Powered By Blogger

7 Ekim 2015 Çarşamba

HANCI (1961)

Senaryo ve Yönetmen Şuayip Şenman
Kamera  Rıza Erman
Yapım Rekor Film / Şuayip Şenman 


Kamera Asistanı: Yılmaz Gürbüz, Laboratuvar: Cemil Orhon, Ses Kayıt: Necip Sarıcıoğlu, Nihat Sevinç, Prodüksiyon Amiri: Kamuran Tuz, Şarkılar: Müzeyyen Senar, Müzik: Kadri Şençalar

Oyuncular: Cavidan Dora, Turgut Özatay, Gülistan Güzey, Yılmaz Duru, Aysel Tanju, Suphi kaner, Necdet Tosun, Zeki Alpan, Mualla Sürer, Faik Coşkun, Parla Şenol, Hüseyin Zan, Sevim Çağatay, Abdullah Ataç, Bedri Çavuşoğlu


Konu: Turhan (Sadri Alışık) mutlu bir evliliği olan bir gençtir. Küçük bir de kızları vardır. Bazı akşamlar iş çıkışı uğradığı bir bardaki şarkıcı arkadaşı Leyla (Figen Say) bu mert görünüşlü genç adamla tanışmış ve onu kendine bağlamıştır. Aslında zengin bir yaşamın peşindedir ama Turhan’ın geliri o denli olanaklı değildir. Turhan çekiciliğine kapıldığı Leyla’yı elinden kaçırmama tutku-suyla çalıştığı şirketi soymaya karar verir. Ama son anda vazgeçer. O anda odaya giren patronu onu açık kasanın başında yakalar. Patronunu ikna etmek isterken bir kaza sonucu ölümüne neden olur ve hapse girer. Yıllar geçer. Kızı Hülya(Mine Mutlu) büyüyüp güzel bir genç kız olmuştur. Baba-sını ölü bildiğinden annesinden onun meza-rına götürmesini rica eder. Ziyaret ettikleri mezar babasının ölen patronuna aittir. Me-zarın gerçek sahibi olan patronun oğlu Yıl-maz da (Yusuf Sezgin) ziyarete gelmiştir.


İki genç birbirlerinden hoşlanırlar. Ve ilişkileri aşka dönüşür. Turhan, cezaevinden çıkar. İlk işi ailesi ve kızını bulmak olur. 


Eşi, kızının onu ölü bildiğini söyleyince ortaya çıkmaz. Bu arada Yılmaz’ın annesi, Hülya’yı istemeye geldiğinde, genç kızın kimliği meydana çıkınca etkilenir ama belli etmez. Yılmaz ise gerçeği öğrendikten sonra babasının ölümüne neden olan adamın kızı ile evlenme planından vazgeçer. Yılmaz’ın annesi ise dünyaya en azından oğlundan daha hoşgörülü bakabilmiş, gün görmüş bir. hanımefendidir. Aslında Hülya’nın babası-nın suçunun bedelini ödememesi gerektiğini düşünmektedir. Oğlunu karşısına alıp konuşurSonuçta, Yılmaz’ın da kalbi, hiçbir şeyden haberi olmayan güzel Hülya’nın temiz aşkıyla çarpmaktadır. Böylece Yılmaz, annesi, Hülya’nın annesi, genç kıza gerçekleri anlatmaya karar verirler. İki sevgili ev-lendirme memurunun önüne oturduklarında, mutlu bir yaşama umutla bakmaktadırlar. Geride ise onların mutluluğuna sessiz gözyaşlarıyla eşlik eden bir baba vardır...


►1961 Anayasası'nın getirdiği özgürlük ortamında çevrilen filmlerden Karanlıkta Uyananlar ve Bitmeyen Yol gibi filmler de sansürle karşılaştı. Gösterimleri engellenen filmler daha sonra sinemalarda gösterildi. işte böyle bir ortamda Artist dergisinde 'Hancı” isimli filmi eleştiren Vecdi Benderli, eserdeki bir sahneyi değerlendirirken:


Türker inanoglu, Türk örf ve adetlerini, müslümanlık kaidelerini bilmeyebilir. Bir rejisörün her şeyi değil, hiçbir şeyi bilmesinin daha makbul olduğu Türk sinema endüstrisi içinde veya dışında sık sık ismine rastladığımız bir sansür heyeti var. Sansür heyetinin mezarlıkta bu gözlerle sevişme sahnesine nasıl olup da müsaade ettiğini hayretle karşıladlk, esef ettik.”( Vecdi Benderli, Artist, 27 ?ubat 1962)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder