Senaryo ve Yönetmen: Lütfi
Ö. Akad
Görüntü Yönetmeni: Cahit
Engin
Müzik Yönetmeni: Metin
Bükey
Yapım: Erman Film/Hürrem
Erman
Görüntü Yönetmeni Yardımcısı: Ali
Güvenci, Yardımcı Yönetmen: Erol Keskin, Yardımcı: Kahraman
Mehmet, Montaj: İsmail kalkan, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Çevre
Düzeni: Nejat Buvan, Yardımcılar: Ethem Açıkgöz, Ercüment Baraç,
Yapım Yönetmeni: Avni Turan, Türker Vehbi, Işık Şefi: Rıdvan Varol,
Yardımcılar: Erdinç Koç, Selahattin İlhan, Renk Uzmanı: Türker
Vatan, Laboratuar: Hasan Örnek, İsmet Tomaçgil, Selahattin Kaya,
Abdullah Akdeniz, Ses Uzmanı: Necip Sarıcıopğlu, (Yeni Stüdyo Laboratuarlarında
hazırlanmıştır)
Oyuncular:
Tarık Akan (Mühendis Aydın), Perihan
Savaş (Ayşe), Hulusi Kentmen (Hüseyin), Kamuran Usluer (Ali Rıza), Turgut
Boralı (Turgut), Suna Selen (Kamer), Güner Sümer (Mustafa Niyazi), Süha Doğan
(Ali Tevfik), Türker Vehbi, Harper Vehbi,
KONU: Tekstil mühendisi olan Aydın (Tarık
Akan) Kıbrıs Barış Harekatı sonrası adada yatırım yapan bir grup zengin iş
adamıyla çalışmaktadır. Patronlardan Rıza Bey'in Paris'te desinatörlük eğitimi
almış kızı Alev'le aralarında bir yakınlık oluşur. Ancak Alev en büyük iş
ortağı ve adanın en güçlü adamı olan Ali Rıza Bey'le nişanlıdır. imkansız bir
aşk için mücadele eden çifti adanın yerlisi iki ihtiyar destekler ve iki
sevgili tekneyle kaçarak adadan uzaklaşırlar.
"Esir
Hayat" filminde Tarık Akan çok baskın bir rolde değildir aslında. Film,
savaş sonrası Kıbrıs'ta "kuvvetle kurtardığımızı iktisatla
korumalıyız" diyen Ali Rıza Bey ve onun gibi bir grup sermayedarın
faaliyetini anlatmaktadır. Ulusal değerler
ve ulusal
kültür üzerine Aydın'ın Alev'e anlattıklarıyla filmin bir başka ekseni ortaya
çıkar. Alev Paris'te eğitim almıştır. Ülkesine yabancıdır. Aydın Türkiye'den
geldiği halde Kıbrıs'a ve kültürüne dair geniş bir bilgiye sahiptir. Alev'e
Kıbrıs'ı an
latır.
Ayrıca desinatör olan Alev'in çizimlerinin yabancılığını eleştirerek,
memleketin yerel çizgilerinin kullanılması gerektiğini söyler. Alev'in
Paris'teki hocasının sözlerini aktarması üzerine de "Paris'teki hocanız
insanlar derken Fransızları kast eder ve Fransız olmaya özenenleri' diyerek
yabancı kültür özentisine eleştiri getirir. "Esir Hayat" filminde
örtük bir "işbirlikçi sermaye" vurgusu da vardır. Nişan partisinde
Ali Rıza Bey'e yöneltilen "geminize neden Panama bayrağı çektiniz"
sorusunu Ali Rıza Bey, "Sermayenin bir özelliği de her bayrak altına
girebilmesidir" sözleriyle yanıtlar.
Ulusal Sinema etkileri
taşıyan "Esir Hayat" bazı yönleriyle Milli Sinema örneği olan
"Memleketim" filmini anımsatır. Her iki filmde de ulusal değerlerin
ve ulusal kültürün önemi vurgulanır. Yine her iki filmde de aldıkları batılı
eğitimle ulusal kültürlerini yitirmiş, batı kültürüne hayranlık duyan kadınlar,
ulusal kimliklerini, kültürlerini ve milli değerlerini kendilerine yol gösteren
bir erkek (her iki filmde de Tarık Akan) aracılığıyla yeniden keşfederler.
(“Bir Yüzün İki Halli Tarık Akan” Ali Karadoğan/Dünya Kiv Yayınları)