Powered By Blogger

30 Ekim 2015 Cuma

GÜNEŞE GİDEN YOL (1965)

Reji ve Senaryo: Halit Refiğ (Alexandre Dumas Fils'in “Monte Kristo Kontu” eserinden uyarlama)
Foto Direktörü: Memduh Yükman
Yapım: Melek Film /  Şahan Haki


Reji Asistanları: Mehmet Aslan, Savaş Esici, Ferhan Üçoklar, Prodüksiyon Amiri: Semih Sarıoğlu, Kameraman: Taner Öz, Set Amiri: Stavro Yuanidis,
(Erman Film Stüdyosunda Hazırlanmıştır.)


Oyuncular: Ayhan Işık (Nazmi Özdemir/Çolakoğlu), Selda Alkor (Handan), Muzaffer Tema, (Rauf) Feridun Çölgeçen (Sıtkı), Necdet Çağlar (Murteza), Taner Erhal (Erol), Osman Türkoğlu (Mustafa), Nezihe Güler (Müzeyyen), Selahi İçsel (Arif Keskin), Mehmet Aslan, Nusret Özkaya (Camgöz), Özdemir Akın (Mahkum), Ahmet Koç (Polis), Giray Alpan (Baş Efendi), Haydar Karaer (Mahkum), Muzaffer Yener (Hakim), Savaş Eşici, Erol Tezeren (Aydemir), Striptiz: Luçia Viotto,


Konu: Nazmi babasının yanında çalışan okuldan yeni mezun olmuş bir makine mühendisidir.Zengin armatör Feridun Beyin evine yatını tamir etmeye gittiğinde kızı Handan'a aşık olur.Ancak aralarındaki en büyük engel Muzaffer'dir ve Muzaffer Nazmi'den kurtulmak için Handan'ın kardeşi Erol'u öldürtür. Ve Nazmi hapse girer. Hapisten çıktığında ise tek amacı intikam almaktır ve bunu başarırda.

GÖNÜL KUŞU / GÜNAHKAR (1965)

Yönetmen: Ümit Utku
Senaryo: Yılmaz Güney, Uğur Duru
Kamera: Ali Yaver
Yapım: Kervan Film / Ümit Utku


Oyuncular: Yılmaz Güney, Yıldız Tezcan, Münir Özkul, Avni Dilligil, Mine Soley, Necdet Çağlar, Yavuz Karakaş, Suna Selen, Seden Kızıltunç, Mete Mert


Konu: Zengin bir işadamı, üniversite öğrencisi kızını (Yıldız Tezcan) evlendirmek üzere gazetelere ilan verir. İlginç evlenme ilanı, kızın babasına düşman bir gangster çetesi-nin dikkatini çeker. Gangsterler, hapisten yeni çıkmış bir serseriye (Yılmaz Güney) zengin bir işadamı süsü vererek, kızı babasından isterler.


Bir süre sonra delikanlı kızla evlenir. Gangsterlerin zengin babaya yem olarak kullandıkları genç serseri, gerçekte temiz kalpli bir insandır. Çetenin baskısıyla evlenmek zorunda kaldığı kızı, otele götürdükten sonra onu bırakıp kaçar. Kız otelde rehin kalmıştır. Düğün gecesi, kocasının hediye ettiği pırlanta ve elmasları borcuna karşılık otel sahibine teslim eder. Ancak tüm mücevherler sahtedir. Kızın babasına, telefon edilerek haber verilir.


Genç kız baba evine dönmez. Esrarengiz bir şekilde ortadan kaybolan kocasını arayacaktır. Kocasının kötü bir adam olmadığına inanan kızın amacı, bu işin sırrını çözmektir. Gangsterler de oyunlarını bozan serserinin peşindedirler. Genç kadın, kocasını İstanbul' kumarhane ve batakhanelerinde ararken, çete babasını öldürmek için harekete geçer. Delikanlı çetenin kötü niyetini öğrenince haydutların karşısına çıkar. Ve aileyi çetenin elinden kurtardıktan sonra nikahlı karısına döner. “Agah Özgüç, “Bütün Filmleriyle Yılmaz Güney”


 Bazı kaynaklarda ve afişlerde filmin yönetmeni olarak Hayri Gülnar adı geçer. Oysa filmi çeken Ümit Utku'dur. Filmin bazı sahneleri Gülnar ve Uğur Duru tarafından çekilmiştir. Bu film Sıkıyönetim Komutanlığınca toplatıldıktan sonra kaybolmuştur.

GÜZEL BİR GÜN İÇİN (1965)

Yönetmen: Haldun Dormen
Senaryo: Erol Günaydın, Erol Keskin
Kamera: Orhan Çağman
Müzik: Şefik Uyguner
Yapım: HD Film / Haldun Dormen


Dekor: Metin Deniz, Kostüm: Betül Dormen, Reji Asistanı: Tolga Aşkıner, Kamera Asistanı: Cengiz Tacer, Işık Asistanı: Yılmaz Aslancan, Script: Hadi Çaman, Genel Koordinatör: Kâmran Yüce, Prodüksiyon Yöneticisi: Seçkin Bozkaya, Montaj: Yılmaz Atadeniz, Senkron: Mustafa Kent, İsmail Kalkan, Negatif Montaj: Ender Tekzen, Sesleri Alan: Necip Sarıcığlu, 

(Lâle Film Stüdyosunda hazırlanmıştır)

Oyuncular: Belgin Doruk, Haldun Dormen, Erol Günaydın, Metin Serezli, Tuncel Kurtiz, Altan Erbulak, Fisun Erbulak, Nisa Serezli, Ayfer Feray, Turgut Boralı, Hüseyin Kutman, Tuncer Necmioğlu, Tolga Aşkıner, Bilge Zobu,Yüksel Gözen, Aydemir Akbaş, Suna Keskin, Zeynep Tedü, Güler Kıpçak, Göksel Kortay, İhsan Yüce, Sermet Çağan, Çocuk Sanatçılar: Cihan Erman, Şafak Erman, Zafer Atamer

Konu: Sıradan, kendi hallerinde, iki memur çaresizlikten bir soygun planlarlar. Sonunda soygunu gerçekleştirirler ama yaptıkları eylemden de pişman olurlar. Çaldıkları parayı geri vermek isterlerse de bu parayı bir hırsız çetesine kaptırırlar. Sonunda yaptıkları eylemin cezasını çekmek için hapsi boylarIar. Ne gariptir ki, yaşamlarının en mutlu anlarını da bu hapiste geçirirler


Ödül:


 4. Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (25 Mayıs – 5 Haziran 1967)


► En Başarılı Komedi
► Erol keskin ve Erol Günaydın “En İyi Senaryo”
► Erol Günaydın “En iyi Yardımcı erkek oyuncu”

GURBET TÜRKÜSÜ (1965)

Yönetmen : Hulki Saner
Senaryo; Erdoğan Tünaş
Kamera: Memduh Yükman
Yapım: Saner Film / Hulki Saner


Oyuncular: İzzet Günay, Muzaffer Akgün, Esen Püsküllü, Hayri Esen, Avni Dilligil


Konu: Pavyonda çalışan bir kadınla aşık olduğu gencin öyküsü.

GİZLİ EMİR (1965)

 (YEDİ BELA)

Yönetmen:
Yücel Hekimoğlu
Senaryo: Ali Kılıçoğlu
Foto Direktörü: Çetin Gürtop
Yapım: Yüksel Film / Erol Altınışık
Set Amiri: Fethi Oğuz,


Oyuncular: Orhan Günşıray, Pervin Par, Kenan Pars, Selma Güneri, Hüseyin Peyda, Levent Kral, Tahiye Salem, Necdet Çağlar,


Konu: Azılı iki gangster iken bu işi yapmamaya yemin ederek, soyguncuları yakalayıp adalete teslim eden soyguncuların öyküsü.

GENÇLİĞE VEDA (1965)

Yönetmen : Ümit Utku
Senaryo: Bülent Oran
Kamera: Yılmaz Gürbüz
Yapım: Kervan Film / Ümit Utku


Oyuncular: Yıldırım Gürses (Yıldırım), Esin Gülsoy (Türkân), Mine Soley (Neşe), Necdet Çağlar (Hüseyin), Avni Dilligil (Atıf), Necati Er, Meral Sayın


Konu: Birbirini seven ancak türlü nedenlerle yolları ayrılan ve yıllar sonra tekrar bir araya gelen iki sevgilinin aşkları.

GARİP BİR İZDİVAÇ (1965)

Senaryo ve Yönetmen: Nejat Saydam (Muazzez Tahsin Berkant'ın romanından)
Müzik: Metin Bükey
Kameraman: Melih Sertesen
Yapım Acar film / Murat Köseoğlu


Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu,


Oyuncular: Türkan Şoray (Zeynep Gökalp), Tamer Yiğit (Haluk Gökalp), Süleyman Turan (İzzet), Pervin Par (Handan), Esen Püsküllü (Naciye), Handan Adalı, Semih Sergen (Turhan), Dursune Şirin (Dadı), T. Fikret Uçak (fotoğrafçı), Fadıl Garan (Avukat), Aliye Rona (Saide), Esen Püsküllü, Hüseyin Salıcı,


KONU: Zeynep ve Naciye zengin bir ailenin kızlarıdır. Köşklerinde verilen davetler, partiler eksik değildir. Ancak Zeynep ailenin öz kızı olmayıp, küçük yaşlarda evlat edinilen bir kızdır. Bunu öğrenen kardeşi Naciye, ablasını hor görmeye başlar ve ondan intikam almak ister.


“O zaman daima benim yanımdaydın. En ufak bir işaretimde ayaklarımın dibinde olmaya hazırdın.. Ben sevdiklerimi erişilmezlerden seçerim. ”Handan, eski nişanlısı Haluk’a şimdi ‘cömert’ davranmasının nedenini böyle açıklıyor…Film ne treni nede öleni görebildiğimiz (romanda yok) bir kaza ile başlıyor. Sonradan Haluk, nişan bozulduğu için kendini buradan atmak isteyecektir… Jeyan Mahfi Ayral’ın seslendirdiği Zeynep hep kıskanılan kişi. Naciye, annesinin, Handan kocasının ve Haluk, İzzet’in ona olan ilgisini kıskanıyor. Dadı ile beraberken çok komik bir sahne var. Haluk ve Zeynep evlenmişler. Delikanlı ‘genç kızın hayata dönmesi için’ düğün gecesi kendini, yine, bu kez araba ile (nedense) öldürmek ister.


Ama uçurum olduğunu düşündüğü yer hendek çıkınca yalnızca yaralanıyor.
Ertesi sabah Dadı onun yara bere içindeki halini ‘ilk gecenin’ şiddetine bağlar. Zeynep’e “..Ne yaptın ayol, adamcağız muharebeden çıkmış gibi” diyor…Haluk’un staj yaptığı Çelikkanat Uçak Fabrikası görüntüye gelmiyor. Keşke ‘biricik müttefikimiz’ buraları ve Köy Enstitülerini kapatıp koşa koşa Kore’ye gitmemiz gerektiği konusunda ısrarcı olmasaydı. Handan başlangıçta Haluk ile nişanlı ama Turhan’ı arabaya alıp onu demiryolu köprüsünde bırakır. 


Peppino di Capri’nin ‘Melancolie’ (1964) şarkısı ile dans ederlerken bunu soran delikanlının dili sürçüyor ; “Beni köprünün üstünde bırakıp gittikten sonra nereye gittin?” Toron Karacaoğlu’nun başarılı seslendirmesi ile cümledeki hata önemsizleşmiş…

Abdurrahman Palay’ın seslendirdiği İzzet.. Romanda avukat ve soyadı Ermen. Süleyman Turan, ‘Gençlik Rüzgârı’ (1964) filmindeki ele avuca sığmaz Charlie rolünde çok başarılı olmuştu. Yönetmen aynı kişiliği burada tekrarlatmış. Turhan’ın Zeynep’e ilgisi seyirciyi rahatsız ederken İzzet’in daha da yakın olan davranışları eğlenceli bulunuyor…


Tchaikovsky’nin 6 Numaralı (Pathétique) Senfonisi (1893) 4 sahnede kullanılmış; Kaza sonrasında baygın Haluk eski nişanlısının ismini sayıklarken Handan kanepeye uzanmış, Zeynep ayakta konuşurlarken; Zeynep, araba ile giden Handan’ın ardından bakarken; Haluk için yatak odasının kilidini açarken. Bu melodi İngilizce sözlerle de (1941) (Al Hoffman / Mann Curtis / Jerry Livingston) çok sevilmişti; ‘The Story of a Starry Night’…Naciye’nin ‘
Runaway’ (1961) (Del Shannon/Max Crook) ile dansı çok güzel…  Bu melodi İngilizce sözlerle de (1941) (Al Hoffman / Mann Curtis / Jerry Livingston) çok sevilmişti; ‘The Story of a Starry Night’… Haluk, Kartaltepe BP Benzin İstasyonunda eli cebinde yürürken Alessandro Marcello’nun Obua ve Yaylılar için Re Minör Konçertosu (2. Adagio Bölümü) (1717) var… Erdoğan Esenboğa’nın seslendirdiği Hüseyin Salıcı, Haluk’un kırık kolunu tedavi eden doktor rolünde. 

Kırık bilekteydi ama o omuz filmine bakarak durumu değerlendiriyor…‘Mahşere Kadar’ (1971) filminden anımsadığımız Dr. Anastas’ın evi için iki farklı adres var… Zeynep; (165. sayfa) “Aşk, en beklenmedik bir zamanda ve istesek de istemesek de kendi kendine gelir..” demişti. Zamanımızda, ‘para’ dışında gelen şeyin önemi yok…Haluk, birkaç ay önce uğrunda ölmeye kalktığı Handan’a “Güzellik bir entrika vasıtası olursa..bir çirkinlik haline düşer” diyor. ( Murat Çelenligil)

FİŞEK NECMİ (1965)

 “Kasımpaşa’nın Belalıları”

Yönetmen :
Nişan Hançer
Senaryo: Suavi Sualp
Filmi Çeken Çetin Gürtop
Yapım: Ni-Va Film / Nişan Hançer


Sesleri Alan: Marko Buduris, Montaj ve Senkron: Diamandi Filmeridis, Laboratuvar: Cemil Ohon, Bayram Güzel, Süleyman Koyuncu, Muhittin Gündüz, Erol Yıldırım, Reji Asistanları: Alpay Ziyal, Nezih Tunar, Operatör Asistanı: Hüseyin Karındoyuran, Işık: Ender Işık Servisi, Set Amir: Naci Saraç, Prodüksiyon Amiri: Memduh Karakaş, Eser: Orhan Sabuncu,
(Yıldız Film Stüdyosunda hazırlanmıştır.)


Oyuncular: Ayhan Işık, Bilge Tandoğaç, Gülbin Eray, Suzan Avcı, Fatma Belgen, Necdet Tosun, Asuman Arsan, Mustafa Dağhan, Muammer Gözalan, Attila Yurdesin, Hakkı Kıvanç, Çetin Başaran, Hüseyin Zan, Kerim Öztürk, Hüseyin Gülen, Revü ve Danslar: Beste Kudret Şandra


Konu: Cinayete kurban giden bir kadının mirasına göz koyan adamla, bu konuyu aydınlatmaya çalışan bir polisin öyküsü.

FIRILDAK NACİ (1965)

Senaryo ve Yönetmen: Hicri Akbaşlı
Görüntü Yönetmeni: Rafet Şiriner
Yapım: Cihan Film / Suzan Yakar 


Oyuncular: Tamer Yiğit, Sibel Göksel, Gülbin Eray, Hasan Ceylan, Faik Coşkun, Adil Güldürür


Konu: büyük şehirde yaşamaya çalışan serseri bir gencin macera ve aşk öyküsü

FAKİR GENCİN ROMANI (1965)

Yönetmen: O. Nuri Ergün,
Senaryo Fikret Arıt
Operatör Orhan Kapkı
Müzik Metin Bükey,
Yapım Ak-Ün Film/ İrfan Ünal, Recai Akçaoğlu


Işıklar: Ekrem Köksaşlan, Reji Asistanları: Namık Karakılıç, Erdal Aksu, Kamera Asistanı: Tangör Toydemir, Seslendiren: Yorgo İlyadis, Operatör Asistanı: Tangör Taydemir, Prodüksiyon Asistanı: İbrahim İnan, Set Amiri: Basri Büyükcan, Prodüksiyon Amiri: Melih Üstüngör, Laboratuar Şefi: Hilmi Başcan, Montaj-Senkron: Turgut İnangiray, Sezai Elmaskaya, Şarkılar: Sevim Şengül, (Erman Film Strüdyosunda Hazırlanmıştır.)


Oyuncular: Cüneyt Arkın (Turgut), Filiz Akın (Filiz), Neriman Köksal (Nermin), Muzaffer Tema (Orhan), Gürel Ünlüsoy (Fikret), Kadir Savun, Osman Türkoğlu (Recep), Zeki Alpan (Doktor), Ali Şen, Nedret Güvenç (Leman), Necdet Tosun (Nuri), Ömetrcik (Küçük Turgut), Kenan Pars, Öztürk Serengil (Patron), Nubar Terziyan (Faik), Faik Coş-kun, Ömer Yiğit, Muammer Gözalan (Rıdvan), Mustafa Yavuz (Şoför), Ümit Uyguner, Naciye Nazlı, Bedros Çiçekyan, Naciye Nazlı, Öztürk Serengil,


Konu: Aşık olduğu Filiz`in teyzesinin kızı olduğunu öğrenecek olan Turgut geçmişte ailesine yaşattığı acılardan dolayı Teyzesi Nermin`e kin duymaktadır.
60’lı yılların İstanbul’u bekçi düdüklerinin duyulacağı bir sokak. Liseyi bitirip ‘Üniversite Giriş İmtihanları’na hazırlanan Turgut yorgun argın ‘bir arkadaşından ders çalışmaktan’ dönüyor. (Sonraki birkaç sahnede, onu okutabilmek için başkalarının evlerine çamaşıra giden annesi Leman Hanım’ı, Manav Faik Amca’yı, ‘Yeşil Eğin Kasabı’ Nuri’yi, Bakkal Recep’i, Kahveci Salim’i ve komşularını tanıyıp en az onun kadar mutlu olacağız.


Evlerin birinde, yirminci evlilik yıldönümlerini, ‘verdikleri bir parti’ ile kutlayan Orhan Bey ve Nermin Hanım’ın kızları Filiz (Sevim Şengül’ün sesi ile) şarkı söylüyor; ‘Yıldızların Altında’. Turgut’un bahçe duvarındaki par-maklıklardan hayranlıkla dinlediği genç kızı, iki sahne sonra üniversite sınavında delikanlının hemen yanı başında ve soruların çözümünde ondan yardım alırken göreceğiz. “Eğer siz olmasaydınız.. imkânı yok bir tekini bile cevaplandıramazdım. Hızır gibi yetiştiniz.”


Filiz’in Mimarlık Bölümü’nü, Turgut’un İnşaat Mühendisliği’ni kazandığı bu sınavla başlayan arkadaşlıkları, kapısında Plaj Gazinosu yazılı sevimli çayevinde devam eder. Bir gece annesine şöyle diyecektir “Onunla evlenmeyi düşündüm fakat hemen aklımdan çıkardım. Bu bir kurdun başını gece aya kaldırıp uluması gibi bir şey…Böyle bir hakkı nasıl görürüm kendimde anne? Biz ayrı dünyaların insanlarıyız…O çok zengin bense henüz bir meslek sahibi bile değilim. Her şeyden önce istikbalimi düşünmek zorundayım.”Okulu çok başarılı bir şekilde bitirip yurt dışından burs kazandığında mahallelinin sevinci görülmeye değer. Ana ile oğlunu kutlamak için Nuri et, Faik Amca sebze-meyve, Recep ise ‘zeytinyağı veriyor. Faik Amca’nın sözleri “Mahallemiz iyi bir manav kaybetti. Ama ne yapalım, mühendis de lazım. ”Leman Hanım, ‘elinde koca bir diploma olan’ oğlu için ‘çok varlıklı da olsa’ Filiz’i istemeye gider. “Göğsümü gere gere isterim. Hem de başımı eğmeden isterim.” Ama orada karşılaştığı kişi ve yaşadığıüzüntü yaşamını yitirmesine neden olacaktır. Filiz’in annesi, Leman Hanım’ın kardeşidir.


Yıllarca önce, Turgut’un babasının (Kenan Pars’ın filmdeki adı hiç söylenmiyor) durumu iyiyken, Nermin’in sevdiği ama ‘işsiz güçsüz’ bir genç olan Orhan’la evlenmesine ve iş kurmasına yardım etmişlerdi. Eli biraz para görünce ‘bar kadınları ve kumar’dan vazgeçemeyen Orhan, kendisini uyarmak isteyen velinimetini kovar ve bir araba kazasında ölümüne neden olur. Leman Hanım oğlu ile bir süre kardeşinin evinde kalır.


Hizmetçi gibi kullanılmasına ses çıkarmaz ama bir gün Orhan, Turgut’u dövünce oradan ayrılır. Rastlantılar, yıllar sonra, iki kız kardeşi bir araya getirmiştir ne var ki Nermin onu aşağılayıp kovar. Bunca üzüntüye dayanamayan Leman Hanım da olanları oğluna anlatacak kadar yaşayabilir.
‘Anacığını toprağa sevdiği kızı da kalbine gömen’ Turgut yurtdışında çalışmaya gider ve çok başarılı bir iş yaşamı olur. Bu yıllarda Filiz, Fikret’le evlenmiş, bir oğlu olmuştur. Adı da Turgut. Ama Fikret’in kumar tutkusu aileyi batırmıştır. Orhan Bey bu duruma daha fazla dayanamaz ve onu öldürür.


Kasap Nuri’nin okuduğu bir gazeteden ‘Uzun müddetten beri İsveç’te olan Yüksek Mimar  Turgut Subaşı’nı yakın doğu’daki inşaat firmalarının paylaşamadıklarını ama onun memleketinde çalışmayı tercih ettiğini ve kısa zamanda ülkesine geleceğini’ öğreniyoruz. Nermin Hanım onu havaalanında karşılar ve çok büyük bir ilgi gösterir. Filiz’le beraber, bir zamanlar Zeki Müren’den ‘Yıldızların Altında’ şarkısını dinledikleri o sevimli çay bahçesine giderler. Aynı masaya otururlar ama…biz de onlar gibi filmin başındaki heyecanı yaşayamıyoruz. Bir zamanlar bir kız vardı. Beraber buraya geldiğimiz, sevinçlerimi paylaştığımüzüntülerimi anlattığım bir genç kız. Onu çok, pek çok sevmiştim…Küçükken zengin çocuklarının eskileri ile giyinirdim. Onların attıkları oyuncaklarla oynardım. Tahsilimi elden düşme kitaplarla yaptım. Ama artık..istemiyorum. Seni sevmiyorum.. sevmiyorum seni.”


Canına kıyan Filiz’in Turgut’a bıraktığı ‘veda’ mektubu “Oğlum Turgut’u sana emanet ediyorum. Onu da kendin gibi yetiştir. Ama ona affetmesini öğret…” (Murat Çelenligil)

ERKEK DEDİĞİN BÖYLE OLUR (1965)

Senaryo ve Yönetmen:  Nuri Akıncı
Görüntü Yönetmeni: Cezmi Ar
Yapım: Televizyon Film / Nuri Akıncı


Oyuncular: Yusuf Sezgin, Pervin Par, Tuncer Necmioğlu, Barboros Erbeş, Nevzat Kığı


Konu: Annesini öldürüp, karısına tecavüz eden bir adamın intikam hırsı.

ELVEDA SEVGİLİM (1965)

Senaryo ve Yönetmen: Osman F. Seden
Kamera: Necati İltaç
Müzik: Fecri Ebcioğiu
Yapım: Kemal Film / Osman F. Seden, Özdemir Birsel, Nüzhet Özdemir


Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu; Reji Asist.: Fikret Uçak; Işık: İlhan Aslım; Set Amiri: Hasan Nurdan; Prodüksiyon Temsilcisi: Adnan Irkut; Ar Direktör: Yüksel Tanık
(Acar Film Stüdyosunda hazırlanmıştır,)


Oyuncular: Türkan Şoray (Türkan kadiroğlu), Ediz Hun (Osman Kadiroğlu), İzzet Günay (Kemal Selimoğlu), Kadir Savun (Ömer Kadiroğlu), Ferah Nur (Modaevi sahibi) Nubar Terziyan (Hüseyin Selimoğlu), Mümtaz Ener (Yaşar Ağa), Mehmet Ali Akpınar (Nuri), Ali Seyhan, Ergül Buharalı (Şoför Ham-di), İlhan Hemşeri (Başkomiser Fahri), Emel Akçatepe


Konu: Selimoğulları ve Kadiroğulları kan davası yüzünden birbirlerine düşman iki ailedir. Türkan Kadiroğullarının kızıdır ve kuzeni Osman onu sevmektedir. Türkan ise düşman oldukları ailenin tek oğlu olan Kemal’le yakınlaşmaya başlamıştır. Bu durum ailelerin tepkisini çeker. Birbirlerini seven iki gencin her şeye rağmen birlikte olma çabasını anlatan dramatik bir film.

ELLER YUKARI (1965)

 Sokakların Belâlısı 

Yönetmen:
Nişan Hançer
Senaryo: Suavi Sualp
Kamera: Nejat Okçugil
Yapım: Ni-Va Film /Nişan Hançer


Oyuncular: İzzet Günay, Birsen Menekşeli, Neriman Köksal, Kenan Pars, Mümtaz Ener, Hüseyin Zan


Konu: Mücevher setine sahip olmak isteyen bir soyguncu çetesiyle, bir poılisin öyküsü.

EKMEK KAVGASI (1965)

Yönetmen: Yılmaz Duru
Senaryo: Sabahat Duru
Görüntü Yönetmeni: Enver Burçkin
Yapım: Tura Film/Yılmaz Duru


Oyuncular: Yılmaz Duru, Muhterem Nur, Kenan Pars, Senih Orkan, Gülbin Eray, Mine Soley, Nilgün Esen, Nevzat Okçugil, Necati Er, M. Ali Akpınar, Enver Dönmez


Konu: Üç çocuğu ile köyden kente gelen bir ailenin kötü insanlara karşı giriştiği mücadelenin öyküsü.

29 Ekim 2015 Perşembe

EKMEKÇİ KADIN (1965)

Yönetmen: Zafer Davutoğlu
Senaryo: Osman F. Seden  (“Xavier de Montep’in 1884 de yazdığı “La Porteuse de Pain” isimli romanından”)
Kamera: Kenan Kurt
Müzik: Fecri Ebcioğlu,
Yapım: Kemal Film / Osman F. Seden

Prodüksiyon Amiri: Adnan İrkut, Yönetmen Asistanı: Fikret Uçak, Kamera Asistanı: Kenan Davutoğlu, Ar Direktör: Saim N. Bilge, Set Amiri: Hasan Nurdan, Işık: İlhan Aslım, Uğur Duru, Montaj-Senkron: Osman Bilen, Laboratuvar: Mihail Skarpedis, Recai Karataş, Ses: Tuncer Aydınoğlu, 
(Kemal Film Platosunda çekilmiş, Acar Film Stüdyosu’nda seslendirilmiştir).

Oyuncular: Türkan Şoray (Ayşe/Leyla), İzzet Günay (Zafer) Kenan Pars (Nazmi Usta), Efgan Efekan (Metin), Kadir Savun (İsmail Hakkı), Senih Orkan (Salim Emre), Hüseyin Baradan (Lütfü Sırman), Çolpan İlhan (Sevim), Nubar Terziyan (Komiser), Mürüvvet Sim (Gülizar Hisarlı), Ergül Buharalı (Cevat Şahin), Hayri Esen (Doktor), Mümtaz Ener (İsmail Hilmi Paşa), Cahit Irgat (Ağır Ceza üyesi), Feridun Çölgeçen (Savcı), Talat Gözbak (Ağır ceza üyesi), Hakkı Haktan, Selahattin İçsel (Bakkal), Faik Coşkun (Pasaport görevlisi), Hüseyin Güler (İhsan), T. Fikret Uçak Doktor), Nezihe Güler, Mine Sun, Muammer Gözalan (Doktor), Ünal Gürel, Savaş Tuğ, Ali Seyhan (Otel Görevlisi), Zeki Tüney (Gazeteci), Adnan İrkut, Os-man Türkoğlu (Cezaevi Müdürü), Kaya Volkan, Murat Tok, Kazım Kartal, Behçet Nacar, Hüseyin Kaşif, Fadıl Garan (Fabrika Görevlisi), Talat Gözbak (Ağır Ceza üyesi), Yusuf Sezer, Talia Saltı (Cezaevi görevlisi), Araksi Hebo, Zeki Alpan (Piyano Hocası), Ünal Gürel


Konu: 1943’ün göz açtırmayan kışı. İstanbul. Lütfü Beyin fabrikasında kapıcılık yapan Ayşe Çelik, ne dünya savaşını ne de bir sene önceki ‘Struma Faciası’nı düşünecek durumda.. Kocası Selim, aynı yerde 12 yıl çalıştıktan sonra bir iş kazasında ölmüş. İki çocuğu, 3-4 yaşlarındaki Metin ve birkaç aylık Zeynep’le ortada kalınca ‘patrona yalvarıp yakarıp’ genç kadına bir iş verdirmişler. Filmin başında, ekmek, peynir, helva ve (ilerde başına dert olacak) gazyağı almak için Bakkal Hayri’ye giderkenki perişanlıkları ; Ayşe’nin sol elinde ‘kulpu iğreti tutturulmuş bir gaz tenekesi’, koltuk altında çuval, lastiği gevşemiş çorabı ayak bileğine kadar düşmüş. Sağ eliyle Metin’i, o da Nazmi Ustanın armağan ettiği içi saman dolu tahta atı sürüklüyor. Zeynep’i (sütü mü, zamanı mı yok, filmden anlaşılmıyor) sütanası Gülizar’a bırakmış. O da laf dokunduruyor “Sütanalık kolay mı? Çamaşıra gitsem bunun üç Haftada 10 kâğıda olmuyor bu iş.” Üstelik, göz kamaştıran güzelliği de başına bela. Ölen kocasının ‘en iyi’ arkadaşı olduğunu söyleyen Nazmi, meğer onu ‘ilk gördüğü andan beri’ seviyormuş. Peşini bırakmıyor.


Fabrikanın sahibi Lütfü Sırman, karısı ve çocuğu Kemal’le çok mutlu. Başarılı bir mühendis olan Lütfü Bey, tekstil makinelerinde ‘istihsali üç misline çıkaracak’ bir yöntembulmuş. Ancak, basireti mi bağlandı nedir, bu konudan yalnızca Nazmi Ustaya söz ediyor; “Şimdilik bir sen biliyorsun bir de ben. Dünyada itimat ettiğim tek insansın.. Bütün kredilerimi topladım bankalardan. İstediğinden fazlası var kasada. Hiçbir şeyden şüphelenmesinler diye muhasebeye bile bildirmedim para çektiğimi. Al anahtarları. Bir muvaffak olalım milyonlar su gibi akacak..”


Ayşe’yi bakkaldan gazyağı alırken gören Hacı Hüsrev Efendi, zaman yitirmeden durumu Lütfü Beye anlatır ; “Allah saklasın, cayır cayır yanarız. Benden söylemesi.” Fabrika sahibi ile Ayşe arasında yaşanan geçici gerginlik, sonradan genç kadının suçlanmasında kullanılacaktır.


Evlenme isteğine defalarca olumsuz yanıt alan Nazmi öyle bir şey yapar ki; Bir gece fabrikayı kundaklar (hem de Ayşe’nin gazyağını kullanarak), işçi Cevat’ı öldürüp kimliğini değiştirir, Lütfü Beyi öldürür ve buluşu ile ilgili kağıtları alır, kaçmadan önce de tabancayı Ayşe’nin odasına bırakır. Yangında tanınmaz hale gelen Cevat, ‘mucize kabilinden yanmayan’ nüfus cüzdanı nedeniyle Nazmi zannedilir.


Ayşe tutuklanır. ‘Suçu sabit görüldüğünden müebbet hapsine’ karar veriliyor. Metin’e bundan sonra ‘kocamın tek arkadaşı sendin’ dediği, emekli öğretmen ve ‘Örnek Talebe Yurdu’ müdürü İsmail Hakkı bakacaktır. Zeynep’i ise sütanası Gülizar kaçırmış. (Sonradan, neyse ki, İstanbul Belediyesi Yetimhanesine bıraktığını öğreneceğiz.) Nazmi, Cevat Şahin olarak Mısır’a gidiyor. Burada mensucat fabrikaları sahibi ve Türk asıllı İsmail Hilmi Paşa ile tanışır. Lütfü Beyin geliştirdiği yöntemle Paşa’nın yanında çalışmaya başlar. Zamanla ortağı olur ve güzel kızı Gülsüm’le evlenir. Kızı Sevim’in doğumu sırasında karısını kaybeder. ‘Hiçbir pişmanlık, hiçbir vicdan azabı’ duymadığı bu yıllarda yaşamındaki tek karanlık gölge, onun aslında Nazmi Erkmen olduğunu bilen Salim’dir. Bir rastlantı ile bu durumu anlayan Salim, Cevat’ın dayısıdır ve “20’ye yakın suçun faili olarak” Türkiye’de aranmaktadır. 


Nazmi’den sızdırdıklarını ‘batakhanelerde ve barlarda yiyip çılgınca bir hayat sürüyor’.Ayşe ise kendini çevresine sevdirmiş ve hapishanenin revirinde hastabakıcı olarak çalışmaktadır.


21 yıl sonra.. ‘Tesadüflerin’ bir araya getirdiği kişiler. Metin, avukat olmuş ve İsmail Hakkı Babanın öğrenci yurdunda kalıyor. En iyi arkadaşı Kemal bir tekstil mühendisi ve tahmin edileceği gibi Lütfü Beyin oğlu. Kemal’in ‘her saniyesini ona taparak geçirecek kadar sevdiği’ genç kız ise yıllar önce yetimhaneye bırakılan Zeynep. Orada Leyla adı verilmiş ve şimdi ‘bir moda evinde manken olarak’ çalışıyor. Nazmi (yeni adıyla Cevat), “Mısır’daki bütün tesislerini ve sermayesini anavatana getirip Batı Mensucat’ı kurunca” kalp hastası kızı Sevim de olaylardaki yerini alır. Bu arada, 26 Kasım tarihli, dönemin etkili gazetesi Akşam’da Nazmi’nin resmini gören Ayşe kaçarak İstanbul’a gelir. Adını Zehra olarak değiştirir. Bir bakkalda ekmek dağıtıcısı olarak çalışırken kızını bulur. Sevim’in Kemal’e aşık olmasıyla, Nazmi, Leyla’yı delikanlıdan uzaklaştırmak ister ama karşısına ‘haklı ve mazlum’ olmanın verdiği güçle Ayşe çıkıyor. Hiç olmazsa roman ve filmlerde ‘hak yerini er geç bulur’. (Murat Çelenligil)


Filmi tam izle