Powered By Blogger

4 Ekim 2015 Pazar

BİR YAVRUNUN GÖZYAŞLARI (1960)

Senaryo ve Yönetmen Seyfi Havaeri
Operatör Mustafa Yılmaz
Yapım Tual Film / Hasan Tual


Oyuncular: Oktar Durukan, İnci Erol, Agah Hün, Fehmi Tengiz, Oğuz Gözen, Faik Coşkun, Tanıl Ergun, Nilgün Esen,


Konu: Bir balıkçı ile iki kadının aşk ve macera öyküsü

BİR SERSERİ (1960)

Yönetmen Memduh Ün
Senaryo Nejat Saydam “*”
Foto Direktörü Turgut Ören
Yapım Yakut Film / Memduh Ün, Ören Film / Turgut Ören


Ar Direktör: Semih Sezerli, Müzik: Fehmi Ege ve Arkadaşları


Oyuncular: Neriman Köksal, Talat Artemel, Nazım İnan, Birsen Kaplangı, Ayhan Batu, Muzzez Arçay, Hüseyin Güler, Danyal Topa-tan, Muammer Gözalan, Celal Ersöz, Niyazi Vanlı, Hamza


Konu: Çalıştığı şirkete ait yüklüce bir parayı Adanaya götüren Mahmut Bey (Talat Artemel) trende bar kadını Nermin (Neriman Köksal) ile tanışır. Nermin çanta içinde parayı görür. Kadınlığını ve güzelliğini kullanarak Mahmut ile arkadaşlık kurarMahmut kadına gösterdiği zaaf ve mukavemetsizlik nedeni ile bütün parayı kaptırır. Bunun neticesi olarakta bir daha evine ve işine geri dönemez. Tesadüflerin yardımı bir tren kazsında ölen bir kişinin kimliği ile yeni bir hayata başlar. Yıllar geçer. Mahmutun çocukları büyür. Oğlu Doğan da (Ayhan Batu) aynı kadınla tanışmış ve çalıştığı bakanın parasını ona kaptırır.


_____________________________________
* 1930 ABD yapımı olan “The Blue Angel” (Mavi Melek) isimli filmden uyarlama, Filmin yönetmeni Josef vopn Sternberg, senaryo ise Heinrich Mannn ve Carl Zuckkmayer’e ait. Filmde oynayan başlıca oyuncular; Emil Jannings (1884-1950), Marlene Dietrich 81901-1992) ve Kurt Gerron (1897-1944)

BENLİ EMİNE (1960)

Senaryo ve Yönetmen Avni Dilligil (Kendi yazdığı Aynı isimli romanından)
Operatör Muzaffer Pekgüleryüz “*”
Yapım Kurt Film / Mehmet Arancı


Şarkılar: Abdullah Yüce, Müzik: Malatyalı Fahri Kayahan


Oyuncular: Avni Dilligil, Nilüfer Sezer, Gönül Bayhan, Ahmet Tarık Tekçe, Hulki Günay, Sadettin Erbil, Semra Ece, Vahi Öz, İhsan Aşkın, Hasan Kol, Sevim Çağatay

________________________________

 (*) Agah Özgüç “Türk Filmleri Sözlüğü” 1. Cilt syf: 152 
 Burada Kameramanın Kenan Kurt olduğu belirtilmekte ise de. Film afişinde yer alan isim ise Muzaffer  Pekgüleryüz’dür.

BEN MASUMUM (1960)

Senaryo ve Yönetmen Ümit Utku
Kamera Enver Burçkin
Yapım Kervan Film / Ümit Utku


Oyuncular: Cavidan Dora, Adnan Pekak, Aysel Tanju, Atıf Kaptan, Suphi Kaner, Ahmet Tarık Tekçe, Küçük Yıldız: Nida Sun

BAHTIMIN YILDIZI

Senaryo ve Yönetmen Nuri Akıncı
Kamera Cezmi Ar
Yapım Pan Film / Nuri Akıncı


Oyuncular: KemalKan, Hümaşah Hiçan, Muammer Gözalan, Bora Üstüntaş, Yıldız Sevingen, Fahri Doğan, Rengin Arda, Mete Sezer, Leyla Ar, Nevzat Kığı


Konu: Bir sokak şarkıcısının öyküsü

AYŞEM KINALI GELİN (1960)

Senaryo ve Yönetmen İhsan Tomaç
Görüntü Yönetmeni Cezmi Ar
Beste Ve Müzik Zeki Duygulu
Yapım Dar Film Sıtkı Şumnulu


Oyuncular: Muhterem Nur, Saltuk Kaplangı, Hüseyin Baradan, Necdet Tosun, Mehmet Özekit, Kenan Büke, İhsan Aşkın

AYŞECİK ŞEYTAN ÇEKİCİ (1960)

Yönetmen Atıf Yılmaz
Senaryo Hamdi Değirmencioğlu
Kamera Şevket Kıymaz
Yapım As Film / Muzaffer Arslan


Seslendirme: Yorgo İliyadis, Işıklar Orhan Okdemir, Müzik: Metin Bükey


Oyuncular: Zeynep Değirmencioğlu (Ayşecik), Eşref Kolçak (Ayşecik’in babası), Belgin Doruk (Ayşecik’in annesi), Ahmet Tarık Tekçe, Salih Tozan, Ayfer Feray (Esma), Hulusi Kentmen (Dede), Aliye Rona (Büyükanne), Necdet Tosun, Metin Akacan, Semra Yıldız (dansöz), Reşit baran (madam)


Konu: Birbirlerinden ayrı yaşayan annesi ile babasını barıştırıp, mutlu bir aileye tekrar kavuşan çocuğun öyküsü.


Eleştiri:


"Artist" dergisinin 1960'da yayınlanan bir sayısında, çocuk filmleri furyasının önemli örneklerinden biri olan “Ayşecik Şeytan Çekici” adlı filmin eleştiri yazısı yer almaktadır. Yazar, duygu sömürüsü yoluyla ticari kazanç sağlama çabalarına değinirken, halk sineması anlayışına aydınların ve eleştirmenlerin olumsuzyaklaştığını belirttikten sonra, filmciler için esas meselenin filmin iş yapması olduğunu iddia etmektedir, “Her ne kadar konu bizi bu ana fikre sevk ediyorsa da, film prodüktör ve rejisörünün zihinlerindeki an fikir filmin iş yapmasıdır. Bilhassa prodüktör bu konuda çok haklı. Zira Ayşecik gibi her ufak rolüne kuvvetli aktörler alınmış ve kucak dolusu para sarf edilmiş bir film neticede iş yapmazsa şirketi kati surette zarara götüreceği kesindir. Zaten film şirketleri bir ticari gayelerle kurulmuş topluluklar olduklanna göre, konunun toplumsal meselelerden ziyade halkın hoşlanacağı tarzda işlenmesi zarureti ortaya çıkıyor” (Çetin Özkırım, Yeni Sabah 10 Mayıs 1960 ) “Okan Ormanlı, “Türk Sinremasında Eleştiriler” syf, 61”

AYŞECİK (1960)

Yönetmen Memduh Ün
Senaryo Hamdi Değirmencioğlu, (Kemalettin Tuğcu’nun romanından)
Kamera Şevket Kıymaz
Yapım As Film / Muzaffer Aslan


Seslendiren: Yorgo İliadis, Montaj Senkron: Özdemir Arıtan, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Laboratuavr: Ziya İnsel, Kamil Yücekal, Reji Asistanları: Semih Tamerler, Ülkü Erakalın, Prodüksiyon: Işık Toroman, Nuıri Tuncel, Fethi Oğuz, Metin Gürkan, Işıklar: Orhan Okdemir, Film Fotoları: Foto Bella, Müzik: Metin Bükey, “Ninni” Söz ve Beste: Baki Çallıoğlu,
(As film tarafondan hazırlanmış, Day Film stüdyosunda seslendirilmiştir.)


Oyuncular: Muhterem Nur (Nazlı), Zeynep Değirmencioğlu (Ayşecik) Turgut Özatay Osman), Lale Oraloğlu, Leyla Sayar Dansöz Aysel), Ahmet Tarık Tekçe (Rıfat), Salih Tozan (bahçevan Bayram), Hulusi Kentmen (Komiser Nuri), Necdet Tosun, Mehdi Yeşildeniz (Naci), Metin Akacan (topuz), Meral Kurtulış, Ülkü Erakalın, Asım Nipton (polis Ahmet), Peruz Agopyan, Erdoğan Tünaş, Hamdi Değirmencioğlu, Ülkü Erakalın, Madam Peruz, Niyazi başak, Metin Gürkan, Osman Türkoğlu, Adnan Uygur, Araksi Kesişyan, Metin Toroman, Meral Kurtuluş, Ahmet Saatler, Necdet Ger, Selahattin Defçi, Cemal Cantürk, Recep Yurdaşen, Şarkılar: Sevim Tanürek, ,Konu: Suçsuz yere hapse atılan bir baba ile, cinayetin gerçek suçlusunu bulan küçük bir kızın öyküsü.


Bu film, aynı zamanda Çocuk Kahramanlı, çocuk yıldızlı filmlerin başlaması anlamına da gelmektedir. Bir başka deyişle, ilk çocuk yıldızımız “Ayşecik” adıyla bir dizi filmler çevirecek olan Zeynep Değirmencioığlu’dur.

ATEŞTEN DAMLA (1960)

Yönetmen: Memduh Ün
Senaryo Atıf Yılmaz (Mükerrem Kamil Su’nun ayni isimli romanından),
Filmi Çekenler Turgut Ören, Şevket Yılmaz,  Ali Yaver
Yapım: Uğur Film/Memduh Ün, Duru Film/Süreyya Duru


Dialog: Ali Kaptanoğlu (Attila İlhan), Müzik: Nezihi Gülcüoğlu, Askeri Müşavir: Krm. Bnb.: Bülent Özcan, Sesleri Çeken: Ferruh Kırmaz, Laboratuvar: Rafet Şirin, Feyzi Hamurcu, Negatif Montaj: Oral Özütürk, Montaj-Senkron: Erdoğan Esenboğa, Ertem Göreç, Işıklar: Demirtaç Film, Rejisör Asistanları: Ertem Göreç, Kemal İnci, Ülkü Erakalın, Ar Direktör: Semih Sezerli, Set Direktörü: Niyazi Er, Prodüksiyon Amiri: Mehmet Işık, (Halk Film stüdyosunda hazırlanmış ve selendirilmiştir.)


Oyuncular: Muhterem Nur (Serap), Turgut Özatay (Asker Ahmet), Kenan Artun (Nafiz), Orhan Murat Arıburnu (Rıza), Atıf Kaptan (Osman Müfit), Hasan Ceylan (Mehmet Çavuş), Madelet Tibet (Nafiz’in annesi), Erol Taş (Musa Çavuş), Faik Coşkun (Kâhya), Leman Akçatepe (Ahmet’in annesi), Turgut Ören, Haydar Karaer, Gülay Gençay, Nuri İnal, Ali Seyhan (Rıza’nıon adamı), Zeki Tüney, Peruz Agopyan, Atacan Boran, Ay-han Candeğer, Atila Engin, Çocuk oyuncu-lar: Atila Engin, Atacan Boran, Peruz Agopyan, Ayhan Candeğer


Eleştiri

Filmdeki göç bölümleri, yaralılarla dolu hastanelerin manzarası, bilhassa işaret edilmeye değer. Bu bölümler öylesine canlı ve boyutlu ki, "Ateşten Damla" şimdilik Kurtuluş Savaşı'nın ruhunu veren en başarılı film gösterilebilir. "Ateşten Damla" görüntü olarak ne kadar tatmin edici ise ses unsuru bakımından da o kadar rahatsız edici. Filmin dublajı başarısız olduğu gibi, Ali Kaptanoğlu (Attila İlhan) tarafından yazılmış diyaloglar da gayet kötü. (Tuncan Okan, "Haftanın Filmleri", Milliyet) “Agah Özgüç, “Türk Filmleri Sözlüğü” 1. cilt


Memduh Ün bu film için şunları yazmaktadır:


Yakut Filmdeyken yazıhanemiz Yeşilçam sokağındaydı. Orada çok filmci vardı, on on beş metre ötemizde, Peril apartmanındaki İnci Film bunlardan biriydi. Bu firmanın sahibi Kemal İşmen' di. Bir gün bana, Mukerrem Kamil Su'nun “Ateşten Damla” adlı romanını okudum, bundan film yap, ticari başarısı yüksek olur dedi. Kitabı okudum ve sevdim, ama finali çok yapılmış, çok yinelenmiş, çok bayat bir finaldı. Romanın kahramanı Ahmet'in Kurtuluş Savaşında kör oluyordu ve sevgilisi hastabakıcı göreviyle katılmıştı ulusal mücadelemize. Savaş sahnelerinin birinde Ahmet kör oluyor, ikili kaderin cilvesiyle hastahanede karşılaşıyor ve kız kendisini tanıtmadan yardım ediyordu. Birçok filrnde rastlamıştık bu numaraya. Örneğin Vatan ve Namık Kemal filminde Biz de senaryoyu üstlenen Atıf’la kafa kafaya verdik ve değiştirdik finali Abdurrahman Palay oynayacaktı başrollerden birini. Ekibi kurduk Balıkesi’in Ilıca köyünegittik. tam dokuz gün yağmur yağdı. Çekimi durdurduk. Abdurrahman, benim çok işim var, film bitene kadar kalamam dedi ve aramızdan ayrıldı. Onun yerine İstanbul'dan Kenan Artun'u aldık, Onuncu gün hava açıldığında çekimlere onunla devam ettik. Ilıca'daki bölümler bitince İstanbul'adöndük, kalan dış sahneleri Büyükçekmece'de mağaralarıyla meşhur Yarımburgaz adlı bölgede, dahili sahneleri Arnavutköy'de bir köşkte, Kasımpaşa'da Kamburun Evinde çalıştık. Turgut Ören'in başka bir firmayla anlaşması olduğu için iş uzayınca onunda ayrılması gerekti. Iki ayrı kameramanla tamamladık Ateşten Damla'yı, biri Şevket Yılmaz'dı, di-ğeri Ali Yaver'di. Bir aksilik de Adapazarı'n-da yaşandı. Bir süvari hücumu çekmiştim, eski bir hava meydanında, Turgut Ören'le beraber cibe binmiştik.
Alanın yanındaki asfalt yolda ciple izleyerek takip ediyorduk atlıları. Önde Turgut Özatay, Atıf Kaptan, Hasan Ceylan, arkadan da 150 tane süvari geliyordu. Askeriyeden yardım etmişler, at ve asker vermişlerdi. Süvarı alayı vardı Adapazarı'nda. Hücumu çektik, ama bir at yerde kaldı. Ayağı kırılmıştı atın, asker de başından yaralanmıştı. Hastaneye kaldırdılar. 


Muhterem Nur ata binmesini bilmiyordu. Korka korka bindirdik, ama her an düşme tehlikesi nedeniyle hepimiz tedirgindik. Özellikle çiftlik sahnesi çok sorun yaratmıştı, atın kapıya geldiği yerde taşlar döşeliydi çünkü. At her an kayabilirdi. Ben Muhterern'in elbiselerini giyip dublorluk yaptım ona. (Memduh Ün Filmlerini anlatı


yor)

AŞKTAN DA ÜSTÜN (1960)

Yönetmen Osman F. Seden
Foto Direktörü Kriton İlyadis
Yapım Kemal FİLM / Osman F. Seden


Prodüktör: Yüksel Tanık; Işıklar: Necati İltaç; Yön. Asist.: Mehmet Dinler; Set Amiri: Hasan Danabaşoğlu; Prod. Mümessili: Adnan İrkut; Seslendiren: Lami Kamil; Montaj: Zafer Davutoğlu, Ali Siyavuş Berkan; Laboratuvar: Mihail Skarpedis, Mehmet Bozkuş;


Oyuncular: Ayhan Işık (Kemal), Peri Han (Nilüfer), Ahmet Mekin, Serpil Gül, Atıf Kaptan, Hulusi Kentmen, Behzat Balkaya, Nubar Terziyan, İlhan Hemşehri, Talat Güryuva, Ali Seyhan, Haydar Karaer, Orhan Aykanat, Leman Akçatepe, Selahattin İçsel, Faik Coşkun, Niyazi Vanlı, Hüseyin Güler


Konu: Aşktan da 'üstün filmiyle, tekrar Milli Mücadele yıllarına dönüyor ve Kurtuluş Savaşında geçen bir casusluk öyküsünü, hazin bir aşk öyküsü ile birleştiriyor. Aynı zamanda iki kardeş arasındaki mücadeleyi anlatıyor. Kuva-i Milliyeci iki kardeşten (kardeşler aslında üç, fakat biri filmin başlarında ölüyor) biri olan Kemal (Ayhan Işık), İstanbul'daki teşkilatın içine sızmış bir muhbiri ele geçirmek üzere kendisini Padişah taraftarı tanıtır. Kardeşi onuvatana ihanetle suçlar, Milli Mücadele Grubu da ona 'güvenmez, ama aslında suçlanan yüzbaşının muhbiri ele geçirmek gibi özel bir görevi vardır. Geleneksel polis ya da casusluk öykülerinde olduğu gibi muhbir kimsenin şüphelenmediği kimsedir. İki kardeşin aşık olduğu paşa kızı Nilüfer'i (Peri Han), Kemal görevi gereği öldürür.


· 'Aşktan da Üstün"de Seden, biçim üstünlüğünü, kişisel biçim niteliklerini-ayrılmaz yardımcısı Kriton ilyadis'in katılımıyla sıralıyor. Her bölümün üzerinde ayrı ayrı duruyor, gerektiğinde aşın şiddet gösterilerine yer veriyor (berber dükkanındaki cinayet sahnesi, boğazlanan adamın karşıdaki aynaya kadar fışkıran kanı), ara sıra duygulanıyor' (Nilüfer ile Kemal'in aşk sahneleri); şok etkisi yapan kamera hareketleri kullanıyor. (Kemal'in evinde başka bir kızın saklandığının, Nilüfer tarafından keşfedildiği andaki baş döndürücü hızlı pan'lar). Milli Mücadele'nin dekorunu Anadolu'dan İstanbul'a kaydıran yönetmen, biçim dene-melerinin yanında, şehrin eski sokaklarında mahallelerinde, cumbalı evlerinde mekan araştırmalarını da sürdürüyor. “Gülşah Ne-zaket Maraşlı a.g.e. syf; 155 ”

AŞK RÜZGARI (1960)

Senaryo ve Yönetmen: Nevzat Pesen
Görüntü Yönetmeni Manasi Filmeridis
Yapım Pesen Film / Nevzat Pesen


Oyuncular: Göksel Arsoy (Sedat), Leyla Sayar (Cahide), Türkan Şoray (Nil), Metin Serezli, Sunay Uslu (Nalan), Suna Pekuysa (Suna)l, Yalçın Kaya, Semih Sezerli (Yılmaz)

Konu: Bir Tren yolculuğu sırasında tanıştığı üç genç kızla, bu kızlardan biri uğruna şarkıcı sevgilisini terk eden gencin öyküsü.

AŞK HIRSIZI (1960)

Senaryo ve Yönetmen Hüseyin Peyda
Senaryo Orhan Erçin
Görüntü Yönetmeni Kenan Kurt
Yapım Kurt Film / Mehmet Arancı


Oyuncular: Fatma Girik, Hüseyin Peyda, Suphi Kaner, Renan Fosforoğlu, Leyla Sayar


Konu: Sokak şarkıcılarının yaşam öyküsü

ASLAN YAVRUSU (1960)

Senaryo Ve Yönetmen Hulki Saner (Bernard Shaw'un "Pigmalyon" isimli oyunundan)
Kamera Kosta Psaros
Yapım Prodüksiyon Film / Ercüment Eraybar


Reji Asistanı: Ülkü Erakalın, Operatör Asistan: Tosun Bayrı, Set Amiri: Danyal Topatan, Prodüksiyon Asistanı: Cevat Şahiner, Jenerik Kompozisyonu: Remzi, Sesleri Alan: Marko Buduris, Montaj: Turgut İnangiray, Senkron: İlya Pençoğlu, Laboratuvar: Cemil Orhon, İbrahim Yıldırım, Işıklar: Mehmet Çakar, (Erman Film Stüdyosunda hazırlanmış ve seslendirilmiştir. )


Oyuncular: Orhan Günşıray, Leyla Sayar, Ahmet Tarık Tekçe, Suphi Kaner, Belgin Doruk, İsmet Ay, Sami Hazinses, Hakkı Hak-tan, Mualla Sürer , Dr. Arşavir Akyanak, Selahattin İçsel, İsmet Ay,

KONU: Ünlü ve zengin bir roman yazarı yakın bir arkadaşıyla iddiaya girer. İddiaya göre, genç romancı, fakir ve görgüsüz genç bir kızı kısa sürede güzel ve sosyetik bir bayana dönüştürecektir. Ancak tesadüfen rastladığı balıkçı kıza farkında olmadan aşık olmaya başlar...

ALİİİ (1960)

Senaryo ve Yönetmen Çetin Karamanbey
Kamera Ali Yaver
Müzik Nedim V. Otyam
Yapım Site Film / İlhan Filmer
Yeni Stüdyo / Lale Film


Oyuncular: Fatma Girik (Fatma), Baki Tamer (Hasan), Gönül Bayhan (Gönül), Ahmet Tarık Tekçe (Ahmet), Kadir Savun (Kadir), Ersun Kazançel, Nubar Terziyan, Hakkı Haktan (Hakkı), İclal Genç, Murat Tok, Çocuk Yıldız: Tanju Eraslan (Ali)


Konu: Tren makinisti Hasan, karısı Fatma ve küçük oğlu Ali'yle basit ama mutlu bir hayat sürmektedir. Hasan'ın hiç sevmediği Hakkı adında kaçakçılık işleri yapan bir kardeşivardır. Hakkı, Hasan'ın uzun yola gittiği bir gece polisten kaçarak onun evine sığınır. Fakat komşuları Ahmet Hakkı'yı öldürür. Bunu sadece küçük Ali görmüştür. Ahmet evden kaçan Ali'nin peşine düşer. Yolda Ali'ye bir kamyon çarpar ve kamyoncular onu uzak bir yerde bırakıp kaçarlar. Onu cambazlık yapan Kadir ve karısı Gönül bulurlar. Onu hemen tedavi ederler. Gönül çocuğu olmadığı için Ali'yi bağrına basmıştır. Kadir'de Ali'nin yanlarında kalmasını istemektedir. Fakat Ali geçen trenlerde babasını aramaktadır. Annesi Fatma ise Hakkı'yı öldürmek suçundan hapse girer. Aradan uzun zaman geçer. Ali sonunda babasını bulur. Gerçekler ortaya çıkar. Ahmet karşısında Ali'yi görünce öldürmek ister fakat kendi kazdığı kuyuya düşecektir

AĞLA GÖNÜL (1960)

Yönetmen Tekin Akpolat
Görüntü Yönetmeni Muzaffer Pekgüleryüz
Yapım Kurt Film / Çan Film - Zeki Çan


Oyuncular: Papatya, Mehmet Bahadır, Zeki Çan, Yüksel Aklaya, Necati Dalgakıran