Araştıran ve Derleyen: Yalçın ÖZGÜL 2024 Şubat ayı sonuna kadar Blog'a aktarılan film sayısı 7642 adet olmuştur. Film aktarımı devam ediyor.
13 Ocak 2018 Cumartesi
DİKENLİ HAYAT (1969)
Senaryo: Abidin
Taşdelen
Operatör: Rafet
Şiriner
Yapım: Hayat
Film / Şevki Tosunoğlu
Müzik Direktörü ve
okuyan: Kaplan Tarsuslu, E.K.O Işık Servisi: Halit
Aysan, Sesleri Alan: Rauf Tözüm, Laboratuar: Semih Pekgöz, İbrahim
Güzel, Montaj, Senkron: İsmail Kalkan, Negatif Montaj: Adrina, Operatör
Asistan: Necdet Taşçıoğlu, Reji Asistanı: Abidin Taşdelen , (Ses
Film stüdyosunda hazırlanmış, Süperfon Film stüdyosunda seslendirilmiştir.)
Oyuncular: Nebahat Çehre, Tanju Korel, Erol Taş, Yılmaz Köksal, Gönül
Beyhan, Baki Tamer, Kazım Kartal, Sedef Ecer, Nusret Özkaya, Kemal Aydan,
Erdoğan Seren, Kudret Karadağ, Kemal Aydun, Yuınus Yılmaz, Sabahat Işık, Bülent
Tarsuslu, Küçük Yıldızlar: Sedef Ecer, Nazmi Doğu, ,İsmer Ürbek, Aydın
Haberdar, İbrahim Kunt, Cemil Can,
Konu: Bir
iftira sonucu eroin kaçakçılığından tutuklanan iki arkadaşın kendilerini aklama
nücadelesinin öyküsü.
DEVLERİN ÖCÜ (1969)
Yönetmen
Yardımcısı: Erdoğan Avcı
Kamera: Rafet
Şiriner
Yapım : Bilgen
Film / Bilgin Şenher
Oyuncular: Murat Soydan, Tanju Korel, Nil Göncü, Erol Taş, Gülgün Erdem,
Nevin Nuray, Özcan Bilge, Kudret Karadağ, Zeki Tüney, Hakkı Haktan, Abdullah
Ferah, Danyal Topatan, Behçet Nacar, Faruk Panter
Konu: Hapisten
çıkan iki arkadaşın bitmeyen kan davasının hikayesi
DEMİR PENÇE (1969)
Korsan Adam
Yönetmen: Çetin
İnanç
Senaryo: Erdoğan
Avcı Kâmil Erşahin
Kamera: Rafet
Şiriner
Yapım: Metin
Film / Işık Toroman
Ses Teknisyenleri: Tuncer
Aydınoğlu, Bican Avşar, Ümit Efekan, İsmail Karataş,
Oyuncular: Nebahat Çehre, Demir Karahan, Yıldırım Gencer, Can-Sel, Aynur
Aydan, Tansu Sayın, Danyal Topatan, Necati Er, Hüseyin Güler, Gülgün Erdem,
Behçet Nacar, Faruk Panter, Hüseyin Zan, Hakkı Haktan, Muammer Gözalan, Çetin
Dağdelen, Osman Karahan, Ahmet Şenses, Behçet Nacar,
Konu:
maskeli kahraman demir pençenin eski bir hesap için İstanbul’a gelişi ve burada
fantoma ile karşılaşması ve burada fantomayı bozguna uğratmasının hikayesi.
Demir Pençe’nin çekimi yapılırken, iç içe sahneler çekilmiş
ve buradan aynı kadronun yer aldığı ikinci bir film olan “Casuslar Savaşı” adı
altında film üretilmiştir. Ertesi sene bu iki filmin yeni derlemesi olan
“Korsan Adam” gösterime girmiştir.
12 Ocak 2018 Cuma
DELİ MURAT (1969)
Senaryo: Fuat Özlüer
Yapım: Erler Film / Türker İnanoğlu
Yönetmen
Yardımcısı: Erkan
Işıklar, Görüntü Yönetmeni: Çetin Gürtop, Kamera Asistanı: Hüseyin
Karındoyuran, Işık Şefi: Ender Film, Şevket Yılmaz, Sanat Yönetmeni: Sohban
Koloğlu, Sesleri Alan: Marko Buduris, Film Hazırlık Std.: Yıldız
Stüdyoları, Negatif Montaj: Oral Özütürk, Mahmut Eskici, Laboratuar: Cemil
Orhon, Bayram Güzel, Süleyman Koyuncu, Erol Yıldırım, Muharrem Gündüz,
Prodüksiyon Amiri: Memduh Karakaş,
Oyuncular:
Kartal Tibet, Zuhal
Aktan, Turgut Özatay, Önder Somer, Hüseyin Baradan, Necdet Tosun, Diclehan
Baban, Asım Nipton, Sohban Koloğlu, …Hasan Ceylan, Aynur Aydan, Semira Semir,
Mehmet Ali Akpınar, Ali Seyhan, Enver Dönmez, Zeki Alpan, Mustafa Yavuz, Süheyl
Eğriboz, Arap Celal, İsmet Ertem
Konu: Köyünün en sevilen gencidir Murat
(Kartal Tibet). Arkadaşı Mehmet Usta’nın eşi Ayşe’yi Osman Çavuş’un
tecavüzünden koruyacak kadar da merttir. Ama Çavuş, olayı sanki Murat yapmış
gibi anlatınca Mehmet Usta Murat’ı öldürmek isteyecek, bundan yararlanıp Mehmet
Usta’yı öldüren Osman da suçu Murat’ın üstüne yıkacaktır. Bu haksız tutuklamaya
karşı çıkan Murat iki askeri öldürüp yaralı olarak kaçar. Halil Hoca ve kızı
Zeynep (Zuhal Aktan) onu bulup tedavi ederler. Murat ve Zeynep birbirlerine
aşık olmuşlardır. Murat Osman Çavuş’un katil olduğunu kanıtlamak için dağdaki
eşkıyalara katılır. Onları yakalamakla görevli Mülazım Selim de (Önder Somer)
peşlerindedir. Çatışmada esir düşen Selim’in öldürülmesini Murat engeller.
Eşkıya başının girişimiyle yaralı Selim’in yanına gelen nişanlısını da
tecavüzden Murat kurtarır ve haydutu öldürür. Selim ve nişanlısını serbest
bırakıp eşkıya başı olur. Köye inip Zeynep’le evlenmek ister. Onun iyi bir
insan olduğuna inanan Selim, dağdan inmesi koşuluyla Murat’a af çıkartır. Osman
Çavuş ise Paşa’yı ikna edip sözünden döndürür ve tutuklama emri verdirir. Tam
Zeynep’le evlendikleri gün, Osman Çavuş Murat’ı tutuklar. Hiçbirşeyden haberi
olmayan Selin bunları duyunca Murat’ı idam sehpasından kurtarır. Osman Çavuş’u
öldüren Murat dağlara, eşkıyaların arasına geri döner. Verilen sözlerin
tutulması yüzünden Paşa’yla ters düşen Selim için de kendisi ve nişanlısını
canı pahasına kurtaran Murat’ın yanına, dağlara çıkmaktan başka bir seçenek
kalmamıştır.
DAMGA (1969)
Yönetmen: Ümit Utku
Senaryo: Selahattin Burçkin
Kamera: Enver Burçkin
Yapım: Demir Film / Demir Öztürk
Oyuncular: Sadri Alışık, Zeynep Aksu,
Kuzey Vargın, Süleyman Turan, Mümtaz Ener, Muazzez Arçay, Asım Nipton, Muzaffer
Tema
Konu: İflas eden bir adamla karısı
arasındaki dramatik öykü.
DAĞLAR ŞAHİNİ (1969)
Senaryo: Fuat Özlüer
Operatör: Çetin Gürtop
Yapım: Erler Film / Türker İnanoğlu
Yönetmen
Yardımcısı: Erkan
Işıklar, Operatör Asistanı: Hüseyin Karındoyuran, Işık Şefi: Ender
Film “Şevket Yılmaz”, Sanat Yönetmeni: Sohban Koloğlu, Sesleri Alan: Marko
Buduris, Film Hazırlık Std.: Yıldız Stüdyoları, Negatif Montaj: Oral
Özütürk, Mahmut Eskici, Laboratuar: Cemil Orhon, Bayram Güzel, Süleyman
Koyuncu, Erol Yıldırım, Muharrem Gündüz, Prodüksiyon Amiri: Memduh
Karakaş,
Oyuncular:
Kartal Tibet, Zuhal
Aktan, Mümtaz Ener, Ali Seyhan, M. Ali Akpınar, Hakkı Haktan, Turgut Özatay,
Yılmaz Köksal, Sami Hazinses, Şaziye Moral,Hasan Ceylan, Aynur Aydan, Semira
Semir, Ali Seyhan, Enver Dönmez, Refik Onubil, Mustafa Yavuz, Süheyl Eğriboz,
Faik Coşkun, İsmet Ertem, Arap Celal
Konu: Şahin (Kartal Tibet) Anadolu’nun Bir
Köyünde Irgat Olarak Hıdır Ağa’nın Yanında Çalışmaktadır. Köyün En Güzel Kızı
Zeynep (Zuhal Aktan) İle Sözlüdür. Ağa’nın Oğlu Süleyman’ın Da Zeynep’te Gözü
Vardır. Bir Defasında Zeynep’e Saldırırsa Da Şahin Genç Kızı Süleyman’ın
Elinden Kurtarır. Ama Ağa Ve Ailesinin Husumetini Kazanır. Hıdır Ağa, Pusu
Kurarak Oğlunu Öldüreceğini Söyleyip Şahin’i Tutuklatır. Babasının Eski
Arkadaşı Olan Jandarma Timi Komutanı Hasan Çavuş Şahin’e İnanmaktadır. Hıdır
Ağa’ya Şikayetini Geri Aldırtıp Şahin’i Serbest Bırakır. Bu Arada Hıdır Ağa
Zorla Zeynep’i Oğlu Süleyman’la Nişanlar. Şahin Bunu Öğrenir Ve Kızı Kaçırır.
Ağa, Oğlu Ve Adamları Peşlerine Düşer. Ağa Yaralanır, Zeynep Süleyman’ı
Öldürür. Zeynep Tutuklanır. Şahin Dağa Çıkıp Eşkıya Olur. Ve Adamları İle
Zeynep’i Kurtarır. Hıdır Ağa Oğlunun İntikamını Almak İçin Cani Eşkıya Damalı
İle Anlaşır. Damalı Şahin’in İzini Bulur. Çatışma Başlar. Zeynep Yaralanır.
Şahin Zeynep’in Kurtulması İçin İzini Süren Hasan Çavuş’a Teslim Olur. Hasan
Çavuş Zeynep’i Yaralı Haliyle Görünce Şahin’in Kaçmasına İzin Verir. Zeynep’in
Yarası Ağırdır Ve Bir Süre Sonra Kan Kaybından Ölecektir. Şahin’in Önünde Şimdi
Bir Tek Yol Kalmıştır. Bir Parça Mutluluğu Zeynep’e Ve Kendisine Çok
Görenlerden Öcünü Almak... O Da Bu Yolu İzler Ve Gölgesi Azrail Misali Damalı
İle Hıdır Ağa’nın Üstüne Kabus Gibi Çöker. Her İkisi İçin De Yaptıkları
Kötülüklerin Vebalini Ödeme Vakti Gelmiştir Ve Ölüm Kaçınılmazdır.
DAĞLAR KIZI REYHAN (1969)
Senaryo: Muzaffer Arslan, Bülent Oran
Foto
Direktörü: Necati
İltaç
Yapım: Sine Film / Muzaffer Arslan
Asistan
Direktör: Kenan
Davutoğlu, Diyalog: Bülent Oran, Muzaffer Aslan, Metin Erksan, Kamera
Asistanı: Kazım Çakırman, Reji Asistanı: Atilla Gökberi, Müzik
Direktörü: Metin Bükey, Şarkılar: Kamuran Akkor, Reyhan ve
Lâleler’in aranjmanı: Turgut Dalar, Sesleri Alanlar: Bican Avşar, Tuncer
Necmioğlu, Monta-Senkron: Recai Karataş, Adnan Açıkalın, Bedirhan Koç,
Arif Özalp, Osman Bilen, Nevzat Dişiaçık, Altan Sertesen, Saadettin Özmutlu, Prodüksiyon
Temsilcisi: Nuri Tuncel, Fethi Oğuz, Prodüksiyon Amiri: Avni Turan,
(Acar Film Stüdyosunda hazırlanmış ve seslendirilmiştir)
Oyuncular:
Filiz Akın (Reyhan),
Kartal Tibet (Kemal), Fatma Karanfil (Hülya), Muhterem Nur (Reyhan’ın annesi),
Metin Serezli (Ekrem), Sami Hazinses (Gariban), Ömercik “Ömer Dönmez” (Ömer),
Süheyl Eğriboz, Kudret Karadağ, İbrahim Kurt, Kuzey Vargın, Muzaffer Civan,
Altan Günbay, Nubar Terziyan, Behçet Nacar, Aycan Tezel, Melih Ateş, Sema
Yılmaz
Konu : Film, Reyhan adındaki bir genç kızın
gazino patronu tarafından gelen
şarkıcılık teklifini kabul
edip, sahneye çıkmasıyla sözlüsünden olaylı bir şekilde ayrılmasını hikaye
eder. Kötü kalpli gazino patronu kızın sözlüsünün cebine uyuşturucu koydurur ve
onun on yıl hapiste yatmasına sebep olur. Hapishanedeki sevgili, kumar hakkında
geniş bilgi edinir ve dışarı çıktığında edindiği bilgiler sayesinde zengin
olur, İlk işi hapse girmesine neden olan adamdan öcünü almak olur, Sonra sıra
eski sözlüsüne gelir. Bir sürü olaylardan sonra film mutlu sonIa biter.
► Türk sinemasında
genellikle film için özgün (orijinal) şarkı bestelenmez, ün kazanmış bir
şarkıya dayanarak film yapılır. (Bunun istisnaları da, az da olsa, vardır:
'Samanyolu", "Sarmaşık Gülleri" gibi). "Reyhan" da,
tutulmuş bir türkünün etrafında "imal edilmiş", en yapışkan cinsinden
bir melodramı anlatıyor. Kıskanç sözlüsünden ayrıIarak gazino sahnelerinde üne
eren genç kız, kötü kalpIi gazinocu, iftiraya uğrayarak 10 yıl hapiste kalan
talihsiz aşık... Daha neler de neler ... Böyle bir filmin altında Orhan Aksoy
veya Nejat Saydam'ın değil de Metin Erksan'ın imzasına rastlamak da, Türk
sinemasının bugünkü ortamında kimseyi şaşırtmamalı... “Atilla Dorsay,
“Sinemamızın Umut Yılları” syf, 69”
► Metin Erksan'ın
"Reyhan"ın müziğiyle ilgili ilginç bir anısı var. Filmin prodüktörü
Muzaffer Aslan, sesiyle yükselen, ünlü olan, sesine aşık olunan Reyhan'ın
şarkılarını beşinci sınıf şarkıcılara okutturmaya kalkınca Metin Erksan olaya
el koyar:
Filiz, son
derece iyi oyun çıkarttı, böyle güzel bir oyuna adam gibi ses gerekir.
Prodüktörün getirdiği bilmem kaçıncı sınıf şarkıcılara söyletmedim. 'Git doğru
dürüst bir adam bul, getir' dedim. 'Çok pahalı, dünyanın parasını isterler'
diye kabul etmedi. Ben cebimden para çıkardım ve ayak işleri yapan çocuğa
'Piyasada kaç tane 'Reyhan' parçasını söylemiş şarkıcı varsa hepsinin plağını
al gel' dedim. Semiramis Pekkan, Ajda Pekkan, Mine Koşan, Kamuran Akkor, hepsinin
plağını aldı geldi. Filmdeki her şarkıyı başka kişi söylemiştir ama, bunu hiç
kimse anlamadı tabii. Bu filmin müziği plakla yapılmıştır, hem de ayrı ayrı
şarkıcıların plaklarıyla. Rejisör olarak bunlarla benim uğraşmamam gerekir ama,
ne yaparsınız ki bütün hayatım prodüktörle kavga ederek geçti.
Atilla Dorsay, "Böyle
bir filmin altında Orhan Aksoy veya Nejat Saydam'ın değil de Metin Erksan'ın
imzasına rastlamak da Türk sinemasının bugünkü ortamında kimseyi şaşırtmamalı!
.. diyor.
Aslında
yukarıdaki ve yukarıdakine benzer yazılar, diğer ticari filmleri gibi
"Reyhan"ın da eleştirmenlerin beğenisini kazanmadığını gösteriyor.
Türk sinemasının içinde bulunduğu duruma sözde üzülen sinema eleştirmenleri
özgün bir film yapıldığı zaman, o filmi ya görmezden gelmişler ya da karalama
yoluna gitmişlerdir. Metin Erksan gibi kendisini kanıtlamış bir yönetmenin
piyasa filmlerine yönelmesinin sebebini sadece izleyicinin beğenisinde değil,
biraz da kendilerinde aramaları gerekiyordu. “Birsen Altıner, “Metin Erksan “
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)