Powered By Blogger

29 Eylül 2015 Salı

DİKENLİ YOL (1958)

Yönetmen Nişan Hançer
Senaryo: Müjdat Özer
Foto Direktörü: Şevket Kıymaz
Yapım Barboros Film / Zinnur Otyam


Senkron: Mehmet Bozkuş, Negatif Montaj: A. Siyavuş Berkan, Asistanı: Bahattin Acınur, Laboratuvar: Mihal Skarpetis, Recai Karataş, Işıklar: Demirtaç Film, Ses Mühendisi: Lâmi Kâmil, Dublaj Rejisörü: Tarık Gürcan, Müzikleri Besteleyen: Zeki Duygulu, Şarkıları Okuyan: Hamiyet Duygulu, Mehmet Arslan, (Acar Film Stüdyosunda Hazırlanmış ve seslendirilmiştir)


Oyuncular: Ahmet Mekin, Muzaffer Nebioğlu, Sunay Uslu, Erol Taş, Hüseyin Kaşif, Kadri Ögelman, Madelet Tibet, Mualla Sürer, Asım Nipton, İnanç Arunkan, Zeki Çan, Niyazi Anlı, İbrahim Dede, Erol Taş, Şüktrü Kaçar, Danslar: Alev Okay


 Konu: 1958 Yılı Kartal'ın Soğanlık Mahallesi (O zamanlar Köy) pardon Soğanlık Köyü. Hüseyin Ağa (Kadri Ögelman) komşusu Dursun Ağa'nın (Faik Çoşkun) hayvanlarının tarlasına girerek ekinlerine zarar vermesinden şikayetçi. Aralarında köy kahvesinde sık sık tartışma yaşanıyor. Dursun Ağa'nın tatlı dili dolayısiyle her seferinde tatlıya bağlanıyor. Hüseyin Ağa aksi ve hırçın bir ihtiyar. Oğlu Ahmet (Ahmet Mekin) ile de tartışıp onu evden kovuyor. Ahmet de evi terk edip İstanbul'a çalışmaya gidiyor. Diğer taraf-tan Hüseyin Ağa'nın güzel kızı Ayşe'de (Sunay Uslu) gözü olan Dursun Ağa'nın oğlu Hasan (Hüseyin Kaşif) kızı tenhalarda de-vamlı sıkıştırıyor. Karşılık bulamayınca kızı istetiyor. Ama ne kızın varmaya gönlü var, ne de babasının vermeye gönlü var. Hasan iyilikle olmayan bu işi zorla yapmaya çalışmaktadır

DİKENLİ ÇİT (1958)

Yönetmen Hicri Akbaşlı
Senaryo Veli Akbaşlı
Foto Direktörü Ali Uğur
Yapım Aypar Film / Nevin Aypar


Oyuncular: Nevin Aypar, Attila Dinçer, Faik Coşkun


Konu: Dramatik bir aşk filmi.

DERTLİ IRMAK (1958)

Yönetmen Muzaffer Arslan
Senaryo: Hamdi Değirmencioğlu (Yusuf Karataylı’nın “Yaşar Kemal” bir eserinden)
Kamera Faruk Özar
Müzik: Ahmet Yamacı
Yapım As Film / Muzaffer Arslan


Oyuncular: Fikret Hakan, Leyla Sayar, Hulusi Kentmen, Kemal Edige, Altan Karındaş, Semih Tamerler

DAR SOKAKLAR (1958)


Senaryo ve Yönetmen Hüseyin Peyda
Görüntü Yönetmeni Ali Uğur,  Faruk Özar
Yapım Örmen Film / Hüseyin Peyda


Oyuncular: Hüseyin Peyda, Cihan Işık, Erdoğan Öker, Orhan Erçin, Sadri Karan

DAHA ÇEKECEK MİYİM (1958)

Yönetmen: Seyfi Havaeri (Namık Kılıçoğlu’nun bir ederinden
Kamera: Kâzım Koşkan
Müzik Kasım İnaltekin
Yapım: İyi Film Namık Kılıçoğlu


Oyuncular: Belgin Doruk, Baki Tamer, Hadi Hün, Mualla Kavur, Metin Serezli, Leman Akçatepe, Mualla Sürer, Kemal Ergüvenç,


Konu: "Genç bir kadın olan Serpil, gayri meşru olarak doğan kızını bir yetim yurduna bırakır. Yıllar sonra Gönül genç bir kız olarak yurttan ayrılır. Yurdun hademesi Feride, Gönül'ü yanına alır. İş arayan Gönül bulamaz. Feride, Gönül'ü erkeklere pazarlama-ya kalkınca, genç kız evden kaçar. Bulduğu ilk işten patronu tecavüz etmeye kalkınca Gönül onu vurup yine kaçar, yakalanır, mahkeme olayın ortaya çıkması nedeni ile Gönül'ü serbest bırakır. GönüI milyoner CemaI Bey’in yanında iş buIur. Gönül'ü kızı gibi seven CemaI Bey onu köşke yerleştirir. Cemal Beyin genç kardeşi Melih ilk görüşte Gönül’e aşık olur. Gönül'e şirketin muhasebe müdürü Halis de aşıktır. Bu arada Serpil hanım yıllar sonra kızını aramaya başlar ve izini bulur. Melih ve Halil, Gönül ile evlenmek istemektedirler, Gönül Melih'i seçer. Serpil köşke gelince işler karışır, Gönül, Cemal beyin kızıdır, Gönül bu durum karşısında yıkılır, Melih amcası olmaktadır, Cemal bey Gönül'ü Halis ile evIendirir.

ÇOBAN KIZI (1958)

Yönetmen: Memduh Ün
Senaryo Atıf Yılmaz
Kamera Turgut Ören
Yapım Yakut Film / Arşavir Alyanak, Uğur Film/  Memduh Ün


Oyuncular: Muhterem Nur, Suzan Avcı, Baki Tamer, Reha Yurdakul, Abdurrahman Palay, Mehmet Özekit, Metin Serezli,


Konu: Şehirli bir adama aşık olan köydeki çoban kızının, kent yaşamına alışamaması nedeniyle yaşadığı dramatik öykü

CİVAN ALİ “Çingenem” (1958)

Senaryo ve Yönetmen  Semih Evin
Görüntü Yönetmeni Coni Kurteşoğlu
Yapım Roket Film / Semih Evin


OYUNCULAR: Eşref Kolçak, Sadettin Erbil, Özen Tutucu, Mualla Sürer, Suzan Avcı, Sedat Demir, Şarkılar: Nevzat Ekmekçi


KONU: Kimsesiz bir kızla ona yardım eden bir delikanlının öyküsü

CANAVAR KADIN (1958)

Senaryo ve Yönetmen: “*” Hüseyin Peyda
Foto Direktörü Faruk Özarı
Yapım Örmen Film / Hüseyin Peyda


Oyuncular: Hüseyin Peyda, Cihan Işık, Erdoğan Oker, Orhan Erçin, Sadri Karan


Konu: Kanun kaçağı olan ve bu nedenle de yurt dışında Cezayir'de yaşayan bir gencin maceralı öyküsü


_____________________

 “*” Henri La Barthe’nin bir eserinden yine Henri La Barthe’nin senaryolaştırdığı ve Julien Barthe’nin 1937 yılında çevirdiği, ancak 1941 yılında Fransa’da gösterime giren başrollerini Jean Gabin (1904-1976), Lino Noro (1900-1985), Mireille Balin (1909-1968) ve Lucas Gridoux (1986-1952) gibi zamanın önemli Fransız oyuncularının oynadığı “Pêpê le Moko (Cezayir Batakhanekleri) isimli filmden uyarlama. (www.imdb.com)

CANAVAR KADIN (1958)

Yönetmen: Cahit Günal
Senaryo Orhan Elmas
Kamera: Hayrettin Işık
Yapım İstiklal Film /Cahit Günal


Oyuncular: Orhan Elmas, Gönül Bayhan, Suzan Avcı

Konu: Pavyona düşen bir kadının buradaki yaşam öyküsü.

BU VATAN BİZİMDİR (1958)

Senaryo ve Yönetmen Nejat Saydam (Nihad Sami Banarlı’nın “Kızıl Çağlayan” isimli oyunundan)
Kamera Hayrettin Işık
Yapım Duru Film /  Naci Duru


Oyuncular: Nevin Aypar, Ahmet Mekin, Senih Orkan, Ahmet Tarık Tekçe


Konu: Anadolu'da geçen bir kahramanlık öyküsü.

BİR YUDUM SU (1958)

Yönetmen Hüsnü Cantürk
Senaryo Şefik Gürmeriç
Foto Direktörü Hayrettin Işık
Yapım Kulüp Film / Hüsnü Cantürk


Oyuncular: Pervin Par, Ahmet Mekin, Muzaffer Nebioğlu, Mualla Sürer, Muazzez Arçay, Selahattin İçsel, Celal Gökkaya, Behsat Baklaya, Ayşe Gül

BİR İNSANLIK MESELESİ/ ALLAH KORUSUN (1958)

Senaryo ve Yönetmen Vala Önengüt
Foto Direktörü Lazar Yazıcıoğlu, Mike Rafelyan
Yapım Bahtiyar Film / Vala Önengit


Oyuncular: Fikret Hakan, Nevin Aypar, Atıf Kaptan, Suat Taner


► Filmin yönetmeni, ünlü seslendirme sanatçılarından Vala Önengüt. Bir görüşmemizde, adı geçen filmi kabullenmeyip "ben çekmedim" derken, oyunculardan Fikret Hakan karşıt bir açıklamayla şöyle diyor: "Önengüt'’ün çektiği 'Bir İnsanlık Meselesi'nde başrolü Suat Taner adlı bir genç oynuyordu. Bir ara beni çağırdılar. Bu kez bez ben oynamaya başladım. Bir anlaşmazlık çıkıp yarım kaldı, bilemiyorum. Geçmişteki bu olay biraz karışık Bir İnsanlık Meselesi"nin durumu bize göre biraz değil tam karışık. (“Orhan Ünser “Kelimelerden Görüntüye”, syf,83

BİR ŞOFÖRÜN GİZLİ DEFTERİ (1958)

Senaryo ve Yönetmen: Atıf Yılmaz (Aka Gündüz’ün aynı isimli romanından)
Operatör Turgut Ören
Yapım Duru Film / Süreyya Duru


Oyuncular: Eşref Kolçak (Şoför Erol), Çolpan İlhan (Çiler), Nurhan Nur (Temiz), Nilüfer Sezer, (Eftelya) Saime Bekbay (Mehtap), Ahmet Tarık Tekçe (Sıtkı), Kemal Ergüvenç (Şefik), Kadir Savun (Kazım), Eşref Vural (Baba Nuri), Faik Coşkun (Erol), Selahattin İçsel (Erol), Hikmet Serçe (Erol’un annesi), Araksi Hebo (Genelev patronu),


Konu: Şoför Ali, mahalle komşusu paşa kızı Çileri sever, Paşa kızı Çiler ise evlilik yolu ile zengin çevreye girmek ister, bu yüzden kötü yola düşer ve Ali tarafından kurtarılır. Fakat peşini bırakmayan yeni çevresinde ki kişiler tarafından vurulur.


Aka Gündüz'ün bu romanı sinemalaşırken; aynı mahallede oturan yoksul şoför ile paşa kızı, şoförlükten yanında çalıştığı kişinin or-taklığına yükselen Ali ve lüks peşinde koşarken randevuevine düşen Çiler (randevuevinde Çilek) olur; bilinen (ve karşılaştırılan) kişilikleri, olayları ve şiddeti ile bir küçük insan ve kenar mahalle melodramı-dır film. “Orhan Ünser “Kelimelerden Görüntüye”, syf,83

► Her kalp bir çatlak vazodur. Ne kadar aşk doldurursan doldur, bir gün gelir sıza sıza biter.” Merhum Kâmil Usta böyle dermiş. Ama Erol’un kalbindeki ateş, belki birbirlerine kavuşamadıklarından aylar yıllar sonra bile ‘kabuk bağlamış bir yara halinde’ devam eder… Aka Gündüz ‘memleketin şoförlerine ithaf ettiği’ eseri için ‘Ankara Şoförler Cemiyeti’nin yardımını görmüş. Romandaki Kâmil Usta, Sina Cephesinde tifüsten ölmüş. Kitaptaki anne, oğlunun öldüğünden habersiz ve Erol’un yardım olarak verdiği paraları o gönderdi sanıyor… 


Kahramanımızın babası bir emekli. Memurluk günlerinden tek farkı ceket yerine pijama giyiyor. Ütülü gömleği ve kravatı yerli yerinde. Rakısını ‘çeşmibülbül kadehi’ ile içiyor. Kardeşi Temiz, ismi gibi bir genç kız. Abisinin en iyi arkadaşı Kazım ile evleniyor…

Çiler, ‘Emekli bir generalin mağrur kızı.’ Erol, uğruna adam bile öldürdüğü bu güzel kızı ancak, ölmeden biraz önce öpebiliyor; Harika bir Eftalya rolündeki Nilüfer Sezer; Kırk tarakta bezi olan celep Faik Coşkun; Aksaray’a gitmek isteyen yaşlı kadın rolündeki Zenne Necdet’e benzeyen sanatçı; Kedisi için 50 kuruşluk artık et alan mahalleli; Sadettin Erbil’in seslendirdiği Baba Nuri; Gazanfer Özcan’ın sesi ile Pire Mahmut; Muzaffer Akgün’ün söylediği ‘Gidiyom Gidemiyom’ (Hüseyin Çakır) türküsü... İşte bunlar bu karakterler filmde rol alan.

 

BİR KADIN TUZAĞI (1958)

Senaryo ve Yönetmen: Mehmet Muhtar
Operatör Frederick B. Ford
Yapım And Film / Turgut Demirağ


Oyuncular: Eva Palmer, Mümtaz Ener, Lale Oraloğlu, Isarco Ravoiojli, Ekrem Bora


Konu: Gayri meşru çocuğunun şerefini kurtarmak için hizmetçilik, dadılık gibi çeşitli işlere giren genç bir kadının acılı öyküsü

BİR KADIN UĞRUNA (1958)

Yönetmen Tekin Akpolat
Kamera: Fahri Danışman
Yapım Ata Film / Hadi Yaman


Oyuncular: Nermin Ruhsever, Ferhan Tanseli, Mümtaz Alpaslan, Tomris Hakgüder, Faik Coşkun, Zeki Can , Şarkılar: Mefharet Yıldırım, Kaplan Tarsuslu


Konu: Aynı erkeği seven bir ana-kızın yasak aşk öyküsü.