Powered By Blogger

13 Ekim 2015 Salı

ALİ DERLER ADIMA (1963)

Yönetmen: Kemal Kan
Senaryo: Bülent Oran
Görüntü Yönetmeni: Orhan Kapkı
Yapım:  Bosfor Film  / Vural Erman


Oyuncular: Muhterem Nur, Aysel Tanju, Atalay Özçakır, Senih Okran, Suphi Kaner, Öztürk Serengil, Hüseyin Baradan, Eşref Vural, Mualla Sürer, Mustafa Dağhan, Handan Adalı


Konu: İki arkadaşla, bir çetenin öyküsü

AKDENİZ ŞARKISI (1963)



Yönetmen: Nejat Saydam

Senaryo: Özdemir Birsel *

Görüntü Yönetmeni: Turgut Ören

Yapım: Birsel Film / Özdemir Birsel



Oyuncular: Belgin Doruk (Berrin), Ekrem Bora (Haluk Yurdakul), Şaziye Moral (Şaziye Artel), Mualla Kavur (Meliha Yurdakul), Nubar Terziyan (Avukat), Saltuk Kaplangı (Kaptan), Rıza Tüzün, Talat Güreli (Necmi Yurdakul), Muazzez Arçay (Lokantacı), Arif Eriş (Şemsettin)



Konu: Evli bir iş adamının İtalya’da tanıştığı bir kadınla aşk ilişkilerinin öyküsü.




(*)  İtalyan yönetmen Romolo Marcellini’nin yönetiminde çekilen ve Şubat 1956 yılında Amerika’da (USA) gösterime giren, “Adventure in Capri” (Kapri Macerası) isimli filmden uyarlama 

ACI AŞK (1963)




Senaryo ve Yönetmen: Hulki Saner (*)

Görüntü Yönetmeni: Turgut Ören, Kriton İlyadis

Yapım: Birsel Film/Özdemir Birsel, Saner Film / Hulki Saner

Erman Film / Hürrem Erman



Oyuncular: Türkan Şoray, Ahmet Mekin, Sadri Alışık, Belgin Doruk, Ekrem Bora, Saltuk Kaplangı, Şaziye Moral, Ali Şen, Osman Alyanak, Handan Adalı,



Konu: Birbirlerine kavuşamayan iki genç aşığın öyküsü


(*)  Hulki Saner, 1939 yılında yönetmen William Wyler'in “Wuthering Heights - Rüz-garlı Tepe veya Uğultulu Tepe” isimli filminden esinlenerek bu filmi “Acı Aşk” adı altında çeker. Amerikan sinemasına meraklı olanlar için bir iki notu ilave edeyim. Bu filmde oynayan oyuncular, Merle Oberon, Laurence Olivier, David Niven ve diğerleri. Daha sonraları bu film 1970'de Robert Fuest, 1992 de Peter Kosminsky tarafından beyaz perdeye aktarılmış ve 2003 yılında da Suri Krishnamma tarafından Televizyon Filmi olarak çekilmiştir.


12 Ekim 2015 Pazartesi

ADANALI TAYFUR (1963)

Yönetmen: Zafer Davutoğlu
Senaryo: Osman F. Seden
Kamera: Kenan Kurt
Müzik: Fecri Ebcioğlu
Yapım:Kemal Film / Osman F. Seden


Şarkılar: Ajda Pekkan, Öztürk Serengil; Türkü: Nezahat Bayram; Prodüksiyon Amiri: Adnan İrkut; Yönetmen Asist.: Orhan Aykanat; Kamera Asist.: Kenan Davutoğlu; Dekorlar: Saim N. Bilge; Set Amiri: Hasan Nurdan; Işıklar: İlhan Aslım; Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu; Montaj-Senkron: Arif Özalp, Osman Bilen; Neg. Montaj: Ali Berkan; Laboratuvar: Mihail Skarpedis, Recai Karataş; Kemal Bilbaşar,


Oyuncular: Öztürk Serengil, Ajda Pekkan, Efgan Efekan, Ahmet Tarık Tekçe, Sevil Candan, Sami Hazinses, Suzan Avcı, Vahi Öz, Hüseyin Baradan, Suna Pekuysal, Hulusi Kentmen, Muzaffer Nebioğlu, Nubar Terziyan, Mürüvvet Sim, Yaşar Şener, M. Ali Akpınar, Nubar Terziyan, Mehmet Ali Akpınar, Hüseyin Güler, Yaşar Şener, Faik Coşkun, Muzaffer Yenen, Hüseyin Zan, Baykal Açmazlale, Talia Salti, Araksi Hebo, Orhan Aykanat, Ahmet Koç, Hamdi Şarlıgil

ZORLA EVLENDİK (1962)

Senaryo ve Yönetmen: Dr. Arşavir Alyanak
Kamera: Gani Turanlı
Yapım: And Film / Turgut Demirağ


Oyuncular: Fikret Hakan, Çolpan İlhan, Senih Orkan, Salih Tozan, Gülbin Eray, Yavuz Karakaş, Aysel Dinmez, Nubar Terziyan


Konu: Birbirlerini tanımadan evlendirilen bir çiftin güldürüsü.

ZORLU DAMAT (1962)

Yönetmen: Hulki Saner
Senaryo: Orhan Aksoy / Hulki Saner
Görüntü Yönetmeni: Kosta Psaras
Müzik: Yorgo İlyadis
Yapım: Bronz Film / Hürrem Erman


Reji Asistanı: Orhan Aksoy, Kamera Asistanları: Nejat Erişir, Erdoğan Kızıldağ, Dekor Sohban Koloğlu, Işık: Mehmet Çakar, Prodüksiyon Amiri: Nevzat Altındağ, Set Amiri: Yılmaz Kanat, Montaj Senkron: Turgut İnangiray, Negatif Montaj: İlya Pençoğlu, Laboratuvar: Hilmi Başcan (Şef), Yılmaz Erman, Hayati Akbulut, Erdoğan Dolap, Sesleri Alan: Yorgo İlyadis, (Erman Film Stüdyosunda seslendirilmiştir.)


Oyuncular: Ayhan Işık (Necdet/Hasan), Türkan Şoray (Gönül), Suphi Kaner (Mıstık), Saraç Diler, Kadir Savun (Abdullah), Hulusi Kentmen (Rıza), Nezahat Tanyeri (GönülAnnesi), Cevat Kurtuluş, Hayri Esen (Cemil), Hakkı Kıvanç (Necdet’in adamı), Şunis Bay-raktar, Bahri Özkan,


Konu: Meral Çelik"in hayat hikayesidir, Orhan felçli babası ve kardeşi Mahmut ile yaşarlar Nişanlısı Sevda bir gazinoda şarkıcılık yapar. Mahmut aynı zamanda Sevda"nın Menejeridir, müşterilerin masasına göndermeye çalışır, Sevda karşı çıkar. Or-han artık onun şarkı söylemesini istemez, Mahmut bu duruma çok kızar. Orhan Sevda’yı eve getirir babası ile tanıştırır. Mahmut da evdedir yalnız kaldıklarında onu öpmeye çalışır, Sevda ona tokat atar, Mahmut intikam için yemin eder. Sevda"nın annesi hastadır, Sevda hamile kalır, Mahmut telefon açarak babasının rahatsız olduğunu ve kendisini görmek istediği yalanını söyleyerek eve çağırır, ağabeysini de arayarak Sevda’nın onu aldattığını inanmazsa eve gelip görmesini ister. Sevda gelir Mahmut onu yatak odasına götürerek saldırır bu arada Orhan gelir. Onları görür, Sevda’yı evden kovar. Sevdanın annesi ölür, Sevda doğum yapar kızları olur adı Meral dir. Sevda dikiş dikerek hayatını sürdürür. Aradan 15 sene geçer, Sevda büyük bir tekstil firmansın sahibi olur. Sevda, Meral"e babasının 15 sene önce öldüğü yalanını söyler. Mahmur zor durumdadır, babasından para ister, annesinin mücevherlerini almak için babasını döver, Orhan gelir durumu görür Mahmut’a vurur babasını kurtarır. Meral’in doğum günü vardır arkadaşları gelir, Meral Türkü söyler. Meral eve gelir annesi ile babası hakkında konuşur, annesini yalancılıkla suçlar. Annesi Orhan"ın babası olduğunu söyler. Meral evi terk ederek Mahmut’un yanına giderek şarkıcı olmak istediğini söyler. Mahmut sevinir ve onu şarkıcı yapar. Meral evden kaçınca Sevda Orhan’ın evine gelir. Kızını sorar, Mahmut’un kendisinin başını yaktığının kızının da başını yakmasına izin vermeyeceğini söyler ve gider. Meral sahnededir, Sevda gelir Mahmut’tan hesap sorar, Mahmut kızının istese de bir yere gidemeyeceğini kendisini istemediğini söyler. Meral de gitmek istemez. Mahmut Meral’i patronuna ayarlar, Sevda gelir elinde silah vardır, senelerdir kendisinin çektiğini kızının da çekmesine izin vermeyeceğini söyler.Kavga ederler silah elinden düşer Babasının önüne düşer babası ateş eder ve Mahmut-’u vurur. Orhan Sevda’nın evine gelir onlardan özür diler. Barışırlar, Meral şarkıcılığa devam eder."

ZORAKİ MİLYONER (1962)

Yönetmen: Orhan Elmas
Senaryo: Atilla Oğuz
Kamera: Gani Turanlı
Yapım: Artist Film / Recep Ekicigil


Oyuncular: Orhan Günşıray (Afilli Necdet/Ekrem), Filiz Akın (Günel), Kadir Savun (Kocaman kadir), Meriç Başaran, Hasan Ceylan (Şoför), Öztürk Serengil (Ahmet usta), Suzan Avcı (Aysel), Talât Gözbak (Sadi), Misafir Sanatçılar: Suna Pekuysal, Hüseyin baradan, Suna Pekuysal, Muhterem Nur, Zeki Müren, Eşref Kolçak, Sevda Nur, Meriç Başaran, Kadri Ögelman, Azizi Basmacı, Tevhit Bilge, Sadettin Erbil, Suphi kaner, Semih Sezerli, Göksel Arsoy, Atıf Yılmaz, Ahmet Mekin, Reha Yurdakul,

Konu: Kendisine benzeyen bir gençle, düşmanlarından kaçan bir milyonerin öyküsü

YUMURCAK FAKA BASMAZ (1962)

Senaryo ve Yönetmen: Aydın Arakon
Foto Direktörü: Şadan Kâmil
Yapım: Acar Film / Murat Köseoğlu


Müzik: Adaptasyonu: Rauf Tözüm, Sahne Müdürü: Melih Üstüngör, Operatör Asistanı: Melih Sertesen, Reji Asistanları: Mesude Özkılıç, İsmail Varol, Işık: Bahattin Acınuır, Fehmi Eryılmaz, Ahmet Ateş, Laboratuvar: Mihal İskarpetis, Recai Karındaş, Mahmut Babacan, Negatif Montaj: Ali Berkan, Montaj, Senkron: Mehmet Bozkuş, Aksesuar: Nazım Akbulut, Makyaj: Zeki Alpan, Dublaj: Hayri Esen, Sesleri Alan : Lâmi Kâmil, (Acar Film Stüdyosunda Hazırlanmış ve seslendirilmiştir)


Oyuncular: Fikret Hakan (Trepkili), Silvia Penses (Yumurcak), Altan Erbulak (Perdeci), Hüseyin Baradan (Hasan), İnci Erol, Birsen Menekşeli (Sevinç), Nubar Terziyan (Cemal), Birsen Bengü, Vahdi Ersin (Tekaüt), Yılmaz Bengü, Birsen Menekşeli, Müşerref Fosforoğlu, İnci Erol, Fisun Bağ

YAVAŞ YÜRÜ YABANCI (1962)

Yönetmen: Hicri Akbaşlı
Senaryo: Beliğ Selönü
Kamera: Rafet Şiriner
Yapım: Koç Film / Semra Ece


Oyuncular: Turgut Özatay, Kenan Pars, Semra Ece, Gülderen Ece


Konu: Ayrıkların ardından birbirlerine kavu-şan aşıkların öyküsü.

YALNIZLAR İÇİN

Yönetmen: Orhan Elmas
Senaryo: Safa Önal
Eser: Vecdi Benderli
Operatör: Memduh Yükman
Müzik: Yesari Asım Arsoy
Yapım: Göksel Film / Gökse Arsoy


Reji Yardımcısı: Kemal İnci, Laboratuvar: Cemil Orhon, Ses Kayıt: Necip Sarıcıoğlu, Senkron: Metin Miroğlu, Prodüksiyon Amiri: Vecdi Benderli, Prodüksiyon Asistanı: Aziz Sarıkaya (Lale Film Stüdyosunda hazırlanmıştır).


Oyuncular: Göksel Arsoy (Kenan Mete), Belgin Doruk (Nalan), Suna Pekuysal (Ayşe), Nilgün Esen (Oya), Hüseyin Baradan (li), Mehmet Ali Akpınar, Zeki Tüney, Nuri Genç (Asım), Faik Coşkun (Meyhaneci), İhsan Torun, Selahattin İçsel, (Behzat) Sadi Mutlu (Küçük Kenan), Hakkı Haktan, Dursune Şirin, Selahattin Yazgan, Lütfü Engin (Orhan), T. Fikret Uçak (Doktor), Asım Nipton (Bahçevan Salih), Özdemir Arıtan, Haydar Karaer,


Konu: Bestekâr Asım Bey’in oğlu Kenan konuşma zorluğu çektiğinden, babası tarafından bir sağlık kuruluşuna yatırılır. Aradan yıllar geçer ve Kenan'ın hastalığı geçer ve müziğe olan tutkusu nedeni ile hastaneden ayrıldıktan sonra ilk işi bir gitar almak olur. Gitar almak için gittiği dükkanda çocukluğundan beri tanıdığı Nalân ile karşılaşır ve Nalân'a aşık olur. Birbirlerini severler, Kenan zamanla besteleri tutulan bir sanatçı olurKenen ile Nalân'ın ilişkisi araya giren zengin kızı Oya yüzünden bozulur, geçirdiği bir kaza sonucu Nalân geçici bir süre sakat kalır, Kenan'ın arkadaşı Ali ve karısı Ayla araya girerek Kenan ile Nalân'ı tekrar bir araya getirirler

VER ELİNİ İSTANBUL (1962)

Yönetmen : Aydın Arakon
Senaryo: Atilla İlhan (Ali Kaptanoğlu adıyla)
Foto Direktörü : Şadan Kamil
Yapım : Acar Film / Murat Köseoğlu


Oyuncular : Leyla Sayar, Tanju Gürsu, Çol-pan İlhan, Mualla Kavur, Ahmet Tarık Tekçe, Öztürk Serengil, Ali Şen, Senih Orkan, Os-man Alyanak, Nubar Terziyan, Atıf Avcı, Nusret Özkaya, Osman Türkoğlu, Vahdi Ersin, Atilla Yelkenci


KONU: Anadolu'dan İstanbul'a gelen Ada-nalı bir gençle terk edilmiş bir kızın öyküsü.

VATAN UĞRUNA (1962)

Yönetmen: Nişan Hançer
Senaryo: Celâl Ertem
Foto Direktörü: Vedat Akdikmen


Oyuncular: Atilla Ergün, Sunay Uslu, Nevin Aypar


Konu: Bir kahramanlık öyküsü.

ÜMİTLER KIRILINCA (1962)

Yönetmen: Orhon Murat Arıburnu
Senaryo: Vedat Türkali
Kamera: Vedat Akdikmen
Müzik: Nihat Sevinç
Yapım: Kazankaya Film / Hasan Kazankaya


Oyuncular: Eşref Kolçak (Nejat), Türkan Şoray (Oya), Fatma Belgen, Hakkı Kıvanç (Dr. Hasan), Senih Orkan (Reşat), Sedat Demir, Faik Coşkun, Niyazi Vanlı, Asım Nipton, Hakkı Haktan, Yücel Hekimoğlu, Muammer Gözalan, Kadriye Tuna, Hale Ercan, Ahmet Mergen

Konu: Bacağı sakat bir zengin kadınla istemiyerek bir evlilik yapan idailist bir doktorun aşk öyküsü..

ÜÇ TEKERLEKLİ BİSİKLET (1962)

Yönetmen: Lütfi Ö. Akad, Meduh Ün (filmi Memduh Ün tamamlamıştır)
Senaryo: Vedat Türkali “Hüsamettin Gönenli” takma adıyla, (Orhan Kemal'in "Sokakların Çocuğu" isimli romanından)
Görüntü Yönetmeni: Çetin Gürtop, Mustafa Yılmaz
Yapım : Be-Ya Film / Nusret İkbal


Prodüksiyon Amiri:
Abdullah Ataç, Vecdi Bendarlı, Set Amiri: Muzaffer Hepgüler, Nuri İnal, Reji Asistanı: Tunç Başaran, Zeki Heper, Operatör Asistanı: Hüseyin Karındoyuran, Yılmaz Akay, Işık: Erol Batıbeki, Fevzi Eryılmaz, Kurgu: Ali S. Berkan, Sesleri Alan : Tuncer Aydınoğlu, Negatif Montaj: Ali S. Berkan, Senkron: Arif Özalp, Taner Oğuz, Labaratuvar: Mihal Skarpedis, Recai Karataş, Erkan Taner, Dağıtım: Burç Film, (Acar Film Stüdyosunda Hazırlanmış ve Seslendirilmiştir. )


Oyuncular: Ayhan Işık, Sezer Sezin, Senih Orkan, Sadettin Erbil, Reha Yurdakul, Kenan Pars, Osman Alyanak, Küçük Kenan, Ayla Kaya, Asım Nipton, Muazzez Arçay, Nuri Genç, Haydar Karaer, M. Ali Akpınar, Niyazi Vanlı,


KONU: Ali, hayatını cehenneme çeviren bir adamı ve ailesini öldürdüğü için kanundan ve adamın akrabalarından kaçmaktadır. Yaralı bir halde, kocası tarafından terk edilen Hacer ve oğlunun evine sığınır. Küçük çocuk, babasının bir gün geri geleceği umudu ile yaşamaktadır. Bir anda ortayaçıkan bu adamı babası zanneder. Hacer de ona karşı kayıtsız kalamaz ve yaşamlarının bir parçası olur. Oğlunun çok mutlu olduğunu gören ve Ali’den hoşlanmaya başlayan Hacer, sesini çıkarmaz ve yalanı devam ettirir. Ancak gerçek babanın geri döndüğü gün bütün gerçekler ortaya çıkacaktır .


ÖDÜL


 İzmir Film festivali’nde (1965)
► “En Başarılı Film”
► Sezer Sezin “En Başarılı Kadın Oyuncu”


(Jüri: Osman Kibar (Belediye Ve Jüri Başkanı), Ahmet Dönmez, Fahri Erol, Ed Barber, Calaudio Richet, Vasly Pakmomo, Münir Arısan, Ragıp Haykır, Enver Selay, Demirhan Altuğ, Ali Cemali, Nzif Duru, Nurhan Nur, Suavi Sualp, Agâh Özgüç)


► Üç Tekerlekli Bisiklet'te olay, filmin çekildiği tarihte, 60'ların başında, İstanbul'un gecekondu mahallelerinden birinde geçiyor. Çok yakından olmasa da, herkes birbirini tanıyor. Küçük bahçeli, briketten ve ahşaptan yapılmış derme çatma yapılarda oturuyor insanlar. Ama, yeni zenginlerin ya da devletin betonarme, yüksek yeni inşaat-ları görülüyor tek tük. İnşaat şirketleri uygunoğluyla gördükleri arsaları yok pahasına, hatta zorbalıkla alıp binalar dikerek satma telaşındalar. Kahvehaneler dolu, insanlar işsiz. "Almanya" yeni umut kapısı olmuş. İnsanlar gidip gitmemekte kararsız. Giderlerse, neyle karşılaşacaklar, durumları buradakinden daha iyi olacak mı? Bugünkü gibi önlerinde binlerce örnek yok ki Almanya'ya işçi olarak gitmiş olan. Karar vermesi zor.


Dış göç henüz başlıyor ama iç göç yeterince hızlanmış gibi. Filmin ilerleyen bölümlerinden öğrendiğimize göre, Hacer dört yıl önce eşiyle Diyarbakır'dan gelmiş buraya. Üç yılı aşkın bir süre önce de eşi İzmir'deki bir hemşerisinin yanına fabrikada çalışma-ya gitmiş, karısını bırakıp. İşte filmin ana dramatik karşılaşması da burada doğuyor: Üç tekerlekli bisikleti dengede tutan tekerlekler gibi, filmin üç kahramanı burada karılaşıyor: Kadın (Hacer) güzel, çekici. Kocası gittiğinden bu yana bir tek mektup dışında hiç bir haber göndermemiş.. Bir yandan, daha borcunu ödeyemediği evin alt katında, elinde yıkadığı çamaşırlarla oğlunu büyütmeye çalışırken, bir yandan da borçlu olduğu adamın cinsel tacizleriyle mücadele ediyor. Üç yıldır erkeksiz. Oğlan (Hasan), baba özlemi içinde. Annesinin çaresizliğini anlayamasa da hissediyor. Yorulmasına üzülüyor. Yine de, çocukça bencilliğiyle, üç tekerlekli bisiklet istiyor an-nesinden. Çünkü kiralık bisiklete binmeye diğer çocuklardan ona sıra gelemiyor bir türlü. Onu koruyacak olan babasıysa yıllardır uzakta, İzmir'de.


Erkek (Ali), yaralı ve yorgun. Üstelik yakışıklı da. Sığınacak, tedavi "olacak ve uyuyacak bir yere gereksinimi var. Haksızlığa isyanı onu katil yapmış, polisler ve zorba inşaatçı-lar peşinde. Bu kıstırılmışlıkta, onların, .ana oğulun evine sığınıyor.


Böylece üçgen tamamlanıyor, denge oluşuyor. Kadın isteseydi eğer, bu dengeyi başka yollarla da oluşturabilirdi. Örneğin, daha borcunu ödeyemediği ve kendisinde gözü olan evin sahibi varlıklı adamla evlenip kendisine de oğluna da varlıklı ve rahat bir yaşam sağlayabilirdi. Ya da, yıllar sonrada olsa, geri dönmüş imam nikahlı eşini, çocuğunun gerçek babasını eve kabul eder, üçgeni böyle tamamlayıp bir denge oluşturabilirdi.


Ama film, Yeşilçam'da o güne dek ele alınmadığı, 80’li yıllara kadar da ele alınamayacağı bir biçimde kadını ele alıyor. Buradaki kadın güçlü, ne istediğini biliyor. Hacer, tüm zorluklara rağmen, kimseye boyun eğmeden, kendi bileğinin gücüyle, çamaşır yıkayarak ayakta durabiliyor başı dik. Oğlunu ve kendini ezdirmiyor, bir erkeğin ardına sığınmayı düşünmüyor. Oğlunu töreniyle, eğlencesiyle, herkes gibi sünnet ettiriyor.


Evlerine sığınan, eli silahlı ve yaralı adamdan da korkmuyor. Tedirgin olsa da, çığlık çığlık kaçmıyor. Durumu anlayıp ona yardımcı oluyor, onun yarasını sarıyor. Ve bu yakışıklı erkekten cinsel olarak etkileniyor. Onun iyi bir insan olduğunu anladığında da, cinselliğini onunla paylaşıyor. İsteyerek, seçerek onunla birlikte oluyor. Üstelik, diğer Yeşilçam filmlerinin aksine, kötü yola da düşmüyor; cinselliğini içine gömüp yok saymıyor da. Gerçek yaşamda olduğunca, cinsel istekleri de olan, çocuğuna da bakan, komşuların ısrarlı bakışlarına aldırmadan, tutuklanmasına rağmen suçsuzluğuna inandığı erkeğinin ardı sıra yürümesini sürdüren gerçek bir kadın. (Şükran Kuyucak Esen)

ŞOFÖRÜN KARISI (1962)

Yönetmen: Süha Doğan
Senaryo: Sadık Şendil
Kamera: Mike Rafaelyan
Yapım: Başak Film / Süha Doğan


Oyuncular: Leyla Sayar, Özdemir Han, Nuray Uslu, Suha Doğan, Sırrı Gültekin, Suphi Kaner


Konu: Filmin kahramanlarından Leyla ile Handan iki arkadaştır. Bir ev tutup birlikte oturmaya karar verdiklerinde aralarında şöyle bir konuşma geçer: "Kazancımızı ortaya koyar, beraber harcarız.


" Bu cümlede ne var? Hiçbir şey ... Ama sansür üyeleri tedirgindir. Ve bu cümlenin derhal çıkarılması istenir. Sansürcülerin yorumuna göre bu sözler "bir çeşit komünizm düşüncesi telkin etmektedir