Powered By Blogger

13 Ocak 2018 Cumartesi

DİŞİ EŞKiYA (1969)



Senaryo ve Yönetmen: Orhan Elmas
Kamera: Manasi Filmeridis
Yapım: And Film / Turgut Demirağ

Oyuncular: Tugay Toksöz, Hülya Darcan, Danyal Topatan, Kazım Kartal, Necati Er, Hüseyin Zan, Serap Olguner, Ahmet Turgutlu, Saliha Saltı,

Konu: Kurtoğlu Memet ile ağa kızı Sabah’ın aşk

DİKENLİ HAYAT (1969)



Yönetmen: Nişan Hançer
Senaryo: Abidin Taşdelen
Operatör: Rafet Şiriner
Yapım: Hayat Film / Şevki Tosunoğlu

Müzik Direktörü ve okuyan: Kaplan Tarsuslu, E.K.O Işık Servisi: Halit Aysan, Sesleri Alan: Rauf Tözüm, Laboratuar: Semih Pekgöz, İbrahim Güzel, Montaj, Senkron: İsmail Kalkan, Negatif Montaj: Adrina, Operatör Asistan: Necdet Taşçıoğlu, Reji Asistanı: Abidin Taşdelen , (Ses Film stüdyosunda hazırlanmış, Süperfon Film stüdyosunda seslendirilmiştir.)

Oyuncular: Nebahat Çehre, Tanju Korel, Erol Taş, Yılmaz Köksal, Gönül Beyhan, Baki Tamer, Kazım Kartal, Sedef Ecer, Nusret Özkaya, Kemal Aydan, Erdoğan Seren, Kudret Karadağ, Kemal Aydun, Yuınus Yılmaz, Sabahat Işık, Bülent Tarsuslu, Küçük Yıldızlar: Sedef Ecer, Nazmi Doğu, ,İsmer Ürbek, Aydın Haberdar, İbrahim Kunt, Cemil Can,

Konu: Bir iftira sonucu eroin kaçakçılığından tutuklanan iki arkadaşın kendilerini aklama nücadelesinin öyküsü.

DEVLERİN ÖCÜ (1969)



Senaryo ve Yönetmen : Çetin İnanç
Yönetmen Yardımcısı: Erdoğan Avcı
Kamera: Rafet Şiriner
Yapım : Bilgen Film / Bilgin Şenher

Oyuncular: Murat Soydan, Tanju Korel, Nil Göncü, Erol Taş, Gülgün Erdem, Nevin Nuray, Özcan Bilge, Kudret Karadağ, Zeki Tüney, Hakkı Haktan, Abdullah Ferah, Danyal Topatan, Behçet Nacar, Faruk Panter

Konu: Hapisten çıkan iki arkadaşın bitmeyen kan davasının hikayesi

DEMİR PENÇE (1969)



Korsan Adam 

Yönetmen: Çetin İnanç
Senaryo: Erdoğan Avcı Kâmil Erşahin
Kamera: Rafet Şiriner
Yapım: Metin Film / Işık Toroman

Ses Teknisyenleri: Tuncer Aydınoğlu, Bican Avşar, Ümit Efekan, İsmail Karataş,

Oyuncular: Nebahat Çehre, Demir Karahan, Yıldırım Gencer, Can-Sel, Aynur Aydan, Tansu Sayın, Danyal Topatan, Necati Er, Hüseyin Güler, Gülgün Erdem, Behçet Nacar, Faruk Panter, Hüseyin Zan, Hakkı Haktan, Muammer Gözalan, Çetin Dağdelen, Osman Karahan, Ahmet Şenses, Behçet Nacar,

Konu: maskeli kahraman demir pençenin eski bir hesap için İstanbul’a gelişi ve burada fantoma ile karşılaşması ve burada fantomayı bozguna uğratmasının hikayesi.


Demir Pençe’nin çekimi yapılırken, iç içe sahneler çekilmiş ve buradan aynı kadronun yer aldığı ikinci bir film olan “Casuslar Savaşı” adı altında film üretilmiştir. Ertesi sene bu iki filmin yeni derlemesi olan “Korsan Adam” gösterime girmiştir.

12 Ocak 2018 Cuma

DELİ MURAT (1969)

Yönetmen: Ertem Göreç
Senaryo: Fuat Özlüer
Yapım: Erler Film / Türker İnanoğlu

Yönetmen Yardımcısı: Erkan Işıklar, Görüntü Yönetmeni: Çetin Gürtop, Kamera Asistanı: Hüseyin Karındoyuran, Işık Şefi: Ender Film, Şevket Yılmaz, Sanat Yönetmeni: Sohban Koloğlu, Sesleri Alan: Marko Buduris, Film Hazırlık Std.: Yıldız Stüdyoları, Negatif Montaj: Oral Özütürk, Mahmut Eskici, Laboratuar: Cemil Orhon, Bayram Güzel, Süleyman Koyuncu, Erol Yıldırım, Muharrem Gündüz, Prodüksiyon Amiri: Memduh Karakaş,

Oyuncular: Kartal Tibet, Zuhal Aktan, Turgut Özatay, Önder Somer, Hüseyin Baradan, Necdet Tosun, Diclehan Baban, Asım Nipton, Sohban Koloğlu, …Hasan Ceylan, Aynur Aydan, Semira Semir, Mehmet Ali Akpınar, Ali Seyhan, Enver Dönmez, Zeki Alpan, Mustafa Yavuz, Süheyl Eğriboz, Arap Celal, İsmet Ertem


Konu: Köyünün en sevilen gencidir Murat (Kartal Tibet). Arkadaşı Mehmet Usta’nın eşi Ayşe’yi Osman Çavuş’un tecavüzünden koruyacak kadar da merttir. Ama Çavuş, olayı sanki Murat yapmış gibi anlatınca Mehmet Usta Murat’ı öldürmek isteyecek, bundan yararlanıp Mehmet Usta’yı öldüren Osman da suçu Murat’ın üstüne yıkacaktır. Bu haksız tutuklamaya karşı çıkan Murat iki askeri öldürüp yaralı olarak kaçar. Halil Hoca ve kızı Zeynep (Zuhal Aktan) onu bulup tedavi ederler. Murat ve Zeynep birbirlerine aşık olmuşlardır. Murat Osman Çavuş’un katil olduğunu kanıtlamak için dağdaki eşkıyalara katılır. Onları yakalamakla görevli Mülazım Selim de (Önder Somer) peşlerindedir. Çatışmada esir düşen Selim’in öldürülmesini Murat engeller. Eşkıya başının girişimiyle yaralı Selim’in yanına gelen nişanlısını da tecavüzden Murat kurtarır ve haydutu öldürür. Selim ve nişanlısını serbest bırakıp eşkıya başı olur. Köye inip Zeynep’le evlenmek ister. Onun iyi bir insan olduğuna inanan Selim, dağdan inmesi koşuluyla Murat’a af çıkartır. Osman Çavuş ise Paşa’yı ikna edip sözünden döndürür ve tutuklama emri verdirir. Tam Zeynep’le evlendikleri gün, Osman Çavuş Murat’ı tutuklar. Hiçbirşeyden haberi olmayan Selin bunları duyunca Murat’ı idam sehpasından kurtarır. Osman Çavuş’u öldüren Murat dağlara, eşkıyaların arasına geri döner. Verilen sözlerin tutulması yüzünden Paşa’yla ters düşen Selim için de kendisi ve nişanlısını canı pahasına kurtaran Murat’ın yanına, dağlara çıkmaktan başka bir seçenek kalmamıştır. 

DAMGA (1969)

Yönetmen: Ümit Utku
Senaryo: Selahattin Burçkin
Kamera: Enver Burçkin
Yapım: Demir Film / Demir Öztürk

Oyuncular: Sadri Alışık, Zeynep Aksu, Kuzey Vargın, Süleyman Turan, Mümtaz Ener, Muazzez Arçay, Asım Nipton, Muzaffer Tema

Konu: İflas eden bir adamla karısı arasındaki dramatik öykü. 


DAĞLAR ŞAHİNİ (1969)

Yönetmen: Ertem Göreç
Senaryo: Fuat Özlüer
Operatör: Çetin Gürtop
Yapım: Erler Film / Türker İnanoğlu

Yönetmen Yardımcısı: Erkan Işıklar, Operatör Asistanı: Hüseyin Karındoyuran, Işık Şefi: Ender Film “Şevket Yılmaz”, Sanat Yönetmeni: Sohban Koloğlu, Sesleri Alan: Marko Buduris, Film Hazırlık Std.: Yıldız Stüdyoları, Negatif Montaj: Oral Özütürk, Mahmut Eskici, Laboratuar: Cemil Orhon, Bayram Güzel, Süleyman Koyuncu, Erol Yıldırım, Muharrem Gündüz, Prodüksiyon Amiri: Memduh Karakaş,

Oyuncular: Kartal Tibet, Zuhal Aktan, Mümtaz Ener, Ali Seyhan, M. Ali Akpınar, Hakkı Haktan, Turgut Özatay, Yılmaz Köksal, Sami Hazinses, Şaziye Moral,Hasan Ceylan, Aynur Aydan, Semira Semir, Ali Seyhan, Enver Dönmez, Refik Onubil, Mustafa Yavuz, Süheyl Eğriboz, Faik Coşkun, İsmet Ertem, Arap Celal


Konu: Şahin (Kartal Tibet) Anadolu’nun Bir Köyünde Irgat Olarak Hıdır Ağa’nın Yanında Çalışmaktadır. Köyün En Güzel Kızı Zeynep (Zuhal Aktan) İle Sözlüdür. Ağa’nın Oğlu Süleyman’ın Da Zeynep’te Gözü Vardır. Bir Defasında Zeynep’e Saldırırsa Da Şahin Genç Kızı Süleyman’ın Elinden Kurtarır. Ama Ağa Ve Ailesinin Husumetini Kazanır. Hıdır Ağa, Pusu Kurarak Oğlunu Öldüreceğini Söyleyip Şahin’i Tutuklatır. Babasının Eski Arkadaşı Olan Jandarma Timi Komutanı Hasan Çavuş Şahin’e İnanmaktadır. Hıdır Ağa’ya Şikayetini Geri Aldırtıp Şahin’i Serbest Bırakır. Bu Arada Hıdır Ağa Zorla Zeynep’i Oğlu Süleyman’la Nişanlar. Şahin Bunu Öğrenir Ve Kızı Kaçırır. Ağa, Oğlu Ve Adamları Peşlerine Düşer. Ağa Yaralanır, Zeynep Süleyman’ı Öldürür. Zeynep Tutuklanır. Şahin Dağa Çıkıp Eşkıya Olur. Ve Adamları İle Zeynep’i Kurtarır. Hıdır Ağa Oğlunun İntikamını Almak İçin Cani Eşkıya Damalı İle Anlaşır. Damalı Şahin’in İzini Bulur. Çatışma Başlar. Zeynep Yaralanır. Şahin Zeynep’in Kurtulması İçin İzini Süren Hasan Çavuş’a Teslim Olur. Hasan Çavuş Zeynep’i Yaralı Haliyle Görünce Şahin’in Kaçmasına İzin Verir. Zeynep’in Yarası Ağırdır Ve Bir Süre Sonra Kan Kaybından Ölecektir. Şahin’in Önünde Şimdi Bir Tek Yol Kalmıştır. Bir Parça Mutluluğu Zeynep’e Ve Kendisine Çok Görenlerden Öcünü Almak... O Da Bu Yolu İzler Ve Gölgesi Azrail Misali Damalı İle Hıdır Ağa’nın Üstüne Kabus Gibi Çöker. Her İkisi İçin De Yaptıkları Kötülüklerin Vebalini Ödeme Vakti Gelmiştir Ve Ölüm Kaçınılmazdır. 

DAĞLAR KIZI REYHAN (1969)

Yönetmen: Metin Erksan
Senaryo: Muzaffer Arslan, Bülent Oran
Foto Direktörü: Necati İltaç
Yapım: Sine Film / Muzaffer Arslan

Asistan Direktör: Kenan Davutoğlu, Diyalog: Bülent Oran, Muzaffer Aslan, Metin Erksan, Kamera Asistanı: Kazım Çakırman, Reji Asistanı: Atilla Gökberi, Müzik Direktörü: Metin Bükey, Şarkılar: Kamuran Akkor, Reyhan ve Lâleler’in aranjmanı: Turgut Dalar, Sesleri Alanlar: Bican Avşar, Tuncer Necmioğlu, Monta-Senkron: Recai Karataş, Adnan Açıkalın, Bedirhan Koç, Arif Özalp, Osman Bilen, Nevzat Dişiaçık, Altan Sertesen, Saadettin Özmutlu, Prodüksiyon Temsilcisi: Nuri Tuncel, Fethi Oğuz, Prodüksiyon Amiri: Avni Turan, (Acar Film Stüdyosunda hazırlanmış ve seslendirilmiştir)

Oyuncular: Filiz Akın (Reyhan), Kartal Tibet (Kemal), Fatma Karanfil (Hülya), Muhterem Nur (Reyhan’ın annesi), Metin Serezli (Ekrem), Sami Hazinses (Gariban), Ömercik “Ömer Dönmez” (Ömer), Süheyl Eğriboz, Kudret Karadağ, İbrahim Kurt, Kuzey Vargın, Muzaffer Civan, Altan Günbay, Nubar Terziyan, Behçet Nacar, Aycan Tezel, Melih Ateş, Sema Yılmaz

Konu : Film, Reyhan adındaki bir genç kızın gazino patronu tarafından gelen
şarkıcılık teklifini kabul edip, sahneye çıkmasıyla sözlüsünden olaylı bir şekilde ayrılmasını hikaye eder. Kötü kalpli gazino patronu kızın sözlüsünün cebine uyuşturucu koydurur ve onun on yıl hapiste yatmasına sebep olur. Hapishanedeki sevgili, kumar hakkında geniş bilgi edinir ve dışarı çıktığında edindiği bilgiler sayesinde zengin olur, İlk işi hapse girmesine neden olan adamdan öcünü almak olur, Sonra sıra eski sözlüsüne gelir. Bir sürü olaylardan sonra film mutlu sonIa biter.

► Türk sinemasında genellikle film için özgün (orijinal) şarkı bestelenmez, ün kazanmış bir şarkıya dayanarak film yapılır. (Bunun istisnaları da, az da olsa, vardır: 'Samanyolu", "Sarmaşık Gülleri" gibi). "Reyhan" da, tutulmuş bir türkünün etrafında "imal edilmiş", en yapışkan cinsinden bir melodramı anlatıyor. Kıskanç sözlüsünden ayrıIarak gazino sahnelerinde üne eren genç kız, kötü kalpIi gazinocu, iftiraya uğrayarak 10 yıl hapiste kalan talihsiz aşık... Daha neler de neler ... Böyle bir filmin altında Orhan Aksoy veya Nejat Saydam'ın değil de Metin Erksan'ın imzasına rastlamak da, Türk sinemasının bugünkü ortamında kimseyi şaşırtmamalı... “Atilla Dorsay, “Sinemamızın Umut Yılları” syf, 69”

► Metin Erksan'ın "Reyhan"ın müziğiyle ilgili ilginç bir anısı var. Filmin prodüktörü Muzaffer Aslan, sesiyle yükselen, ünlü olan, sesine aşık olunan Reyhan'ın şarkılarını beşinci sınıf şarkıcılara okutturmaya kalkınca Metin Erksan olaya el koyar:
Filiz, son derece iyi oyun çıkarttı, böyle güzel bir oyuna adam gibi ses gerekir. Prodüktörün getirdiği bilmem kaçıncı sınıf şarkıcılara söyletmedim. 'Git doğru dürüst bir adam bul, getir' dedim. 'Çok pahalı, dünyanın parasını isterler' diye kabul etmedi. Ben cebimden para çıkardım ve ayak işleri yapan çocuğa 'Piyasada kaç tane 'Reyhan' parçasını söylemiş şarkıcı varsa hepsinin plağını al gel' dedim. Semiramis Pekkan, Ajda Pekkan, Mine Koşan, Kamuran Akkor, hepsinin plağını aldı geldi. Filmdeki her şarkıyı başka kişi söylemiştir ama, bunu hiç kimse anlamadı tabii. Bu filmin müziği plakla yapılmıştır, hem de ayrı ayrı şarkıcıların plaklarıyla. Rejisör olarak bunlarla benim uğraşmamam gerekir ama, ne yaparsınız ki bütün hayatım prodüktörle kavga ederek geçti.

Atilla Dorsay, "Böyle bir filmin altında Orhan Aksoy veya Nejat Saydam'ın değil de Metin Erksan'ın imzasına rastlamak da Türk sinemasının bugünkü ortamında kimseyi şaşırtmamalı! .. diyor.


Aslında yukarıdaki ve yukarıdakine benzer yazılar, diğer ticari filmleri gibi "Reyhan"ın da eleştirmenlerin beğenisini kazanmadığını gösteriyor. Türk sinemasının içinde bulunduğu duruma sözde üzülen sinema eleştirmenleri özgün bir film yapıldığı zaman, o filmi ya görmezden gelmişler ya da karalama yoluna gitmişlerdir. Metin Erksan gibi kendisini kanıtlamış bir yönetmenin piyasa filmlerine yönelmesinin sebebini sadece izleyicinin beğenisinde değil, biraz da kendilerinde aramaları gerekiyordu. “Birsen Altıner, “Metin Erksan “