Powered By Blogger

6 Mart 2020 Cuma

GECENİN KATİLİ (1980)




Yönetmen: Semih Servidal
Senaryo: Recep Filiz
Kamera: Erhan Canan
Yapım: Dal Film / Semih Servidal Kaya Ören Stüdyosunda hazırlanmıştır

Oyuncular: Perizat, Çetin Başaran, Oya Başak, Seyfettin Karadayı, Dilber Ay, Sabahan,

Konu: Karısının öldürülmesi nedeniyle, kadınlardan intikam alan bir adamın öyküsü

NOT: Aynı Film, Gecenin Katili Ustura ve Gecenin Katili Kadın kasabı adı altında gösterime sokulmuştur. 

EŞEK ŞAKASI/FİGÜRAN OSMAN (1980)



Yönetmen: Ümit Efekan
Senaryo: Ahmet Üstel
Görüntü Yönetmeni: Muzaffer Turan,
Yapım: Önder Film /Sungur Esen

Sesleri Alan: Bican Afşar, İsmail Karataş, Montaj ve Senkron: Arif Özalp, Negatif Montaj: Nevzat Dişiaçık, Işık Direktörü: Rıdvan Varol, Set Ekibi: Engin Zeki, Şeref Yılmaz, Yönetmen Asistanı: Atilla Ortanoğlu, Kamera Asistanı: Ayhan Karakuş, Eser: Suavi Süalp,

Oyuncular: Uğur Böcekleri Zeki Yurtbaşı ve Yalçın Özden, Sibel Egemen, Bilun Nazlhan, Kamil Sönmez, Sümer Tilmaç, Baykal Kent, Muhteşem Durukan, Özcan Özgür, Nuran Aksoy, Nazan Ayaz, Nazan Aksoy, Erdinç Akbaş, Nizam Ergüden, Ajlan Aktuğ

Konu: pazarlama işinde çalışan iki genç ve bir kadının hikayesi.


ELMANIN ALINA BAK/BU BEN MİYİM? (1980)


Senaryo ve Yönetmen: Oğuz Gözen
Kamera: Mükremin Şumlu
Yapım: Özlem Film/Yaşar Koçer

Oyuncular: Yılmaz Şerif, Seda Sevinç, Mustafa Dik, Ekrem Erkek, Ali Demir, Yılmaz Kurt, Hülya Tan, Sabahat İzgü, Feza Zerengil, Reşit Çıldam, Nevzat Kığı, Berkant İlhan

Konu: Aile içerisinde geçen baba ve kabadayı heveslisi oğlu arasında gelişen olaylar konu edilmektedir.

Not: Vizyona girerken filmin ismi değiştirildi ve “Elmanın Alına Bak” ismi konuldu.

DUY KALBİMİN FERYADINI (1980)


Yönetmen: İhsan Yüce
Kamera Muzaffer Turan
Müzik: Yunus Bülbül
Yapım: Kader Film/Alev Akakar

Oyuncular: Yunus Bülbül, Nükhet Egeli, Atilla Ergün, Erol Taş, Mine Sun, Kadir Savun, Baki Tamer, Turgut Özatay, İhsan Yüce

Konu: Aynı kadına aşık olan bir şoför ile kabadayının aşk macerası.


DURDURUN DÜNYAYI (1980)



Senaryo ve Yönetmen: Osman F. Seden
Foto Direktörü Erdoğan Engin
Yapım: Emek Film/Nazmi Özer

Işık Teknisyenleri: Hayrettin kara, Coşkun Uçar, Işık Direktörü: Aslan Yıldız, Yardımcı Yönetmen: Arif Erkuş, Kamera Asistanı: Galip Kızılova, Montaj ve Senkron: Mevlut Koçak, Negatif Montaj: Turgut İnangiray, Renk Uzmanı: Sabahattin Hoşsöz, Selahattin Kaya, Ziya Uçak, Yılmaz Erman, Seslendiren: Erkan Esenboğa, Prodüksiyon Amiri: Şerif Ablak, Asistanı: Kadir Akgün,
Yeni Lale Film Stüdyosunda hazırlanmıştır

Oyuncular: Ferdi Tayfur, Necla Nazır, Yalçın Gülhan, Kadir Savun, Suzan Avcı, Nubar Terziyan, Osman Seden, Ahmet Açan, Netrmin Özses, Erdoğan Seren, Zeki Tüney, Zeki Sezer, Güray Alğay, Sabahat Işık, Küçük Yıldızlar: İbrahim Peker, Benek Aysoy, Coşkun Efe

Konu: Gecekondu kesiminde yaşayan üç fakir gencin aşk ve dostluk öyküsü

DİŞİ KÖPEK (1980)


Yönetmen: Yavuz Figenli
Senaryo: Ali Fuat Kalkan
Görüntü Yönetmeni: Sedat Ülker
Yapım: Barlık Film/Necdet Barlık

Oyuncular: Levent Gürsel, Oya Başak, Turgut Özatay, Gonca Gülüm, Çetin Başaran, Ali Tekin, Güner Özonuk,

Konu: Evdeki alkolik ve dayakçı baba zulmünden bıkan Oya, erkek arkadaşı ile birlikte kaçar. Erkek arkadaşı dört erkek ile birlikte kalmaktadır. Oya'nın hoşlandığı başka erkeklerde bunların içinde vardır. Oya kendine hakim olamaz

DEVLET KUŞU ([1]) (1980)


Yönetmen: Memduh Ün
Senaryo: Memduh Ün, Orhan Aksoy
Konuşmalar (Diyalog): Bülent Oran
Görüntü Yönetmeni: Orhan Oğuz
Yapım : Uğur Film/Memduh Ün

Reji Asistanı: Hasan Tulgar, Kamera Asistanı: Cem Molvan, Montaj-Senkron: Mevlüt Koçak, Negatif Montaj: Turgut İnangiray, Laboratuvar: Selahattin Kaya, Ziya Uçak, Sesleri Alan: Erkan Esenboğa, Set Ekibi: Necip Koçak, Ercan Akyıldırım, Murat Özlük, Mustafa Kıtır, Işık Ekibi: Ömer Ekmekçi, Recep Biçer, Gürcan Küçüker, Prodüksiyon Müdürü: Necdet Kökeş, Teknik Direktör: Zafer Par, (Yeni Lâle stüdyosunda renklendirilmiş ve seslendirilmiştir.)

Oyuncular: Kemal Sunal (Mustafa), Serpil Çakmaklı (Aynur), Reha Yurdakul (Kahveci), Hüseyin Kutman (Zülfikar), Mehtap Ar (Hülya), Bülent Kayabaş (Sülo), Yadigâr Ejder (Murat), , Zehra Uçar (Nurten), Merih Fırat (Ayten), Şeref Çokşeker (Ferhunde), Nermin Özses, Muhteşem Durukan, Sabahat İzgü (Naime), Alpay İzer (Bakkal Remzi), Reşit Çildam (Murat), Remzi Ekmekçi, Süheyl Eğriboz, Niyazi Gökdere,

Konu: Devlet Kuşu, aşkı ile ailesinin zenginlik özlemi arasında kalan gecekondulu bir gencin hikayesi. Yakışıklı Avare Mustafa askerden sonra iş bulamamış, işsiz güçsüz arkadaşlarıyla Taşkasaplı'nın kahvesinde geçirmektedir günlerini. Komşu kızı Aynur'a aşıktır ama ona sunabilecek hiçbir şeyi yoktur. Evlerinin karşısındaki arsada, bir apartman inşaatına başlayan karaborsacı Zülfikar'ın çirkin kızı Hülya, gördüğü anda Mustafa'ya tutulmuştur. Bu öylesine bir tutkudur ki, Zülfikar, Mustafa'yı kızıyla evlenmeye zorlar....

Fakat gelişen olaylar Mustafa'nın bu kararını değiştirir ve sonunda gecekondu mahallesinden bir kızla evlenerek mutluluğunu devam ettirir. " Orhan Kemal’in aynı adlı romanından kaynaklanan “Devlet Kuşu”, sinemada senaryonun önemini vurgulayan güzel bir örnek. Ben zer bir konuyu işleyen nice Yeşilçam yapıtı izledik Devlet Kuşu”nda yansıyan sıcaklığa, insan sevgisine kaçı ulaşabilmişti? Bu, sağlam bir içeriğin her şeye karşın varlığını koruma, seyirciye direncinin bir sonucu olsa gerek. Yaşadığı çevreye, bu çevrenin insanlarına sevgi ile yaklaşan Orhan Kemal’in yapıtlarında yansıyan gerçeklik duygusu, bir ömür boyu süren gözlemlerin gözlemden de öte bir somun ekmek gibi paylaşılan bir yaşantının ürünü. işte “Devlet Kuşu seyirciyle bu denli yakın bir bağ kurabilmesinin sihirli bir formülü. Bir de madalyonun öte yüzü var. “Devlet Kuşu”nun içeriğinin yazarın yapıtında vermek istediği bale ilişkisi ne denli tutarlı? Yani romandan çıkan sonuç beyaz perdeye ne ölçüde yansıyor? Orhan Kemal’in bu güne dek pek çok yapıtı Yeşilçam’da filme alındı. Ama “Bereketli Topraklar Üzerinde” örneğine dek yazarın yapıtına saygı hep ikinci planda kaldı bana kalırsa, Yeşilçam’ın pek çok yazarımıza hiç yaklaşmazken Orhan Kemal’den böylesine yararlanmasının bir nedeni olsa gerek. 

Yeşilçam, ürettiği ideolojiye taban tabana zıt düşünceler taşıyan yazarın yarattığı dünyada kendi yapısına uygun bir şeyler bulmuş olmalı. Filmin olumlu yanını, Orhan Kemal’in insancıl dünyasını vermesindeki başarısını nasıl göz ardı edemezsek, seyirciye aktarılan dünya görüşüne de değinmeden geçmemeliyiz herhalde. Sınıf atlama özlemi içindeki bireylerin dünyalarını, sahip oldukları değerleri anlatan Orhan Kemal’in, bu değerleri “savunduğunu” ileri sürmek pek akıl karı olmasa gerek. Orhan Kemal gibi yapıtlarını gerçeğin verimli topraklarında yaratan bir yazar, kendi değerlerine sıkı sıkıya sarılmış, zenginlerin dünyalarına bir türlü ısınamayan bu insanları anlamaya çalışacak, onlara sevgiyle yaklaşacak elbet. Ama Orhan Kemal’in anlattığı gerçekler içerdiği tüm olumsuz öğelere karşın geriye dönük bir yapının değil, geleceğe açık bir yapının yansımasıdır. Kapitalist sınıfın yoz değerlerini elinin tersiyle iterken, nara atıp, kravat takmamayı başlıca meziyet belleyen lünpen kültürü’ nü, kendine has naif değerler taşıyan bir sosyolojik olguyu yansıtmak gerçekçi bir yazarın sinemacının görevidir her şeyden önce. Ama yazarın temel düşüncelerini, geliş-meyi muştulayan öğeleri bir yana iterek, öyküsü anlatılan kesimin feodal değerleriyle seyircinin özdeşleşmesi sağlanmaya çalışıldığında ortaya ilginç bir bileşim çıkıyor. Toplumsal gerçekçiliği savunan bir yazarın yapıtından yola çıkılarak geniş seyirci yığınlarına mal olmuş lünpen değerlerin savunucusu yapılı-yor. Olsa olsa tecimsel nedenlerle açık-lanabilir,Bir de böyle bir çelişki. Bir de, söylemeye dilim varmıyor ama, yönetmen de aynı değerleri mi savunuyor yoksa? 

Özellikle rol dağılımındaki ve oynanış bütünlüğündeki başarının ve yönetmenin rahat, anlatımının da katkısı ile seyirciyi kavrayan “Devlet Kuşu”nda Memduh Ün, Orhan Kemal’in ı yapıtlarını yorumlayan Yeşilçam yönetmenlerinin ortak yanılgısını paylaşmakla kalmıyor, daha önce yönettiği romanın ilk uyarlamasında da (Avare Mustafa) yansı-yan ideolojiyi karbon kağıdı ile peliküle geçiriyor. “Vecdi Sayar, “Milliyet Sanat Dergisi, 12-15 Kasıım 1980, syf:44””

"Devlet Kuşu", üzerinde yargıya varması zor bir film... Orhan Kemal'in romanı değil bu, tam olarak... Bir Kemal Sunal filmi yapma uğruna romanın kendine özgü sıcacık gerçekliğinden, gözlem gücünden bazı şeyler söz verilmiş.... Söz gelimi Kemal Sunal’ın artık ayrılmaz parçası olan argo sözlerin, bol küfrün, yalan yanlış ve birbirine karıştırılarak söylenen atasözlerinin "Devlet Kuşu"nda işi ne? Ama diğer yandan, kuşkusuz Kemal Sunarın en iyi filmlerinden biri bu... Ne denli değişime uğratılsa da, Şaban rollerinden biraz değişik bir yönde, daha aklı basında, daha kişilik sahibi bir halk çocuğunu oynuyor: İs-tenci daha bir güçlü, ipler biraz daha elinde... Sonunda bu filmi hoşgörüyle sevgiyle karşılama gerekir belki de: Sinemamızın bugünkü koşulları içinde, şarkı türkü filmlerinden ve de birkaç güldürü ustasının filmlerinden başka hiç bir şey yapılamıyorsa, bir Orhan Kemal romanının uyarlanabilmesi için bunun bir "Kemal Sunal film" olmasından başka çare yoksa, "Devlet Kuşu'nu bu tür bir uyarlama için "asgari koşullarını yerine getirmiş, işlevine sahip çıkan, Orhan Kemal'in temci bildirisini doğru olarak veren bir film sayabiliriz. Memduh Ün'ün anlatımında da, özellikle son bölümlerde, yıllar öncesinin "Üç Arkadaşına benzer bir insancıllığa yaklaşabildiği söylenebilir sanırım.. “Atilla Dorsay, “12 Eylül Yılları ve Sinemamız”


[1] Orhan Kemal’in aynı isimli romanında n Lütfü Ö. Akad’ın senaryosuyla Memduh Ün’ün rejisinden 1961 yılında Avare Mustafa adıyla 1961 yılında çekilmiştir


DESTAN (1980)





Yönetmen: A. Remzi Jöntürk
Senaryo: Mehmet Aydın
Kamera: Orhan Kapkı
Yapım: Işıklar Film/Yavuz Işıklar

Oyuncular: Cüneyt Arkın, Hakan Balamir, Melike Zobu, Kazım Kartal, Behiye Eraksoy, Polat Aydın,

Konu: Cüneyt kiralık katildir. Fakat insanlara, tabiata ve çevresine daima sevecen bakmaktadır. Onun bu karakteri işiyle ters bir durumdur. Bu yüzden de bir gün öldürülecektir.


ÇİLE TARLASI (1980)




Yönetmen: Remzi A. Jöntürk
Senaryo: Ali Fuat Kalkan
Filmi Çeken: Kaya Ererez
Kurgu: Necdet Tok
Yapım: Gökçen Film / Mahmut Hekimoğlu

Seslendirme: Türk Haberler Ajansı, Negatif Montaj: Nevzat Dişiaçık, Senkron-Montaj: Arif Özalp,

Oyuncular: Osman Sezgin, Mahmut Hekimoğlu, Oya Aydoğan, Kadir Savun, Atilla Ergün, Arzu Ece, Polat Aydın, Ateş Osman, Ruhi Bayrak, Şeref Çokşeker, Ayfer İdin, Polat Aydın J.

Konu: Aynı kızı seven ve bu yüzden araları bozulan iki köy ağasının aşk öyküsü.


ÇİLE (1980)


Yönetmen: A. Remzi Jöntürk
Senaryo: Mehmet Aydın
Görüntü Yönetmeni: Kenan Kurt
Kamera: Recep Biçer
Yapım: Kalkavan Film/Deniz Kalkavan

Yardımcı Yönetmen: Nurettin İrişen, Renk uzmanı: Tümay Rızai, Işık: Rıdvan Varol, Laboratuvar: Şems Toksöz, Armağan Köksal, Senkron: Mustafa Kani, Negatif Montaj, Selahattin Kılıççeken, (Ar Film stüdyosunda hazırlanmış ve renklendirilmiştir),

Oyuncular: İbrahim Tatlıses, Perihan Savaş, Hüseyin Peyda, Sami Hazinses, Levent Çakır, Selma Sonat, Şeref Çokşeker, Ateş Osman, Baykal Kent, Süheyl Eğriboz, Ekrem Ateş, Oflaz Onur, Barış Aydın, Arzu Ece, Ahmet Gezgin, Deniz Dümer, Celil Keser, Mucize Özonuk,

Konu: İbo, şoförlük yaparak hayatını kazanırken, kardeşlerine de bakar. Sevdiği kızla tam evleneceği sırada, doktor çıkacak olan kardeşinin işlediği bir suçu üzerine alır. Dört sene hapis yatar. Ceza-evinden çıktığında annesinin öldüğünü, suçunu üzerine aldığı kardeşinin de nişanlısına tecavüz ettiğini öğrenir. İbo, nişanlısının şerefini kurtarmak için, kardeşi ile evlendirir, kendisi de verem olur ve ölür.

ÇİLE (1980)

Senaryo ve Yönetmen: Engin Temizer
Kamera: Erhan Canan
Yapım: Özlem-Güler Film

Oyuncular: Kazım Kartal, Oya Başak, Gonca Gül, Neval Seval, Dilek Yanar, Sema Deniz, Gül Sevil

ÇIRPINIŞ (1980)


Senaryo ve Yönetmen: Samim Utku
Kamera: Salih Dikişçi
Yapım: Tufan Film/Samim Utku

 Oyuncular: Zerrin Doğan, Hakan Özer, Orhan Aklan, Yüksel Gözen, Erdinç Akbaş Lisa

Konu: Melis kocası ile mutlu olan süren sosyetik ve güzel bir kadındır. Sürekli olarak telefon ile rahatsız edilmeye başlar. telefon sapığı konuşmamakta sadece nefes almaktadır. Bu durumdan sıkılmaya başlayan Melis, bir gün sapığından bir not alır.

CEREN (1980)





Yönetmen: Oksal Pekmezoğlu
Senaryo: Sevim Tosunoğlu
Kamera: Erdoğan Engin
Yapım: Hayat Film / Şevki Tosunoğlu

Oyuncular: Hülya Süer, Bulut Aras, Yılmaz Köksal, Erol Taş, Orhan Aklan, Sevim Tosunoğlu, Adnan Mersinli, Yusuf Sezgin,

Konu: Toprak ağasının kızı Ceren ile, çiftlikte çalışan genç mühendisin aşk ilişkileri.

CAN KORKUSU (1980)






Senaryo ve Yönetmen: Hidayet Pelit
Kamera: Soner Saygılı
Yapım: Pelit Film/Hidayet Pelit

Oyuncular: Engin Aksu, Canan Ceylan, Hidayet Pelit, Fehmi Gülay, Feryal Feray, Süheyla Artun, Ayhan Kızılgedik, Halil Derya, Mesut Sürmeli, Adem Bayraktar, Aslı Han, Hüseyin Zan, Süheyl Eğriboz, Çetin Başaran

Konu: Kötü yola düşürülen bir kızla serseri delikanlının öyküsü.

BOYNU BÜKÜK (1980)





Yönetmen: Temel Gürsu
Senaryo: Erdoğan Tünaş
Kamera: Çetin Gürtop
Yapım: Kuzey Film/Seyfettin Özkasap, Tanju Gürsu

Oyuncular: Ferdi Tayfur, Canan Perver, Tahju Gürsu, Reha Yurdakul, Tuncer Necmioğlu, Suzan Avcı, Alev Özgün, Eray Özbal, Gül Vargon

Konu: Önce iftiraya uğrayan ve yıllarca hapis yatan, sonra da ünlü bir şarkıcı olan bir kamyon şoförünün öyküsü.