Powered By Blogger

8 Ekim 2022 Cumartesi

 

İSA, MUSA, MERYEM (1989) 




Yönetmen:
Faruk Turgut Senaryo: Macit Koper Görüntü Yönetmeni: Ümit Ardabak Müzik: Cahit Berkay Yapım: Uzman Filmcilik/Kadir Turgut, Ferit Turgut

Oyuncular: Tarık Akan, Meral Konrat, Oktay Sözbir, Enver Dönmez, Günay Güner, Şeref Çokşeker, Mine Aydın, Mustafa Yavuz, Hilmi Poyraz,

Konu: Filmde, aynı kadına âşık olan iki kardeşin öyküsü anlatılır. İsa, üvey kardeşi Musa ile büyür. Musa, köyden Meryem adında bir kadına âşıktır ve evlenmek ister. Ancak işlediği bir suçtan dolayı köyden kaçıp saklanmak zorunda kalır. O süreçte Meryem’le İsa evlenir. Yıllar sonra Musa geri döner. İsa, Musa ve Meryem çıktıkları bir yolculukta yüzleşecektir. (Meltem İşler Sevindi - TSA)


FİLMİ İZLE



 

İLK AŞK (1989) 


Senaryo ve Yönetmen: T. Fikret Uçak Görüntü Yönetmeni: Rafet Şiriner Yapım: Dunia Prodüksiyon / Kamil Öztürk


Oyuncular: Kamil Öztürk, Fulden Uras, Erol Taş, Cemal Gencer, Funda Ersin


Konu: Arazi anlaşmazlığı nedeniyle, iki düşman ailenin birbirine aşık olan gençlerin dramatik aşk öyküsü.

 

İKİLİ OYUNLAR (1989) 



Yönetmen: İrfan Tözüm Senaryo: Bilgesu Erenus (Bilgesu Erenus’un “İkili Oyun”undan) Görüntü Yönetmeni: Ertunç Şenkay Kurgu: Mevlut Koçak Yapım: Muhteşem Film/İrfan Tözüm Yardımcı Yönetmen: Müge Sakatürk, Işık Ekibi: Mustafa Koçyiğit, Ercan Durmuş, M. Ali Gündoğdu, Ses Kayıt ve Miksaj: Erkan Esenboğa, Kamera Asistanı: Volkan Kocatürk, Kaynak Fotoğraflar: Ergin Konuksever, Yapım Sorumlusu: Mustafa Koç, Muhittin Ayan, Set Ekibi: İsmail Kündem, Enver Kündem, İbrahim Yıldız, Stüdyo: Şafak Film, Dublaj Yönetmeni: Mustafa Alabora, Efektör: Atilla Ertüz, Ses Senkron: Soner Şenbecerir, Metin Çeşmebaşı, Negatif Yıkama: Veli Burç, Özkan Sevinç, Uğur Orbay, Negatif Montaj, Bülent Özayan; Tamer Eşkazan, Kopya Baskı: Ekrem Şen, Arif Şengül, Abdullah Baran, Jenerik: İlhan Demirel, Özkan Sevinç,

Oyuncular: Tarık Akan (Erol), Zeliha Berksoy (Nur), Erol Demiröz (İbiş ”Bay Godot”), Mehmet Ulay (Taner), Behram E. Kolukısa (Ozan), Hatice Boran (Gonca), Tomris Çetinel (Pakize), Şahin Şahan (İlhan), Muhteşem Tözüm (Küçük Ozan), Güney Gültek (Büyükanne), İsmail Kündem (Şef Garson),

Konu: Türkiye''nin 1968''den 19800''e kadar uzanan bir sürecinde gelişen dünyanın ve değişen koşulların çarkları arasında sıkışmış, toplumcu eğilimlerin ışığında idealist yaklaşımlarını zamanın değirmeninde öğütüp, giderek bireysel konformizimlerine ulaşmış bir çiftin öyküsü.

Banka memurluğunda test hocalığına, üniversitede kariyer yapma isteğinden şirketler zincirinde danışman profesörlüğe geniş bir perspektif içinde gündeme gelen çelişkilerini, özlemlerini, ve boyutları maddeci bir yaşam ortaklığına dönüşen sevgilerini oğullarının oyuncak kuklası "İbiş"in karakterinde sorgulama girişimleri onlar için kaçınılmaz sonun, ayrılıklarının başlangıcı mı yoksa yeniden yapılanmalarının gerçekçi bir çıkış noktası mı olacaktır?

Ödüller:

27. Antalya Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (2 – 8 Ekim 1990)
      ► En İyi Görüntü Yönetmeni Ödülü, 1990

Jüri Üyeleri: Şerafettin Gür, Engin Ardıç, Erdoğan Tokatlı, Erdoğan Kahya, Ekrem Bora, Enver Özer, Avni Özgürel, Alev Olgun, Faik Cesur, Muzaffer Hiçdurmaz, Yrd. Doç.. Cem Odman.

Ankara Film Festivali 1990

► En İyi Görüntü Yönetmeni Ödülü,

& Sinemamızın, yakın tarihimizin ilginç anlarına eğilmesi, abuksabuk aşk, sevda ve serüven öyküleri anlatmaktan biraz başını alıp toplumsal/siyasal yaşamımıza ışık tutmaya başlaması ne güzel!... Bu hafta gösterime çıkan iki Türk filmi de bu tür nitelikler içeriyor. 1940'ların İstanbul'unda "solcu avı" ve Sansaryan Hanı dekorunda polis aydın ilişkilerini anlatan Karartma Geceleri'nin yanı sıra ikili Oyunlar da aydın bir çiftin 1968'lerden 1988'lere dek süren ilişkisi boyunca bu yıllarda Türkiye'yi sarsan olaylara, politik ve ilerici bir bilince sahip insanların, Türkiye'nin 20 yıllık yakın tarihi boyunca yaşadıkları deneyime değiniyor. Daha doğrusu değinmeyi amaçlıyor.

Ege yöresinde bir Roma tapınağı çevresinde kamp kuran Erol ve Nur'u tanıyoruz. Yıl, 1978' dir. 196869'lardaki ilk öğrenci hareketlerine karışmış, Amerikan Büyükelçisi Commer'in arabasını yakanların arasında yer almışlardır (196869 olayları, yetersiz birkaç eski fotoğrafla anımsatılır). Aradan geçen 10 yılda, evlilik, çocuk, düzene uyma çabaları, ikisinin de içinde bir zamanlar yanan "devrimci" ateşi, düzene karşı çıkma dürtüsünü, aykırılık ve asiliği iyice törpülemiştir. Bir gece boyunca yakınlaşmayı den erler. Ama boşuna ... Bu arada film, üç zamanlı biçimde gelişir.

Film, "çadırdaki gece" boyunca, bizi sık sık 10 yıl sonrasında, 1988'in bir akşamına alıp götürür. 10 yıl sonra karıkoca boşanmıştır, ama oğulları Ozan'ın da bulunduğu bir gecede bir araya gelirler. Erol, bir zamanlar eleştirdiği, düzene uyarak köşeyi dönmüş birileriyle birlikte çalışmaktadır. 1978'lerde kıyım ve baskılarla neredeyse aklını kaçıracak hale gelmiş olan Nur ise artık birçok şeyi, bu arada şen dulluğu da benimsemiş, özgür ve rahat bir kadındır.

ikili Oyunlar, Bilgesu Erenus'un ikili Oyun adlı oyunundan çıkarak, işte tüm bunları anlatmayı deniyor. Saygın bir girişim, sinemamız için değişik bir çaba. Ne var ki başarılmış olduğunu söylemek mümkün değil. Bir karıca ilişkisinin, biraz Hollywood'un parlak dönemini anımsatan 'sofistike' bir güldürü biçiminde gelişmesine, bize özgü nitelikler ve de açık bir politik bilinç fonunun eklenmesi, son derece ilginç ve değişik bir filme ulaşabilirdi. Ama bunun için oya gibi örülmüş, kıvrak, dakik bir anlatım, şampanya gibi bir senaryo ve çok incelikli bir oyun üslubu gerekiyordu. Oysa Bilgesu Erenus'un senaryosu da lrfan Tözüm'ün tonlar çeken ağır sineması da bu kıvraklığa ulaşmayı engelliyor.

İnanılmayacak kadar kötü, seslerin ağızlara bir türlü uymadığı bir seslendirme de oyuncuların pek iyi belirlenememiş, kesin çizgilerle çizilememiş kişiliklerindeki son inandırıcılığı da alıp götürüyor. ikili Oyunlar, bu haliyle sıkıntı veren, daha da ötesi, bunca çabanın ve iyi niyetin boşa gitmiş olmasından dolayı insanı üzen bir film ... “Atilla Dorsay, “Sinemamızda Çöküş ve Rönesans Yılları” syf, 93”



FİLMİ İZLE 





 

İKİ GÜNLÜK HÜRRİYET (1989) 


Senaryo ve Yönetmen: Mehmet Ezici Görüntü Yönetmeni: Mükremin Şumlu Yapım: Başaran/Star Film


Oyuncular: Neslihan Acar, Mehmet Ezici, Yaşar Yağmur, Enver Dönmez, Mustafa Suphi, Nuri Tek


Konu: Film, karısına tecavüz edenlerden intikam almaya çalışan bir adamın öyküsünü konu edinir. Neslihan, kocasının hapisten çıkacağını haber alınca İstanbul’a doğru yola çıkar. Ancak yaşanan bir aksilik sonucu otobüsü kaçırır. Üstelik bütün parasını çaldırır. Bir benzin istasyonunda İstanbul’a giden araçları beklemeye başlar. Ancak burada Yaşar adında bir adamın tecavüzüne uğrar. İstanbul’a vardığında yaşadıklarını kocası Mehmet’e anlatır. Mehmet, intikam almaya söz verir. (Hasan Sakın)

 

   HOŞÇAKAL (1989) 



     Yönetmen: Faruk Turgut Senaryo: Yasemin Yazıcı Görüntü Yönetmeni: Ümit Ardabak Yapım: Uzman Filmcilik/Kadir Turgut, Ferit Turgut


Oyuncular: Sevtap Parman, Yalçın Dümer, Kutay Köktürk, Işık Aras, Bülent Emin Yarar, Zeynep Yoğurtçugil, Işık Aras, Ayşen Gürhan, Gökhan Özkara, İzzet Kahraman, Yasin Kamil , Erol Özkök,


Konu: Film, orta yaşlı bir kadınla genç bir öğrencinin aşkını konu alır. Bir firmada metin yazarlığı yapan Gülçin, patronu Rutkay’la yasak aşk yaşamaktadır. Rutkay son zamanlarda ailesiyle vakit geçirmeye başlayınca Gülçin’le araları bozulur. Üniversite öğrencisi Yavuz ise âşık olduğu Gülçin’i gizlice gözetlemektedir. Bir vesileyle tanışan ikili zamanla yakınlaşır. Ancak aralarındaki yaş farkı ikiliye pek çok engel çıkaracaktır. (Hasan Sakın)

 

HEP EZİLDİM (1989) 

Yönetmen: Temel Gürsu Senaryo: Erdoğan Tünaş Kamera: Salih Dikişçi Yapım: Gözde Film/Zikri Köksoy Set Ekibi: İbrahim Öner, İbrahim Tekin, İbrahim Öner, Işık Ekibi: Doğan Atakan, Kemal Kocaoğlu, Hasan Apohan, Prodüksiyon Yönetmeni: Erol Emerle, Yönetmen Asistanı: Aynur Başgök, Kameraman Asistanı: Mehmet Öztürk, Sesleri Alan: Erkan Esenboğa, Renk Uzmanı: Sabahattin Hoşsöz, Laboratuvar: Şems Tokgöz, Armağan Köksal, Aslan Tektaş, Senkron: Metin Çeşmebaşı, Soner Şenbecerir. Negatif Montaj: Ömer Aksu, Asistan Yönetmen: Engin Temizer, Müzik: Kadir Şeker (Ceylan Müzik üretim), Sineray Stüdyosunda hazırlanmış ve seslendirilmiştir

Oyuncular: Ceylan, Orçun Sonat, Tuluğ Çizgen, Hakan Tanfer, Ünsal Emre, Sibel Gökçe, Aydın Gürbüz, Hakan Tanfer, Küçük Yıldız: Şahin Nacar, Seval Ayral, Ogün Üçkaya, Yüksel Gözen, Turan Aksoy, Yüksel karakaş, Erol Emerle, Ece Şenol, Birtan Kocan, Neslihan Cebeci, Aslı Çobanoğlu, Binnur Uncu, Yalçın Kantepe, Adem Güşmez,

Konu: Filmde, ailesine bakmak için şarkıcılık yapan bir kız çocuğunun yaşadıkları anlatılır. Lise öğrencisi Ceylan, annesi ve küçük kardeşiyle yaşar. Annesi hasta olduğu için evin geçimini sağlamak zorundadır. Gündüz okula gidip gece bir gazinoda çalışır. Bu durumu okul arkadaşlarından saklar. Ancak bir süre sonra yaşadığı bir olayla bütün hayatı değişecektir. (Meltem İşler Sevindi)


FİLMİ İZLE 



 

HEMŞiRE AYÇA (1989) 

Yönetmen: Uğur Duru Senaryo: Soydaner Uğurlu Görüntü Yönetmeni: Salih Dikişçi Yapım: Kameraİstanul Film/ Soydaner Uğurlu ,

Oyuncular: Şehnaz Dilan, Soydaner Uğurlu, Akın Tunç, Neriman Köksal, Özlem Özgerer, Engin Özer, Filiz Bayraktar

Konu: Akıl hastanesinde görevli hemşire ile mühendis bir gencin yasak aşklar.

      
       HAYAT ACILARI (1989) 


      Yönetmen: Yavuz Figenli Senaryo: Safa Önal Hikâye: Erdoğan Gözen Yapım: Topkapı Film/Yaşar Tunalı Kameraman: Salih Dikişçi, Kamera Asistanı: Mehmet Öztürk, Yönetmen Yardımcısı: Filiz Yüzsever, Renk uzmanı: Hayati Akbulut, Laboratuvar: Hüseyin Kuğu, İzzet Tatlıcı, Negatif Montaj: Selahattin Kılıççeken, Sesleri Çeken: Necip Sarıcıoğlu, Senkron-Montaj: Cevat Sezer, Prodüksiyon Amiri: Hüseyin Zan, Prodüksiyon Yardımcısı: Celal Goncagül, Işık Şefi: Bülent Gençoğlu, Işık Teknisyeni: Mehmet Fırat, Set Amiri: Kadir Kök, Set Teknisyenleri: Adnan Yurdaer, İsmail Kurt, Ulaştırma Görevlisi: Rahmi Durgun, Makyaj: Cemal Goncagül, (Yeni Stüdyoda Seslendirilmiş, Kısmet Stüdyosunda renklendirilmiştir. )

Oyuncular: Nejat Alp, Selin Dilmen, Gökhan Mete, Attila Olcay, Nur Aktuna, Fikret Fırtına, Ogün Asaf Toyat,


      Konu: Filmde, eski sevgilisinden kurtulmaya çalışan bir kadının yaşadıkları anlatılır. Gülüm, bir süredir sevgilisi Orhan tarafından şiddet görmektedir. Ancak hamile olduğu için Orhan’dan ayrılamaz. Kavga ettikleri bir gün Orhan’a hamile olduğunu söyler. Ardından da çocuğunu aldırır ve Orhan’ı terk eder. Kısa süre içerisinde Nejat adında bir şarkıcı ile evlenir. Ne var ki Orhan, evlenmesine rağmen Gülüm’ün peşini bırakmayacaktır. (Meltem İşler Sevindi) 

 

GÜNEŞİN SOLDUĞU GÜN (1989) 

Senaryo ve Yönetmen: Hasan Karcı Kamera: Kenan Kurt Yapım: Ender Film/Ahmet Karaca

Oyuncular: Çeçilya Daymaz, Tuğrul Meteer, Metin Çeliker, Gönül eser, İhsan Yüce, Kadir Savun, Reyhan Karaca

Konu: Böbreklerinden rahatsız bir kızla ona yardım etmek için çaba gösteren mahalle sakinlerinin yaşamları.

 

GÜNEŞ YİNE DOĞACAK (1989) 


Senaryo ve Yönetmen: Yücel Uçanoğlu Görüntü Yönetmeni: Sedat Ülker Yapım: Ferkan Film/Feridun Kete Müzik Yönetmeni: Kadri Şeker, Şarkılar: Ceylan, Sesleri Mühendisi: Erkan Esenboğa, Renk Uzmanı: Tümay Rızai, Negatif Montaj: Fatma Yılmaz, Ömer Aksu, Senkron: Metin Çeşmebaşı, Soner Şenbecerir. Kurgu: Sedat Karadeniz, Laboratuar: Şems Tokgöz, Aslan Tektaş, Mustafa Yılmaz, Set Elemanları: Selçuk Ökten, Mahir Gül, Murat Ataç, (Sineray stüdyolarında hazırlanmış ve seslendirilmiştir).

Oyuncular: Ceylan, Nilüfer Aydan, Mustafa Kalkan, Tuncer Sevin, Ülkü Ülker, Müge Selen, Turgut Özatay, Selahattin Fırat, Renan Fosforoğlu, Nuri Sezgin, Engin İnal

Konu: Babasının ölümünden sonra çaresiz kalan ve annesi tarafından para için küçük yaşta evlendirilen bir kız ve sonu hapishanede biten bir hikaye toplumsal bir film yine küçük yaşta evlendirmeler ve mutsuzluk ve hapishane.

 

GÜNAHTIR (1989) 


Senaryo ve Yönetmen: Cevat Okçugil Görüntü Yönetmeni: Ferhat Bakır Yapım: Yaşam Film/Gazanfer Dirlik

Oyuncular: Dündar Toprak, Epi Galanov, Yılmaz Köksal, Fatma Belgen, Atilla Ergün, Songül Beyçe, Cem Erman, Remo Değerli


Konu: Sokaklarda büyüyen fakir bir çocuk ve üç kadının öyküsü.

 

GÜLOM (1989) 



Senaryo ve Yönetmen:
Yılmaz Atadeniz Görüntü Yönetmeni: Rafet Şiriner Yapım: Bizim Film/Behçet Nacar


Oyuncular: Güler Işık, Ali karagöz, Hülya Erçel, Şahin Nacar, Erol taş, Kazım Kartal, Ergun Köknar


Konu: Filmde, iftiraya uğrayan bir adam ve ailesinin mücadelesi anlatılmaktadır. Güler, Murat’a âşık olunca gazinoda şarkıcılık yapmayı bırakmıştır. Mutlu bir evlilikleri, iki çocukları vardır. Murat taksicilik yapmakta, Güler ise bütün vaktini ev işleri ve çocuklarla ilgilenerek geçirmektedir. Murat, bir gün Aysel’i onu döven bir adamdan kurtarmıştır. Bunun karşılığında onu her gün çalıştığı gazinoya götürüp getirmeye başlar. Bir gece gazinoda bir cinayet işlenir. Murat olaydan habersizdir. Ancak polisler öldürülen adamın cesedini arabasının bagajında bulur. Adam, Aysel’i dövmesine mani olduğu kabadayıdır. Bütün deliller Murat’ın aleyhinedir. (Ayşe Adlı)

       GÜLEN ADAM (1989) 

FİLMİ İZLE 


Yönetmen:
Kartal Tibet Senaryo: Erdoğan Tünaş Kamera: Abdullah Gürek Yapım: Cem Film/Yahya Kılıç Müzik: Cahit Berkay, Sanat Yönetmeni: Secat Kırmacı, Seslendirme Yönetmeni: Erhan Yazıcıoğlu, Sesleri Alan: Erkan Esenboğa, Kurgu: İsmail Kalkan,


Oyuncular:
Kemal Sunal, Aydan Burhan, Ahmet Sezerel, Bilge Zobu, Diler Saraç, Gülten Ceylan, Ekrem Dümer, Selahattin Fırat, Baykal Kent, Kutay Köktürk, Faruk Savun, Renan Fosforoğlu, Ahmet Açan, Erol Özkök, Kaya Gürel, Kemal İnci, Levent Dönmez, Seyfettin karadayı, A. Rıza Cevizli,

Konu: Gülerek doğan bir adamın öyküsünü konu alan filmde her felakete gülerek tepki veren bu yoksul adamın durumu tıp dünyasını şaşkına çevirir herkes onu neyin ağlatacağını beklerken o herkesin güldüğü bir şeye çocuğunun doğmasına ağlayarak tepki gösterir.

 

GÜLBEYAZ (1989) 



Yönetmen:
Avni Kütükoğlu Senaryo: A. Giray Karanlık Görüntü Yönetmeni: Erkan Kaya Yapım: Umut Fillmcilik/Abdurrahman Keskiner Yönetmen Asistanları: Neşe Akkuş, Fatoş Kırlı, Kamera Asistanı: Murat Ener, Özgün Müzik: Bora Ayanoğlu, Set Amiri: Kemal Altun, Yardımcıları: Ahmet Çorbacıoğlu, Şerafettin Karaçelik, Işık Şefi: Yusuf Tümen, Yardımcılar: Selçuk Erhan, Ahmet Eskicioğlu, Ulaşım Sorumlusu, Mehmet Özger, Sesleri Alan: Gültekin Çavuş, Seslendirme Yönetmeni: Ayşin Atav, Ali Berge, Montaj - Senkron: Yusuf Aldırmaz, Negatif Montaj: Mustafa Kul, (Yeni Lale Stüdyosunda hazırlanmış, Yeni stüdyoda seslendirilmiştir).

Oyuncular: Fikret Hakan, Meral Konrad, Salih Kırmızı, İhsan Yüce, Duygu Ankara, Cemil Hacıömeroğlu, Hasan Demircan

Konu: Felçli bir balıkçı ile Almanya’dan dönen arkadaşının karısıyla ilişki kurmasını konu alan dramatik bir film.

 

GÖNÜL GARİP BİR KUŞTUR (1989) 



Senaryo ve Yönetmen: Yusuf Kurçenli Görüntü Yönetmeni: Kenan Davutoğlu Yapım: Tezcan Film/Mahmut Tezcan Set: Kemal Altun, Kemal Dikmen, Prodüksiyon: Ali Lenkeren, Selçuk Gonca, Işık: Mustafa Kırkağaç, Mustafa Yardımcı, Fotoğraflar: Ali Engin, Kamera Yardımcısı: Adnan can, Çevre, Giysi: Tülin Özdemir, Deniz Tunç, Yönetmen yardımcısı: A. Fuat Onan, Kurgu: Necdet Tok, Müzik: Ömer Özgeç,


Oyuncular: Harika Avcı, Bedri Baykam, Reşit Gürzap, Şebnem Ünaldı, Aydın Tolan, Ayşe Seçkin, Bülent Günay, Cem Meto, Güneş Berberoğlu, Hatice Boran, Berberoğlu, Hatice Boran, İskender Över, Mehtap Müftüoğlu, Ayşe Seçkin, Mehtap Müftüoğlu, Zekiye Yüzbaşıoğlu, Adile İpek, Özlem başarı, Arzu Başarı, Müfide Kahraman, Filiz Can, Coşkun Gedizli, İlknur Karabulut, Yaşar Uzun, Vecdi Çıracıoğlu,


Konu: Filmde, üniversite öğrencisi bir kızla bir ressamın aşkı konu edilir. Üniversite okumak için İstanbul'a gelen Ayşe, bir öğrenci yurdunda kalmaktadır. Ancak yurttan ayrılmak istediği için oda arkadaşı Hatice ile kiralık ev aramaya başlar. İkili tesadüfen Reşit Bey'in evini tutar. Bir gün Ayşe ile Hatice, Reşit Bey tarafından yeğeninin resim sergisine davet edilir. Ayşe, burada Reşit Bey'in yeğeni Bedri ile tanışıp arkadaş olur. Beraber vakit geçirmeye başlayan ikilinin arasındaki ilişki zamanla aşka dönüşecektir. (Koray Sevindi - TSA)



FİLMİ İZLE