Powered By Blogger

8 Şubat 2018 Perşembe

ARZU İLE KAMBER (1972)

Senaryo ve Yönetmen: Mehmet Bozkuş
Görüntü Yönetmeni: Sertaç Karan
Yapım: Osmanlı Film / Mehmet Karahafız, Hasan Çakır

Oyuncular: Yıldıray Çınar, Arzu Okay, Erol Taş, Mine Sun, Muazzez Kutoğlu, Oktay Yavuz, Niyazi Er, Salih Vatansever, Zeki Alpan, Ali Demir

Masalı Anımsayalım
Bundan asırlar önce Suriye taraflarından bir köyde bir fakir Kamber yaşarmış. Babası ölüp yetim köye Daraz Beyleri köyünden gelin gelmiş olan garip anası ile köyde biçare kalmışlar. Köyde bulunan ve babasının dayısının koyunlarını güdermiş. Adam Kamber’i çok sever ve üç tane kızı olan adam yeğeninin oğlu olan Kamber’e “Oğlum benim koyunlarımı güt, ben başka bir yabancı çoban tutmayayım, sen de kızlarımdan hangisini beğenirsen onu sana nikâhlayayım” demiş.

Bir müddet bu işi yapan Kamber’in bu arada annesi de vefat etmiş. Kamber tek başına yapa yalnız kalıvermiş koca köyde. Bu köyde bir de güzelliği dillere destan bir kız varmış. O da anadan babadan yetim, babaannesi ile birlikte yaşıyormuş.

Kamber’in yakışıklılığını o da duyar, Kamber de onun güzelliğini duyar ama Arzu’yu nerede görecek, bir türlü göremez… Ama Arzu onun koyunları suladığı köy çeşmesine bir gün testisini doldurmaya gider ve Kamber’i çeşme başında yatarken görür. Testiyi doldurur ve biraz gürültü çıkarır ve Kamber’in uyanmasını sağlar. Ama Kamber bu kıza bir şey söyleme cesaretini kendinde bulamaz. Kız kolundan bileziğini çıkarır ve çeşmenin testilik taşına koyar
ve gider. Yarım saat sonra gelir ve bileziğini bulup bulmadığını, görüp görmediğini Kamber’den şu şekilde sorar:

“Ben testimi doldurdum/ Doldu diye kaldırdım Yıkılası şu pınarda /Ben bileziğimi çaldırdım. Kamber cevap verir
Ben pınara varmadım /Elimi yüzümü yumadım Gözüm kör olsun Arzu /Ben bileziğini bulmadım.
Ama bileziği aslında almış olan Kamber cesaretlenir kıza bir beyit atar:

Evimizin önü suluk /Su çekerler tuluk tuluk Bileziğini bulana gelin Arzum /Ne var acaba muştuluk Arzu da şu cevabı verir hemen:

Evimizin önü suluk /Su çekilsin tuluk tuluk Bileziğimi sen bulduysan Kamber ağam /Arzu kız sana muştuluk. Kamber de bileziği verir ve Arzu ile tanışırlar.

Her gün o çeşme başında buluşurlarmış. Bu durumu Arzu’nun ninesi duyar ve Arzu’yu bu sevdadan vazgeçirmeye çalışır. Bu arada Kamber’in dayısı da duyar. Bu Kamber’i koyun çobanlığından uzaklaştırır. Ama Kamber’i yanına çağırıp “Kamber oğlum eğer başın sıkışırsa maddi manevi senin her zaman destekçin ve yanında olacağım, sen bana yeğenimin emanetisin” der. Kamber artık Arzu’nun sevdasından dağlarda, köylerde gezer olur, gözü başka kimseleri görmez. Bir gün Arzu’nun ninesi bunların sevdasına engel olamayacağını anlayınca Arzu’ya der ki: “Arzu kızım, bugün Kamber’i yemeğe çağır ona bir yemek yedirelim ve sizin işinizi konuşalım.” Aslında fikri Kamber’i zehirlemekmiş…

Akşam Kamber sevinçle Arzu’nun evine gelir ve bakar ki yemekler sofraya konmuş, envai çeşit hepsi türüm türüm, birbirinden güzel ama Arzu bir kenarda surat asmış duruyor.




ALLAHA ISMARLADIK KATİL (1972)


Yönetmen: İzzet Koray
Görüntü Yönetmeni: İzzet Akay
Yapım: Koray Film / İzzet Koray

Oyuncular: Gülgün Erdem, Ferit Bozkurt, Ayşin Atav, Süleyman Polat, Oktar Durukan, Baki Tamer, Danyal Topatan


Konu: Cinayet işleyen bir katil ve bir kadının hikayesi 

ALIN YAZISI (1972)

Yönetmen: Orhan Aksoy
Senaryo Safa Önal
Fot Direktörü: Gani Turanlı
Müzik Direktörü: Noray Demirci
Yapım: Erman Film / Hürrem Erman

Reji asistanları: Erdoğan Avcı, Ahmet Vural, Işık Şefi: Rıdvan Varol, Kameraman: Ferhat Bakır, Kamera Asdistanı: Selçuk Turanlı, Ar Direktör: Adil Kıbıcı, Set Amiri: Nejat Buvan, Set Asistanları: Baki Soğukpınar, Ethem Açıkgöz, Mustafa Kıtır, Jenerik Düzeni: Aktan Yener, Laboratuar Şefi: Hikmet, Negatif Montaj: Hüsan Ören, Montaj, Senkron: İsmail Kalkan, Seslendiren: Yorgo İlyadis, Prodüksiyon Müdürü; Avni Turan, Prodüksiyon asistanı: Ercüment Saraç, (Ören Film stüdyosunda renklendirilmiş, Süperfon stüdyosunda seslendirilmiştir.)

Oyuncular: Cüneyt Arkın (Ökkeşoğlu Haydar), Fatma Belgen (Fatma), Erol Taş (Osman), Hülya Şengül (Zeynep), Ülkü Ülker (şarkıcı Aynur), İstemi Betil (Sarı Şeyhmuz), İhsan Gedik (Binali), Kamran Usluer (Beşir), Şükriye Atav (anne), Turgut Savaş (Komiser), Mümtaz Ener (dayı), Erdoğan Seren (Fatma’nın dayısı), Ali Demir (polis) Muzaffer Civan (kahveci), Muammer Gözalan (doktor)

Konu: Alın Yazısı geçmiş zaman İstanbulunun kabadayılarına yakılmış bir ağıt, Baba Ökkeş’in iki yiğit oğlu Osman ve Haydarın son kuşak temsilcileri oldukları bu insanların hayatlarının inandıkları o güne kadar öğrendikleri mertlik kurallarına karşı artık ait olmadıklarını düşündükleri bir dünyaya kanlarıyla ödedikleri bedelin hikayesidir. Film genç bir kızın intiharı ile açılır, ilerleyen dakikalarda böyle bir işe kalkışması için hiçbir sebebin olmadığını düşünen ailesi genç kızın göğsünde taşıdığı mektubun ortaya çıkmasıyla beraber kızın iğfal edildiği gerçeğini öğrenirler.Geçmiş zaman İstanbul’unda sokağa çıktımı bir bakanın tekrar dönüp baktığı,“saygı” ile kendinde imrenme yaratan sigarasından elinde tuttuğu tespihe çakısından yumurta topuklu ayakkabısına, jilet gibi kendisini giyen elbiselerinden belindeki çakısına yedi mahalleye namını duyuran kabadayılar vardır. Toplumun içindeki yazılı olmayan ahlak, namus ve saygı kurallarının temsilcileri bu coğrafyanın geçmişten gelen soylu adetlerinin bir vücut içerisinde can bulmuş şekilleridir. Kendini öldüren kız bu insanlardan Osman ve Ökkeş’in kardeşidir. Kardeşlerin en büyüğü Osman tövbekar olmuş artık kasaplık yapmakta olan bir insandır. Gerçeğin ortaya çıkmasıyla beraber yemini bozar ve bıçağını tekrar kınına takar. İntikamını elleriyle alacağı; babasından,amcasından öğrendiği gibi ölen kız kardeşinin kanını yerde bırakmayacağı; lekelenmiş namusunu temizleyeceği için bir an tereddüt etmez. Vaktinde bileğinin gücüyle namını saldığı mertliğiyle insanların saygısını kazandığı bu dünyada geçmiş zamandan kalma bir yabancıdır çünkü.Ölürken bu gerçeğin gözlerine vurmuş şaşkınlığı vardır, sırtından bıçaklanırken son ümidi olan kardeşi Haydarın adını haykırır. İstanbul dışında olan Haydar geri döndüğünde küçük mahallesi, tüm temiz dünyasının kendisini gözleri yaşlı annesi, amcası,nişanlısı ve iki tane ölüyle karşıladığını görür. “Artık yapılacak tek bir iş vardır.Aslında üç ayrı iş; Şeyhmuz, Beşir ve Binali” Hamam ve mezbaha olarak seçilen iki ayrı intikam mekanı ve ölüm sahnelerinin altının çizilerek verilmesi filmi farklı kılan özelliklerden birisidir. Yaşlı anasını kaybettiği gün başka bir anayı sevindirir.İntikamın kendine dönen bir silah olduğunu anlamakta gecikmez,öldürdüğü insanların ona verdiği bedel annesini kaybetmektir. Polis tarafından arandığı için annesinin cenazesine uzaktan bakmak zorunda kalır toprağını kendi atamaz son görevini yerine getiremez. Şeyhmuzun yerini öğrendiği konsomatrisin ne düşünüyorsun sorusuna verdiği cevap filmin bir özetidir: “Yarın” Konusunun temel özellikleriyle diğer Yeşilçam filmleriyle benzerlikleri olan Alın Yazısını diğerleri arasından sıyırıp özel bir noktaya getiren karakterlerin seçimi ve işleyişteki akıcılık ve filmin her sahnesinde var olan özendir. (Cüneyt Arkın bir sahnede “Hela”nın yerini sorar. Tuvaletin bugünde Anadolu’daki adı Heladır. Bu söz filmdeki Anadolu kökenli yaratılan karaktere verilen özenin basit bir örneğidir) Haydar karakteri tespihinden basık topuklu ayakkabılarına kıyafetinden yürüyüşüne tam bir delikanlı imajı çizmektedir. Cüneyt Arkının ayakkabılarının koncunu çekmesi, kahve fincanın üstünden tutuşu, sigarasını ağızlıkla kullanması… Erol Taşın kısa fakat mükemmel performansı;ilerleyen yıllarda seslendirme sanatçıları olarak tüm Türkiye’nin gönlünde taht kuracak Kamuran Usluer ve İstemi Betilin bu film için seçilmiş olmaları; Türk Sinemasının isimsiz kahramanlarından İhsan Gedik’in hemen hemen çevirdiği tüm filmlerdeki gibi Alın Yazısında da sinemadaki sonuna sadık kalarak filmin sonunu getirememesi ve aranjör-besteci Noray Demircinin mükemmel müzik seçimiyle Alın Yazısı özlem duyulan insanlarda nostalji denildiğinde çağrışım yapacak ilk adreslerden biri olan,aynı zamanda Cüneyt Arkın filmografisinde kilometre taşı çalışmalarından birisidir. (kyn: www.cuneytarkin.com





ALÇAKLAR CEHENNEME GİDER (1972)

Yönetmen: Aram Gülyüz
Senaryo: Yılmaz Korkut
Foto Direktörü Nedim Akanlar
Yapım: Metro Film / Aram Gülyüz

Işık Direktörleri: Yusuf Tümen, Ömer Şeytan, Jenerik: Refik Onubil, Prodüksiyon Amiri: Faik Hiçyılmaz, Asistanı: Bilal Yılcan, Set: Bilal Hilcan, Asistan Rejisör: Yılmaz Korkut, Kameraman: Ali Özügül, Montaj: Süleyman Karakaya, Negatif Montaj: Hüsamettin Üren, Sesleri Çeken: Marko Buduris. Renk Uzmanı: Turgut Ören, (Ören Film stüdyosunda hazırlanmış )

Oyuncular: Fikret Hakan (Murat), Nebahat Çehre (Nevin), Ülkü Ülker (Semra), Reha Yurdakul (Memduh), Naci Erhun, Leyla Başar, Cemil V. Akacan, Hale Orhangazi, İbrahim Kurt, Muzaffer Civan, İbrahim Kurt, Mehmet Yağmur, Vahit Volkan, Muzaffer Civan, Vahit Volkan, Mehmet Yağmur, Çocuk Oyuncular: Engin İşsever, Serdar İşsever


Konu: Soyguna gittiği evde zengin kıza aşık olup, bu eyleminden vaz geçen gangsterin, arkadaşlarıyla olan çatışması. 

AKREP MUSTAFA (1972)

Yönetmen: Semih Evin
Kamera Muzaffer Turan
Prodüktör: Mehmet Çakar
Yapım: Mehmet Çakar

Prodüksiyon Amiri: Kâzım Çakar, Set Amiri: Mahmut Tarakçı, Yardımcısı: Ahmet Akdoğan, Sesleri Alan: Demir Arakon, Negatif Montaj: Şehmuz Dağalp, KLaboratuar: Cengiz Turalı (Şef), Kâmil Yücekal, Mehmet Köz, Işık Şefi: Kâzım Çakar, (Ender Işık Servisi), Jenerik Refik Onubil, Reji Asistanı: Erten Üçgözen, Kamera Asistanı: Himmet Arı, İstanbul Film Stüdyosunda hazırlanmış ve seslendirilmiştir

Oyuncular: Tugay Toksöz, Deniz Erkanat, Erol Taş, Mine Sun, Kadri Ögelman, Erten Üstgözen, Yusuf Sezer, Erdoğan Seren, Haluk Gürçen, Ahmet Karaca, Erten Üçgözen, Rıza Genç, Nermin Özses,

Konu: Soygun yapıp kaçan bir kişinin peşine düşen bir adamın hikayesi


Not: Film 1974 yılında “Ölüm Yolcusu” adıyla tekrar çekimiştir. 

AKMA TUNA – Bknz: ESTERGON KALESİ 1972


AHMET ÇAVUŞ (1972)

Senaryo ve Yönetmen: Semih Evin
Görüntü Yönetmeni: Mükremin Şumlu
Yapım: Uğural Film / Alaettin Perveroğlu

Oyuncular: Aytekin Akkaya, Safiye Yankı, Erol Taş, Tahsin Koray, Doğan Tamer, Tahsin Poray, Enver Dönmez, Erdoğan Seren, Reşit Çıldam, Muzaffer Civan, Emel Civan, Esma Kartal, İsmet Örsek, Nermin Özses, Hasan Gazeteci


Konu: Milli mücadele yıllarında geçen bir kahramanlık öyküsü. 

AH KOCA DÜNYA (1972)

Senaryo ve Yönetmen: Oksal Pekmezoğlu
Foto Direktörü Manasi Filmeridis
Yapım: Pesen Film / Nevzat Pesen
.
Ar Direktör: Basri Büyükcan, Set Ekibi: Ömer Bubu, Halil Dede, Prodüksiyon Amiri: Mustafa Hepdoğru, Işık Şefi: Mazhar Işık (Ender Işık Servisi), Montaj Senkron: İsmail kalkan, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Renk Uzmanı; Mengü Yeğin, Laboratuar: Hasan Örnek, Abdullah Akdeniz, Selâhaddin Kaya, Cihat Demir, Adil Yılmaz, Reji Asistanı: Sami Güçlü, Kameraman: Tuncay Ural, (Saner Film Renkli laboratuarında hazırlanmış, Süperfon’da seslendirilmiştir )

Oyuncular: Neşe Karaböcek, Salih Güney, Orçun Sonat, Cavidan Dora, Mehmet Büyükgüngör, İsmail Hakkı Şen, Hamit Has, Nevzer Eker, İlknur Taçbaşlı, Ekrem Dümer, Hakkı Kurt, İbo Beşiktaşlı,



Konu: İki erkeğin aşkı arasında bocalayan bir kadının macerası 

AFACAN HARİKA ÇOCUK (1972)


Senaryo ve Yönetmen: Ülkü Erakalın
Görüntü Yönetmeni: Kaya Ererez
Yapım: Kervan Film/Ümit Utku

Oyuncular: Sadri Alışık /Kazım), Menderes Utku (Afacan), Zeynep Aksu (Sevim), Murat Soydan (Ayhan), Nubar Terziyan (Gazino Patronu), Nemci Onur, Nedret Güvenç (hala), Hulusi Kentmen (Hulusi), Aliye Rona (Feride), Atıf Kaptan, Feridun Çölgeçen (Uşak), Mürvet Sim (Kantocu Mürvet), Necip Tekçe, Kayhan Yıldızoğlu, Nezihe Güler, Nermin Özses, Handan Adalı,

Konu: Zengin bir ailenin oğlu olan Ayhan, ailesinin itirazlarına rağmen Sevim adlı bir şarkıcı kadınla evlenir. Genç çiftin Can ile Afacan adlı ikizleri olur. Fakat bebeklerinden biri kaybolur. Kaybolan bebeği, Kazım adlı bir adam bulur ve büyütür. İki kardeş arasında telepatik bir iletişim sağlanır.

ÖDÜL

10. Antalya Altın Portakal Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması (1 – 10 Haziran 1973)

► Menderes Utku “En İyi Çocuk Yıldız” ödülüne değer görüldü


Jüri Üyeleri: Mahmut Baler, Nihat Akçan, Melih Başar, Oğuz Özdeş, Ahmet Üstel, Cahit Gürbüzer, Vasil Anas, Metin Çakalıklı, Zeki Özer, Kenan Değer, Atıf Başkan, Tuncer Özal. 



ADANALI KARDEŞLER (1972)

Yönetmen: Melih Gülgen
Foto Direktörü Dinçer Önal
Yapım: Gülgen Film / Melih Gülgen

Prodüksiyon Amiri: Mustafa Doğan, Reji Asistanı: Engin Dağdelen, Alpay Ziyal, Kamera Asistanı: Tuncay Ural, Laboratuar: Hasan Örnek, Selâhattin Kaya, Abdullah Akdeniz, Şükrü Güzel, Cihat Demir. Montaj Senkron: Turgut İnangiray, Mehmet Özdemir, Negatif Montaj: Sezai Elmaskaya, Sesleri Alan: Marko Buduris,
Saner Film Stüdyosunda hazırlanmış ve Yıldız film stüdyosunda seslendirilimiştir

Oyuncular: İrfan Atasoy, Bilal İnci, Hamiyet Atasoy, Danyal Topatan, Tijen Doray, Hüseyin Zan, Oktay Yavuz, Leman Akçatepe, Kadri Ögelman, Kadir Savun, Halit Akçatepe (Misafir Oyuncu)

Konu: Adanalı kardeşle Trabzonlu kardeşlerin güldürüsü.


ACI ZAFER (1972)

Yönetmen: Halit Refiğ
Senaryo: Burhan Bolan
Görüntü Yönetmeni: Sertaç Karan
Yapım: Hayat Film / Şevki Tosunoğlu

Oyuncular: Yılmaz Köksal, Yıldırım Gencer, Emel Özden, Deniz Erkanat, Turgut Özatay, İsmet Erten, Kudret Karadağ, Sabahat Işık, Erdoğan Ok, Ali Demir

Konu: Biri jandarma yüzbaşısı, diğeri işçi olan iki kardeşin öyküsü.


ACI YUDUM (1972)

Senaryo ve Yönetmen: Natuk Baytan
Görüntü Yönetmeni: Rafet Şiriner
Yapım: Kadri Film / Kadri Yurdatap

Oyuncular: Serdar Gökhan, Meral Zeren, Atilla Ergün, Kazım Kartal, Erden Alkan, Tijen Doray, Yusuf Sezer, Reha Yurdakul,


Konu: Cinayet suçuyla hapiste yatan babasını kurtarmak için gerçek suçluları bulmaya çalışan bir fabrika işçisinin macerası. 

ACI SEVDA (1972)

Senaryo ve Yönetmen: Aykut Düz
Kameraman Dinçer Önal
Yapım: Metin Film / Işık Toraman

Sesleri Alan: Tuncer Aydınoğlu, Bican Avşar, Asistanı: Hasan Bektaş, Laboratuar Şefi: Recai Karataş, Ar Direktör: Haluk Tülümen, Teknik Ekip: Ercan Duman, Hüseyin Güzel, Kemal Altun, Reji Asistanı: Kaplan Üstünsay, Kamera Asistanı: Tuncay Ural, Prodüksiyon Amiri: Mustafa Oğuz, (Acar Film renkli laboratuarında hazırlanmıştır)

 Oyuncular: Tamer Yiğit, Müşerref Tezcan, Erden Alkan, Ali Poyrazoğlu, Güzin Özipek, Zeynep Tedü, Şefik Döğen, Ali Şen, Seyhan Gümüş, Zeki Tüney, Özden Yüce, Faik Coşkun, Kamer Sadık, Çocuk Oyuncu: Ömercik (Ömer Dönmez, D:1959)


Konu: Birbirine kavuşamayan iki gencin öyküsü, bir oto tamircisiyle, intikam almak için ilgilendiği, sonradan aşık olduğu zengin, hasta bir kızın sonu ölümle biten aşk öyküsü.



ACI PiRiNÇ (1972)

Yönetmen: Yılmaz Duru
Senaryo: Sabah Duru
Foto Direktörü: Sertaç Karan
Yapım: Renk Film / Ünsel Ayberk

Montaj-Senkron: Mustafa Kent, Celal Köse, Negatif Montaj: Hüsam Ören, Mustafa Karataş, Laboratuar: Hikmet Kuyucu (Şef), Hayati Akbulut, Özkan Sevin, Özkan Sevinç, Hüseyin Kuğu, Dublaj Rejisörü: Hayri Esen,
(Ören Renkli Film Stüdyosunda Hazırlanmıştır)

Oyuncular: Melek Görgün, Salih Güney, Erol Taş, Engin Tara, Seyhan Gümüş, Mine Sun, Hasan Ceylan, Sırrı Elitaş, Giray Alpan, Remziye Fırtına, öldürülür. Selahattin Güçlü,, Sabahattin Işık, Niyazi Başak, Leman Akçatepe, Giray Alpan,

Konu: Ayşe pirinç tarlasında mevsimlik işçi olarak çalışır. Kan davalı olan Selim’le karşılaşır. Saklanmasına ve iyileşmesine yardım eder. Ağanın oğlu Ayşe’ye göz koyar, Ayşe yüz vermez. Ağanın oğlu O’na tecavüz etmeye çalışırken, Selim Ayşe’yi kurtarır. Bu olaydan sonra Ayşe, pirinç tarlasına geri dönmez.

Pirinç işçilerinden biri ağanın oğlundan hamiledir. Ağa da Ayşe’ye ilgi duyar ve Onunla evlenmek ister. Ayşe’nin arkadaşına, oğluyla evlendirme vaadiyle Ayşe’nin yerini söyletir. Selim ve Ayşe ağa ve adamları tarafından yakalanır. Ayşe ağayla evlenmeyi kabul ederse, ağa Selim’i kanlılarından koruyacak ve sağ salim köyden çıkmasını. Ayşe teklifi kabul eder. Selim bir at arabasına gizlenir. 

ACI KADER (1972)

Senaryo ve Yönetmen: Yücel Uçanoğlu
Foto Direktörü Mükremin Şumlu
Yapım: Çınar Film / Şevki Tosunoğlu

Oyuncular: İrfan Atasoy, Fatma Belgen, Erol Taş, Cavidan Dora, Nubar Terziyan, Kazım Kartal, Orçun Sanat, Aydın Haberdar,


Konu: Bir kan davası ve bu dava uğrunda ölen insanların hikayesi.