Powered By Blogger

13 Ocak 2018 Cumartesi

ÖLMÜŞ BİR KADININ MEKTUPLARI (1969)

Yönetmen: Ülkü Erakalın
Senaryo : Memduh Ün, Orhan Elmas,
Duygu Sağıroğlu, (Güzide Sabri’nin bir eserinden)
Kamera: Cahit Engin
Yapım: Uğur Film / Memduh Ün

Oyuncular: Hülya Koçyiğit (Anne Fikret/kızı Nedret), Ediz Hun (Nejat), Peri Han (Mediha), Müfit Kiper (Sait), Uğur Kıvılcım (Hemşire), Nedret Güvenç (Suat), Şaziye Moral (büyükanne), Diclehan baban (üvey anne), Asım Nipton (Fikret’in babası), Hüseyin Baradan, Suzan Avcı, Handan Adalı, Semih Sezerli (Doktor)

*Romanın basım yılı 1937…17. sayfadaki bir tümce sanki Fikret’i anlatıyor: “Meğer hayatın, ölüm kadar acı anları oluyormuş da insan yine tahammül ediyormuş.” Başlarda, yalnızca Nejat’ın varlığı bile iyileşmesi için yetiyordu. Genç kız, delikanlının armağan ettiği (romanda yok) Gönül Kuşu adlı kanaryayı çok sever. Pencere önünde kendini hasta ettiği gün, Doktor Nejat, ceza olarak sık sık gelip iğne yapacağını söylediğinde çok sevinmişti: “Teşekkür ederim. Bu cezanız benim için bir mükâfat olacak.”…O yılların koşulları sayfalara yansımış. Hekim, acil durumlarda bile telgrafla çağırılıyor. Filmdeki Nejat stetoskop kullanırken, romandaki, hastasının göğsünü kulağını dayayıp dinler. Güneşin batışı için 12’ye ayarlı ‘alaturka saat’ kullanılması, olayların 1925’ten önce geçtiğini düşündürdü…‘Dışarı’. İstanbul’un ötesi bu sözcükle tanımlanıyor:“ Babasının memuriyet icabı dışarıya tayini onu günlerce ağlattı..” Fikret, babasının yanına gitmeye karar verir. Suat’la konuşurken “..Senden rica edeceğim bir şey varsa o da annemi teskin ve teselli etmendir” diyor. Oysa annesi doğum sırasında ölmüştü. Sait Bey’le evlenirken “..Yürüyen canlı bir ölü gibi..” olduğu yazılmış. ‘Canlı’ sözcüğüne gerek var mıydı… Genç kadın çok güzel piyano çalıyor. İstanbul’dan gelen konuklarına Bilmem ki safa bu ömrün neresinde//Şad olsa gönül bari biraz son nefesinde” (Leon Hancıyan / Ahmet Rasim).


Filmdeki diğer melodiler; Mediha, Fikret’le konuşurken “Yanında çalışan hemşireleri casus olarak kullanıyorum” dediği sahnede “Long Sera L’hiver” (1968) (Plante / Carrére); Sonlara doğru, Nejat, Fikret’i muayene ederken ‘Vivre Pour Vivre’ (1966) (Lai); Sait ve Nejat tartışırken Fikret’in bayıldığı sahnede ‘Love is a Many Splendored Thing’ (1955) (Fain / Webster); Suat, Fikret’e kızını getirince ‘Life Goes On’ (1964) (Theodorakis)… Filmde, 20 yıllık süre, Suat’ta yalnızca saçlarının uzaması ile verilmiş. Keşke birazcık beyazlaşsaydı. Müfit Kiper ve Şaziye Moral ilk çevrimde de rol almışlar…Fikret ve Nedret’i Jeyan Mahfi Ayral; Nejat ve Fikret’in babasını Abdurrahman Palay; Suat’ı Nedret Güvenç; Üvey anneyi Lale Belkıs seslendirmiş…“(Sf. 4) Ah, anasızlık! Hayatın en acı en büyük mahrumiyeti.” (Murat Çelenligil, - sinematürk veri tabanı) 



ÖLÜME GİDEN YOL (1969)

Yönetmen:Yücel Uçanoğlu
Senaryo: Safa Önal
Kamera: Feridun Kete
Yapım: Hürriyet Film / Faruk Gerçek

Oyuncular: Gönül Yazar, Tamer Yiğit, Erol Taş, Zeynep Tedü, Reha Yurdakul, Zeynep Tedü, Hüseyin Zan, Reha Yurdakul, Sami Tunç, Nevzat Okçugil, Hüseyin Zan

Konu: Bir meyhanecinin oğlu ile eroinman bir kadının öyküsü.


ÖLÜM ŞART OLDU (1969)

 Senaryo ve Yönetmen: Çetin İnanç
Görüntü Yönetmeni: Rafet Şiriner
Yapım: Bilgin Film / Bilgin Bilgin Şenher

Oyuncular: Tamer Yiğit, Nebahat Çehre, Hayati Hamzaoğlu, Erol Taş, Altan Karındaş, Enver Dönmez, Nesrin Nur

Konu: Miras nedeniyle öldürülen amcasının intikamını alan bir adamın öyksüsü. 

OSMANLI KARTALI (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Osman F. Seden
Kamera: Kenan Kurt
Yapım: Kemal Film / Osman F. Seden,

Prod. Temsilcisi: Adnan İrkut; Prod. Amiri: Hasan Nurdan; Yön. Asist.: Arif Erkuş; Prod. Asist.: Cemil Paskap; Ar Direktör-Dekorlar: Saim N. Bilge; Set Amiri: Fikret Güryalçın; Işık Şefi: İlhan Aslım; Montaj-Senkron: Arif Özalp; Neg. Montaj: Osman Bilen; Laboratuvar: Recai Karataş, Tanaş Petridis; Ses: Tuncer Aydınoğlu, Bican Avşar, İsmail Karataş, Ümit Efekan, (Acar Film Stüdyosu'nda Hazırlanmıştır)

Oyuncular: Cüneyt Arkın (İslamoğlu/Prens İvan,Deli Ahmet/Peder Aleksiyeviç), Hülya Aşan (İlona), Kadir Savun (Hacı Murat), Atıf Kaptan (General Yuri Lokosovski), Önder Somer (Binbaşı Boris İlyin), Güigün Erdem (Nilüfer), Nubar Terziyan (İmamoğlu), Oktar Durukan, Ergun Rona, Muazzez Doğan, Ali Seyhan, Kayhan Yıldızoğlu, Erdoğan Seren, Yaşar Şener, Zeki Sezer, Bora Ayanoğlu, Mehmet Yağmur, Oktay Yavuz, Levent Çakır, Dündar Aydınlı.

Konu: Rus ordusunun Anadolu'da dağınık, yaşayan Türklere saldırlar düzenleyip zulüm etmeleri ve Hacı Ömer liderliğindeki küçük bir grubun bu saldırılara karşılık vermeleri anlatılıyordu. Osmanlı'nın son dönemlerinde Rus tehdidi altında olan Kafkasya'da Şeyh Şamil, Hacı Murat (Kadir Savun) ve etrafında toplanan Türkler mücadele etmektedirler. İslam Bey (Cüneyt Arkın) de mücadele edenlerdendir. Hacı Murat'ın kızı Nilüfer (Gülgün Erdem) Ruslar tarafından kaçırılınca onu kurtarma görevi İslam Bey'e verilir. Bu arada Rus sarayında İslam Bey'in çocukken kaçırılan ve bir daha yüzünü görmediği ikiz kardeşi Deli Ahmet (Cüneyt Arkın) vardır. Deli Ahmet, Peder Aleksiyeviç adıyla tanınmaktadır. Oysa o, yakalanan Türkleri kurtaran ve Osmanlı Kartalı adı ile Ruslara korku salan biridir. İslam Bey, Nilüfer'i kurtarmak üzere saraya Rus Prensi İvan olarak girer.


Ancak kale komutanı General Yuri'nin (Atıf Kaptan) kızı İlona'ya (Hülya Aşan) aşık olur. İlona'nın da ona ilgisi vardır. Fakat Binbaşı Boris (Önder Somer) de İlona'yı sevmektedir. Boris İslam Bey'den sürekli şüphelenmektedir. İslam Bey, esir düşen babası İmamoğlu'nu (Nubar Terziyan) çektiği işkenceden kurtarmak için öldürünce, herkes Boris’in onu kıskandığı için kötülediğini düşünür. İliona ile İslam Bey evlenmeye karar verdiklerinde gerçek prens çıkagelir. Deli Ahmet sayesinde İslam Bey kurtulur. Saray Hacı Murat’ın adamları tarafından ele geçirilir. İlona ile Bey birbirlerine kavuşurlar. “Gülşah Nezaket Maraşlı, “Osman Fahir Seden’le Türk Sinemasında Düet”, syf 191 ”



OSMAN EFE (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Semih Evin
Kamera: Orhan Çağman
Yapım: Roket Film / Semih Evin

Oyuncular: Hayati Hamzaoğlu, Yıldırım Gencer, Figen Han, Hüseyin Baradan, İsmet Erten, Meltem Mete, Ergün Rona, Birsen Menekşeli, Saime Bekbay, Muammer Gözalan, Eşref Vural  


Konu: Bir efelik öyküsü. 

NİSAN YAĞMURU (1969)

Yönetmen: Sırrı Gültekin
Senaryo: Sadık Şendil
Kamera: Yılmaz Ceylan
Yapım: Gültekin Film / Sırrı Gültekin

Oyuncular: Murat Soydan, Nebahat Çehre, Münir Özkul, Gülgün Erdem, Hüseyin Zan, Natuk Baytan, Kamuran Ballı, Timuçin Caymaz, Niyazi Vanlı, Haydar Karaer

Konu: Eroin kaçakçısı bir gençle yıllar sonra ünlü bir şarkıcı olarak karşılaştığı sevgilisinin aşk öyküsü


NİNNO (1969)

Yönetmen: Semih Evin
Eser: Sadık Şendil
Kamera: Suat Kapkı
Yapım : Alfan Ticaret / Hamit Gürsoy


Oyuncular: Selda Alkor, Engin Çağlar, Önder Somer, Sevgi Can, Cemal Akça, Mustafa Dağhan, Suna Sunay, Cenk Er, Lebibe Çakın, Kadri Ögelman, Sabahat Işık 

NAMLUDA BEŞ KURŞUN (1969)

Yönetmen: Fikret Uçak
Senaryo: Yahya Benekay
Kamera: Mükremin Şumlu
Yapım: Dede Film / Mahmut Dedehayır

Oyuncular: Kartal Tibet, Nebahat Çehre, Fatma Karanfil, Ali Şen, Gülgün Erdem, Sadiye Arcıman , Nusret Özkaya, Behçet Nacar, Enver Dönmez,

Konu: Köylünün namusunu koruyan kabadayı bir gencin öyküsü.


NAMUS FEDAİSİ (1969)

Yönetmen: Fikret Uçak
Senaryo: Yahya Benekay
Kamera: Mükremin Şumlu
Yapım: Dede Film / Mahmut Dedehayır

Oyuncular: Kartal Tibet, Nebahat Çehre, Fatma Karanfil, Ali Şen, Gülgün Erdem, Sadiye Arcıman , Nusret Özkaya, Behçet Nacar, Enver Dönmez,

Konu: Köylünün namusunu koruyan kabadayı bir gencin öyküsü.


MÜLTECİ (1969)

“GÖÇMEN MEHMET” 

Senaryo ve Yönetmen: Kayahan Arıkan
Görüntü Yönetmeni: Fahri Danışman
Yapım : Hakan Film / Kayahan Arıkan

Oyuncular : Ünsel Aybek, Hülya Tuğlu, Fazlı Balkan, Abdullah Ferah, Ahmet Sert, Hüseyin Zan, Faik Coşkun, Enver Dönmez, Fahri Adalı, Arap Celal


Konu: İltica eden bir subayla, evinde yararlıları tedavi eden köylü kız Kezban’ın aşkı. 

MUHABBET KUŞU (1969)

Yönetmen: O. Nuri Ergün
Senaryo: Safa Önal
Operatör: Necat Okçugil
Teknik Direktör: Samim Utku
Yapım: Er Film / Berker İnanoğlu
,
Montaj ve Senkron: Diyamendi Filmeridis, Ses Mühendisi: Yorgo İlyadis, Ender Işık Servisi Şef: Mehmet Çakar, Set Elemanları: Avni Turan, Necati Tunay, Ali Öven, Kamera Asistanı: Tuncay Ural, Prodüksiyon Asistanı: Ayhan Kozalak, Kamera Asistanı: Tuncay Ural, Prodüksiyon Asistanı: Ayhan Kozalak, Prodüksiyon Amiri: Yüksel Tanık, Teknik Direktör: Samim Utku, Erman Film Stüdyosunda Hazırlanmış ve seslendirilmiştir

Oyuncular: Sadri Alışık, Sevda Ferdağ, Süleyman Turan, Şaziye Moral, Asım Nipton, Necdet Tosun, Hüseyin Zan, Ali Ekdal, Hakkı Haktan, Muzaffer Yener, Zeki Tuney, Lütfi Engin, Mustafa Yavuz, Zeki Sezer,


Konu: Bir başkasına ait taksilerde şoförlük yapan İbrahim (Sadri Alışık) muhabbet kuşu adını verdiği Hacer'e (Sevda Ferdağ) sırılsıklam aşıktır. Ama onunla evlenecek parası da yoktur. En yakın dostu olan patronunun oğlu Necmi'ye (Süleyman Turan) içini döker ve ondan para ister. Bu arada Necmi'nin de gözü muhabbet kuşundadır ama yakın arkadaşının sevdalısı olduğu için kimselere bir şey söyleyemez. Nemci babasının ölümünden sonra küçük bir servete sahip olarak çevresini değiştirmek ister. Salaş meyhaneler yerine lüks yerlere gider ve babasının tüm işlerini fesheder. Teyzesi ile birlikte dikiş dikerek yaşamını kazanan muhabbet kuşunun da gözü hep yükseklerdedir. Daha iyi bir yaşamı özlediği gibi sınıf atlamanın tüm düşlerini de kurar. Sonunda Nemci sevgisini muhabbet kuşuna açıklar. Can arkadaşı İbrahim'i incitse bile. Muhabbet kuşu ise düşleriyle sevdiği adam arasında bir tercih yapmak zorunda kalır. Bir yanda beş parasız şoför sevgilisi, öbür yanda ise tüm düşlerini gerçekleştirecek zengin bir adam vardır. 



MİNİ ETEKLİ KIZLAR (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Nuri Akıncı
Kamera: Cezmi Ar
Yapım: Yaşar Ticaret / Nuri Akıncı

Oyuncular: Piraye Uzun, Oktay Gürsel, Mine Sun, Serap Olguner, Tansu Sayın, Leyla Başar, Kudret Şandra, Hale Kıvanç, Zeki Tüney, Semra Olguner, Kemal kaya, Levent Çakır, Oktay Gürsel, Dr. Sim

Konu:Kızlar pansiyonunda gelişen olaylar.


MİHRACENİN GÖZDESİ (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Yavuz Figenli
Kamera: Dinçer Önal
Yapım: Topkapı Film / Yaşar Tunalı

Oyuncular: Tugay Toksöz, Nazan Şoray, Nusret Özkaya, Meltem Mete, Erdoğan Seren, Özcan Bilge, Kazım Kartal, Hayal Sirer,

Konu: Masalsı bir aşk hikayesi.


MISIR'DAN GELEN GELİN (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Osman Fahir Seden
Kamera: Kenan Kurt
Yapım: Kemal Film / Osman F. Seden

Oyuncular: Fikret Hakan, Sema Özcan. Salih Güney, Fariha Hatemi, Feridun Karakaya, Funda Gürçen, Turgut Özatay, Samira Ahmet, Hasan Yusuf, Melek Mut, Zizi Mustafa, Süha Doğan

Konu: Ailesi tarafından İstanbul’a gönderilen iki Mısırlı kızla, Türkçe dersi aldıkları öğretmenleriyle olan aşkları.



MEZARIMI TAŞTAN OYUN (1969)

Senaryo ve Yönetmen: Hüseyin Peyda
Operatör: Necati İltaç
Müzik: Nuri Sesigüzel
Yapım: Arzu Film / Nahit Ataman

Kamera Asistanı: Kâzım Çakırman, Prodüksiyon Asistanı: Metin Ok, Set Amiri: Basri B. Can, Set Asistanları: Sadi Kanat, Ahmet Baş, Işık Şefi: Hüseyin Özşahin, Işık Asistanı: Ahmet Aktüre, Bedir Han, Seslendiren: Yorgo İlyadis, Montaj, Senkron: A. Rıza Yılmaz, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Laboratuar Şefi: Hilmi Başcan, Laboratuar: Hayati Akbuluti, Gani Maraşlı, Asistan Rejisör: Tolgay Ziyal, Prodüksiyon Amiri: Yılmaz Kanat,

Oyuncular: Nuri Sesigüzel (Abdo Bey), Sezer Güvenirgil (Mircan), Fatma Karanfil (Ayşe), Nurhan Nur (Zübeyde), Yılmaz Köksal (Çeto), Talat Gözbak (Nuri Amca), Aysel Tanju, Behçet Nacar (Kolağası), Ali Şen, Faik Coşkun, Gönül Güler, Adnan Mersinli, Refik Kansav, Cevat Kurtuluş, Sırrı Elitaş, İhsan Gedik, Sıdıka Duruer, Emine Diker, Reşat Ateş,

Konu: Güneydoğu Anadoluda yaşanmış bir aşk öyküsünün kahramanları olan Abdo Bey ile Mircanın sonu ölümle biten sevdalarının hikayesi