Powered By Blogger

7 Ekim 2015 Çarşamba

KAHRAMAN ÜÇLER (1961)

Yönetmen Semih Evin
Senaryo İrfan Atasoy
Foto Direktörü Muzaffer Pekgüleyüz
Yapım Erkoç Film / Cemil Erkoç 


Oyuncular: Serpil Gül, Ekrem Bora, Kadir Savun, Erol Taş, Atıf Kaptan, Suphi Kaner, İhsan Torun, Hüseyin Baradan


Konu: İstiklal savaşında Mehmet Efe’nin kahramanlık ve aşk öyküsü.

KADERİN ÖNÜNE GEÇİLMEZ (1961)

Senaryo ve Yönetmen Hüsnü Cantürk
Operatör Hayrettin Işık
Yapım Klüp Film / Hüsnü Cantürk


OYUNCULAR: Eşref Kolçak, Türkan Şoray, Öztürk Serengil, Ahmet Tarık Tekçe, Suzan Avcı, Mustafa Dağhan, Nuri Genç, Betül Cici


ONU: Bir değirmen yüzünden iki köy ara-sında çıkan bir anlaşmazlığın ve birbirlerini seven iki gencin öyküsü.

KADER YOLCUSU (1961)

Yönetmen Selahattin Burçkin
Senaryo Adnan Tahir
Operatör Enver Burçkin / Yapım Burç Film


Oyuncular: Mahir Özerdem, Sibel Göksel, Nilüfer Sezer, Öztürk Serengil, Atıf Avcı, Baki Tamer, Yılmaz Gruda, Atilla Engin, Necdet Tosun, Yılmaz Gruda

KADIN ASLA UNUTMAZ (1961)

 “Kızıma Dokunma”

Senaryo ve Yönetmen A. Asaf Tengiz
Foto Direktörü Hayrettin Işık
Yapım Güven Film / Yoakim D. Filmeridis. Selahattin Burçkin


Prodüksiyon Amiri: Hillmi Arıkut, Rejisör Asiistanı: Fehmi Tengiz, Prodüksiyon Asistanı: Fehmi Tengiz, Ar Direktör: Danyal Topatan, Işık: Fevzi Eryılmaz, Kamera Asistanı: Hüseyin Karındoyuran, Seslendiren: Yorgo İliadis, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Laboratuvar: Ziya İnsel, İbrahim Yıldırım, Öner Day, Kamil Yücekan, Müzik: Zeki Duygulu, Şarkılar: Hamiyet Dygulu, Montaj ve Senkron:Diyamandi Filmeridis, Eser: Oğuz Özdeş, 
Şarkılar: Necdet Varol,
(Day Film Stüdyosunda hazırlanmıştır)

Konu: Ustasına aşık olan genç bir kızla onları birbirlerinden ayırmaya çalışan bir adamın öyküsü


Oyuncular: Muhterem Nur, Turgut Özatay, Hüseyin Baradan, Özcan Tekgül, Gülay Gençay, Danyal Topatan, Fehmi Tengiz, Sami Hazinses, Dansöz Semra, Turan Varol, Ömer Özgül, Atilla Ergün, İhsan Apark, Zeki Yavaş, Aysel Çardal, Boksör Mehmet, Nuri İşgörürler, Küçük Yııldız: Gülistan Hoşkan

KABADAYILAR KRALI

Yönetmen Nejat Saydam
Senaryo Bülent Oran
Operatör Şevket Kıymaz
Yapım Duru Film / Naci Duru


Oyuncular : Peri Han, Ahmet Tarık Tekçe, Suphi Kaner, Ulvi Uraz, Bülent Oran, Tevhit Bilge, Sadi Tek, Mümtaz Ener, Ersun Kazançel, Muhterem Tek, Mustafa Dağhan, Yıldırım Yıldıran, Mehmet Arslan, Kudret Şandra, Özdemir Aydın


Konu: Bir kenar mahallede geçen küçük insanların öyküsü.

İSTANBUL’DA AŞK BAŞKADIR (1961)

Yönetmen Süreyya Duru
Senaryo Bülent Oran
Kamera: Şevket Kıymaz
Yapım Duru Film / Naci Duru
Müzik: Yalçın Tura


Oyuncular: Fikret Hakan, Gizella Dali, Yıl-maz Gruda, Mustafa Dağhan, Jani Bertos, Franko Frangulis, Suphi Kaner


Konu: Bir Türk gazetecisiyle yabancı uyruklu bir kızın aşk ve macera öyküsü.

İNLEYEN DAĞLAR

Yönetmen Nedim Otyam
Senaryo Selma Madencioğlu
Foto Direktörü Hayrettin Işık
Müzik Nedim Otyam
Yapım Jet Film / Selma Madencioğlu


Oyuncular: Muhtererm Nur, Ekrem Bora, Öztürk Serengil, Hulusi Kentmen, Attila Er-gün, Birsen Menekşeli, Zerrin Arbaş


Konu: Arkeolog Fuat arkadaşı ressam Orhan ile birlikte arkeolojik incelemeler, Orhan da resim yapmak üzere Ürgüp'e giderlerken yolda arabaları bozulur. Arabanın tamiri sırasında konakladıklan yerdeki ev sahiplerinin kızı Lale iki arkadaşa rehberlik yapar. Lale’ye musallat olmuş bir akraba çocuğu Hasan, Lale’yi huzursuz etmektedir, bu yüzden Fuat ile kavga ederler. Zamanla Lalele Fuat arasında duygusal bir yakınlaşma başlar, bu arada Orhan ile dostluğu ilerleten Hasan. Orhan'ın yaptığı çıplak kadın resimlerini görünce resimlere Lale’nin başını koymasını ister, Orhan kabul etmez, fakat ilerleyen bir içki alemi sonunda Hasan iste-diği resmi elde eder, çıplak olarak paz verdiği için dedesi Lale’yi evden kovar, daha sonra Hasan'ın tecavüzünden kaçmak isteyen Lale, Fuat'ın ve dedesinin gözleri önünde kayadan düşer. Aradcm yıllar geçer yöreye bu kez yanında bır genç kız olan kızı ile gelmiş olan Fuat Lale’nin serüvenini ona anlatır.

İKİ YETİME

Senaryo ve Yönetmen Ülkü Erakalın
Foto Direktörü Ali Uğur
Yapım Adalı Film / Handan Adalı


Oyuncular: Muhterem Nur, Leyla Sayar, Özden Çelik, Salih Tozan, Hulusi Kentmen, Suphi Kaner, Danyal Topatan, Zuhal Üstüntaş, Oktar Durukan, Handan Adalı, Mualla Sürer, Erol Keskin, Dursune Şirin, Asım Nipton


Konu: Biri görme özürlü, iki kız kardeşin dramatik öyküsü.

İKİ DAMLA GÖZYAŞI

Yönetmen Nejat Saydam
Senaryo Bülent Oran
Kamera Ali Yaver
Yapım Yüksel Film / Erol Altınışık


Sanat Yönetmeni: Sohban Koloğlu, Müzik: Nedim Otyam


Oyuncular: Fatma Girik, Efgan Efekan, Senih Orkan, Asım Nipton, Melahat İçli, Rengin Arda, Bülent Oran, Gazanfer Özcan, Nezihe Becerikli, Bülent Oran, Şükrü Sülek, Selahattin Okutan, Nubar Kamçılı

İKİ AŞK ARASINDA (1961)

Yönetmen Osman F. Seden
Senaryo Bülend Oran
Kamera Kriton İliyadis
Yapım Kemal Film / Seden Film


Oyuncular: Göksel Arsoy (Ali), Nilüfer Aydan (Gül), Peri Han, Öztürk Serengil, Şaziye Moral, Mümtaz Ener, Reha Yurdakul, Ziya Metin, Nubar Terziyan


Konu: Ali (Göksel Arsoy) zengin Azmi Bey'in oğlu, bir kazada annesini ve babasını yitiren Gül (Nilüfer Aydan) ise Azmi Bey'in yanına sığınan yeğenidir. Ali'nin bir de ağabeyi vardır; sürekli borca giren Selim. Avukat Tahsin, ortağı Nejat ve metresi Yale’nin (Jale, Nejat'ın kız kardeşidir) etkisi altında kirli işlere karışır, babasının imzasını taklit etmeye kalkar.


Selim günün birinde bir kaza geçirir ve ölüm döşeğinde Ali'yi çağırtıp hamile olan Jale ile evlenmesini ister. Ağabeyinin bu son arzusuna karşı gelemeyen Ali, ailesinin şerefini korumak gayesiyle kabul eder. Oysa Jale hamile değildir. Bu Selim’i ona bağlamak için uydurulmuş bir yalandır. Bir süre sonra düğün hazırlıkları başladığında Gül asabi krizler geçirmeye başlar ve Ali'ye nispet olsun diye kendisini zorlayarak Avukat Tahsin ile nişanlanır. İki düğün bir arada yapılır ve zifaf gecesinde Gül dayanamayarak intihara kalkışır. Ameliyat olur fakat kötürüm kalır, üstelik dili tutulmuştur. Bu noktadan sonra olaylar daha da hızlanır, Selim’in eski ortağı Nejat, Jale'nin yardımı ile Azmi Bey'in evinden değerli, mücevherleri çalar, Jale'den ayrılmaması için Selim'in kullanmış olduğu bonolarla Ali'ye şantaj yapar. Tüm baskılara boyun eğen Ali ise günlerini kötürüm olan Gül’ün yanında geçirmektedir. Bu sırada Ali'nin önce babası sonra da annesi ölür. Nejat, Jale'nin yardımı ile Ali'yi öldürmek ve koca mirasın tek varisi olarak servete el koyabilmek için bir plan kurar. Bir gece köşkün bahçesinde Nejat, Ali'yi vurmaya karar verir. Olaya tanık olan Gül'ün geçirdiği şokla dili çözülür. Ali ölümden kurtulur, kötüler cezasını bulur. Gül tamamen iyileşir ve iki sevgili nihayet birbir-lerine kavuşurlar.

► Bu özetten, bir kez daha "antolojik" bir filmin karşısında bulunduğumuz anlaşılıyor. Taraflar kesinlikle ayrılıyor, gerçekten tahammül edilmez şekilde iyi, kötülerse tam anlamıyla kötü. İki taraf arasında bocala-yan, sürüklenen iyilik-kötülük çizgisinin ötesinde kalan, zayıf karakterine kurban gidenbir Selim var. Kişiler kadar olaylar da bilinen çizgiyi izliyor. Mantık ve neden aramaksızın kazalar, ölümler, cinayet teşebbüsleri, son dakikada kurtulma ve kaçınılmaz mutlu son birbirini izliyor. İyiler her şeye boyun eğerler, çilelerini son ana kadar çekerler. Seden, onları iyiden iyiye eziyor, işkence çektiricesine intihara sürüklüyor, sakat bırakıyor... Uzun süre olaylar, durumdan kötülerin istedikleri, diledikleri şekilde oluyor; Selim'in gereksiz ölümü arkasından Ali’nin babasının ve annesinin ölümleri; görevi gereğince saf kız Gül’'ün sakatlanması ve dilinin tutulması. Sonra bilinen, beklenen şekilde bir mutlu sonuca varılıyor. Yine de konunun tüm ucuzluğuna karşın bir Osman Seden var, tutkuları ve tikleri ile; tanıtma yazıları izleyen uzun, karmaşık simgesel, heykeller, sarmaşıklarla süslü öpüşme" bölümü, trafi-ğin arasına karışan kötürüm kızın "şok" bölümü. Şiddet tutkusu, koskoca baş planları, hızlı kamerası ile. “Gülşah Nezaket Maraşlı, “Osman Fahir Sedenle, Türk Sinemasında Düet” syf, 158 ”

HAZRETİ ÖMER'İN ADALETİ “*” (1961)

Yönetmen Nejat Saydam
Senaryo Tahir Olgaç
Görüntü Yönetmeni Şevket Kıymaz
Yapım And Film  / Turgut Demirağ


Ar Direktör: Semih Sezerli, Asistan: Fethi Oğuz, Reji Asistanı: Yılmaz Atadeniz, Mehmet Aslan, Mixaj: Zeki Alpan, Ses: Necip Sarıcıoğlu, Nihat Sevinç, Işık: Orhan Okdemir, Montaj: Yılmaz Atadeniz, Laboratuvar Şefi: İbrahim Üstüner, Negatif Montaj: Ender Teker, Müzik: Nedim Otyam


0yuncular: Agah Hün, Reha Yurdakul, Vahi Öz, Semih sezerli, Suzan Sarı, Semih Orkon, İhsan Aşkın, Osman Türkoğlu, Ali Seyhan, Bedri Çavuşoğlu, İlhan Hemşeri, Selahattin İçsel, Faik Coşkun, Mualla Sürer, Asım Nipton, Leman Akçatepe, Zeki Alpan, Fethi Oğuz, Bahri Özkan, Mehmet Aslan, Jale Öz, Yılmaz Suiller, Nuri Genç, Gani Turanlı, Fadıl Goran,
________________________________________

*” Hz ÖMER, (591-644). - Hz. Ömer, hz. Muhammed'in ölümünden sonra İslam toplumunun başına geçen ikinci halifedir.  Hz. Ömer, Hz. Muhammed'in bağlı olduğu Mekke'nin Kureyş abilesinin Beni Adiy ailesindendi. Babası kabileler arasındaki sorunları çözmesiyle tanınmıştı. Hz. Ömer de bir süre bu görevi yürüttü. Cesareti ve yiğitliğiyle ün salmıştır. Fetihler sürdü. 642'de İskenderiye'yi alan Mısır Valisi Amr îbnü'l-As birliklerini Libya üzerine gönderdi. Hz. Ömer 644'te Medine' de, kendisinden fazla vergi alındığım öne süren İranlı bir Hıristiyan köle tarafından öldürüldüğünde İslam devleti Ortadoğu, Kuzey Afrika ve Batı Asya'da önemli bir güç durumuna gelmişti.

Hz. Ömer İslam tarihinde adaletiyle ün kazanmıştır. Öte yandan ilk devlet örgütlenmesinin de temellerim atmış, adalet, maliye, ordu ve toprak yönetimi alanında ilk düzenlemeleri yapmış, ilk İslam parasını bastırmıştır. Hicret'in İslam tarihinin başlangıcı olması onun zamanında kabul edilmiştir. (kyn: /www.biyografi.net)

HATIRLA SEVGİLİM (1961)

Yönetmen Arşavir Alyanak
Senaryo Lale Oraloğlu
Görüntü Yönetmeni Şevket Kıymaz
Yapım  Işık Film / Agop Fındıkyan
Danslar: Aysel Tanju,


Oyuncular : Fikret Hakan, Türkan Şoray, Suzan Avcı, Avni Dilligil, Salih Tozan, Mehmet Aslan, Mustafa Dağhan, Ahmet Tarık Tekçe, Osman Alyanak


KONU: İğfal sonucu evlenmek zorunda kalıp, kocası öldükten sonra gerçek sevgilisine kavuşan bir genç kızın öyküsü

HANCI (1961)

Senaryo ve Yönetmen Şuayip Şenman
Kamera  Rıza Erman
Yapım Rekor Film / Şuayip Şenman 


Kamera Asistanı: Yılmaz Gürbüz, Laboratuvar: Cemil Orhon, Ses Kayıt: Necip Sarıcıoğlu, Nihat Sevinç, Prodüksiyon Amiri: Kamuran Tuz, Şarkılar: Müzeyyen Senar, Müzik: Kadri Şençalar

Oyuncular: Cavidan Dora, Turgut Özatay, Gülistan Güzey, Yılmaz Duru, Aysel Tanju, Suphi kaner, Necdet Tosun, Zeki Alpan, Mualla Sürer, Faik Coşkun, Parla Şenol, Hüseyin Zan, Sevim Çağatay, Abdullah Ataç, Bedri Çavuşoğlu


Konu: Turhan (Sadri Alışık) mutlu bir evliliği olan bir gençtir. Küçük bir de kızları vardır. Bazı akşamlar iş çıkışı uğradığı bir bardaki şarkıcı arkadaşı Leyla (Figen Say) bu mert görünüşlü genç adamla tanışmış ve onu kendine bağlamıştır. Aslında zengin bir yaşamın peşindedir ama Turhan’ın geliri o denli olanaklı değildir. Turhan çekiciliğine kapıldığı Leyla’yı elinden kaçırmama tutku-suyla çalıştığı şirketi soymaya karar verir. Ama son anda vazgeçer. O anda odaya giren patronu onu açık kasanın başında yakalar. Patronunu ikna etmek isterken bir kaza sonucu ölümüne neden olur ve hapse girer. Yıllar geçer. Kızı Hülya(Mine Mutlu) büyüyüp güzel bir genç kız olmuştur. Baba-sını ölü bildiğinden annesinden onun meza-rına götürmesini rica eder. Ziyaret ettikleri mezar babasının ölen patronuna aittir. Me-zarın gerçek sahibi olan patronun oğlu Yıl-maz da (Yusuf Sezgin) ziyarete gelmiştir.


İki genç birbirlerinden hoşlanırlar. Ve ilişkileri aşka dönüşür. Turhan, cezaevinden çıkar. İlk işi ailesi ve kızını bulmak olur. 


Eşi, kızının onu ölü bildiğini söyleyince ortaya çıkmaz. Bu arada Yılmaz’ın annesi, Hülya’yı istemeye geldiğinde, genç kızın kimliği meydana çıkınca etkilenir ama belli etmez. Yılmaz ise gerçeği öğrendikten sonra babasının ölümüne neden olan adamın kızı ile evlenme planından vazgeçer. Yılmaz’ın annesi ise dünyaya en azından oğlundan daha hoşgörülü bakabilmiş, gün görmüş bir. hanımefendidir. Aslında Hülya’nın babası-nın suçunun bedelini ödememesi gerektiğini düşünmektedir. Oğlunu karşısına alıp konuşurSonuçta, Yılmaz’ın da kalbi, hiçbir şeyden haberi olmayan güzel Hülya’nın temiz aşkıyla çarpmaktadır. Böylece Yılmaz, annesi, Hülya’nın annesi, genç kıza gerçekleri anlatmaya karar verirler. İki sevgili ev-lendirme memurunun önüne oturduklarında, mutlu bir yaşama umutla bakmaktadırlar. Geride ise onların mutluluğuna sessiz gözyaşlarıyla eşlik eden bir baba vardır...


►1961 Anayasası'nın getirdiği özgürlük ortamında çevrilen filmlerden Karanlıkta Uyananlar ve Bitmeyen Yol gibi filmler de sansürle karşılaştı. Gösterimleri engellenen filmler daha sonra sinemalarda gösterildi. işte böyle bir ortamda Artist dergisinde 'Hancı” isimli filmi eleştiren Vecdi Benderli, eserdeki bir sahneyi değerlendirirken:


Türker inanoglu, Türk örf ve adetlerini, müslümanlık kaidelerini bilmeyebilir. Bir rejisörün her şeyi değil, hiçbir şeyi bilmesinin daha makbul olduğu Türk sinema endüstrisi içinde veya dışında sık sık ismine rastladığımız bir sansür heyeti var. Sansür heyetinin mezarlıkta bu gözlerle sevişme sahnesine nasıl olup da müsaade ettiğini hayretle karşıladlk, esef ettik.”( Vecdi Benderli, Artist, 27 ?ubat 1962)

HAK YERİNİ BULUR (1961)

Senaryo ve Yönetmen Şuayip Şenman
Kamera Rıza Erman
Müzik Kadri Şençalar
Yapım Rekor Film / Şuayip Şenman


Oyuncular: Atalay özçakır, Gönül Bayhan, İhsan Aşkın, Necati Dalgakıran, Bedri Çavuşoğlu, Nurcan Öz, Hakkı Haktan, Ahmet Turgutlu


Konu: Sevdiği erkek için fedakarlığa katlanan genç bir kadının öyküsü.

6 Ekim 2015 Salı

GÜNEŞ DOĞMASIN (1961)

Yönetmen Memduh Ün
Senaryo Halit Refiğ, Orhan Elmas (Graham Green'in “This Gun For Hire - Satılmış Adam” isimli romanından)
Operatör Şevki Kıymaz, Memduh Yükman
Yapım Uğur Film / Memduh Ün, Ege İşletmesi: Gürbüzler Film


Reji Asistanları:
Erdoğan Tokatlı, Tunç Başaran, Prodüksiyon Amiri: Adnan Uğur, Prodüksiyon Asistanı: Nadi Saraç, Sesleri Alanlar: Yorgo İlyadis, Ar Direktör: Niyazi Er, Set Direktör: Nuri İnal, Prodüksiyon Asistanı: Naci Saraç, Laboratuar: Cemil Orhon, Montaj-Senkron: Metin Miroğlu, (Kemal Film platosunda çekilmiş, Day Film stüdyosunda seslendirilmiş, Ören Film stüdyosunda hazırlanmıştır. )


Oyuncular: Göksel Arsoy, Nilüfer Aydan, Reha Yurdakul, Suphi Kaner, Ulvi Uraz, Ah-met Tarık Tekçe, Senih Okran, Niyazi Er, Ümran Taşkent, M. Ali Akpınar, Hüseyin Güler, Hakkı Haktan, İclal Genç, Araksi Hebo, Senih Orkan, Çocuk Yıldız: Semiha Yangı


KONU: Kadın ticareti yapan şebekenin reisiyle kaçan karısını öldüren bir katille, onu adalete teslim etmek isteyen polis arkada-şının öyküsü.


► Ben 17-18 yaşlarındayken Silahlar Konuşuyor adlı bir film seyretmiştim, Graham Green'in bir romanından uyarlanmıştı. Başrolünde Alan Ladd oynuyordu. Gençliğimde özellikle polisiye ve kovboy filmlerini çok sevdiğim için bu filmi de çok sevmiştim. Veronica Lake polis olan Robert Preston'un sevgilisiydi. Alan Ladd yalnız yaşayan, çolak bir kiralık katildi. Bir politikacıyı öldürmesini istiyorlardı ondan, o da oldürüyordu adamı. Kaçarken yanına polisin sevgilisini de alıyordu. Aralarında platonik bir duygu doğuyordu. Sisli bir havada polisler kıstırıyordu onları bir yerde. Veronica Lake, Ladd'in şapkasını takıyor, pardösüsunü giyip sisli havadan faydalanıp kendisine Alan Ladd süsü vererek koşmaya başlıyor, polisleri peşinden sürüklüyordu. Finalde Robert Preston kiralık katil Alan Ladd'ı oldurüyordu.


Hem bu filmin etkisiyle, hem de Ölüm Peşimizde'nin büyük ticari başarısının verdiği güvenle çektim Güneş Doğmasın'ı. Halit Refiğ ve Orhan Elmas senaryoyu yazarken, doğrudan Green'in romanından yola çıkmışlardı, ama senaryo bambaşka bir şekil almıştı. Graham Green'den üçlü ilişkiden başka bir şey kalmamıştı. Çok düzgün çektiğim bir film bu; ama gereken ilgiyi seyirciden bulmadı, vasat bir iş yaptı 5-6 civarında.


Dostum olan Artist dergisinin sahiplerinden Recep Ekicigil, nasıl böyle bir film yaparsın, anlamadım dedi bana, Göksel caneiğer arkadaşının sevgilisiyle aşk yaşıyor. Bu sahici yaşamda oluyor, ama bizim seyirci için kabul edilebilir bir şey değil diye ekledi. Bu yüzden filmin belli yerlerini kestik, Nilüfer Aydan'ı polis rolündeki Reha Yurdakul'un kardeşi gibi göstermeye çalıştık. Ama hiçbir şey değişınedi. Güneş Doğmasın'ın ticari başarısı gene de vasatı aşamadı. (Memduh Ün Filmlerini Anlatgıyor – Vadullah Taş)