Powered By Blogger

4 Ekim 2015 Pazar

DENİZE İNEN SOKAK (1960)

Yönetmen Atilla Tokatlı
Senaryo Selçuk Bakkalbaşı
Kamera Michel Geismar, Mike Rafaelyan
MüzikTahsin Kavalcıoğlu, Orhan Boran
Yapım Sel Film


Oyuncular: Ulvi Uraz, Ayfer Feray, Saadettin Erbil, Gülderen Ece, Seden Kızıltunç

Konu: Karısıyla cinsel yaşamı olmayan bir adamın garip yaşantısı.


Ödül:


 1961 İzmir Festivali’nde;
► “En İyi Senaryo”,
► Ulvi Uraz “En Başarılı Oyuncu”


 Locarno Film Festivali’nde; “Şeref Diploması”
► Sinema Dergisince Ulvi Uraz “En Başarılı Oyuncu

CUMBADAN RUMBAYA (1960)

Senaryo ve Yönetmen Turgut Demirağ (Peyami Safa’nın Server Bedi takma adıyla yazdığı aynı isimli romanından)
Kamera Şevket Kıymaz
Yapım And Film/Turgut Demirağ


Montaj-Senkron: Yılmaz Atadeniz, Negatif Montaj: Ender Teker, Sesi Alan: Necip Sarıcıoğlu, Nihat Sevinç, Işıklandırma: Orhan Katkı, Laboratuvar Şefi: İbrahim Üstüner, Şarkılar: Semra Atılay, Şemsi Yastıman, Tacettin Uygun, Prodüksiyon Müdürü: Mehmet Muhtar, (Lâle Film Stüdyoları'nda seslendirilmiştir


OYUNCULAR: Çolpan İlhan (Karagümrüklü Deli Cemile), Efgan Efekan (Selim), Vahi Öz (Tahsin), Jale Öz (Komşu), Kadriye Tuna (Cemile’nin annesi), Mürvet Sim (Şahinde), Adile (Keskiner) Naşit (Madam), Ziya Keskiner, Faruk Coşkun, Mualla Surer Memnune), Mahmut Erki, Cevat Tayşı, Emel Yıldız (Nahide), Renan Fosforoğlu (Hulki), Eyüp Sabri, Nur Gürkan, Müşerref Çapın (Prenses), Sadri Alışık (sunucu) Konu: "Cemile, annesi ve kız kardeşi ile Ka-sımpaşa'da oturmaktadır. Kiracıları olan üniversite öğrencisi Selim'i sever. Bir gün tramvay durağında Kayseri'li iş adamı Tahsin Bey ile tanışır. Tahsin Bey Cemile'ye evlenme teklif eder, asıl niyeti Beyoğlu'nda ev tutup gönül eğlendirmektir. Cemile, Tahsin Bey'i reddetmez, modern hayatın özlemini çekmektedir. Selim'in okulunda bir kız ile ilişkisinin olduğunu duyunca Tahsin Bey'e evet der, Beyoğlu'nda oturmaya başlar. Tahsin Bey ilişki kurduğu iş çevrelerinde Cemile'yi kullanmak ister, tepki görür; Selim'-den aldığı mektup ile genç adamın kendini sevdiğini anlayan Cemile mahallesine dö-ner.

CİVANMERT (1960)

Yönetmen ve Senaryo: Aydın Arakon
Fotoğraf Direktörü Şadan Kamil
Yapım Acar Film / Murat Köseoğlu
Acar Film Stüdyosunda çevrilmiş ve seslendirilmiştir.


Sanat Yönetmeni: Aydın Arakon, Şarkılar: Ekrem Kongar, Dublaj rejisörü: Tarık Gürcan, Operatör Asistanı: Melih Sertesen, Müzik Adaptasyonu : Faruk Yener, Reji Asistanı: Mesude Özkılıç, Sina Kabaağaç ,Sahne Müdürü: Melih Üstündağ, Elektrikçi: Bahattin Acınır, Ahmet Ateş, Sesleri Alan: Lâmi Kâmil, Dekorları Çizen: Aydın Arakon, Dekorları Yapan: Ruhan Demirtaş, Aksesuar: Nazım Akbulut, Senkron-Montaj: Zafer Davutoğlu, Kenan Davudoğlu, Senkron: Mehmet Bozkuş, Negatif Montaj: Ali Brerkan, Laboratuvar: Mihal İskatroetis, Recai Karındaş


Oyuncular: Orhan Günşıray (Suat), Fatma Girik (Nuran), Ahmet Tarık Tekçe, Mualla Kavur (Şükran), Hayri Esen (Arif Bey), Ulvi Uraz, Nubar Terziyan, Cemal Arsunel (Fuat), Şarkılar: Ekrem Kongar, Danslar: İnci Eroğlu, Elif Bozkurt


Konu: Suat ve Fuat kardeşler çocuk yaşla-rındayken bir cinayete tanık olmuşlardır. Arif bey adlı biri ticari anlaşmazlık sonucu bir cinayet işlemiş ve adamın küçük kızı Nuran'ı da kaçırmıştır. Aradan yıllar geçer. Bir gün küçük bir bar işleten Fuat Arif beyi görür.Olayı hemen Suat'a anlatır. Suat istemeden kaçırılan küçük kızın ne olduğunu anlamak için maceranın içine girer. Küçük Nuran büyümüştür ve Arif beyin köşkünde hizmetçilik yapmaktadır. Suat, Şükran adlı bir kadının yardımıyla Nuran'a ulaşır. Kısa zamanda da ona aşık olur. Fakat Arif beyin adamla-rıyla Suat arasında bir mücadele başlar. Şükran, aşık olduğu Suat için kendini feda eder ve Nuran'ı kaçırır. Polis olayı yakından takip etmektedir ve suçluları kısa zamanda yakalayacaktır.

CİCİ KATİBEM (1960)

Yönetmen Dr. Arşavir Alyanak
Senaryo Erdoğan Tünaş
Foto Direktörü Memduh Yükman
Yapım: Melek Film/Şahan Haki (Erman Film Stüdyosunda hazırlanmıştır).


Reji Asistanı: Mehmet Aslan, Laboratuvar: Hayati Akbulut, Yılmaz Erman, Erdoğan Dolapçı, Şef laborant: Hilmi Başcan, Montaj-Senjron: Turgut İnangiray, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Seslendiren: Yorgo İlyadis, Prodüksiyon Amiri: Semih Sarıoğlu


Oyuncular: Fatma Girik, Orhan Günşiray, Sevda Nur, Serpil Gül, Suphi Kaner, Mualla Sürer, Suphi Tekiner, Aynur Yetkin, Fuat İmer, Talat Güryuva, Hakkı Kıvanç, Yaşar Şener, Salih Tozan,

KONU Fikret (Orhan Günşıray) ile Cemil (Suphi Kaner) harici muhaberat işlerinin yoğun olduğu bir iş yerinin oldukça çapkın patronlarıdır. işlerinin büyük bir bölümünü steno yazmak için işe aldıkları genç ve güzel sekreterlerle gönül eğlendirmek oluştu-rur. Gazeteye yeni sekreterler almak için ilan verirler. Daha önce bir avukatın yanın-da sekreterlik yapan ama giyinişi ve dış görünüşü bu işi bir başkasına kaptıran Ruhsar (Fatma Girik) da daktilo kursunun birincilikle bitirip dakikada yüz kelime yaz-masına güvenerek başvurur. Ama kalın gözlükleri, kurdelalı saçları ve ölmüş bir pa-pazın karısı gibi giyinişi ile hiç dikkati çekmeyerek elenir. Bir rastlantı sonucu Fikret'le karşılaşınca işe alınır ve şansı birden bire döner. Kısa sürede bir işte uzun süre kalma-nın yeteneğe değil de dış görünüşe bağlı olduğunu anIayarak kendini yeniler, imajını değiştirir. Kılık kıyafetindeki değişim, çevre-sindeki insanların da değişmesine neden olur. Kısa sürede patronlarının peşinden koştuğu vazgeçilmez bir sekreter olur. “Burçak Evren, “Fatma Girik, İki Ünlü Kadın”

CAN MUSTAFA / Yaralı Kuş (1960)

Yönetmen Muharrem Gürses
Senaryo A. Asaf Tengiz
Kamera Manasi Filmeridis,  Hayrettin Işık,  Ali Yaver
Yapım Güven Film /  Yuvakim D. Filmeridis


Şarkılar: Hamiyet Duygulu, Aynur Akın “Bir Umut Yolcusuyum”, Seslendiren: Lami Kamil, Negatif Montaj: Ali S. Berkan, Laboratuar: Mihal Skarpetis, Recaİ Karataş, Mahmut Babacan, Montaj ve Senkron: Diyamendi Filmeridis, Müzik Adaptasyonu: Rauf Tözüm, Prodüksiyon Amiri: Fehmi Tengiz Müzik: Zeki Duygulu, Kamera Asistanı: Hüseyin Karındoyuran, Işık: Feyzi Eryılmaz, Afişleri Yapan: Ressam Kemal Borteçin, (Acar Film Stüdyosunda hazırlanmıştır.)


Oyuncular: Turgut Özatay (Fikret Bey), Leyla Sayar (Afitap), Muhterem Nur (Asuman), Ahmet Tarık Tekçe (Sırtlan Sadık), Salih Tozan, Semih Sezerli (Şoför), Sami Hazinses (Şoför), Necdet Tosun (Şoför), Eşref Vural (Kukla oynatıcı), Reha Kral, (Mucize) Emel Yıldız, Danyal Topatan, Niyazi Vanlı, Musta-fa Kara, Emire Arıkurt, Nur Arıkurt, Leman Akçatepe, Gündoğan Tuncer, Sıtkı Akçatepe, Emel Yıoldız, Mehmet Bahadır, Danyal Topatan, Bülent Koral (Bülent), M. Ali Akpınar, Nesrin Gülseren, Sadi Kanıtürk, Macit Doğudan, Suzan Uçaner, Selahaddin İçsel, Fikri Çöze, Hakkı Haktan, Küçük Yıldız: Gürel Man (Can Mustafa)


Konu: Parçalanmış bir ailenin yıllar sonra tekrar bir araya gelişlerinin öyküsü.

BİR YAVRUNUN GÖZYAŞLARI (1960)

Senaryo ve Yönetmen Seyfi Havaeri
Operatör Mustafa Yılmaz
Yapım Tual Film / Hasan Tual


Oyuncular: Oktar Durukan, İnci Erol, Agah Hün, Fehmi Tengiz, Oğuz Gözen, Faik Coşkun, Tanıl Ergun, Nilgün Esen,


Konu: Bir balıkçı ile iki kadının aşk ve macera öyküsü

BİR SERSERİ (1960)

Yönetmen Memduh Ün
Senaryo Nejat Saydam “*”
Foto Direktörü Turgut Ören
Yapım Yakut Film / Memduh Ün, Ören Film / Turgut Ören


Ar Direktör: Semih Sezerli, Müzik: Fehmi Ege ve Arkadaşları


Oyuncular: Neriman Köksal, Talat Artemel, Nazım İnan, Birsen Kaplangı, Ayhan Batu, Muzzez Arçay, Hüseyin Güler, Danyal Topa-tan, Muammer Gözalan, Celal Ersöz, Niyazi Vanlı, Hamza


Konu: Çalıştığı şirkete ait yüklüce bir parayı Adanaya götüren Mahmut Bey (Talat Artemel) trende bar kadını Nermin (Neriman Köksal) ile tanışır. Nermin çanta içinde parayı görür. Kadınlığını ve güzelliğini kullanarak Mahmut ile arkadaşlık kurarMahmut kadına gösterdiği zaaf ve mukavemetsizlik nedeni ile bütün parayı kaptırır. Bunun neticesi olarakta bir daha evine ve işine geri dönemez. Tesadüflerin yardımı bir tren kazsında ölen bir kişinin kimliği ile yeni bir hayata başlar. Yıllar geçer. Mahmutun çocukları büyür. Oğlu Doğan da (Ayhan Batu) aynı kadınla tanışmış ve çalıştığı bakanın parasını ona kaptırır.


_____________________________________
* 1930 ABD yapımı olan “The Blue Angel” (Mavi Melek) isimli filmden uyarlama, Filmin yönetmeni Josef vopn Sternberg, senaryo ise Heinrich Mannn ve Carl Zuckkmayer’e ait. Filmde oynayan başlıca oyuncular; Emil Jannings (1884-1950), Marlene Dietrich 81901-1992) ve Kurt Gerron (1897-1944)

BENLİ EMİNE (1960)

Senaryo ve Yönetmen Avni Dilligil (Kendi yazdığı Aynı isimli romanından)
Operatör Muzaffer Pekgüleryüz “*”
Yapım Kurt Film / Mehmet Arancı


Şarkılar: Abdullah Yüce, Müzik: Malatyalı Fahri Kayahan


Oyuncular: Avni Dilligil, Nilüfer Sezer, Gönül Bayhan, Ahmet Tarık Tekçe, Hulki Günay, Sadettin Erbil, Semra Ece, Vahi Öz, İhsan Aşkın, Hasan Kol, Sevim Çağatay

________________________________

 (*) Agah Özgüç “Türk Filmleri Sözlüğü” 1. Cilt syf: 152 
 Burada Kameramanın Kenan Kurt olduğu belirtilmekte ise de. Film afişinde yer alan isim ise Muzaffer  Pekgüleryüz’dür.

BEN MASUMUM (1960)

Senaryo ve Yönetmen Ümit Utku
Kamera Enver Burçkin
Yapım Kervan Film / Ümit Utku


Oyuncular: Cavidan Dora, Adnan Pekak, Aysel Tanju, Atıf Kaptan, Suphi Kaner, Ahmet Tarık Tekçe, Küçük Yıldız: Nida Sun

BAHTIMIN YILDIZI

Senaryo ve Yönetmen Nuri Akıncı
Kamera Cezmi Ar
Yapım Pan Film / Nuri Akıncı


Oyuncular: KemalKan, Hümaşah Hiçan, Muammer Gözalan, Bora Üstüntaş, Yıldız Sevingen, Fahri Doğan, Rengin Arda, Mete Sezer, Leyla Ar, Nevzat Kığı


Konu: Bir sokak şarkıcısının öyküsü

AYŞEM KINALI GELİN (1960)

Senaryo ve Yönetmen İhsan Tomaç
Görüntü Yönetmeni Cezmi Ar
Beste Ve Müzik Zeki Duygulu
Yapım Dar Film Sıtkı Şumnulu


Oyuncular: Muhterem Nur, Saltuk Kaplangı, Hüseyin Baradan, Necdet Tosun, Mehmet Özekit, Kenan Büke, İhsan Aşkın

AYŞECİK ŞEYTAN ÇEKİCİ (1960)

Yönetmen Atıf Yılmaz
Senaryo Hamdi Değirmencioğlu
Kamera Şevket Kıymaz
Yapım As Film / Muzaffer Arslan


Seslendirme: Yorgo İliyadis, Işıklar Orhan Okdemir, Müzik: Metin Bükey


Oyuncular: Zeynep Değirmencioğlu (Ayşecik), Eşref Kolçak (Ayşecik’in babası), Belgin Doruk (Ayşecik’in annesi), Ahmet Tarık Tekçe, Salih Tozan, Ayfer Feray (Esma), Hulusi Kentmen (Dede), Aliye Rona (Büyükanne), Necdet Tosun, Metin Akacan, Semra Yıldız (dansöz), Reşit baran (madam)


Konu: Birbirlerinden ayrı yaşayan annesi ile babasını barıştırıp, mutlu bir aileye tekrar kavuşan çocuğun öyküsü.


Eleştiri:


"Artist" dergisinin 1960'da yayınlanan bir sayısında, çocuk filmleri furyasının önemli örneklerinden biri olan “Ayşecik Şeytan Çekici” adlı filmin eleştiri yazısı yer almaktadır. Yazar, duygu sömürüsü yoluyla ticari kazanç sağlama çabalarına değinirken, halk sineması anlayışına aydınların ve eleştirmenlerin olumsuzyaklaştığını belirttikten sonra, filmciler için esas meselenin filmin iş yapması olduğunu iddia etmektedir, “Her ne kadar konu bizi bu ana fikre sevk ediyorsa da, film prodüktör ve rejisörünün zihinlerindeki an fikir filmin iş yapmasıdır. Bilhassa prodüktör bu konuda çok haklı. Zira Ayşecik gibi her ufak rolüne kuvvetli aktörler alınmış ve kucak dolusu para sarf edilmiş bir film neticede iş yapmazsa şirketi kati surette zarara götüreceği kesindir. Zaten film şirketleri bir ticari gayelerle kurulmuş topluluklar olduklanna göre, konunun toplumsal meselelerden ziyade halkın hoşlanacağı tarzda işlenmesi zarureti ortaya çıkıyor” (Çetin Özkırım, Yeni Sabah 10 Mayıs 1960 ) “Okan Ormanlı, “Türk Sinremasında Eleştiriler” syf, 61”

AYŞECİK (1960)

Yönetmen Memduh Ün
Senaryo Hamdi Değirmencioğlu, (Kemalettin Tuğcu’nun romanından)
Kamera Şevket Kıymaz
Yapım As Film / Muzaffer Aslan


Seslendiren: Yorgo İliadis, Montaj Senkron: Özdemir Arıtan, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Laboratuavr: Ziya İnsel, Kamil Yücekal, Reji Asistanları: Semih Tamerler, Ülkü Erakalın, Prodüksiyon: Işık Toroman, Nuıri Tuncel, Fethi Oğuz, Metin Gürkan, Işıklar: Orhan Okdemir, Film Fotoları: Foto Bella, Müzik: Metin Bükey, “Ninni” Söz ve Beste: Baki Çallıoğlu,
(As film tarafondan hazırlanmış, Day Film stüdyosunda seslendirilmiştir.)


Oyuncular: Muhterem Nur (Nazlı), Zeynep Değirmencioğlu (Ayşecik) Turgut Özatay Osman), Lale Oraloğlu, Leyla Sayar Dansöz Aysel), Ahmet Tarık Tekçe (Rıfat), Salih Tozan (bahçevan Bayram), Hulusi Kentmen (Komiser Nuri), Necdet Tosun, Mehdi Yeşildeniz (Naci), Metin Akacan (topuz), Meral Kurtulış, Ülkü Erakalın, Asım Nipton (polis Ahmet), Peruz Agopyan, Erdoğan Tünaş, Hamdi Değirmencioğlu, Ülkü Erakalın, Madam Peruz, Niyazi başak, Metin Gürkan, Osman Türkoğlu, Adnan Uygur, Araksi Kesişyan, Metin Toroman, Meral Kurtuluş, Ahmet Saatler, Necdet Ger, Selahattin Defçi, Cemal Cantürk, Recep Yurdaşen, Şarkılar: Sevim Tanürek, ,Konu: Suçsuz yere hapse atılan bir baba ile, cinayetin gerçek suçlusunu bulan küçük bir kızın öyküsü.


Bu film, aynı zamanda Çocuk Kahramanlı, çocuk yıldızlı filmlerin başlaması anlamına da gelmektedir. Bir başka deyişle, ilk çocuk yıldızımız “Ayşecik” adıyla bir dizi filmler çevirecek olan Zeynep Değirmencioığlu’dur.

ATEŞTEN DAMLA (1960)

Yönetmen: Memduh Ün
Senaryo Atıf Yılmaz (Mükerrem Kamil Su’nun ayni isimli romanından),
Filmi Çekenler Turgut Ören, Şevket Yılmaz,  Ali Yaver
Yapım: Uğur Film/Memduh Ün, Duru Film/Süreyya Duru


Dialog: Ali Kaptanoğlu (Attila İlhan), Müzik: Nezihi Gülcüoğlu, Askeri Müşavir: Krm. Bnb.: Bülent Özcan, Sesleri Çeken: Ferruh Kırmaz, Laboratuvar: Rafet Şirin, Feyzi Hamurcu, Negatif Montaj: Oral Özütürk, Montaj-Senkron: Erdoğan Esenboğa, Ertem Göreç, Işıklar: Demirtaç Film, Rejisör Asistanları: Ertem Göreç, Kemal İnci, Ülkü Erakalın, Ar Direktör: Semih Sezerli, Set Direktörü: Niyazi Er, Prodüksiyon Amiri: Mehmet Işık, (Halk Film stüdyosunda hazırlanmış ve selendirilmiştir.)


Oyuncular: Muhterem Nur (Serap), Turgut Özatay (Asker Ahmet), Kenan Artun (Nafiz), Orhan Murat Arıburnu (Rıza), Atıf Kaptan (Osman Müfit), Hasan Ceylan (Mehmet Çavuş), Madelet Tibet (Nafiz’in annesi), Erol Taş (Musa Çavuş), Faik Coşkun (Kâhya), Leman Akçatepe (Ahmet’in annesi), Turgut Ören, Haydar Karaer, Gülay Gençay, Nuri İnal, Ali Seyhan (Rıza’nıon adamı), Zeki Tüney, Peruz Agopyan, Atacan Boran, Ay-han Candeğer, Atila Engin, Çocuk oyuncu-lar: Atila Engin, Atacan Boran, Peruz Agopyan, Ayhan Candeğer


Eleştiri

Filmdeki göç bölümleri, yaralılarla dolu hastanelerin manzarası, bilhassa işaret edilmeye değer. Bu bölümler öylesine canlı ve boyutlu ki, "Ateşten Damla" şimdilik Kurtuluş Savaşı'nın ruhunu veren en başarılı film gösterilebilir. "Ateşten Damla" görüntü olarak ne kadar tatmin edici ise ses unsuru bakımından da o kadar rahatsız edici. Filmin dublajı başarısız olduğu gibi, Ali Kaptanoğlu (Attila İlhan) tarafından yazılmış diyaloglar da gayet kötü. (Tuncan Okan, "Haftanın Filmleri", Milliyet) “Agah Özgüç, “Türk Filmleri Sözlüğü” 1. cilt


Memduh Ün bu film için şunları yazmaktadır:


Yakut Filmdeyken yazıhanemiz Yeşilçam sokağındaydı. Orada çok filmci vardı, on on beş metre ötemizde, Peril apartmanındaki İnci Film bunlardan biriydi. Bu firmanın sahibi Kemal İşmen' di. Bir gün bana, Mukerrem Kamil Su'nun “Ateşten Damla” adlı romanını okudum, bundan film yap, ticari başarısı yüksek olur dedi. Kitabı okudum ve sevdim, ama finali çok yapılmış, çok yinelenmiş, çok bayat bir finaldı. Romanın kahramanı Ahmet'in Kurtuluş Savaşında kör oluyordu ve sevgilisi hastabakıcı göreviyle katılmıştı ulusal mücadelemize. Savaş sahnelerinin birinde Ahmet kör oluyor, ikili kaderin cilvesiyle hastahanede karşılaşıyor ve kız kendisini tanıtmadan yardım ediyordu. Birçok filrnde rastlamıştık bu numaraya. Örneğin Vatan ve Namık Kemal filminde Biz de senaryoyu üstlenen Atıf’la kafa kafaya verdik ve değiştirdik finali Abdurrahman Palay oynayacaktı başrollerden birini. Ekibi kurduk Balıkesi’in Ilıca köyünegittik. tam dokuz gün yağmur yağdı. Çekimi durdurduk. Abdurrahman, benim çok işim var, film bitene kadar kalamam dedi ve aramızdan ayrıldı. Onun yerine İstanbul'dan Kenan Artun'u aldık, Onuncu gün hava açıldığında çekimlere onunla devam ettik. Ilıca'daki bölümler bitince İstanbul'adöndük, kalan dış sahneleri Büyükçekmece'de mağaralarıyla meşhur Yarımburgaz adlı bölgede, dahili sahneleri Arnavutköy'de bir köşkte, Kasımpaşa'da Kamburun Evinde çalıştık. Turgut Ören'in başka bir firmayla anlaşması olduğu için iş uzayınca onunda ayrılması gerekti. Iki ayrı kameramanla tamamladık Ateşten Damla'yı, biri Şevket Yılmaz'dı, di-ğeri Ali Yaver'di. Bir aksilik de Adapazarı'n-da yaşandı. Bir süvari hücumu çekmiştim, eski bir hava meydanında, Turgut Ören'le beraber cibe binmiştik.
Alanın yanındaki asfalt yolda ciple izleyerek takip ediyorduk atlıları. Önde Turgut Özatay, Atıf Kaptan, Hasan Ceylan, arkadan da 150 tane süvari geliyordu. Askeriyeden yardım etmişler, at ve asker vermişlerdi. Süvarı alayı vardı Adapazarı'nda. Hücumu çektik, ama bir at yerde kaldı. Ayağı kırılmıştı atın, asker de başından yaralanmıştı. Hastaneye kaldırdılar. 


Muhterem Nur ata binmesini bilmiyordu. Korka korka bindirdik, ama her an düşme tehlikesi nedeniyle hepimiz tedirgindik. Özellikle çiftlik sahnesi çok sorun yaratmıştı, atın kapıya geldiği yerde taşlar döşeliydi çünkü. At her an kayabilirdi. Ben Muhterern'in elbiselerini giyip dublorluk yaptım ona. (Memduh Ün Filmlerini anlatı


yor)

AŞKTAN DA ÜSTÜN (1960)

Yönetmen Osman F. Seden
Foto Direktörü Kriton İlyadis
Yapım Kemal FİLM / Osman F. Seden


Prodüktör: Yüksel Tanık; Işıklar: Necati İltaç; Yön. Asist.: Mehmet Dinler; Set Amiri: Hasan Danabaşoğlu; Prod. Mümessili: Adnan İrkut; Seslendiren: Lami Kamil; Montaj: Zafer Davutoğlu, Ali Siyavuş Berkan; Laboratuvar: Mihail Skarpedis, Mehmet Bozkuş;


Oyuncular: Ayhan Işık (Kemal), Peri Han (Nilüfer), Ahmet Mekin, Serpil Gül, Atıf Kaptan, Hulusi Kentmen, Behzat Balkaya, Nubar Terziyan, İlhan Hemşehri, Talat Güryuva, Ali Seyhan, Haydar Karaer, Orhan Aykanat, Leman Akçatepe, Selahattin İçsel, Faik Coşkun, Niyazi Vanlı, Hüseyin Güler


Konu: Aşktan da 'üstün filmiyle, tekrar Milli Mücadele yıllarına dönüyor ve Kurtuluş Savaşında geçen bir casusluk öyküsünü, hazin bir aşk öyküsü ile birleştiriyor. Aynı zamanda iki kardeş arasındaki mücadeleyi anlatıyor. Kuva-i Milliyeci iki kardeşten (kardeşler aslında üç, fakat biri filmin başlarında ölüyor) biri olan Kemal (Ayhan Işık), İstanbul'daki teşkilatın içine sızmış bir muhbiri ele geçirmek üzere kendisini Padişah taraftarı tanıtır. Kardeşi onuvatana ihanetle suçlar, Milli Mücadele Grubu da ona 'güvenmez, ama aslında suçlanan yüzbaşının muhbiri ele geçirmek gibi özel bir görevi vardır. Geleneksel polis ya da casusluk öykülerinde olduğu gibi muhbir kimsenin şüphelenmediği kimsedir. İki kardeşin aşık olduğu paşa kızı Nilüfer'i (Peri Han), Kemal görevi gereği öldürür.


· 'Aşktan da Üstün"de Seden, biçim üstünlüğünü, kişisel biçim niteliklerini-ayrılmaz yardımcısı Kriton ilyadis'in katılımıyla sıralıyor. Her bölümün üzerinde ayrı ayrı duruyor, gerektiğinde aşın şiddet gösterilerine yer veriyor (berber dükkanındaki cinayet sahnesi, boğazlanan adamın karşıdaki aynaya kadar fışkıran kanı), ara sıra duygulanıyor' (Nilüfer ile Kemal'in aşk sahneleri); şok etkisi yapan kamera hareketleri kullanıyor. (Kemal'in evinde başka bir kızın saklandığının, Nilüfer tarafından keşfedildiği andaki baş döndürücü hızlı pan'lar). Milli Mücadele'nin dekorunu Anadolu'dan İstanbul'a kaydıran yönetmen, biçim dene-melerinin yanında, şehrin eski sokaklarında mahallelerinde, cumbalı evlerinde mekan araştırmalarını da sürdürüyor. “Gülşah Ne-zaket Maraşlı a.g.e. syf; 155 ”