Araştıran ve Derleyen: Yalçın ÖZGÜL 2024 Şubat ayı sonuna kadar Blog'a aktarılan film sayısı 7642 adet olmuştur. Film aktarımı devam ediyor.
29 Mart 2018 Perşembe
HALİME’NİN KIZLARI (1975)
Yönetmen:Çetin İnanç
Senaryo:Tamer Yiğit
Foto Direktörü: İzzet Akay
Yapım:Kadri Film/Kadri Yurdatap
Sesleri Alan: Necip Sarıcıoğlu, Montaj Senkron: İsmail Kündem, Renk
Uzmanı: Türker Vatan, laboratuar Şefi: Hikmet Kuyucu, Reji
Asistanı: Oktar Durukan, Kamera Asistanı: Atilla Akarsu, Laboratuar:
Hasan Örnek, İsmet Tomaçgil, Sabahattin Kaya, (Yeni Stüdyoda hazırlanmış ve
seslendirilmiştir. )
Oyuncular: Tamer Yiğit, Ceyda Karahan, Aynur Akarsu, Oktar Durukan, Hikmet
Taşdemir, Asuman Arsan, Meral Deniz, Tevhit Bilge, Coşkun Göğen, Ferhat Ünal,
Hakkı Kıvanç, Haydar Karaer, Gülten Kaya, Kudret Karadağ, Cango Kemal,
Konu: Üç gangster arkadaşın aşık olduk-ları kızlarla mücadelenin
öyküsü.
HABABAM TABURU (1975)
Yönetmen:Hulki Saner
Eser:Rıfat Ilgaz
Senaryo:Adnan Saner
Foto Direktörü:Rafet Şiriner
Yapım:Saner Film/Hulki Saner
Kamera Asistanı: Taci Saraç. Reji Asistanı: Engin Temizer, Prodüksyon
Asistanı: Ergin Demirçubuk, Ar Direktör: Hasan Nurdan, Set Ekibi:
Necati Bostancı, Çetin uzun, Nurettin Akgül, Cumali Cimgü, Işık Şefi:
Mustafa Koçaslan, Asistanı: Enis, Laboratuar Şefi: Recai Karataş,
Seslendiren: Tuncer Aydınoğlu, Bican Avşar, İsmail Kara-taş, Özdemir Arıtan, Prodüksiyon Amiri: Şerif
Ablak, (Acar Film Stüdyosu renkli laboratuarlarında hazırlanmış ve
seslendirilmiştir).
Oyuncular: Müjdat Gezen, Hulusi Kentmen, Figen Han, Şefik Döğen, Altan
Günbay, Baykal Kent, Arap Celal, Hamit Has, Yaman Tüzcet
Konu: Temel Reis ve Tayfalar bir yük ge-misinde çalışmaktadırlar.
Temel Reisi kızdırmak hoşlarına gider. Ona çeşitli oyunlar oynarlar. Temel
konuşurken Sarhoş arkasına geçer ve teneke bağlar. Temel yürüdükçe tenekeler
peşinden gider. Temel onları kovalamaya başlar
.
Temel Reis bu gemiye kadın giremez der. Tayfalarda kendi
aralarında iddiaya girerler. Ve Bitirim kadın kılığına girer.
Temel""i peşinden koşturur. Tayfaların kamarasına götürür. Kamarada
sarıla-cakken Bitirim peruğunu çıkarır diğer Tayfalarda saklandıkları yerden
çıkar-lar. Temel onları kovalamaya başlar. Tayfalar yolculuktan ve gidecekleri
ülkenin sıkıcılığından sıkılarak Temel Reise oyun oynayıp dümene mıknatıs
koyarak geminin yönünü değiştirirler. Gemi yol aldıktan sonra kara gözükür,
Tayfalar Kazablanka’ya geldik diye sevinirler. Ama geldikleri yer darbeleriyle
ünlü Umumba dır. Umumbaya gelirler. Yine darbe olmuştur. Gemilerine el konulur.
Kendileri de asker olarak görev yapacaklardır. Temel reis Tayfaların ını esir
alırlar, ederlerbaşına Onbaşı olarak verilir. Askerler talim yapar, Temel reis
önde yürür, Tayfalar arkadan kaçıp bir ağacın altına otururlar diğer askerler
talim yapar. Tayfalar Temel reise Tezahürat yaparlar. Temel gelir onları tekrar
sıraya sokar. Askerler sıradayken mini etekli bir Hemşire gelir Binbaşıya kağıt
imzalatır gider, askerler peşinden bakarlar. Tayflar tuvalet kuyruğundadırlar,
sarhoş tuvalette içki içer diğerleri kapıda kıvranır. Uzun süre çıkamayınca,
gider hortum bulur-lar, bu arada Sarhoş çıkar ve Temel tuvalete girer. Tayfalar
hortumu tuvaletin üzerinden tutarak Temel’i ıslatırlar. Binbaşı ile Hemşirenin
arasında bir ilişki vardır. Tayfalar onları takip eder. Sevişmeye
başladıklarında, döşedikleri bir kablo düzeneği ile sevişme sesleri Hoparlöre
verilir. Bütün alay dinler Generaluyanır kabloyu takip ederek onları yakarlar.
Ve Binbaşıya bundan sonra imzaları ben atacağım der. Savaş başlar, Tayfalar,
Temel reise kıymadıkları için onun yemeğine uyku ilacı koyarlar ve onun savaşa
katılmasını engellerler. Tay-falar, Düşman birliklerinin KumandanBitirim onun
kıyafetleri giyer, düşman askerlerini gruplar halinde pusu-ya düşürür ve
arkadaşları etkisiz hale getirirler. Böylelikle savaşı kazanırlar, Madalya
takarlar. General gemilerini iade eder. Temel reis ve Tayfalar yollarına devam
eder.
HABABAM SINIFI SINIFTA KALDI (1975)
Yönetmen:Ertem Eğilmez
Senaryo:Sadık Şendil
Eser:Rıfat Ilgaz
Görüntü Yönetmeni:Kriton İlyadis
Müzik:Melih Kibar
Kurgu:İsmail Kalkan
Yapım:Arzu Film/Ertem Eğilmez
Sanat Yönetmeni: Hasan Nurdan, Yapım Yönetmeni: Yılmaz Kanat, Yapım
Sorumlusu: Nezih Tunar, 1. Yönetmen Yardımcısı: Kartal Tibet, 2.
Yön. Yrd.: Sami Güçlü, 3. Yön. Yrd.: Orhan Topçuoğlu, 4.
Yön.Yrd.: Ergun Sözen, Kamera Asistanı: Güngör Özsoy, Fatih Baykul, Negatif
Kurgu: Mahmut Eskici, Kâzım Çakırmanoğlu, Laboratuar Şefi: Ha-san
Örnek, Laboratuar: Abdullah Akdeniz, Selâhattin kaya, İsmet Kars-lı, Renk
Düzenleme: Türker Vatan, Işık Şefi: Yusuf Tümen, Işık Asistanı:
Süleyman Çelik, Ses Kayıt: Necip Sarıcıoğlu, Senkron: Mevlût
Koçak, Prodüksiyon Amiri: Naci Duru, Set Amiri: Halil Dede, Taci
Erşan, Rauf Öztürk, Aziz Kıskanç, Selendirme Yönetmeni: Abdurrahman
Palay
Oyuncular: Kemal Sunal (İnek şaban), Adile Naşit (Hafize Ana), Şener Şen
(Body Ekrem), Münir Özkul (Kel Mahmut), Tarık Akan (damat Ferit), Semra Özdamar
(Semra hoca), Ayşen Gruda (Ayşe), Sevda Aktolga (Sevda), Avni yalçın (Avni),
Halit Akçatepe (Güdük nemci), Feridun Şavlı (Domdom), Ahmet Arıman (Hayta
İsmail), Muharrem Gürses (Müdür), Teoman Ayık (Öğrenci), Filiz Bozkurt (Filiz),
Sevtap Erdemli (Sevtap), Ergin Orbey (Hüseyin Şevki Topuz), Cem Gürtap (Tulum
Hayri), Ertuğrul Bilda (Kül Yutmaz), Talat Dumanlı (Sıtkı Hoca), Hayri karabey
(Rıza Hoca), Cengiz Nezir (Öğrenci), Bülent İğdiroğlu (kalem Şakir), Hakkı
Karadayı (Veysel Efendi), Tayfun Akalın, Sıtkı Akçatepe (Paşa Nuri), Tay-fun
Akalın, Kemal Ergüvenç (Kemal Hoca), Orhan Aydınbaş (Bakan), Selim Naşit, Ekrem
Dümer, Tuncay Akça, Halil Dede, Aziz Kıskanç, Taci Erşan, Rauf Öztürk,
Konu: Sahte diplomalarla Mahmut Hoca'yı
kandıran "Hababam Sınıfı" yine sınıfta kalmıştır. Yaşları baya
ilerleyen öğrencilerin arasındaki 25 yaşındaki Ferit, baba olmuş ve mecburen
bebeği okula getirmiştir. Peki bu bebek bir lisede nasıl kalabilecektir?
* Ertem Eğilmez'in Rıfat Ilgaz'dan uyarladığı "Rababam
Sınıfı’nın inanılmaz gişe başarısından sonra filmin bir devamının geleceği
besbelliydi. Eğilmez, uzunca bir hazırlık döneminden sonra yeni "Hababam’ı
ekranlara getiriyor~
Eğilmez, yeni filminde olayları, eski filmin bittiği yerden
başlatıyor. Yaz geçmiş, yeni bir okul dönemi başlamıştır. Mahmut öğretmen
(Münir Özkul) iyileşip hastaneden çıkar, okula döner ... Ancak hepsi de sınıfta
kalmış olan tüm hababam kadrosu yine okuldadır ... Olaylar, Mahmut öğretmenin
ilk filmindeki temel davranışları ile hababamcılar arasındaki çelişki ve yeni
bazı öğelerin (genç ve güzel edebiyat öğretmeni, 'kasıntı' beden eğitimi hocası
vs.) de katılmasıyla ilk filmdeki hava içinde sürüp gider.
Yeni "Hababam" için ilk film üstüne söylediklerimizden
değişik bir şey söylemek zor ... O filmin kusurları da, erdem-leri de var,
ikincisinde ... Bir seri "skeç"i birbirine bağlayarak
sinemalaştırmakta Eğilmez yine belli bir ustalık gösteriyor. Tiplemesi son
denli canlı ve başarılı. Ağırlığını yıldız oyuncularla, bir bölümü sinemamız
için yeni değerler olabile-cek gençler arasında ustaca bölmesi, yenilerin özgün
fiziğinden ve taze oyun güçlerinden yararlanmayı bilmesi, "durum
komedisi" ile "tip kamedisi’ni bağdaştırması, filme zaman zaman (ve
bu filmde ilkinden de daha güçlü bi-çimde) eğitim sistemimizi, özellikle
pa-ralı özel okullar sorununu eleştiren bir toplumsal eleştiri boyutu
katabilmiş olması, Eğilmez'in başarılı yanları ... Ayrıca filmin, sempatik ve
sıcak boyutlara eriştiğini, içtenlikle güldürebilenbölümler taşıdığını
ekleyelim ...
İlk "hababam"ın sinemamıza hemen ilk kez okulu, okul
sorunlarını bir taşlama, bir güldürü görünümü altında bellli bir eleştiri dozu
da taşıyarak getirmek özelliği, bu filmde de pekiştirilerek sürdürülüyor. Ama,
Eğilmez'in filmi, diğer yandan da, yine sorunsuz ve sorumsuz, günümüzden ve
çağımızdan kopuk, gelecek için umutlar vermeyen bir gençliği perdeye getirmeyi
de sürdürüyor. Okul sıralarında gününü gün etmek, hocaları işletmek, dalga
geçmekten başka hiçbir kaygısı yoka benzeyen bir gençlik... Ve onların
karşısında yine soyut idealist, yine sağlam ve temelli bir eğitim ve düşünce
sistemine hiç de bağlı gözükmeyen "iyilik timsali" Mahmut öğretmen...
Sonunda suçu öğrencilerin ana-babalarına yükleyen, çocuklarının içinde
bulunduğu durumdan ötürü onları suçlayan, ayrıca okulun da, kendisinin de
yetersiz olabileceğini itiraf eden, böylece Türk eğitiminin çilekeş hocasını
simgeleme boyutlarına ulaşan bir Mahmut hoca... Kuşkusuz, iyimser sonuna
karşın, film bir sonu-ca bağlanmıyor... Ve Hababam sınıfları ve onların
karşısında çaresiz Mahmut öğretmenlerle dolu bir eğitim düzeni içinde, Eğilmez,
soruna gerçek ve sağlam bir sergileme ve çözüm getirmemiş olsa da Rıfat
Ilgaz'ın acı ve karamsar mizahına bir ölçüde yaklaşıyor.
İlk filmden çok daha ölçülü ve başarılı bir oyun veren Münir
Özkul'u kutlarken, sinemamıza bir seri ilginç genç yüz ka-zandıran Eğilmez'e de
bravo... Özellikle ünlü üç Ahbap Çavuşlar (Marx kardeşler) dan dilsiz Harpo'ya
şaşılacak denli benzeyen genç oyuncu, gelecek için büyük bir yetenek sanırım.
“Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları” syf, 194 ”
Ödül
13. Antalya Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (18 –
26 Haziran 1976)
► Melih Kibar, “En başarılı Müzik”
Jüri Üyeleri: Prof. Dr. Alim Şerif Onaran, Atilla Dorsay, Kami Suveren, Ahmet
Gönen, Suna Kan, Nuri Dağtekin, Mehmet Küçükince, Özer Kabaş.
HABABAM SINIFI (1975)
Yönetmen:Ertem Eğilmez
Senaryo:Umur Bugay,
Görüntü Yönetmeni: Hüseyin Özşahin
Yapım:Arzu Film/-Nahit Ataman
Eser: Rıfat Ilgaz, Sanat Yönetmeni: Hasan Nurdan, Müzik:Melih
Kibar, Yapım Yönetmeni: Yılmaz Kanat, Yapım Sorumlusu: Nezih
Tunar, 1. Yönetmen Yrd.: Sami Güçlü, 2. Yön. Yrd.: Ergun Sözen, 3.
Yön. Yrd.: Orhan Topçuoğlu, Kamera Asistanı: Galip Kızılova, Negatif
Kurgu: Mahmut Eskici, Laboratuar Şefi: Hasan Örnek, Laboratuar:
İsmet Karslı, Abdullah Akdeniz, Selahattin Kaya, Renk Düzenleme: Türker
Vatan, Işık Şefi: Yusuf Tümen, Ses Kayıt: Necip Sarıcıoğlu, Prodüksiyon
Amiri: Naci Duru, Set Amiri: Ekrem Ülgey, Kurgu: İsmail
kalkan, Set Ekibi: Halil Dede, Taci Erşan, Rauf Öztürk, Seslendirme
Yönetmeni: Abdurrahman Palay,
Oyuncular: Kemal Sunal (İnek Şaban), Adile Naşit (Hafize Ana), Halit
Akçatepe (Güdük Necmi), Taık Akan (Damat Ferit), Münir Ozkul (Kel Mahmut),
Muharrem Gürses (Müdür), Feridun Şavlı (Domdom), Sıtkı Akçatepe (Paşa Nuri),
Cem Gürdap (Tulum Hayri), Akil Öztuna (Akil Hoca), Kemal Ergüvenç (Kemal Hoca),
Tuncay Akça (Bacaksız), Ayşen Gruda (Yarışma sunucusu), Ergin Orbey (Hüseyin
Şevki Topuz), Ahmet Arıman (Hayta İsmail), Ertuğrul Bilda (Kül Yut-maz), Talat
Dumanlı (Sıtkı Hoca), Hayri Karabey (Rıza Hoca), Cengiz Nezir (Bozum Cahit),
Bülent İğdiroğlu (Kalem Şakir), Hakkı karadayı (Veysel Efendi), Ekrem Dümer
(Doktor Bekir), Bilge Zobu (beden eğitimi öğr), Dilaver Gür, Faruk Savlı, Talat
Gözbak, Selim Naşit, Ekrem Ülgey, Taci Erşan, Halil Dede, Tuncay Akça, Ali Eraslan
KONU: Filmde, Hababam Sınıfı ile okula gelen yeni müdür yardımcısı
arasındaki mücadele anlatılır. Hababam Sınıfı, yıllardır sınıfı geçemeyen, yaşı
büyük öğrencilerden oluşur. Bu öğrenciler okulun hiçbir kuralına uymazlar.
Okula Kel Mahmut lakaplı yeni bir müdür yardımcısı gelir. Mahmut Hoca, okulda
disiplini sağlamaya çalışır. Böylelikle öğrenciler ve Mahmut Hoca arasında bir
mücadele başlar. (Yiğitalp Ertem)
► Ertem Eğilmez'in Rıfat Ilgaz'ın aynı adlı popüler yapıtlarından
sinemaya aktardığı Hababam Sınıfı, Türk sinemasında hem tecimsel, hem de
güldürü anlayışıaçısından bir dönüm noktası olur. Herkesin yaşamında var olan,
ya da var olmuş olan okul sıralarının sınırsız özgürlüğünü -biraz abartılı da
olsa- aktaran film, nos-taljik tatlar içermesinin yanı sıra, kalabalık oyuncu
kadrosu ve güldürü ile dramı iç içe vermesiyle de Türk sinemasının başyapıtları
değilse de, en popüler güldürü dizisini oluşturur.
Eğilmez bu seriden Hababam Sınıfı (1975), Hababam Sınıfı Sınıfta
Kaldı (1975), Hababam Sınıfı Uyanıyor (1975), Hababam Sınıfı Tatilde (1977),
Hababam Sınıfı Güle Güle (1981) filmlerini yapar. Daha sonra aynı tiplere ve
esprilere dayanan seri başka yönetmen-ler tarafında da sürdürülür Son olarak
2005'te Arzu Film ekolünün temsilcilerin-den Kartal Tibet tarafından yapılan
Hababam Sınıfı Askerde (2.5 milyon se-yirci) ile Hababam Sınıfı Merhaba (1.8
milyon seyirci) Türk sinemasının tüm zamanlarının en fazla seyirci toplayan ilk
on filmi arasına girer.
Hababam Sınıfı serisinin genelde, birbir-lerine gevşek bir şekilde
bağlı, skeç ve olaycıklarından ibaret bir düz çizgi izle-mesine karşılık büyük
bir ilgi görmesi, durum komedisi ile tip
komedisini, güldürü ile ağlatıyı ya da espri ile duygusallığı birbirlerine
koşut bir şekilde iç içe sunmasından gelir. Kalabalık ve ünlü oyuncular
topluluğunun nostaljik tatları da beraberinde getiren çocuksu ve duygusal
serüvenlerinin herkesin yaşamında yer edinen kimi anılarla örtüşmesi, bu
serinin sevilmesinin ana nedenini oluşturur. Bu filmler tüm sevimliliğine ve
ilgi görmesine karşılık, ne yazık ki Türkiye'nin bilinen ve var olan eğitim
sistemine (özel okul gerçeğine, öğrenciöğretmen ilişkisine) radikal ve
toplumsal bir eleştiri getirmediği gibi, gereğinden fazla abartılı anlatımıyla
da bu olgunun acı ve karamsar mizahını pek inandırıcıve gerçek bir biçimde
yansıtamaz.
Hababam Serisi, başta Kemal Sunal, Şener Şen, Münir Özkul, Adile
Naşit, Halit Akçatepe gibi oyuncuların ününü pekiştirdiği gibi, daha sonraki
yıllarda Melih Kibar'ın yaptığı müziği de bir ba-kıma mitleştirir.
www.europeanfilmfestival.com ”
► Piyasanın tam bir "bunalım" içinde olduğu, hiçbir
filmin, hiçbir star oyuncunun sinemaları doldurmayı başaramadığı, filmeilerin
kara kara düşünmekte olduğu, şirketlerin iflas, sinemaların kapanma
söylentilerinin bir biri ardına yapıldığı bir dönemde, hem de mevsim sonuna
rastlayan bir filmin Türk sine-masının şimdiye dek bildiği tüm hasılat
rekorlarını altüst edişi, onbir sinemada ikinci haftaya girdikten sonra
bunların üçünde, üçüncü haftasına gcçınesi… "Hababam Sınıfı" bu açılardan,
kuşkusuz bir "ticari başarıdır ve yalnız şirketine değil, pıyasaya da
moral aşısı yapan bir olay olarak, ele alınmağa değer …
"Hababam Sınıfı"nın yıllardır değişik şirketlerin raflarında
tozlanan projesin yeniden ortaya çıkaran ve bir yandan, yıllar yılı senaryo
(nedendir bilinmez) geri çevirmekte direnen sansüre diğer yandan da konuyu
kendi olanaklarıyla çevirtmek isteyen TV'ye karşı verdiği savaşı kazanan
yönetmen - yapıımcı Erteın Eğilmez, kabul etmek gerekir ki, Türk mizahının
artık klasikleşmiş yapıtla-rından biri olan "Hababam Sınıfı"nın
sinemalaştınlmasının getirdiği çeşitli güçlüklerin önemli bir bölümünü ustaca
çözümlemiş. Eğilmez'in 'geçmiş filmlerinde de bildiğimiz hızlı, oynak anlatımı,
kısıtlı "mekan" sorununun üste-sinden geliyor. Birbiri ardına gelişen
"skeç"lerden oluşan filme, bunları birbi-rine akıllıca bağlanmış
olması sayesinde bölük pörçüklükten kurtuluyor. Eitilmez'in tiplemesi de
yerinde"Star" oyuncularla yeni tipler arasında kurduğu denge başarılı
...
Aslında Eğilmez'in bu başarısı, konunun kendi içinde taşıdığı
olanakların yanında, pek önem taşımıyor. Şunu demek istiyorum: Film, ticari
başarısını, Eğilmez'in yapabildiklerinden çok, konunun Türk toplumu ve Türk
eğitim sistemi içindeki özel yerine ve geçerliğine borçlu ... "Hababam
Sınıfı"nın tiplerini hangimiz okul sıralarında tanımadık, olaylarını
hangimiz yaşamadık ki? (Burada özel bir parantez açarak ekleyeyim: bizim gibi,
hem de "Mekteb-i Sultani" de leyli oku-muş olanlar için, bu kendi
lise sıralarını yaşama, geçmişe dönme olayı, daha da geçerlidir).
Ancak, Eğilmez'in, okul sıralarından geçmiş veya okul sıralarında
evladı, kardeşi, yakını olanların ilgi birikimi dolayısıyla hazır bir seyircisi
olan filmi gerçekleştirirken gösterdiği iş bilirlik yanında, kuşkusuz eleştirilmesi
gerekli olan çok yanı da var. Eğilmez, gerçi sinemanın getirdiği ola-nakları
esere daha geniş boyutlar kat-mada başarıyla kullanıyor üzellikle, birkaç yıl
önceki tiyatro sahnesine uygulanan "Hababam Sınıfı"nın sahnedeki çok
sınırlı tiplemesi ve mekan kısıtlığı yanında, sinemanın ayan tajları söz
götürmez bile. Ancak, Eğilmez'in tüm başarısı yüzeysel ve biçimsel kalıyor. Öze
ilişkin hemen hiçbir çaba gözükmüyor. Öncelikle, Eğilmez tiplemelerde
gösterdiği başarıyı çok sınırlı biçimde kullanıyor. Kahramanlarımızın yalnızca
güldürü ögesini oluşturan "matrak" yanlarını görüyoruz. Bu görünüşün
ardındaki gerçek kişilikler, ilk gençliğin sorunları, hoca işletmek, kopya
çekmek, dalga geç-mek davranışlarının dışında kalan ve asıl kişiliği oluşturan
tüm öğeler, ayrıntılar, Eğilmez'in filminde yok ... Bu kişilikler birer kalıp,
birer gölge gibi kalıyor. Eğilmez'in çağdaş bir karagöz perdesi gibi saydığı ve
o kalıplar içinde başarıyla yansıttığı, ama yaşamayan, derinliği, eti canı olmayan gölgeler...
"Damat Ferit"in aile sorunlarının, evli olmasının, çocuğunun ortaya
çıkması ise, bu derinlik boyutu yönünde bir çaba değil, yalnızca entrika
gelişimi yönünde bir öge olarak kalı-or..
Aynı boyutsuzluk, özellikle filmin idealize kahramanı olan Mahmut
öğretmen için de söylenebilir. Eğilmez, Mahmut öğretmeni (özellikle kendi
eklediği finalle) filmin baş kişisi yapıyor. İyi, güzel ama Mahmut öğretmenin
davranışları, soyut bir "iyilik" taşımaktan öteye gitmiyor. Mahmut
öğretmen, okulda var olmayan disiplini kurmaya çalışıyor, gereğinde de cebinden
para vererek, sertliğinin gerisinde öğrencilerini nasıl sevdiğini gösteriyor.
Ama bu soyut insancıllık, öğrencileri gerçekten "iyi yol"a yöneltmek
için yeterli mi? Mahmut öğretmenin hiçbir fikri yapısına, hiçbir yaşam
felsefesine, (idealist çerçeve içinde bile olsa), hiçbir düşüncesine, görüşüne
rastlamıyoruz filmde (veya senaryoda). Hiçbir düşün-ce, ilke, yaşam karşısında,
hiçbir temel davranış biçimi önermiyor öğrencilerine Mahmut öğretmen ...
Yalnızca disipline uymayı ve "iyi" olmayı öneriyor.
Yeterli mi, geçerli mi bu?
Zaten, Eğilmez'in genel olarak da, öyküyü bugüne getirmek, güncel,
giderek çağdaş bir mesaj vermek için hiçbir çaba gösterdiği söylenemez.
"Hababam Sınıfı"nın hoca işletmek ve gün geçirmekten başka bir şey
düşünmeyen öğrencileri bugün hala aynen var mı? Toplumun her kesimindeki son
10,15 yıldaki bilinçlenmenin öğrenci kesimine de nasıl yansıdığını olaylardan,
gazetelerden, TV'de gençlerin katıldığı forumlardan öğrenmeyen kaldı mı?
Eğilmez, konuyu bugüne dek getirmede, yalnızca Boğaz Köprüsünün görüntüleri-ni,
Euravision şarkılarını, Hümeyra'nın "Sessiz Gemi'sini kullanmış. Hata
etmiş. Bu biçimsel bugüne getiriş, öze ilişkin, değişimleri de birlikte
getirmeliydi çünkü. Yoksa "Hababam Sınıfı'nın yazıldığı yıllarda, toplumumuzun
son yıllardaki değişiminin, bilinçlenmesinin gerisinde bırakmak çok daha iyi ve
akıllıca olurdu.
İşte "Hababam Sınıfı"nın, birçok sorunu yenerek becerikli,
işbilir sinemalaştırılması olayının ötesinde düşündürdükleri de bunlar...
Eğilmez'in artık her kesin kabul ettiği sinema bilgisi ve becerisini, daha iyi
düşünülmüş, daha çok sorumluluk taşıyan filmierde ortaya koymasını beklemek
hakkımızdır ...”Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları”
HABABAM GİT HABABAM GEL (1975)
Yönetmen:Aram Gülyüz
Senaryo:Suavi Sualp
Görüntü Yönetmeni:Abdullah Gürek
Yapım:Elvan Film/Özdemir Birsel
Oyuncular: Mete İnselel, Şemsi İnkaya, Feri Cansel, Nur Ay, Şefik Döğen,
Sezgin Sezer, Cevat Kurtuluş, Ekrem Gökkaya, Canan Candan, Aysun Uçar, Feridun
Çölgeçen, Ahmet Kostarika (Turgutlu)
Konu: Film, Zeynep’e âşık olan Zülküf’ün başından geçen olayları
anlatır. Zülküf, odasında soyunan Zeynep’i izlerken yakalanır. Zeynep’in
ağabeyleri Osman ve Hasan, hapishaneden çıkmak üzeredir. Zülküf, Abdullahlar
olarak anılan bu iki kardeşten korkup İstanbul’a kaçar. Tesadüfen Zeynep de
İstanbul’a kaçmıştır. Hapishaneden çıkan Osman ve Hasan, Zeynep’in peşinden
İstanbul’a gelir. Zülküf, kaçabilmek için estetik ameliyatla yüzünü değiştirir.
Ameliyattan sonra yeni yüzünü gören herkes korkup kaçmaya başlar. Çünkü
Zülküf’ün yeni yüzü, tıpatıp ünlü kabadayı Baba’ya benzemektedir. İkinci
Baba’nın gelmesiyle birlikte her şey karışmaya başlar. Bir şeyler döndüğünü
hisseden gerçek Baba da düşmanlarından ve polisten kaçmak için yüzünü
değiştirir. Profesör’ün Baba’ya verdiği yeni yüz ise Zülküf’e benzemektedir.
İşler içinden çıkılmaz bir hâle gelecektir. (Aslan Erdem)
GÜLER MİSİN AĞLAR MISIN (1975)
Senaryo:Ahmet Üstel
Kamera:Erdoğan Engin
Yapım:Erman Film/Hürrem Erman
Müzik: Cahit Berkay ve arkadaşları, Reji Asistanı: Arif Erkuş, Kamera
Asistanı: Orhan Oğuz, Ar Direktör: Erdil Demirbağ, Teknik Ekip:
Nejat Buvan, Mustafa Kıtır, Turan Durmuş, Işık Şefi: Halit Aysan, Prodüksiyon
Amiri: Avni Turan, Asistan: Bilal Gülcan, Sesleri Alan: Necip
Sarıcıoğlu, Asistanlar: Ender Teker, Erkan Esenboğa, Renk Uzmanı:
Türker Vatan, Laboratuar: Hasan Örnek, Selahattin Kaya, Abdullah
Akdeniz, İsmet Tümaçgil, Montaj-Senkron: İsmail kalkan, Mevlüt Koçak,
Sabit Özergül, Negatif Montaj: Mahmut Eskici, Kâzım Kurt, (Yeni Stüdyo renkli laboratuvarlarında hazırlanmış ve
seslendirilmiştir).
Oyuncular: Zeki Alasya, Metin Akpınar, Fatma Belgen, Kadir Savun, Neriman
Köksal, Turgut Boralı, Ali Cağaloğlu, Ali Şen, Gönül Genç, Baki Tamer, Orhan
Aydınbaş, Baki Tamer, Küçük İhsan Gedik, Ahmet Kostarika, Ahmet Kara-ca, Tevfik
Şen, Güngör Ertür, Ali Demir, Yıldız: Gönül Genç,
Konu: Filmde, iki yakın arkadaşın çok sevdikleri Rasim Usta ve ailesi
için yaptığı fedakârlıklar anlatır. Cemal Bey’in otelinde otel katibi olarak
çalışan Metin ile inşaatta çalışan Zeki ayrılmaz iki dosttur. Cemal Bey daha
çok kazanmak için mini golf tesisi kurmaya karar verir. Başına da Metin’i
geçirmeyi düşünür. Aynı zamanda Metin, Rasim Usta’nın kızı Aysel’le evlenme
plânları yapmaktadır. Tesisin yapılması için Rasim Usta’nın evinin yıkılması
gerekir. Bunu duyan Zeki ve Metin her şeyi bırakarak Cemal Bey’e karşı çıkar.
Zeki ve Metin, kasabadan ayrılmaya karar veren Rasim Usta ve ailesi için çare
bulmaya çalışır. Bu sırada kasabaya gelen bir misafir her şeyi değiştirecektir.
(Büşra Parça)
GÜLŞAH (1975)
Senaryo:Ahmet Üstel
Görüntü Yönetmeni:Çetin Tunca
Yapım:Gülşah Film/Selim Soydan
Oyuncular : Gülşah Soydan, Hülya Koçyiğit, Cemil Şahbaz, Nil Burak, Münir
Özkul, Neriman Köksal, Mürvet Sim, Sami Hazinses, Cevat Kurtuluş, İsmail Hakkı
Şen
Konu Filmde, Gülşah’la dadıları arasındaki maceralar anlatılır. Annesiz
büyüyen Gülşah, dedesinin ve evde çalışan uşakların da yardımıyla dadılarını
evden kaçırır. Babası, Gülşah’a yeni dadı olarak Zeynep’i getirir. Zeynep,
diğer dadıları kaçırtan şakaların tamamını atlatmanın bir yolunu bulur. Gülşah
da zamanla Zeynep'i sevmeye başlar. Gülşah, Zeynep’in dadısı değil annesi
olmasını ister. Bunun için dedesinden yardım talep eder. Babası ise anne adayı
olarak bir başkasını tanıştırır. Gülşah’ın bu durum için de plânları vardır.
(Suna Topkara)
GÖRDÜĞÜN YERDE VUR (1975)
Görüntü Yönetmeni:Muzaffer Turan
Yapım:İrfan Film/İrfan Atasoy, Türk-İtalyan Ortak Yapımı
Oyuncular: İrfan Atasoy, Beba Longar, Gordon Mitchell, Figen Han, Hakkı
Koşar, Jean Pierre Blanchard, Michel Stoodard, Süleyman Turan, Altan Bozkurt,
Birtane Güngör, Kenan Pars, Tarık Şimşek, Altan Günbay, Hüseyin Zan
Konu: Bir müzeyi soymak isteyen soyguncularla, bir gazeteci arasında
geçen maceranın öyküsü.
GERDEK GECESİ (1975)
Yönetmen:Oksal Pekmezoğlu
Senaryo:Yılmaz Tamtürk
Foto Direktörü:Kenan Kurt
Yapım:Saner Film / Hulki Saner
Oyuncular: Alev Sezer, Ceyda Karahan, Şeyda Senem, Viki Vanberk, Alev
Altın, Tülin Kazan, Nilgün Ceylan, Yüksel Gözalan, Osman Alyanak, Nurtekin
Odabaşı, Feridun Çölgeçen
Konu: Bir miras nedeniyle İstanbul'a gelen taşralı bir gencin
kadınlarla ilişkilerinin öyküsü.
GENÇLiK KÖPRÜSÜ (1975)
"Yarın Elbet Bizimdir"
Yönetmen:Salih Diriklik
Senaryo:Akın Gurup
Foto Direktörü:Tuncay Ural
Yapım:Elif Film / Yücel Çakmaklı
Set Teknisyeni: Bedri Uğur, Necmettin Çoban, Erdil Demirbağ, Prodüksiyon
Yardımcısı: Ali İhsan Yurt, Işık: Enis Özaydın, Laboratuar Şefi:
Özdemir Arıkan, Dublaj: Tuncer Aydınoğlu, Montaj Senkron: Arif
Özalp,
Oyuncular: Necla Nazır, Itır Esen, Salih Kırmızı, Erdinç Gökçay, Leman
Akçatepe, Güngör Ertür, İsmail Hakkı Şen, İlhan Hemşeri, Nubar Terziyan,
Birtane Güngör, İlhan Kasap, Kenan Pars, Orhan Alkan, Lütfü Seyfullah, Göksel
Kortay, Kamuran Usluer, Nuran Aksoy, İlhan Hemşeri, Çağlayan Şelalle, Mehmet
Yıldızoğlu, Müşerref Çapın, Diler Darç, Firuzan Feyyaz, Feridun Çölgeçen, Ahmet
Türk, Hüseyin Salıcı, Ahmet Zühtü Özgün, Süleyman Kahraman, Hanefi Akbıyık, Ali
Namal, Cengiz Sönmez, Bülent Başıbüyük, Enver Töre, Osman Ertan, Murat Küçük,
Hüseyin Koncagül, Tuncay Halıcıoğlu, Zafer Akbaş, Naci Aslan, Erhan Turgut,
Emine Kaya, Ümit Aktop, Bülent Ark, Ertuğrul Özbizerdik, Turgut Atakan, Refik
Özgen, Nilgün Gökçen, Gülseren Gökçen, Hülya Arı kovanlı, Küçük Sanatçılar:
Hasan Fehmi Aykut, Yasemin Aslankaya,
Konu: Üniversiteye girememiş gençlerin öyküsü
GELİNİN ÖDÜ PATLADI (1975)
Yönetmen: Sırrı Gültekin
Senaryo: Nuri Kırgeç
Foto Direktörü:Nedim Akanlar,
Yapım: Asu Film / Tuncer Üçüncüoğlu
Işık Düzeni Ender Işık Servisi: Şef: Aydın Yurteri, Renk Uzmanı:
Türker Vatan, Seslendiren: Necip Sarıcıoğlu, Montaj Senkron: İsmail
kalkan, Negatif Montaj: Mahmut Eskici, Laboratuar: Hasan Örnek,
Selâhattin Kaya, Abdullah Akdeniz, İsmet Tomaçgil, Prodüksiyon Müdürü:
Mustafa Oğuz,
Yeni Stüdyoda hazırlanmış ve seslen-dirilmiştir.
Oyuncular: Arzu Okay, Pekcan Koşar, İsmail Hakkı Şen, Yaşar Güner, Kudret
Şandra, Meral Deniz, Demircan Türkdoğan, Gülten Kaya, Gül Seren, Yasemin
Esmrergül, Leyla Şahin, Samuray, Yüksel Üçgözen,
Konu: Gazeteye verdiği bir ilan sonucunda üç ayrı kimlik taşıyan bir
adamla evlenen zengin bir kızın öyküsü.
GECE KUŞU ZEHRA (1975)
Senaryo:K. Alyanak
Kameraman: Abdullah Gürek
Yapım:Melek Film/Şahan Haki
Eser: M. Karataş, Yönetmen Asistanı: Arif Erkuş, Kamera
Asistanı: Galip, Işık Şefi: Kahraman Kongor, Set Ekibi: Ömer
Bubu, Hacı Kahraman, Günay Gün, Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu; Bican
Avşar, Montaj: Arif Özalp, Dublajı İdare Eden, Zafer Önen, Laboratuar
Şefi: Recai Kara, Prodüksiyon Amiri: Semih Sarıoğlu, (Acar Film Stüdyosunda hazırlanmıştır)
Oyuncular: Tarık Akan, Hale Soygazi, Münir Özkul, Süleyman Turan, Adile
Naşit, Fatma Belgen, Nubar Terziyan, Zafer Önen, Hakkı Kıvanç, Hasan Demirkol,
Kamer Sadık, Suat Karçal, Yaşar Şener, İhsan Gedik, Niyazi Gökdere, İbrahim
Kurt,
Konu: Filmde, tatile giden Ferit ile orada tanıştığı Zehra’nın
birbirilerine âşık olmaları konu edilir. Ferit piyangodan kazandığı para ile
bir araba alır. Hemen arkadaşları Nejat ve Suzan ile birlikte tatile çıkar.
Otele girerken karşılaştığı bir kadın, Ferit’i çok etkiler. Ardından bu kadını
daha sık görmeye başlar. Sonunda bir akşam kumar masasında tanışırlar. Semra,
Abdüllatif Kalkan isminde Adanalı bir tüccarla evlidir. Aynı gece Semra,
Ferit’in odasına gelir. Fakat Semra, odaya Ferit’in sandığı gibi âşık olduğu
için gelmemiştir. Ferit’in odadan ayrılığı bir anda, Semra Ferit’in tüm
parasını çalar. Ferit, Semra’yı yakalayınca hikâyesini dinler. Asıl ismi Zehra
olan bu kadın, kocası diye tanıttığı amcası ile hırsızlık yapmaktadır. Ancak
Zehra ile Ferit’in arasında başlayan aşk ilişkisi, her şeyi değiştirecektir.
(Aslan Erdem)
FISTIKLAR (1975)
Yönetmen:Osman Nuri Ergün,
Senaryo:Osman F. Seden,
Operatör:Tuncay Ural,
Yapım:Seden Film//Osman F. Seden
Oyuncular: Tamer Yiğit, Figen Han, Süleyman Turan, İlknur Taçbaş, Nur
Soylu, Nur Ay, Nubar Terziyan, Gülten Kaya, Senar Seven,
Konu: Çok zengin bir dede, kız torununun evlenmek isteği adamla
evlenmesine karşıdır. Bunun için bir vasiyet yazdırır ve evliliğin
gerçekleşmesini engellemek İçin madde ekletir. Maddeye göre Torununun
evlenebilmesi için baş-ka bir adamla evlenmesi ve o adamında ölmesi
gerekmektedir. Seks canavarı lakaplı bir mahkum ise, hapiste asılmayı
beklemektedir. Olaylar bu şekilde gelişir ve devam eder.
FIRTINA BEHÇET (1975)
Yönetmen:Yavuz Figenli,
Senaryo:Bülent Oran,
Foto Direktörü:Ali Yaver,
Yapım: Barlık Film//Necdet Barlık
Oyuncular: Behçet Nacar, Emel Özden, Turgut Özatay, Nur-Ay, Danyal Topatan,
Tarık Şimşek, Yalar Güçlü, İhsan Gedik, Cenk Er, Yıldız Ege,
Konu: Film, Fırtına Behçet’in para uğruna kaçırılan bir çocuğu
kurtarmasını konu edinir. Leylâ, kocasını öldürerek onun mirasına konmak
istemektedir. Bir süredir ilaç adı altında ufak dozlarla kocasına zehir
vermektedir. Etkisini göstermeye başlayan zehir, yaşlı adamı iyice ölüme
yaklaştırır. Leylâ ve suç ortağı Kara Kâzım, zengin adamın bir mirasçısı daha
olduğunu öğrenir. Yaşlı adam, mirasının büyük kısmını Murat’a bırakmıştır. Bu
yüzden Kara Kâzım ve adamları Murat’ı kaçırır. Öz oğlu gibi sevdiği Murat’ın
kaçırıldığını duyan Behçet, hemen harekete geçecektir. (Aslan Erdem)
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)