Senaryo: Muzaffer Arslan, Bülent Oran
Foto
Direktörü: Necati
İltaç
Yapım: Sine Film / Muzaffer Arslan
Asistan
Direktör: Kenan
Davutoğlu, Diyalog: Bülent Oran, Muzaffer Aslan, Metin Erksan, Kamera
Asistanı: Kazım Çakırman, Reji Asistanı: Atilla Gökberi, Müzik
Direktörü: Metin Bükey, Şarkılar: Kamuran Akkor, Reyhan ve
Lâleler’in aranjmanı: Turgut Dalar, Sesleri Alanlar: Bican Avşar, Tuncer
Necmioğlu, Monta-Senkron: Recai Karataş, Adnan Açıkalın, Bedirhan Koç,
Arif Özalp, Osman Bilen, Nevzat Dişiaçık, Altan Sertesen, Saadettin Özmutlu, Prodüksiyon
Temsilcisi: Nuri Tuncel, Fethi Oğuz, Prodüksiyon Amiri: Avni Turan,
(Acar Film Stüdyosunda hazırlanmış ve seslendirilmiştir)
Oyuncular:
Filiz Akın (Reyhan),
Kartal Tibet (Kemal), Fatma Karanfil (Hülya), Muhterem Nur (Reyhan’ın annesi),
Metin Serezli (Ekrem), Sami Hazinses (Gariban), Ömercik “Ömer Dönmez” (Ömer),
Süheyl Eğriboz, Kudret Karadağ, İbrahim Kurt, Kuzey Vargın, Muzaffer Civan,
Altan Günbay, Nubar Terziyan, Behçet Nacar, Aycan Tezel, Melih Ateş, Sema
Yılmaz
Konu : Film, Reyhan adındaki bir genç kızın
gazino patronu tarafından gelen
şarkıcılık teklifini kabul
edip, sahneye çıkmasıyla sözlüsünden olaylı bir şekilde ayrılmasını hikaye
eder. Kötü kalpli gazino patronu kızın sözlüsünün cebine uyuşturucu koydurur ve
onun on yıl hapiste yatmasına sebep olur. Hapishanedeki sevgili, kumar hakkında
geniş bilgi edinir ve dışarı çıktığında edindiği bilgiler sayesinde zengin
olur, İlk işi hapse girmesine neden olan adamdan öcünü almak olur, Sonra sıra
eski sözlüsüne gelir. Bir sürü olaylardan sonra film mutlu sonIa biter.
► Türk sinemasında
genellikle film için özgün (orijinal) şarkı bestelenmez, ün kazanmış bir
şarkıya dayanarak film yapılır. (Bunun istisnaları da, az da olsa, vardır:
'Samanyolu", "Sarmaşık Gülleri" gibi). "Reyhan" da,
tutulmuş bir türkünün etrafında "imal edilmiş", en yapışkan cinsinden
bir melodramı anlatıyor. Kıskanç sözlüsünden ayrıIarak gazino sahnelerinde üne
eren genç kız, kötü kalpIi gazinocu, iftiraya uğrayarak 10 yıl hapiste kalan
talihsiz aşık... Daha neler de neler ... Böyle bir filmin altında Orhan Aksoy
veya Nejat Saydam'ın değil de Metin Erksan'ın imzasına rastlamak da, Türk
sinemasının bugünkü ortamında kimseyi şaşırtmamalı... “Atilla Dorsay,
“Sinemamızın Umut Yılları” syf, 69”
► Metin Erksan'ın
"Reyhan"ın müziğiyle ilgili ilginç bir anısı var. Filmin prodüktörü
Muzaffer Aslan, sesiyle yükselen, ünlü olan, sesine aşık olunan Reyhan'ın
şarkılarını beşinci sınıf şarkıcılara okutturmaya kalkınca Metin Erksan olaya
el koyar:
Filiz, son
derece iyi oyun çıkarttı, böyle güzel bir oyuna adam gibi ses gerekir.
Prodüktörün getirdiği bilmem kaçıncı sınıf şarkıcılara söyletmedim. 'Git doğru
dürüst bir adam bul, getir' dedim. 'Çok pahalı, dünyanın parasını isterler'
diye kabul etmedi. Ben cebimden para çıkardım ve ayak işleri yapan çocuğa
'Piyasada kaç tane 'Reyhan' parçasını söylemiş şarkıcı varsa hepsinin plağını
al gel' dedim. Semiramis Pekkan, Ajda Pekkan, Mine Koşan, Kamuran Akkor, hepsinin
plağını aldı geldi. Filmdeki her şarkıyı başka kişi söylemiştir ama, bunu hiç
kimse anlamadı tabii. Bu filmin müziği plakla yapılmıştır, hem de ayrı ayrı
şarkıcıların plaklarıyla. Rejisör olarak bunlarla benim uğraşmamam gerekir ama,
ne yaparsınız ki bütün hayatım prodüktörle kavga ederek geçti.
Atilla Dorsay, "Böyle
bir filmin altında Orhan Aksoy veya Nejat Saydam'ın değil de Metin Erksan'ın
imzasına rastlamak da Türk sinemasının bugünkü ortamında kimseyi şaşırtmamalı!
.. diyor.
Aslında
yukarıdaki ve yukarıdakine benzer yazılar, diğer ticari filmleri gibi
"Reyhan"ın da eleştirmenlerin beğenisini kazanmadığını gösteriyor.
Türk sinemasının içinde bulunduğu duruma sözde üzülen sinema eleştirmenleri
özgün bir film yapıldığı zaman, o filmi ya görmezden gelmişler ya da karalama
yoluna gitmişlerdir. Metin Erksan gibi kendisini kanıtlamış bir yönetmenin
piyasa filmlerine yönelmesinin sebebini sadece izleyicinin beğenisinde değil,
biraz da kendilerinde aramaları gerekiyordu. “Birsen Altıner, “Metin Erksan “
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder