşamı boyunca yakaladığı ve belki de zaman yakalayamayacağı, o anlatılmaz duyguların önlenemez coşkusuyla kör kemancıya tutulur. Sevgisi karşılıksız kalmaz ve iki özürlü insan arasında sevgi ile örülmüş küçük ama içten ve sıcak bir dünya kurulur. Çevresindekilerin alayına, horlamasına ve insafsız saldırılarına rağmen, yaşamının belki de tek desteği olan ve oldukça geç yakalanan bu sevgiye takılıverir. Öylesine sever ki, sevdiği adama, görebilmesi, ve kendi çirkinliklerinin bile fark edilmesini göze alarak gözlerini ona armağan eder. Kambur; sinemamızın görmezlikten gelip es geçtiği özürlü insanlar üzerine yapılmış küçük ama içten ve sıcak çarpıcı bir örnek. Burçak Evren, “İki Ün’lü Kadın Fatma Girik”

► Türk sinemasındaki güzel kız, yakışıklı delikanlı temeline dayanan aşk öykülerinden ayrılan Kambur "birbirini tamamlayan ama ile kambur halk hikayelerinden yola çıkar, doğunun kendine özgü, çileli cetesi, fedakar aşk masalarının Leyla ile Mecnunları, Kerem ile Aslı'ların çizgisine ulaşır". Keloğlan'ın bir filminde söylediği gibi "Türk toplumunda güzelin şansı azdır, örneği de çoktur." Kusuru olan insanlarla ne yazık ki bu kusurların nedenleri kendileriymişçesine alay edilir, aşağılanırlar. Sevgileri küçümsenir. Azize'de bu bakış açısının yarattığı davranışların mutsuzluğunu yaşar. Ali'ye aşık olması ve aşkını açıklayabilme gücünü bulması da kusurunun görülemeyeceğindendir. Azize gözlerini vererek, hem sevgisinin büyüklüğünü kanıtlamakta, hem de sevgilisinden ayrılmayı göze almaktadır.

► Film 1973 yılında Sinematek Derneğinin yaptığı değerlendirmede, yılın en iyi 10 filmi arasında yer aldı.

KAHPE FELEK (Kara Seyit) (1973)


Senaryo ve Yönetmen Kemal Kan,
Kameraman Dinçer Önal

Renk Uzmanı: S. Türker Vatan, Laboratuar: Hasan Örnek, Selâhattin Kaya, Abdullah Akdeniz, İsmet Tomaçgil, Montaj Senkron: İsmail kalkan, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Sesleri Alan: Necip Sarıcıoğlu, Teknik Ekip: Engin Dağdelen, Cevdet Yener, Çetin Uzun, İsmail Alar, İlyas Akarsu, Prodüksiyon Amiri: Özdemir Akın, Reji Asistanları: Engin Temizer, Ahmet Kılıç, Türkü ve Müzik: Yıldıray Çınar, Yeni Stüdyoda renklendirilmiştir

Oyuncular: Yıldıray Çınar (Kara Seyit), Gönül Hancı, Erol Taş (Beşir), Altın Ser, Nilgün Ceylan, İhsan Gedik, Giray Alpan, Mehmet Uğur, Sırrı Elitaş, İbrahim Uğurlu, Yılmaz Kurt,

Konu: Köy sorunlarından olan kan davası ve toprak kazanma, çalınıp saklanan altınların aranması ve ihanetin karşılığında intikam alınmasını onu alan Yıldıray Çınar’ın şarkı ve türküyle bezediği macera filmi

KADERLERİ ÖLÜMDÜ (1973)


Yönetmen: Oğuz Gözen
Senaryo: Kadir Şaşmaz
Kamera: Fehmi Eryılmaz
Yapım: Eşlik Film/Kadir Şaşmaz

Oyuncular: Levent Çakır, Seyhan Gümüş, Nil Uzun, Yaşar Güçlü, Danyal Topatan, Kadir Şaşmaz, Halil Gürses, Hakan Demir, Hasan Yıldız, Sönmez Yıkılmaz

Konu: Sınırda kaçakçılık yapan dört gencin hikayesi. Bu filmin çekimi sırasında yapımcı Kadir Şaşmaz ile Oyuncu Leven Çakır arasında ücret ödemesi konusunda anlaşmazlık baş göstermiş ve Çakır seti film tamamlanamaz düşüncesiyle seti terk etmiştir. Bundan sonrasını yönetmen Oğuz Gözen şöyle anlatmaktadır: “Parasının büyük bir kısmını aldığını, kalanı da mutlaka alacağını izah etmeye ve işe devam etmesini tavsiye ettim. Fakat ekibin minübüsü hareket etmiş Levent minübüse binmemişti. İş bu kerteye geldikten sonra olayın benim için halli son derece kolaydı. Levent’in kostümlerini set işçilerinden birine giydirerek, jandarmalardan kaçarken bir kurşunla öldürdüm onu. Oldu bitti böylece” (Bir Yeşilçam Masalı)

KADERİMİZ (1973)


Senaryo ve Yönetmen: Melih Gülgen
Foto Direktörü: Rafet Şiriner
Yapım: Funda Film/Fethi Oğuz

Laboratuar Şefi ve Renk Uzmanı: S. Türker Vatan, Montaj Senkron: Ender Teker, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Işıklar: Funda Film, Haydar Aslan, U. Dede Şimşek, Seslendiren: Necip Sarıcıoğlu, Prodüksiyon Amiri: Kadir Akgün, Set Amiri: Mustafa Buvan, Yardımcıları: Cevdet Yurteri, İlyas Akarsu, Reji Asistanı: Yılmaz Koç, Kamera Asistanı: Taci Saraç, (Yeni Film Stüdyosu Renkli laboratuarında hazırlanmış ve seslendirilmiştir)

Oyuncular: Yılmaz Köksal, Hülya Darcan, Ahmet Mekin, Hüseyin Zan, Kazım Kartal, Atıf Kaptan, Madelet Tibet, Muazzez Kurdoğlu, Osman Alyanak, Eşref Vural, Kemal As, Tevfik Şen, Mustafa Özkaya, Nusret Yağmur, Mehmet Yağmur, Erdoğan Ok, Küçük Yıldız: Engin İşsever,

Konu: Aynı mahallede beraber büyüyen iki kabadayının çıkar çatışmasını konu alan bir film.


KADERİM KANLA YAZILDI (1973)


Yönetmen: Nazmi Özer
Senaryo: Tunç Başaran
Kamera: Mamduh Yükman
Yapım: Emek Film / Nazmi Özer

Reji Asistanı: Mesut Tamer, Kamera Asistanı: Abdullah Gürek, Set Teknisyenleri: İsmail Kündem, Erdal Sümer, Ali Pir, Senkron Montaj: İsmail kalkan, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Laboratuar: Saner Film Stüdyosu, Labr. Teknisyenleri: Hasan Örnek, İsmet Tomaçgil, Abdullah Akdeniz, Selahattin Kaya, Seslendiren: Marko Buduris, Teknik Direktör: Yavuz Işıklar,
(Yıldız Film stüdyosunda seslendirilmiştir)

Oyuncular: Kartal Tibet, Meral Zeren, Süleyman Turan, Şükriye Atav, Attila Ergün, Ebru Yaprak, Ergun Rona, Sami Tunç , Faik Coşkun,

Konu: Yeraltı dünyasıyla kanun dışı ilişkiler kuran kardeşini kurtarmak için kendini feda eden bir adamın öyküsü.

KADERİM (1973)


Senaryo ve Yönetmen: Adnan Kıran
Kamera: Mükremin Şumlu
Yapım: Dünya Film / Gaye Ünlüses

Oyuncular: Yılmaz Duru, Tansu Sayın, Bilal İnci, Suna Selen, Muhterem Nur, Altan Günbay, Mümtaz Ener, Muazzez Arçay

KADER ÇIKMAZI (1973)


Senaryo ve Yönetmen: Çetin İnanç
Kamera: İzzet Akay
Yapım: Osmanlı Film/Mehmet Karahafız

Oyuncular: Aytaç Arman, Fatma Belgen, Erol Taş, Ahmet Arkan, Seyhan Gümüş, Atıf Kaptan, Nubar Terziyan, Diler Saraç, Gül Endam, Yılmaz Kurt

Konu: Bir kasa soygununu önlemeye çalışırken kasıklarından bıçaklanıp sakat kalan gençle, zengin kızı Elif’in öyküsü.