Araştıran ve Derleyen: Yalçın ÖZGÜL 2024 Şubat ayı sonuna kadar Blog'a aktarılan film sayısı 7642 adet olmuştur. Film aktarımı devam ediyor.
7 Ekim 2022 Cuma
FİLİM BİTTİ (1989)
Senaryo
ve Yönetmen: Yavuz
Özkan Görüntü Yönetmeni: Ertunç Şenkay Kurgu: İsmail Kalkan Yapım:
Z Film/Belge Film Yavuz Özkan Yönetmen Yardımcıları: Kamil
Renklidere, Aycan Çetin, Kamera Asistanı: Volkan Kocatürk, Set
Fotoğrafları: Ali Taşkıran, Dekor Tasarım ve Realizasyon: Murat
Morova, Prodüksiyon Sorumlusu: Selahattin Koca, Prodüksiyon
Asistanları: Mustafa Albayrak, Nail Çetin, Işık Şefi: Mustafa
Koçyiğit, Işık Teknisyenleri: Ercan Durmuş, Atilla Gündoğdu, Set
Teknisyenleri: Murat Özlük, Mahir Güz, Ahmet Keskin, Hikmet Palabıyık,
Kamil Eren, Makyaj: Zeynep Taş, Kuaför: Yaşar Dağıtmaç, Dekor
Ekibi: Safi Demir, Sadettin Güre, Hayrettin Söylemez, Haşim Engin, Jenerik:
İlhan Demirel, Özkan Sevinç (Grafart Ltd.), Efekt: Özdemir Özkara,
Atilla Ertüz, Ses Kayıt- Miksaj: Erkan Aktaş, Senkron: Mustafa
Kalkan, Negatif Montaj: Bülent Özayan, Tamer Eşkazan, Baskı: Veli
Burç, Özkan Sevinç, Uğur Orbay, Developman: Ekrem Şen, Arif Şengül,
Abdullah Baran, Renk Düzenleme: Türker Vatan, Şakir Yörük, Ayhan Şen,
(Fono Film Stüdyosunda seslendirilmiştir, Şafak Film Laboratuarında
hazırlanmıştır)
Oyuncular: Kadir İnanır,
Zeliha Berksoy, Halil Ergün, Meral Oğuz, Kutay Köktürk, Levent Dönmez, Aycan
Çetin, Aylin Eren, Komet, Ömer Kocadayı, Murat Morova, Kamil Renklidere, Ali
Taşkıran, Mustafa Koçyiğit, Mehmet Güleryüz, Murat Özlük, Mahir Güz, Ahmet Keskin,
Hikmet Palabıyık, Safi Demir, Ercan Durmuş,
Konu: Birbirlerinden şiddetle nefret eden ünlü sinema yıldızı eski karıkoca aynı fillmde oynamak üzere kamera karşısına geçerler. Ayrılmak üzere olan bir çiftin Öyküsü üzerine kurulan filmin çekimi süresince set aralarında kavga edip birbirlerine hakaret ederler. Bu şiddetli sürtüşme filme de yansımaktadır. Bu arada filmdeki karısı rolündeki Meral'le (Meral Oğuz) ilişki kurması Zeliha’yı (Zeliha Berksoy) giderek çileden çıkarmaktadır. Zeliha, nefret ettiği eski kocasıyla (Kadir İnanır) aynı filmde oynamaktan pişmandır. Filmin yönetmeni de (Halil Ergün), bu kavgalar yüzünden zor durumdadır. Filmin içinde ve dışında iç içe gelişen olaylar, çeşitli bunalımlara dönüşerek devam edecektir.
Ödül:
26. Antalya
Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (2 - 8 Ekim 1989)
►
Meral Oğuz "en iyi yardımcı kadın oyuncu" ödülü.
Jüri
Üyeleri: Hürrem Erman, Türker Atakan, Sabahattin Atmaca, Yavuz Bülent
Bakiler, Rafet Bintez, Atilla Dorsay, İzzet Günay, Nuri Çetin, Doç. Dr. Faruk
Kalkan, Yavuz Turgul, Kadri Yurdatap.
3.
Ankara Film Şenliği'nde (1989)
►
"Filim Bitti", “en iyi üçüncü film"
► Meral Oğuz da "en iyi
yardımcı kadın oyuncu'"
4
"Filim Bitti", yönetmen Yavuz Özkan için büyük bir adım... Bir kere
"Demiryol", "Maden" gibi lümpenliği devrimcilikle
karıştırdığı 1980 öncesi slogancı filmlerinin ve alabildiğine şovenist ve kaba
"Yağmur Kaçakları"nın tersine küçük, duygusal bir filme yönelmiş.
Kullandığı kaliteli negatif ten geri plan aydınlatılmasına kadar filmine teknik
bir özen göstermiş. Özellikle kamera önüyle arkası arasındaki geçişlerin
yumuşaklığından, film çekimine ilişkin, küçük esprilerden ve sondaki o uzun
kaydırmada sinemaya yapılan sayıp ve sevgi sunuşundan zevk aldığımı
söylemeliyim. Ne var ki "Filim Bitti"nin sinema için önemli bir adım
olduğunu söylemek zor. (İbrahim Altınsay, Harmandalı ritmiyle Beethoven, Güneş
g., 5 Aralık 1989)
Yavuz Özkan, siyasal filmlerden sonra
psikolojik drama kayıyor. İyi de ediyor. 12 Eylül'den sonra Fransa'ya gidip
birkaç yıl orada yaşaması, onda Avrupa sinemasına ve özellikle kadın erkek
ilişkilerini incelikli biçimde işleme geleneğine sahip olan Fransız sinemasına
karşı bir ilgi doğurmuş. Bunun onun sinemasına yeni yollar açacağını görmemek,
şaşırtıcı olurdu.
Özkan,
bizde hemen hiç yapılmamış bir şey yapıyor, meslekleri oyunculuk olan iki
kişiyi ele alırken, sinema ve film çekimi denen karmaşık olaya eğilmeyi
deniyor. Bunda da hayli başarılı oluyor. Film çekmenin kendine özgü telaşı,
gerilimi, yer yer komik olayları, zaman zaman tam bir paniğe, hatta kargaşaya
dönüşmesi, kimi zaman çok başarılı biçimde beliriyor.
Tüm bu
sahnelerdeki teknik de çok iyi: özellikle o görkemli kaydırma hareketleri ...
Yavuz ayrıca iyi bildiği sinema tekniği üzerine seyirciye de eğlendirici kimi
notlar ve anekdotlar vermekten de kaçınmıyor.
Ne var ki Batı edebiyat, tiyatro ve sinemasının bu ünlü ve soylu yapıtlarıyla benzeşme olayı çok sürmüyor. Özkan, sonuç olarak bence tümüyle çözümlenmemiş kendi senaryosunun kurbanı olarak, filmine sağlam bir gelişim ve de kabul edilebilir bir final sağlamayı başaramıyor. Hele finaldeki o bence grotesk şiddet eylemi. .. Filmin içerir gibi olduğu tüm zarafeti ve Avrupai havayı dağıtıp yok eden gereksiz bir sahne bu ... Ve bence filme büyük zarar veriyor.
Kadın oyuncular, yani Zeliha Berksoy ve
Meral Oğuz oldukça başarılı. Kadir tnanır ise kendisi için çok yeni ve farklı
olan 'çift kişilikli' karakterde, belki bir iki sahne dışında, yine oldukça
inandırıcı. Her şeye karşın bu, Yavuz Özkan'ın bu dönemdeki en iyi filmi ve
umarım arkası böyle gelir. “Atilla Dorsay, “Sinemamızda Çöküş ve Rönesans
Yılları” syf: 72”
27 Ağustos 2022 Cumartesi
FAZİLET (1989)
Yönetmen: İrfan Tözüm Senaryo:
Gülin Tokat, /Gökay Özgüç Görüntü Yönetmeni: Ertunç Şenkay Müzik:
Cahit Berkay Kamera Asistanı: Volkan Kocatürk Yapım: Ferkan
Film/Feridun Kete Kurgu: Sedat Karadeniz, Tasarım: İrfan Tözüm, Kamera
Asistanı: Volkan Kocatürk, Işık Şefi: Yaşar Çalışkan, Işık
Asistanları: Ercan Durmuş, Ömer Ünal, Kamera Asistanı: Volkan
Kocatürk, Makyaj: Cüneyt Ballı, Prodüksiyon Müdürü: Mehmet
Beyazıt, Set Dekorları: İsmail Kündem, Sahne Amiri: Enver Kündem,
İbrahim Yıldız, Sesleri Alan: Erkan Esenboğa, Özel Ses efekt: Atilla
Ertüz, Fono Film stüdyosunda hazırlanmış ve Sineray film stüdyosunda
seslendirilmiştir.
Oyuncular: Hülya Avşar
(Fazilet), Yaman Okay (Aziz), İhsan Yüce (Hüseyin), Merih Akalın (Alev), Engin
İnal (Selim), Nuri Tuğ (Mahmut), Mustafa Suphi Baltacı, Burçin Terzioğlu, Banu
Sengelli (Fazilet’in çocukluğu), Mehmet Beyazıt , Zümrüt Bozkurt, Melike Tözüm,
Lale Ulutepe, Mehtap Anıl, Berrin Sun, Mehmet Beyazıt, Zeki Göker, Gülin Tokat,
Kazım Eryüksel, Yaşar Özdemir, İsmail Kündem, Gül Göker, Berkay Kılıçoğlu,
Mehmet Tekkanat, Yaşar Çalışkan,
KONU: Yoksulluk nedeniyle amcasıyla
beraber çocuk yaşta köyden göç eden Fazilet, zengin bale öğretmeni Alev Hanım'a
hizmetçi olarak verilir. Alev'in aracılığıyla inşaat işçisi Aziz'le evlenen
Fazilet, içten içe hanımın görkemli ve sosyetik yaşamına gıbta etmektedir.
Fazilet, köy kökenli Faziletin
"kişilik parçalanmasını anlatıyor. Çocuk yaşında amcasının peşine
takılarak kente gelen ve "bale öğretmeni" Alev'in yanına
"evlatlık" verilen Fazilet’i kendisini (herhangi bir kadım)
anlamaktan kilometrelerce uzak, inşaat işçisi kocasıyla yaşadıkları gecekondu
semtinin koşullarını, sürekli olarak "sosyetik" Alev'in çevresiyle,
koşullarıyla, ilişkileriyle kıyaslıyor. Gençj güzel, doyumsuz Faziet'e
beklediklerinden hiçbirini getirecek gibi değil yaşam... O da bilinçaltının
baskısı sonucu, kendini Alev'in yerine koymaya, onun kimliğini üstlenmeye
başlıyor. Sonuç, tam bir "klinik vaka", bir kişilik bölünmesidir.
ÖDÜL:
"Fazilet", Kültür
Bakanlığı'nın "teşvik ödülü" (1990)
4 Özgün
bir senaryonun getirdiği bu ilginç konuyu, Tözüm, gizem dozu biraz eksik
(benzer bir konuyu anlatan Julia ve Julia’yı düşünüyorum), ama oldukça sağlam
bir sinemayla perdeye aktarıyor. Toplumsal çevreyi olduğu denli, yan
kişilikleri de (kocayı, Alev'in müteahhit sevgilisini, define peşindeki amcayı)
kısa, ama özlü çizgilerle karşımıza getiriyor. Ama asıl başarısı, sürekli bir
gel gitin yaşandığı öyküsünü oldukça usta işi bir kurmacayla anlatabilmiş
olması. Filmin kimi "geçişleri" özellikle başarılı. Bilinçaltını,
hayalleri somutlaştırmak gibi sinemamızın pek iyi beceremediği (Atıf Yılmaz
ustayı bile Hayallerim, Askım ve Sen'de tökezleten) bir olgu, Fazilet’te
oldukça iyi kotarılmış. Perdede ilk kez gerçek bir kompozisyonda izlediğim
Merih Akalın, Yaman Okay, Engin inal da çok iyiler. Ama yine de özel bir övgü,
kamuoyundaki çekiciliğini nedense bir türlü "box office"e (gişe
hasılatı) dönüştüremeyen Hülya Avşar'ın dört dörtlük oyununa...”Atilla Dorsay,
“Sinemamızın Çöküş ve Rönesans Yılları”syf: 70 ”
EKRAN AŞIKLARI (1989)
Senaryo ve
Yönetmen: Ömer
Uğur Görüntü Yönetmeni: Aytekin Çakmakçı Müzik: Cahit Berkay Yapım:
Kazak Film/Bülent Kazak
Oyuncular: Tarık Tarcan,
Şahika Tekand, Nevra Serezli, Erdinç Üstün, Kenan Bal, Ömer Köylü, Sevda
Aktolga
Konu: Karısı tarafından terk edilip,
oğluyla birlikte ablasının evinde yaşayan bir bilgisayar programcısının
yaşantısı.
Ödül:
10. Uluslararası İstanbul Film Festivali adına düzenlenen
"Film Aflşi” yarışmasında
►"Ekran Aşıkları. afişinin
tasarımcısı Hediye Tülay Boran, ödül (1991) kazandı.
CANIMIN CANISIN (1989)
Yönetmen: Cevat Okçugil Senaryo: Gazanfer
Dirlik Görüntü Yönetmeni: Ferhat Bakır Yapım: Yaşam Film / Gazanfer Dirlik
Oyuncular: Tüdanya, Eyüp
Dirlik, Yılmaz Köksal, Tank Tarcan, Şahika Tekand, Fatma Belgen, Sırrı Elitaş,
Sami Hazinses, Cem Erman, Yadigar Ejder
Konu: Baldızını
uyuşturucuya alıştırıp, sonra da onu satan bir eroinmanın öyküsü.
CEYLAN (1989)
Yönetmen Oksal
Pekmezoğlu Senaryo Osman F. Seden Görüntü Yönetmeni Muzaffer
Turan Yapım Çiçek Film/Arif Keskiner Kurgu: Özdemir Arıtan, Yönetmen
Yardımcısı: Yılmaz Koç, Kameraman: Ertunç Şenkay, Işık Şefi: İbrahim
Sabuncu, Ses Kayıt: Tuncer Aydınoğlu, Prodüksiyon Amiri: Birol
Büyükorbay, Set Amiri: Selim Acar, Set: Abdullah Menay, Nejat
Yamak,
Oyuncular: İbrahim Tatlıses, Necla Nazır, Hüseyin Peyda, Ahmet Mekin, İbrahim Kurt, Başak Daşman, Yüksel Gözen, Sami Hazinses, Safiye Ünal, Orhan Elmas, Gül Eren, Yavuz Şeker, Osman Han, İbrahim Uğurlu, İhsan Gedik, Süheyl Eğriboz, Yaşar Şener, Gülten Caylan, Yusuf Çetin,
CANIMDAN CAN İSTE (1989)
Yönetmen: Cevat Okçugil Senaryo: Gazanfer
Dirlik, Cevat Okçugil Görüntü Yönetmeni: Ferhat Bakır Yapım: Yaşam
Film / Gazanfer Dirlik
Oyuncular:
Tüdanya, Eyüp Dirlik, Yılmaz Köksal, Fatma Belgen, Sırrı Elitaş,
Sami Hazinses, Cem Erman, Yadigar Ejder
Konu: Hapishaneden
kaçan bir kabadayı ile, yanına sığındığı arkadaşının öyküsü.
BÜYÜK YALNIZLIK (1989)
Oyuncular: Sezen Aksu, Ferhan
Şensoy
Konu: Ayrılmak üzere olan bir kadın
(Sezen Aksu) ve bir erkek (Ferhan Şensoy) fırtınalı bir gecede evlerinde ilişkilerini
masaya yatırırlar. Ancak kendi içsel karmaşalarının açığa çıkmasıyla geriye
dönük biçimde hem kendi hayatlarıyla hesaplaşırlar, hem de ilişkilerindeki
tutumlarıyla. Her ikisi de kendilerinin de aynı hataları yaptığına yönelik bir
bilgisi olsa da bunu ilişkilerindeki güç dengesini korumak için birbirlerine
itiraf etmekte zorlanırlar. Yağmurluklarını giyip evden çıkarlar ve gidip şarap
satın alırlar. Evlerine dönerler ve sürekli olarak dalgalanan ruh halleriyle
birlikte zaman geçirmeye devam ederler. Adam kadına ıslak giysilerini
değiştirmezse hasta olacağını söyler, kadın da adam için adam kendisine bakamaz
diye endişelenmektedir. Artık bir eş olmanın ötesine birbirlerinin anne babası
da olmuşlardır. İlişkilerindeki rolleri yüzünden kendilerini kaybetmişlerdir.
Sabaha kadar aryalar dinleyerek sohbet ederler ve bu sohbet onları kendilerine
yabancılaştırır. Çünkü aynı dünyanın içinde birbirlerini kaybetmiş ve bulamayan
iki ruh olduklarını fark ederler. Ne birlikte olabiliyorlardır ne de ayrılabiliyorlardır.
Ayrılmamak için türlü bahaneleri olduğu gibi ayrılmak için de türlü nedenleri
vardır. Ancak temel sorunları yalnızlıkla başa çıkamayacak oluşlarıdır.
Yalnızlıkları içinde iki kişinin olduğu bir yalnızlığa dönüştüğünden artık
ruhları birbirine dokunamaz ama aynı hayatın içinde iki siluet gibi gezinir
durur.
BUZDAN MUTLULUK (1989)
Senaryo ve Yönetmen: Yücel Uçanoğlu Görüntü Yönetmeni: Ümit Ardabak Yapım: Erka Film / Erhan Erzurumlu Ses Mühendisi: Erkan Esenboğa, Kurgu: Sedat Karadeniz, Müzik : Cahit Berkay,
Oyuncular: Melike Zobu,
Attila Saral, Kemal İnci, Saadet Gürses, Tuncer Sevi, Kemal İnci, Sevil Nursan,
Osman Çağlar, Yaşar Kutbay, Akif Kilman, Haldun Kalnık, Zafer Genç, Yaşar Özdemir,
Zafer Özfiliz,
Konu: Film, sürgüne gönderilen bir
kadınla idealist bir öğretmenin aşkını konu alır. Üniversitede işlediği suç
yüzünden hüküm giyen Cemile, Anadolu’nun küçük bir kasabasına sürgüne
gönderilir. Burada bir otele yerleşen Cemile için sıkıntılı bir süreç başlar.
Bütün kasaba halkının gözü Cemile’dedir. Kasabanın ağası Rıfat, Cemile’yi
gördüğü ilk günden itibaren elde etmeye çalışır. Cemile ise bir süre yaşamak
zorunda olduğu yeni çevresine alışmaya çalışır. Bu sırada köyün öğretmeni
Ufuk’la tanışır. İkili kısa sürede yakınlaşır. Ancak Rıfat bu yakınlaşmadan
rahatsız olacaktır. (Hasan Sakın - TSA)
BU ŞEHRİN GECELERİ (1989)
Oyuncular: Ferdi Tayfur,
Filiz Taçbaş, Menderes Samancılar, Sırrı Elitaş, Cengiz Sezici, Ahmet Açan,
Seyfettin Karadayı, Mürvet İşsever, Filiz Bayraktar, Rauf Ozangil, Aydın
Haberdar, Mehmet Samsa,
Konu: Filmde, evinden kaçan bir kadınla
ona yardım eden şoför arasında yaşanan aşk hikâyesi anlatılır. Ağabeyiyle
beraber yaşayan Zeynep, istemediği bir adamla evlendirilir. Bu yüzden düğün
gecesi kaçarak İstanbul’a gider. Yardım vaadiyle kendisini kandıran bir adamın
pavyonunda çalışmak zorunda kalır. Bir gece dayanamayıp pavyonu terk eder.
Bindiği taksinin şoförü Ferdi, kimsesiz olan Zeynep’e yardım etmek ister. Onu
evine götürerek sahip çıkar. Bir süre sonra Zeynep ve Ferdi birbirine âşık
olacaktır. (Meltem İşler Sevindi -TSA)
BİR AŞK YETER (1989)
Yönetmen: Samim Utku Senaryo: Oya Demirtok Görüntü Yönetmeni: Ali Engin
Yapım: Onur Film/Mahmut Hekimoğlu
Oyuncular: Hakan Ural, Songül Ülkü, Efgan Efekan, İbrahim Alben, Işık Aras, Yücel Emin, Nur Yaman, Kazım Kartal
Konu: Filmde,
bir hırsızın evli bir kadınla yaşadığı aşk hikâyesi anlatılır. Kimsesiz olan
Engin, çocukluğundan beri bir suç çetesinin içindedir. Çete reisinin emri
üzerine hırsızlık yapar. Son işinde zengin bir iş adamının evini soyması
gerekir. Bunun için de iş adamının karısı Melis ile ilişki kurar. Engin, bu
süreçte Melis’e âşık olacaktır. (Meltem İşler Sevindi)
BiR AŞK BiN GÜNAH (1989)
Senaryo ve Yönetmen: Orhan Elmas Görüntü Yönetmeni: Hakan Gürtop Yapım: Sezer Film/Sezer İnanoğlu Kamera: Hakan Gürtop, Özgün Müzik: Cahit Berkay, Prodüksiyon Müdürü: Fehmi Tengiz, Kurgu: Cevat Sezer, Yardımcı Yönetmen: Ali Kıvırcık, Işık Yönetmeni: Ali Salim Yaşar, Yönetmen Yardımcısı: Serap Korkmaz, Kamera Yardımcısı: Mustafa Oflu, Prodüksiyon Yardımcısı: Mustafa Doğan, Işık yardımcıları: M. Ali Gündoğdu, Ferzan Yücel, Set Şefi: Cavit Aydın, Yardımcısı: Ali Yılmaz, Ses Mühendisi: Erkan Esenboğa, Renk uzmanı: A. Tümay Rızai, Laboratuar: Şems Tokgöz, Arslan Tektaş, Baskı Mustafa Yıldız, Negatif Kurgu: Ömer Aklsu, Fatma Yıldız, Kurgu yardımcıları: Metin Çeşmebaşı, Soner Şenbecerir, Özgün Müzik: Cahit Berkay, (Sineray Film stüdyosunda hazırlanmıştır)
Oyuncular: Ahu Tuğba, Hakan Ural,
Mehtap Ar, Şemsi İnkaya, Nuri Alço, Ülkü Ülker, Turgut Özatay, Baki Tamer,
Belkıs Dilligil, Ehat Alinçe, Faruk Savun, Nuri Alço, Şeref Çokşeker, Kamil
Sesli, Mehmet Samsa, Yaşar Duru, Rafet Kalkan, Cüneyt Tarı,
BENİ BENDE BİTİRDİLER (1989)
Oyuncular: Küçük Ceylan (Ceylan Avcı), Armağan Türkeş, Şeref Çoksever, Turgut Özatay, Nilgün Ceylan, Sırrı Elitaş, Hakkı Kıvanç, Nişan Hançer, Enver Dönmez, İbrahim Uğurlu, Küçük Oyuncu: Sezer Dinler
Konu: Anne ve babasını trafik kazasında kaybeden üç kardeşin dramatik öyküsü.
BEN DE YAŞIYORUM (1989)
Konu: Ekonomik durumları
kötü olan bir aile ile, yanlarına sığınan bir hayat kadınının hayat
mücadelesini anlatan dramatik bir film.